وبلاگ آشپزیهای مامانوبلاگ آشپزیهای مامان، تا این لحظه: 11 سال و 9 ماه و 21 روز سن داره

♨..آشپزيهاي مامانم..♨

دلمه برگ كلم

1391/10/23 10:44
10,453 بازدید
اشتراک گذاری

باز هم يه دستور بسيار خوشمزه از سپيده عزيزم(وبلاگ كودك من)

بعضی از مامانها برای تولد بچه هاشون دلمه برگ مو درست کردند. شاید دلمه برگ کلم یه ایده ای باشه برای جشن های بچه ها در کنار غذاهای دیگه.

طرز تهيه ادامه مطلب...

کودک من

مواد لازم :

کلم 1 عدد متوسط 

برنج آبکش شده:1 پیمانه

لپه نصف پیمانه 

پیاز 1 عدد 

گوشت چرخ شده

پودر گردو یا پسته 

ترخون یا سبزیهای معطر یا جعفری به مقداری لازم

نمک و فلفل و زرد چوبه و پودر سیر به مقدار لازم

بعد از سرخ کردن پیاز به همراه گوشت چرخ شده و سبزیجات برنج و لپه پخته شده به همراه پودر گردو یا پسته (البته می تونید نزارید) را اضافه می کنیم و در آخر نمک و فلفل و زردچوبه و اگه دوست داشتید پودر سیر اضافه می کنید.

کودک من

کلم رو درسته بدون اینکه از وسط نصف کنید در حدود 15 یا 20 دقیقه بزارید بجوشه تا نرم بشه ولی نه در حدی که وا بره. بعد از خنک شدن خیلی آروم برگ های اونو جدا کنید. البته ممکنه به وسطش که رسیدید برگ کلم سفت باشه که می تونید دوباره داخل آب جوش به مدت 10 دقیقه بزارید تا جوش بزنه.

بعد از اون یه قاشق از مواد رو داخل برگ کلم می زارید و می پیچید و داخل قابلمه می زارید. کف قابلمه رو از برگهای اضافی که غیر قابل پیچیدن هستند بزارید.

کودک من

در آخر یه سس گوجه درست کنید و روی کلم ها بریزید و بزارید دم بکشه.

کودک من

کودک من

سپيده مامان ساجده

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!
مطالبی دیگر از این نی نی وبلاگی

نظرات (4)

شبکه اجتماعی جیک
24 دی 91 16:33
با سلام دوست داريد، به راحتي لحظه هاتون رو تو يه شبکه اجتماعي ايراني با امکان ارسال عکس، فيلم و فايل و با عضويت دائمي و رايگان اشتراک گذاري کنيد پس معطل نکنيد! لطفا کليک رنجه نماييد www.jeek.ir
سپیده از وبلاگ "کودک من"
25 دی 91 0:03
سلام خانم. چند روز پیش ماهی شکم پر درست کردم و سعی کردم تا اونجا که ممکنه عکس بگیرم و براتون بفرستم.

مواد لازم :
ماهی متوسط که می تونه هر ماهی باشه قزل یا سفید یا ... من سفید رو انتخاب کردم.
پودر گردو 2 قاشق غذاخوری
سبزی شامل گشنیز و جعفری
نمک و فلفل و آبلیمو و پودر سیر و زردچوبه به ومقدار لازم
سیر خرد شده مقداری و پیاز رنده شده 1 عدد بزرگ

طرز تهیه :
من ماهی سفید رو برای این کار انتخاب کردم و از کمر محتویات ماهی رو برام خالی کردند و تمیز تحویلم دادند.

http://upload.tehran98.com/img1/ie1w395a8zkpkbooprcr.jpg


ماهی رو کامل با آبلیمو و نمک و فلفل و زردچوبه پودر سیر و نصف پاز رنده شده مزه دار می کنیم و می زاریم 1 ساعت بمونه. داخل شکم ماهی و روی ماهی باید کاملا با این مواد آغشته بشه.


http://upload.tehran98.com/img1/pi6o8stkty63qg1re9yf.jpg

بعد از 1 ساعت داخل ماهی رو با پیاز رنده شده و سیر رنده شده و سبزی و پودر گردو پر می کنیم. البته بعضی ها از تمبر هندی هم برای ترش شدن مواد داخلش استفاده می کنن ولی چون دختر 15 ماهم می خواست بخوره ترجیح دادم که زیاد ترش نشه.

http://upload.tehran98.com/img1/fk5wdm540ivfxlseasd.jpg

ماهی رو با خلال دندان می بندیم. داخل ظرف پیرکس یا سینی فر یا ماهیتابه های مخصوص ماهی گذاشته و روی اونو ورق الومینویوم می زاریم

http://upload.tehran98.com/img1/3uk5uv9qwi7fhgai63d.jpg

داخل فر با درجه 250 به مدت 1 ساعت. ولی من مدام در فر رو باز می کردم و چکش می کردم. بعد از اون ورق الومینوم رو برداشته و به مدت 5 دقیقه شعله بالای فر رو روشن کنید .


http://upload.tehran98.com/img1/3uk5uv9q
wi7fhgai63d.jpg

با پیاز و ترشی و زیتون و سبزیجات تزیین کنید.
ببخشید نشد از تزیینش عکس بگیرم. تا رفتم تو اشپزخونه بابا و دختر داغونش کردند.


سلام
دست گلت درد نکنه
سپیده از وبلاگ "کودک من"
25 دی 91 0:11
اینم ترشی کلم بنفش اورژانسی که درستیدم.

مواد لازم :
کلم بنفش
سرکه و آب به نسبت مساوی
نمک 1 قاشق مرباخوری به ازای هر لیوان یرکه
شکر 1 قاشق مرباخوری به ازای 1 هر لیوان سرکه

طرز تهیه :
کلم رو خرد می کنید به صورت باریک. اگه 1 لیوان سرکه ریختید 1 لیوان هم آب بریزید. من 2 لیوان سرکه ریختم و 2 لیوان آب. نمک و شکر هم طبق دستور اضافه می کنید. اجازه بدید جوش بیاد و وقتی جوش اومد کلم رو اضافه کنید. حدود 10 تا 15 دقیقه با حرارت کم با سر باز باید بجوشه.

http://upload.tehran98.com/img1/bas3qelu11whhfw74mv.jpg

بعد تو شیشه یا ظرف می زارید و تو یخچال تا خنک بشه.

http://upload.tehran98.com/img1/f16dclqexy0d9zrgs2x3.jpg

قبلا سیر 3 ساله گذاشته بودم و چند دونه هم به کلم اضافه کردم. البته دلبخواهی وگرنه دستور اصلیش اضافه کردن چیز دیگه ای نیست.

http://upload.tehran98.com/img1/82cl74w567gl2pnkiz4.jpg


ممنونم سپیده جان...حتما استفاده میکنم
مامانی
1 شهریور 93 12:41
سپیده جون هوس دلمه برگ گلم کردم و می خوام درست کنم . فقط نگفتی چند دقیقه باید دم بکشه ؟
یکی از مامان ها
پاسخ
سپیده:سلام خانمی. من معمولا وقتی در قابلمه رو برداشتم و دیدم که داره بخار می زنه بیرون می فهمم دم کشیده. یا مثل روش قدیمی گاهی انگشتمو خیس می کنم و می زنم به کناره قابلمه.