وبلاگ آشپزیهای مامانوبلاگ آشپزیهای مامان، تا این لحظه: 11 سال و 9 ماه سن داره

♨..آشپزيهاي مامانم..♨

مرباي زرشك

1391/4/21 23:50
25,929 بازدید
اشتراک گذاری

اگه شما هم مثل من يه عالمه فك و فاميل تو مشهد دارين و هر وقت ميان خونتون يه گوني زرشك سوغات ميارن ، ميتونيد با زرشكاي باد كرده رو دستتون اين مرباي خوشمزه رو درست كنيدچشمک

مرباي زرشك

طرز تهيه ادامه مطلب

مواد لازم:

زرشك 250 گرم

شكر : حدود 400 گرم

آب : حدودا سه ليوان

وانيل : 1/4 قاشق مرباخوري

(براي ميوه هاي ترش ميزان شكر بايد 1.5 برابر يا 2 برابر (نسبت به وزنش نه حجمش )ميوه باشه.البته اين بستگي به ذائقتون داره.به نظر من 1.5 برابر بهتره .

براي ميوه هاي شيرين 3/4 يا هم وزن ميوه باشه...

 مرباي زرشك

ابتدا زرشك رو حدودا يك ساعت ميخيسونيم تا خاك هايي كه داره از بين بره و يه خورده نرم بشه.بعد تو صافي ميريزيم تا آبش كاملا بره و يه مقدار از شكرمونو لاي زرشكا ميريزيم و حدود 3ساعت ميذاريم بمونه

 مرباي زرشك

بقيه شكر رو با آب ولرم حل ميكنيم و ميذاريم حدود 10-15 دقيقه بجوشه تا شهدمون آماده بشه...

تقريبا آب بايد به اندازه يه بند انگشت بالاتر از شكر باشه

مرباي زرشك

بعد زرشكا رو اضافه ميكنيم و بازم ميذاريم حدود 10 دقيقه بجوشه.البته سعي كنيد مواد رو با قاشق هم نزنيد .چون ممكنه زرشكا له بشه.ميتونيد دسته قابلمه رو بگيريدو مواد رو توش بچرخونيد.بعد وانيل رو اضافه ميكنيد و دو دقيقه كه جوشيد شعله گاز رو خاموش ميكنيد و ميذاريد مربا خنك بشه

مرباي زرشك

بعد مربا رو توي شيشه مخصوص ميريزيد و درشو محكم ميبنديد و تا دو روز بذاريد تو يخچال بمونه .بعد نوش جان كنيد

 مرباي زرشك

**هر چي زرشك تازه تر و قرمز تر باشه ظاهر مرباتون بهتر ميشه.زرشكاي من خيلي تازه نبودن.ولي توي مزش تاثير خاصي نداره

** ميزان شكر اين مربا دست خودتونه.مزه اين مربا مثل مرباي كيوي ملسه و همه پسند.توصيه ميكنم اول مقدار كمي از اين نوع مرباها رو درست كنيد تا اندازه شيريني دلخواهتون براي اين مربا دستتون بياد

يادم رفته بود نوشت: حتما مربا رو در ظرف مسي يا لعابي درست كنيد...

اميدوارم خوشتون اومده باشه

مامان علي خوشتيپ

 

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (6)

مامان امیر علی
21 تیر 91 4:07
بابا ایول بازم تو سارا.
آقا ما فک و فامیل مشهدی داریم ولی همیشه برامون از این شیرینا هست که پیچیه و کرمی قهوهایه میارن.اسمش فکر کنم زنجبیلیه.نمیدونم.



جدی؟برای اونا هم یه فکری میکنم
مریم
21 تیر 91 11:49
وایی چقدر خوشمزستتتتتتتتتت عکسش
دهنم آب افتاد
دست گلت درد نکنه
اتفاقا دیشب توی خونه داشتم به این فکر می کردم که سارا الان داره چی درست میکنه برای فرادمون بیاره
ایوووووووووووووووووللللللل به این همت
راستی آپمممممممم

ممنون عزیزم که اینقدر بهم انگیزه میدی.اتفاقا یه چیز دیگه هم دارم میذارم...
خاله نرگس
21 تیر 91 16:32
dafe dg hichi barat nemyarim ta keyf koni


يكي در مورد ميخ طويله يه چيزايي بهم گفته بودا...
حسناسادات
22 تیر 91 20:49
منم تو خونه خیلی زرشک دام یه بار این مربا رو درست کردم خیلی خوشمزه شد.
یه بارم ترشیش کردم که هنوز درست نشده بود خورده شد.
ممنون از دستوراتتون


اگه دستور ترشيشو برامون بفرستيد خوشحال ميشيم
ممنون عزيزم
خاله باران
23 تیر 91 13:43
جاتون خالی من و علی خیلی پسندیدم.اینا گفتیا مامان و خواهر زاده ام خیلی دوست دارند.البته مامانم و مامانش درست می کنند اون می خوره فقطدستت درد نکنه...


ماشاالله خانوادگي كدبانو هستين.هم اونا كه درست ميكنن،هم اونا كه ميخورن
ايرادي ،اشكالي نداشت دستورمون؟
مادر کوثر
25 تیر 91 15:23
وااااااااااااااای چه وبلاگیییییی گرسنه ام شددددددددد


خوش اومديد