وبلاگ آشپزیهای مامانوبلاگ آشپزیهای مامان، تا این لحظه: 11 سال و 8 ماه و 30 روز سن داره

♨..آشپزيهاي مامانم..♨

گراتن قارچ و سیب زمینی

1391/10/29 10:09
45,774 بازدید
اشتراک گذاری

سلام

اول باید از سارا جون بابت دعوتشون تشکر کنم.

کار کردن برای من که بی تجربه هستم در کنار سارا جون باعث افتخاره.

بزرگترین مزیتش برام اینه که اولا ایرادهای کارام رو میفهمم.چون یه استاد خوب دارم.

دوم هم ایشالله کلی دوست اینجا پیدا میکنم.

.................

برای شروع کارم به طور رسمی در آشپزخونه (چون به طور غیر رسمی چند تا از غذاهام اینجا اومد...) یه غذای خیلی خوشمزه دارم که باران جون طرز پختشو بهم داده بود.

 

برای طرز پخت این گراتن خوشمزه بفرمایید ادامه...

مواد لازم:

سیب زمینی متوسط آبپز شده 5 عدد

پیاز متوسط خورد شده 1 عدد

گوشت چرخ کرده یا مرغ پخته ی ریش ریش شده یا کالباس خورد شده 1 پیمانه

قارچ 6 عدد متوسط

رب گوجه 1 قاشق غذا خوری

نمک زردچوبه و ادویه و آویشن به اندازه

فلفل دلمه ایی 1 عدد کوچک

جعفری خورد شده 3 قاشق غذا خوری

پنیر پیتزا به اندازه ی لازم

............................

طرز تهیه:

سیب های پخته شده را رنده کرده و جعفری ها رو اضافه میکنیم.

پیاز را سرخ کرده وگوشت (یا مرغ) را اضافه میکنیم (اگر هم کالباس بخواهیم استفاده کنیم که نیاز به سرخ کردن نداره و دست اخر به مواد اضافه میشه)

بعد از سرخ شدن گوشت، فلفل دلمه ایی اضافه کرده و بعد از تفت دادن، قارچ های خورد شده را اضافه میکنیم.

مقداری تفت داده و سپس رب و ادویه ها رو اضافه میکنیم.

خوب که مخلوط شدن زیر حرارت را خاموش میکنیم.

 

 

سپس ته ظرف مورد نظر را چرب کرده و مخلوط سیب و جعفری را در ظرف پهن میکنیم:

 

مواد را روی سیب ها پهن میکنیم:

 

پنیر را روی مواد ریخته و ظرف را در فر که 15 دقیقه قبل روشن کردیم به مدت 15 دقیقه میذاریم.

 

و اگر دوست دارید روی غذا طلایی بشه 5 دقیقه هم گریل رو روشن میکنیم.

غذا اماده شد. بعد از آماده شدن و قبل از برش دادن بذارید 10 دقیقه بمونه تا راحت بریده بشه و پخش نشه:

 

این هم غذای پریسا خانم:

 

اگر بخواهید در ماکرو ویو درستش کنید باید مواد را در ظرف پیرکس قرار بدید و مدت زمانی که برای اب شدنه پنیر لازمه هم بدونید. برای پیتزا 20 دقیقه گریل باید روشن باشه و 20 دقیقه هم برای اماده شدن پیتزا.ولی برای این غذا احتمالا مدت کمتری نیاز داره.

نوش جان...

مریم (مامان پریسا)

 

 

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!
مطالبی دیگر از این نی نی وبلاگی

نظرات (16)

مامان گیلاس
27 دی 91 19:09
سلام
قیافش که حسابی خوشمزس حتما امتحانش میکنم



سلام
موفق باشید عزیزم.
سارا مامان علي
27 دی 91 21:34
دستت درد نكنه مريم جون...من سوفله و گراتن خيلي دوست دارم...
تو رو خدا اينجوري نگو...منم حرفه اي نيستم...فقط جرات كردم وب زدم
اينجا اومديم از همديگه چيز ياد بگيرم...بازم ممنون اومدي...مطمئنم با وجودذ تو آشپزخونمون رونق ميگيره


لطف داری سارا جون. ممنون برای تمام دلگرمی هات.

اما بی تعارف گفتم.

ایشالله کارام بهتر بشه و دوستان هم خوششون بیاد.
سارا مامان علي
27 دی 91 21:35
ايشاالله اينجا اينقدر ادامه پيدا بكنه تا بديمش دست پريسا جون و ريحانه جون



ایشالله.
مامان گلی
28 دی 91 0:11
مریم جون سوفله سیب زمینی شما حالت خمیری نداره .دخترم یکبار درست کرده بودحالت خمیری داشت یعنی مزه سیب زمینی پخته خیلی قالب بود


سلام گلم.
طبیعیه هرچقدر سیب بیشتر بشه مزه ی اون غالب تر میشه.
برای همینه که جعفری هم باهاش مخلوط میکنیم.

اگر زمان پخت هم بیشتر بشه بهتره.
ته سیب زمینی حالت کوکو پیدا میکنه.
سپیده از وبلاگ کودک من
28 دی 91 14:39
سلام. دستتون درد نکنه. باید حتما درستش کنم.


سلام سپیده جون.
ممنون از نگاهتون.
سپیده از وبلاگ "کودک من"
28 دی 91 17:10
سلام خانم. خسته نباشید. امروز بادمجان شکم پر درست کردم. اینم دستورش.
مواد لازم : بادمجان به تعداد نفرات - گوشت چرخ شده- پیاز و سیر خرد شده - گوجه 4 عدد - نمک و روغن و زردچوبه و فلفل- قارچ

اول بادمجان ها رو بصورت راه راه پوست می گیریم
http://upload.tehran98.com/img1/5z5g62vi1ij52rgq0.jpg

روی بادجان یه برش عمودی می دیم
http://upload.tehran98.com/img1/ue2ia5hgl862qax0sw.jpg

2 ساعت بادمجان ها رو در اب و نمک می زاریم تا تلخی ان از بین بره. بعد از خشک کردن بادمجانها در روغن با حرارت خیلی کم کاملا تفت می دیم جوری که نرم بشه تا بشه داخلش مواد گذاشت.
http://upload.tehran98.com/img1/emglpznb9t3d5ikh1vz.jpg

برای مواد داخل بادمجانها پیاز و گوشت و سیر رو تفت می دیم و قارچ ورقه ورقه شده رو با ابلیمو و ادویه ها و نمک رب بهش اضافه می کنیم
http://upload.tehran98.com/img1/jghkaahcnr12ut0yh3z.jpg

حالا مواد درست شده رو داخل بادمجانها می ریزیم.
حالا یه سس باید درست کنیم که شامل یک قاشق رب و یک قاشق روغن و یک استکان اب جوش و نمک و گوجه رنده شده و فلفل است.
بادمجانها رو داخل سس می زاریم و 30 دقیقه می زاریم بپزه.

http://upload.tehran98.com/img1/bapdap214d6udjw6lp2.jpg

http://upload.tehran98.com/img1/s35ryc4e15t36vhy382.jpg

سلام عزيزم.به به بايد حتما خوشمزه باشه...ممنونم
مامان محمد و ساقی
1 بهمن 91 23:50
آفرین مریم جون
سپیده از وبلاگ "کودک من"
3 بهمن 91 14:34
مریم جان من دیروز اینو درست کردم ولی وقتی خواستم از داخل ظرف درش بیارم وا رفت. یعنی مثل شما حالت قالبی مثل پیتزا در نیومد. می شه ایرادمو بگید؟ ظرفم ماهیتابه بود و تو فر گذاشتم


سلام سپیده جان.

به نظر من خیلی بهتره که اگر میخواهید این غذا رو داخل فر یا ماکرو ویو درست کنید از ظرف پیرکس استفاده کنید تا بشه با همون ظرف غذا رو سرو کرد.

قبل از برش دادن سوفله بهتره حدود یک ربع بذارید بمونه.وقتی کمی از گرمای غذا کم بشه خودشو میگیره.

من همین قاچ رو هم به سختی در ارودم چون بلافاصله برش دادم ولی برای بقیه ی برش ها کمی از زمان پخت گذشت و خییییییلی از این بهتر شد .پس بهتره کمی صبر کنید.
سپیده از وبلاگ کودک من
4 بهمن 91 0:24
مریم خانم دوباره درست کرد و تو طرف پیرکس گداشتم و با همون طرف گداشتم سر سفره و خوب شد. دستتون درد نکنه.


نوش جان.
الهه مامان یسنا
6 بهمن 91 0:30
سلام مریم جان. امروز این غذای خوشمزه ات رو درست کردم. باید بگم عالی بود. حرف نداشت. طعم جعفری توش بی نظیره. اصلا هم وا نرفت 3 دقیقه بعد از اینکه از فر درآوردم برش زدم چون یسنا گرسنه بود هیچ وا نرفت. البته من یه کوچولو به سیب زمینیش کره اضافه کردم به نظرم خوشمزه شد مثل پوره سیب زمینی. فدات


نوش جان عزیزم.پس معلومه شما هم یه پا کد بانو و هنر مند هستید.خوشحالم خوشتون اومده. من هم خیلی از طعم غذا خوشم اومد.

برای توضیحتون هم ممنونم.خوشحال میشم تجربیاتتون رو در آشپزخونه میگید.
خاله باران
6 بهمن 91 10:20
مریم جون ببخشید ولی قارچ نباید قاطی مواد بشه.سوفله باید مواد لایه لایه باشه.واین چون سوفله قارچ هست باید جدا باشه.
دستت هم درد نکنه.


سلام باران جان.
ممنون که توضیح دادید.من قبلا متوجه نشده بودم.ایشالله دفعه ی بعد که درست کردم این کار رو انجام میدم.

منتظر بقیه ی کارهای خوشمزه شما هستم.
سپیده از وبلاگ "کودک من"
28 اسفند 91 14:06
مریم خانم این عکس این پستت. دیروز درستش کردم ولی چون شوهرم فلفل دلمه ای دوست نداره بهش نزدم

http://www.niniweblog.com/upl/koodakeman91/13636029040.jpg


ممنون سپیده جان
اتنا مامان نگین
22 اردیبهشت 92 13:24
http://www.niniweblog.com/upl/neginjooni/13683485536.jpg
اتنا مامان نگین
22 اردیبهشت 92 13:25
دستتون درد نکنه این سوفله هم عالی بود وخومشزه اگه خوب نعکسیدم ببشخید
سارا مامان علی
24 اردیبهشت 92 15:47
ممنون مریم جون.من اینو چند شب پیش درست کردم.البته لایه لایه.خیلی خوشمزه شد
مسعود
28 مهر 92 21:36
يعني چعل تا خانم قد و نيم قد ريختن اينجا و به‌به چه‌چه كردن! ولي يكيشون نفهميد كه اين سوفله نيست، گــــراتــــنه!!
سوفله تخم‌مرغ داره و كاملا پف ميكنه، بعنوان پيش‌غذا و غذاي سبك مصرف ميشه و هيچكدوم از اين مخلوطهاي گوشت و پياز كه گفتين نداره.
ايني كه درست كريدن، گراتنه كه تخم مرغ نداره و مثله پيتزا ميشه توش هرچي مخلفات دلخواه ريخت!
حداقل خود غذا رو بلد نيستين، اسمش رو درست ياد بگيرين!
با تشكر، عرضي ندارم!


سارا:سلام آقا مسعود عزیز!
بسیار سپاسگزاریم بابت نکته ای که گفتید.من خودم اینو نمیدونستم!البته گراتن زیاد درست کردم ولی سوفله رو نه...اینجور که گفتید شاید به خاطر تخم مرغش بوده پسباز هم ممنون اصلاح میکنیم حتما
البته این مورد رو بگم ما اینجا نمی خوایم به کسی مدرک بدیم و ادعایی هم نداریم...هیچ کدوممون کلاس آشپزی و ...نرفتیم و اینجا فقط داریم تجاربمون رو دراختیار هم قرار میدیم.ادعایی هم برای بلد بودن خیلی غذاها نداریم ولی اطرافیان خیلی از غذاهامون راضی بودند تا حالا،چه بسا به خیلی رستورانها میریم که آشپزهاشون تاریخچه خیلی غذاها رو هم میدونند ولی غذاهاشون قابل خوردن نیست
مثلا الان خیلی از ما شاید اسم سبزیهای خورشت سبزی رو هم ندونیم و سبزی رو آماده بخریم و بپزیم ولی خداییش خورشت سبزی خونگی کجا و خورشت سبزی آشپزهای رستورانی کجااین غذای مریم جون رو هم خیلیا درست کردند و از مزه ی اون خیلی راضی بودند و لحظات خوشی رو داشتند.مهم هم همینه!
ولی با تمام این توضیحات این اشتباه رو به حساب کم تجربگی ما بذارید.خوشحال میشیم بازهم از تجارب و معلوماتتون استفاده کنیم.کمبود مخاطبان دقیق و باتجربه ای مثل شما در وبمون محسوسه...منتظرتون هستیم.موفق و موید باشید دوست گرامی