وبلاگ آشپزیهای مامانوبلاگ آشپزیهای مامان، تا این لحظه: 11 سال و 9 ماه و 27 روز سن داره

♨..آشپزيهاي مامانم..♨

سوپ شير و خامه

1392/1/25 17:43
160,501 بازدید
اشتراک گذاری

اينم دستور سوپ شير و خامه به درخواست مامان پارساي عزيزلبخندقلب

اميدوارم هموني باشه كه ميخواستيدنگران

سوپ شير و خامه

مواد لازم براي 5-6 نفر:

نصف سينه مرغ به دلخواه

پياز درشت:1 عدد

جو پوست كنده و خيسانده:2 پيمانه

هويج رنده شده:حدودا دو پيمانه

نخود فرنگي :يك و نيم پيمانه

قارچ به ميزان دلخواه

كره:50 گرم

آرد سفيد:2 قاشق غذاخوري

شير:حداقل يك ليوان

خامه  به ميزان دلخواه

نمك.فلفل.زردچوبه به ميزان كافي

جعفري به ميزان دلخواه

رب گوجه:1 ق غذاخوري(به دلخواه)

اول از همه دو نكته رو بگم:چشمک

 تا الان پيش نيومده اين سوپ رو درست كنم و كسي از اون نخورده باشه و هركي هم خورده خيلييييييييييي خوشش اومده و ميشه گفت تقريبا اين سوپ پاي ثابت سفره هاي مهمانيهاي منه.حتما امتحانش كنيداز خود راضی

 و دومين نكته اينكه اصل اين سوپ سفيده ولي چون همسرم سوپ بي رنگ دوست نداره من 1 قاشق رب گوجه توي اون زدم.شما ميتونيد استفاده نكنيد.تاثير چنداني توي مزه ي سوپ نداره ولي بين ايرانيها رنگ سفيد براي غذا خيلي اشتها برانگيز نيست...

طرز تهيه:

پيازها رو رنده يا ريز خرد كنيد(هيچوقت براي سوپهاي اين مدلي پياز رو درشت خرد نكنيد.بهتره اصلا پياز ديده نشهلبخند)

و در روغن كم اونو تفت بديد تا طلايي رنگ بشه

پيازهاي من ريزه هازبان

سوپ شير و خامه

سينه مرغ رو در پيازها و روغن تفت دهيد و كمي زردچوبه به آن اضافه كنيد(ميتونيد توي اين سوپ مرغ نريزيد و براي طعمش فقط از بال و گردن مرغ و يا از آب مرغ استفاده كنيد ولي مرغ ريش ريش شده در سوپ هم اونو لذيذتر ميكنه و هم لعاب بيشتري به سوپ ميده...

سوپ شير و خامه

جوهاي پوست كنده(دقت كنيد پوست كنده نه پرك شده) رو كه به مدت يك روز خيسانده ايد اضافه كنيد

جوها رو خوب بخيسونيد ولي اگر زمانتون كم بود .اونا رو 2 ساعت بخيسونيد و بعد توي ميكسر خرد كنيد تا بهتر به سوپ لعاب بدن...

جو ها رو خيلي كم تفت داده و چند ليوان آب روي اونها بريزيد

سوپ شير و خامه

اگر نخود فرنگيتون نپخته هست همين الان اضافش كنيد وگرنه اجازه بديد در مراحل پاياني اونو اضافه كنيد.

يك قاشق رب گوجه رو من توي اين مرحله اضافه ميكنم.شما ميتونيد استفاده نكنيد.بستگي به سليقه افرادي داره كه ميخوان سوپ رو ميل كنندعینک)

اجازه بديد حدود دو ساعت سوپ بپزه و جوها خوب لعاب بندازن.مرتب به سوپ سر بزنيد و اونو هم بزنيد.

اگه نياز بود آب اونو اضافه كنيد

سپس نوبت به اضافه كردن قارچهاي خرد شده و هويج رنده شده هست.ميزانشون به سليقه خودتونه...

هويج رو رنده درشت بكنيد.اينجوري هم هويج در سوپ ديده ميشه و چون از هويج نگيني خرد شده استفاده نكرديد موقع خوردن سوپ مزه هويج به ديگر مزه ها غالب نميشه(چون اونجوري هويج بايد جويده بشه)ببينيد چه نكته دار براتون مينويسمنیشخند

نمك و فلفل رو در اين مرحله اضافه كنيد

سوپ شير و خامه

مرغ رو هم كه حتما پخته شده از توي سوپ خارج كنيد و استخوانهاشو بيرون بكشيد و ريش ريش كرده و به سوپ برگردونيد

اگر بال و گردن استفاده كرديد ديگه اونو خارج كنيد تا زياد توي سوپ له نشن...

توي اين مرحله من كمي جعفري خرد شده هم اضافه ميكنم.

سوپ شير و خامه

يك ساعت مانده به پايان پخت در يك ماهيتابه 50 گرم كره رو آب كنيد و دوقاشق آرد سفيد رو اضافه كنيد و چند دقيقه تفت بديد

آرد سفيد استفاده كنيد چون آرد سبوس دار رنگ سوپ رو تيره ميكنه...

سوپ شير و خامه

سپس شير رو آروم آروم اضافه كنيد و هم بزنيد تا مثل فرني بشه.

اين مايه رو براي هر سوپي (قبل از اضافه كردن شير)ميتونيد استفاده كنيد.

بعضي دوستان دستور سوپ سفيد بدون شير رو ميخواستن

توي همين مرحله به جاي شير ميتونيد آب مرغ(همون سوپ در حال پخت) رو اضافه كنيد و مثل فرني دربياريد...

سوپ شير و خامه

بعد مايه رو به سوپ اضافه كنيد

من براي جلوگيري از گلوله شدن مايه توي سوپ چند ملاقه از سوپ رو به مايه توي ماهيتابه اضافه ميكنم و مايه رو رقيق ميكنم و بعد به سوپ اضافه ميكنم

سوپ شير و خامه

در پايان به هر ميزان خواستيد خامه به سوپ اضافه كنيد.ميتونيد اصلا اضافه هم نكنيد

ميزانش به ميل خودتونه...بچشيد ببينيد چجوري دوست داريد...

سوپ شير و خامه

نيم ساعت قبل از سرو كردن شعله رو خاموش كنيد و اجازه بديد سوپ كمي خودش رو بگيره

ميتونيد اونو با خامه يا جعفري خرد شده تازه تزئين كنيدلبخند

بعضيا هم دوست دارن آبليمو اضافه ميكنن...

بازم ميگم اصل اين سوپ سفيد رنگه!

سوپ شير و خامه

اگر براي ناهار ميخواهيد اين سوپ رو درست كنيد حتما از صبح زود اقدام به درست كردنش بكيند تا زمان كافي براي جا افتادن مواد داشته باشيد.اين نكته مهمي در زمينه درست كردن اين مدل سوپهاست

اميدوارم كه از اين دستور هم خوشتون اومده باشه

سارا مامان علي

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!
مطالبی دیگر از این نی نی وبلاگی

نظرات (40)

نیلوفر
25 فروردین 92 23:19
lممنون از این همه توضیحات صادقانه


خواهش میکنم
مام پارسا
26 فروردین 92 0:40
واااااای ساراجون واقعا ازت ممنونم.قربونت برم....دقیقا همون چیزیه که می خواستم.خیلی خیلی ازت ممنونم


خدا رو شکر
خواهش میکنم
اتنا مامان نگین
26 فروردین 92 15:57
خیلی عالیه خیلی دوست داشتم این سوپو یاد بگیرم مرسی ساراجونم


خواهش ميكنم عزيزم
مژګان
26 فروردین 92 20:05
سلام خانمی امروز رولت کالباس درست کردم و خوب از اب در اومد اونم بخاطر عالی توضیح دادن شماست واقعا خسته نباشید تقدیم به شما


سلام عزيزم
واقعا دست مريم جون درد نكنه با دستورات خوب و خوشمزش
از شما هم به خاطر حضورتون سپاسگذاريم
مامان ثمین
27 فروردین 92 10:34
ممنون سارا جون.به هوس افتادم شکلش که خیلی خوشمزس دیگه چه برسه به مزش.فقط یه نکته اگه از جوپرک استفاده کنیم که زودتر پخته بشه اشکال داره یعنی توی شکل و بافت سوپ اثر داره؟

خواهش میکنم عزیزم.
هم تو شکل.هم تو بافت هم توی مزه.من خیلی جو پرک شده رو نمیپسندم...
مامان محمود
27 فروردین 92 17:35
سلام به به چه سوپ خوشکلی حتما خیلی خوشمزست من تو سایت کودک من دستور سوپ شیر و گرفتم وبر اولین بار پختم همچی خوب شد تا وقتی که شیر رو ریختم سوپم بریده شد البته شیر رو قبلش جوشوندم و بعد چند دیقه اضاف کردم شما میدونید مشکل کجا بوده؟؟مرسی ک راهنماییم میکنید http://yedoneh.niniweblog.com/



سلام
توی سوپتون آبلیمو نریخته بودی؟
مامان محمود
30 فروردین 92 4:27
نه نریخته بودم


ببخشيد باز هم ميپرسم شيرتون سرد شده بود؟چون اگه شير سرد شده باشه وقتي توي سوپ بريزي ميبره
مثل ماست سرد كه اگه توي آش ماست بريزي ميبره...
مامان محمود
2 اردیبهشت 92 21:54
سرد ؟شاید5دیقه از جوش اومدنش گذشت اما فک کنم توی سوپ پودر لیمو ریخته بودم دلیلش اینم میشه؟


نمی دونم.شاید!
معمایی شد برای خودش ها
مامان متین
4 اردیبهشت 92 13:46
سلام خانمی .من برای اولین بار این سوپ خوشمزه رو به روش شما درست کردم و خیلی هم خوب شد .دستتون درد نکنه.


سلام عزیزم.خوشحالم خوشتون اومده
مامان اميرحسين و ارميا
27 خرداد 92 21:28
شوهر منم از سوپ سفيد خوشش نمياد اما تا حالا به اين فكر نكرده بودم يكم رب بزنم
ღ مامانِ آینده یه فسقـِــلی ღ
30 تیر 92 18:45


به به

خیلی خوشگل شده سارا جان...

یادداشت کردم...

حتما درست می کنم...

چشمات خوشگل ميبينه گلم
مطمئنم خيلي خوب درست ميكني
ღ مامانِ آینده یه فسقـِــلی ღ
30 تیر 92 18:56
سارا جان، این سوپ کلا چند ساعت زمان میبره تا حاضر بشه...؟!!!

واسه این می پرسم، چون نوشتید، یک ساعت قبل از آماده شدن، آرد و شیر را به مواد سوپ اضافه کنیم.

اون مواد هم که دو ساعت پختن.

یعنی کلا ما سه ساعته می تونیم این سوپ رو حاضر کنیم؟!!!

ببخشیدااا ... خیلی سوال می پرسم...


سوپ جو بهتره با حرارت ملايم و چند ساعت خوب بپزه...
من از صبح زود درستش ميكنم كه تا ظره خوب لعاب بندازه..
حدود 4-5 ساعت...
نه عزيزم.اشكال نداره.خوشحال ميشيم
مامان آینده یه فسقلی
30 تیر 92 20:01
در جواب اون دوست عزیز در رابطه با بریده شدن شیر:

حرارت زیاد هم میتونه شیر رو توی سوپ ببرونه


ممنون كه تجربتو گفتي
ღ مامانِ آینده یه فسقـِــلی ღ
3 شهریور 92 0:40
ممنووووووووووووونم...

عالیییییییییییییییییییییییییی شد...

www.niniweblog.com/upl/nini6368/13773747372.jpg?7




خواهش میکنم دوست کدبانوام
معلومه که عالی شده
مهتا
9 مهر 92 19:53
سلام مامان علی.دستت گلتون درد نکنه بابت این دستور عالی.
دو تا سوال فوری:
من اگه بخوام واسه 30نفر این سوپ رو درست کنم هر اندازه ای که گفتینو 5برابر کنم.همه ی اقلامو؟
دوم اینکه بلاخره شیرش باید داغ باشه یا ولرم؟
ممنون از کمکتون.


سلام گلم.خواهش میکنم
نه عزیزم خیلی زیاد میشه...نهایتش 3برابر کن
شیر نباید داغ باشه و مستقیم هم نریز توی سوپ.سس سفید رو درست کن و از سوپ بریز روی سس و بعد به قابلمه منتقل کن
مهتا
9 مهر 92 20:04
ببخشید یه سوال دیگه:
من اگه یه روز زودتر این سوپو درست کنم تا فردا شب موقعه سرو تو یخچال بمونه مشکلی برا طعم یا قیافه ش پیش نمیاد؟نزدیک شام که شد بزارم دوباره داغ شه و نیم ساعتم بمونه برا غلیظ شدن.
آخه میخوام از شب قبل کارام تموم شده باشه واسه مهمونی.
و مطمئن باشم که سوپ بی نقصی دارم.


ایرادی نداره و سس سفید و خامشو بذار فرداش بده...یعنی یک ساعت قبل از سر سس رو توش بریز و موقع سر خامه رو اضافه کن
یک ساعت آخر یعنی وقتی همه مواد تقریبا پخته شده و فقط باید بذاریم تا سوپ جا بیفته
مهتا
10 مهر 92 12:53
خیلی لطف کردید بهم.دستتون درد نکنه.
خدا خیرتون بده.


ممنون عزیزم.وظیفمونو انجام دادیم
ღ مامانِ آینده یه فسقـِــلی ღ
18 مهر 92 13:32
سارا جون، دوباره اومدم از بابت این دستور خوب و دقیق سوپ خوشششششششمزه ازت تشکر کنم.

خیلی خیلی ممنونم...

توی چند تا از مهمونی هام درست کردم و همه خوششون اومده...

اخیرا هم دستورشو واسه زنداییم نوشتم، اون هم خوشش اومد

ممنووووووون


خواهشششششششش میکنم دوست کدبانو و بامعرفت و مهربونم...همه لحظاتت پر از شادی
مينو
14 آبان 92 22:39
مرسي از اينكه همه جزئيات رو با عكس توضيح ميديند.



خواهش میکنم گلم
راضیه
15 آبان 92 18:40
مرسی از توضیحات مفیدتتون شوهر من عاشق این سوپه ولی من طرز پختشو نمیدونستم به لطف شما تونستم واسه شوهر درستش کنم.


خواهش میکنم عزیزم...جمعتون شاااااد
هانيه
11 بهمن 92 3:43
سلام.ممنون از سوپ خوبتون. منم تقريبا مثل شما درست ميكنم ولي بدون رب.من نصفش شير ميريزم نصفش سس بشامل و مقداري خامه.اشكالي كه نداره سس بشامل بريزم؟؟؟آي كه چقدر عاشق سوپي ام كه توش شير و خامه باشهقبول دارين كه چقدر طعم شير و به خصوص خامه عاااااالي ميشه توي غذاها؟؟؟خيلي ميخوام واسه خونواده مادر شووري بدرستم ولي اگه بفهمن توش خامه داره فك نكنم لب بزنن.يه بار واسشون چيكن استراگانف درستيدم اكثرا عاشقش شدن ولي اونايي كه كنار من پاي گاز بودن و ديدن خامه بهش زدم سر سفره اشتياقي به خوردن نداشتن.بقيه هم كه نميدونستن لذت بردن.وقتي غذاشون تموم شد گفتن چه خوشمزه بود. توش چي ريختي گفتم خامه.همه گفتن ااااااق.چرا بعضي ها به خامه توي غذا حساسن؟البته اگه بهشون نگي خامه داره بسيار لذت ميبرن؟؟!!!! آخ كه چقدر حرف زدم و سرتون رو درد آوردم
یکی از مامان ها
پاسخ
سلام گلم.خواهش میشهمنم عاشق خامه توی غذام ولی متاسفانه ایرانیا از این چیزا استقبال نمیکننمن که خیلی وقتا هیچی نمیگم...اصلا فقط واسه خودت تنها درست کن...ول کن بقیه رو
اکرم
16 اسفند 92 19:38
دستتون درد نکنه، من که از همون اول دستور پختش دلم ضعف رفت
الهام
4 مرداد 93 12:48
مچکر عالی بود میخام برا افطار درستش کنم مامان علی آقا ممنونم ازت
یکی از مامان ها
پاسخ
خواهش میکنم عزیزم.نوش جانتون
ليلي
20 مرداد 93 13:59
مرسي از توضيحات جامع و كاملتون. من براي مهمونام درس كردم عالي بود
یکی از مامان ها
پاسخ
خواهش میکنم گلم.نوش جونتون
الهام
19 شهریور 93 9:23
سلام ممنون بابت تصویر و توضیحات کاملتون برای مهمانی رو دربایستی دارم می خوام درست کنم امتحانش هم نکردم خداکنه خوب بشه ممنون از سایت خوبتون
یکی از مامان ها
پاسخ
سلام.خواهش میکنم.انشاالله خوب میشه
دختـــرِ مهــــــــرمـــآه
30 شهریور 93 14:44
سلام خیلی ممنونم بابت دستور پخت عالیتون من این سوپ رو یه بار درست کردم واقعا عالی شد حتی مامان بابام که اصن فک نمیکردم لب بزنن کلی خوششون اومد )))))) میخوام این سوپ رو واسه مهمونی 20 نفره درست کنم. بنظرم مواد رو دو برابر کنم اوکی باشه آره؟؟ و اینکه مهمونی فردا شبِ اما من از دیشب ساعت 1 جو ها رو خیس کردم. میخواستم بدونم جو ها خیلی خیس بخوره مشکلی پیش میاد؟؟ فردا صب میخوام درستش کنم
یکی از مامان ها
پاسخ
سلام گلم.خواهش میکنم .نوش جانتون به نظرم 2.5 برابر کنی بهتر باشه چون خورده میشه برای خیسوندن هیچ مشکلی نیست.تازه بهتر هم هستموفق باشی عزیزم
دختـــرِ مهــــــــرمـــآه
31 شهریور 93 11:24
ایووووول دست شما درد نکنههههههههه
یکی از مامان ها
پاسخ
قربونت برم
غزل
28 مهر 93 11:44
سلام سارا جون میشه لطف کنید بگید منظور از دو پیمانه جه نوع پیمانه ای است. من همیشه از لیوان های دسته دار استفاده میکنم حالا شما نسبت به پیمانه پلوپز که همیشه استاندارد بگید چند پیمانه استفاده کنم واسه 6نفر
یکی از مامان ها
پاسخ
سلام عزیزم دستورهایی که میذارم اگر ننویسم چه پیمانه ایه منظورم پیمانه پلوپزه چون همه تو خونه دارن.با همون پلوپز اندازه بگیر
لای لاالای لای لالای
16 آبان 93 20:24
سلاااااااااااااااام خییییییییییییییییییییییییییییییییییییییلی ککارررررررررررررررررررررررت بیسته من الان درستش کردم عاااااااااااااااااااااااااااااااااااالی شد
یکی از مامان ها
پاسخ
سلام عزیزم.ممنوننوش جونتون
Zahraaaaa
19 فروردین 94 7:00
سوپتو درست نکردم ولی ب نظرم خوبه
مهدیه
7 تیر 94 16:05
خیلی ممنون عزیزم خیلی خوب توضیح دادین میشه توش ابلیمو هم زد؟
یکی از مامان ها
پاسخ
خواهش میکنم بهتره ریخته نشه چون ممکنه شیر ببره و مصرف شیر با آبلیمو هم خیلی جالب نمیشه ولی میتونید سر سفره بذارید هرکی دوست داشت بریزه تو سوپش
هانیه
23 تیر 94 2:44
تشکرات ویژه خیلی توپ بود
مائده
2 آذر 94 21:05
سلام عززیزم یعنی باید بگم عاااااااااااالی بودا ... من بهمین روش پختم عالی شد دستت طلا!!!!!!!!
یکی از مامان ها
پاسخ
نوش جان گلم
الهام
21 فروردین 95 22:21
ممنوووون عزیز خدا خیرتون بده
شیرین
7 تیر 95 17:42
سارا جان ممنون بابت دستور سوپ خوشمزه . خیلی وقته منتظر دستور این سوپ بودم. چون بنده تازه عروسم همیشه بدنبال بهترین دستور غذا هستم تا بهترین غذاها را واسه مهمونام درست کنم
مهین
10 تیر 95 14:58
سلام سارا جان میخواستم بگم آخه سوپی که توش رب بریزی که دیگه سوپ شیر نیست.
یکی از مامان ها
پاسخ
سلام.میزان رب خیلی کمه و دل به خواهی.توضیح دادم برای چی استفاده میشه
مریم
15 تیر 95 13:12
سارا عزیزم من این سوپ را از دستور شما درست کردم .مثل تمام دستورهاتون عالی بود فوق العاده خوشمزه بود واقعا ازت ممنوم .برات آرزوی شادی وسلامت دارم
رضوان
26 بهمن 95 0:37
سلام من امشب این سوپو با دستور شما درست کردم خییلی خوب شد خواستم ازتون تشکر کنم
فاطمه
29 آذر 96 14:36
سلام. من خیلی سرچ کردم تا برای این غذا بالاخره این سایت رو پیدا کردم. واقعا سوپام عالی میشن. چندین بار تو مهمونیام درست کردم واقعا همه لذت بردن. ممنونم از شما.
ریحانه
28 اردیبهشت 99 16:29
عالی بود دست شما درد نکنه!