وبلاگ آشپزیهای مامانوبلاگ آشپزیهای مامان، تا این لحظه: 11 سال و 9 ماه و 20 روز سن داره

♨..آشپزيهاي مامانم..♨

کیک خرما(با تغییرات)

1392/2/25 20:06
20,390 بازدید
اشتراک گذاری

یک کیک خوشمزه و تقریبا سالم برای عصرانه یا زنگ تفریح بچه های گلتون

 2

مواد لازم:

خرما:یک لیوان معمولی پر

آرد سبوس دار :200 گرم

کره::یک عدد 100 گرمی(ترجیحا کره محلی)

شکر:نهایتا 50 گرم

تخم مرغ:3 عدد

آب :یک لیوان

بیکینگ پودر:1 ق غ

وانیل و زنجبیل و هل :کمی

دارچین :2 ق غ

عسل :مقداری برای وسط و روی کیک.

طرز تهیه:

ابتدا فر را روی حرارت 160 درجه تنظیم کنید تا گرم شود.خرماها را هسته گرفته و و با زنجبیل و دارچین و هل و اب روی حرارت ملایم حسابی نرم و مخلوط کنید.(من با گوشت کوب برقی هم یک دستش کردم.)آنها را کناری گذاشته تا سرد شوند.(باید مخلوط خرما و آب کمی شل باشد.)

3

حالا سفیده و زرده را از هم جدا کرده و ابتدا دو تا زرده وشکر و کره نرم شده و وانیل را با همزن برقی بزنید تا کرم رنگ شود.آرد  و بیکینگ پودر را کم کم اضافه و با قاشق مخلوط کنید حالا خرما را اضافه و کمی با همزن بزنید تا یکدست شود.(میتوانید کمی پودر کاکائو یا قهوه هم به آن اضافه کنید.)از طرفی سه تا سفیده را در ظرف دیگری با همزن برقی آنقدر بزنید تا سفید پفکی شود.اینجوری:

4

حالا سفیده ها را به مخلوطمان اضافه و آرام با قاشق هم میزنیم تا یکدست شود و بعد در قالب که با کاغذ روغنی پوشانده ایم میریزیم .

7

و تقریبا به مدت 40 دقیقه میپزیم و بعد از سرد شدن از کاغذ جدا میکنیم و اون رو از وسط دو نیمه میکنیم و عسل میریزیم(ویا موز و گردوهم میشه به مواد وسط کیک اضافه کرد.)و روی کیک هم باز میشه یه مقدار کم عسل ریخت و بعد نوش جان میکنیم.

 

 

 امروز کیک خرما رو برای بار دوم درست کردم اما با سه تا تغییر مثبت تغذیه ای برای سلامتی هرچه بیشتر کوچولوهامون:اگه یادتون باشه تو دستور اول همه آرد از نوع سبوس دار نبود ولی امروز همشو آرد سبوس دار گذاشتم و خیلی هم خوب شد.تغییر دوم مربوط به میزان شکره که اونو در حد چند ق غ کاهش دادم و در عوض عسل رو اضافه کردم.تغییر سوم در مورد نوع کره هست که من به جای کره های پاستوریزه که مواد نگهدارنده داره از کره محلی گاو که از باغملک برامون آورده بودن استفاده کردم که مجموع این تغیرات باعث شد این کیک به یک کیک باکیفیت تر و سالمتر و خوشمزه تر تبدیل بشه.حیفم اومد شما رو در جریان این تغییرات مثبت قرار ندم امیدوارم حتما برای کوچولوهاتون این کیکو درست کنین و حتی گاهی برای صبحانه بچه ها هم میشه از این کیک مقوی استفاده کرد. این هم عکس کیک جدیده که خودم خیلی دوسش دارم:خجالت

 

0

 

کیک خرما

 کیک دومیه هم خوشگل تر شد هم خوشمزه ترلبخند

 

مامان محمد سجاد

سارا:مامان محمد سجاد هم به گردانندگان این وبلاگ پیوستندقلب

ایشون هم کارشناس تغذیه هستند و هم در حال گذروندن دوره های طب سنتی میباشند.امیدوارم که بتونیم از تجربیات ارزندشون استفاده ببریممژه

 

 

لینکهای پیشنهادی

 کیک لبو

مافین خرما و ارده

کیک صبحانه مغزدار

مافین خرما

مافین توت فرنگی


پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (9)

مرجان
23 اردیبهشت 92 13:45
وای خیلی خوشمزه و سالم

دستت درست زن داداشه دوست گلم

آقا جمع تر بشینین !به جمعمون خوش اومدی!ما رو از دانسته هات بی بهره نذار!






خیلی ممنونم مرجان خانم.آشپزی من که به پای شما و ساراخانم نمیرسه.


سپیده از وبلاگ "کودک من"
23 اردیبهشت 92 14:23
سلام. اول تشکر کنم از عزیزانی که تو وبلاگ آشپزی های مامانم فعال هستند و امیدوارم این فعالین ادامه دار باشه و همیشه تو کارتون موفق باشید.

دوم این لینک درست کردن چیپس هست که برای دخترم درستیدم

http://koodakeman91.niniweblog.com/post1959.php




سلام انشالله شماهم همیشه سلامت و پایدارباشین.دستتون درد نکنه حتما میرم ببینم


شيرينكده
23 اردیبهشت 92 23:21
سلام دوست خوبم وبلاگ خيلي خوبي داريد خوشحال ميشم به منم سر بزنيد من با اجازه شما رو لينك ميكنم خوشحال ميشم شما هم منو با اسم شيرينكده لينك كنيد منتظر حضورتون هستم
مامان محمد و ساقی
23 اردیبهشت 92 23:32
مامان سجاد جان دستتون درد نکنه.موفق باشید




خواهش میکنم ممنون از دلگرمیهاتون.


صوفیا مامان سامیار جون
24 اردیبهشت 92 3:08
سارا جون دستتون درد نکنه وخسته نباشین والبته اون دوست گرامیتون که جوابه سوالمو دادن .اگه میشه چند تا طرز تهیه صبحانه برایه بچه زیر دوسال بگین اخه نمیدونم چی به پسرم بدم که برا صبحونه بخوره؟؟؟




من با اجازه خواهرشوهر عزیزم جواب میدم.بهترین صبحانه برای بچه ها مخلوط ارده و شیره که میشه کمی بهش پودرپسته و گلاب و پودرکاکائو زد هستش که بعد از مخلوط شدن خیلی خوشمزه میشه .و همچنین تخم مرغ عسلی که برای کم خونی بچه ها هم عالیه.به علاوه فرنی باآردبرنج دست ساز مامان به علاوه چندتا بادام پوست کنده و پودر شده برای تامین کلسیم بچه ها کولاک میکنه.(ثابت شده که میزان کلسیم بادام حتی از لبنیات هم بیشتره پس این مغز مفید رو هم به بچه های عزیزتون بدید و هم خودتون برای جلوگیری از پوکی استخوانها روزی 7-8 تا البته خامشو استفاده کنین.


صوفیا مامان سامیار جون
24 اردیبهشت 92 15:26
مرسی عزیزم ممنون از کمکتون


خواهش میکنم عزیزم!
سارا مامان علي
25 اردیبهشت 92 1:39
من از اين كيك دوميه ميخوام


حتما عزیزم
مامان علی مرتضی
16 مرداد 92 16:45
سلام میشه ادرس وب مرجان خانم هنرمند رو برام بزارین ممنونم

سلام
توی لینکهامون آشپزخونه کوچیک من مرجان خانوم اینم لینکش
http://khooneyeghadimi.blogfa.com/
مينا
30 دی 92 0:24
سلام دوستان عزيز من مينا هستم و اميدوارم من را به عنوان دوستتون بپذيريد. اول تشكر از تمام كدبانوهايي كه ما را هم از هنر خودشون بي نصيب نميگذارن و خداييشم با سليقه عمل ميكنيد. هميشه موفق باشيد و دوم اينكه من يه اشكال خيلي بزرك در پخت كيك دارم هر وقت كيك درست ميكنم خميري ميشه و اصلا پف نميكنه مواد را به ميزان هاي گفته شده ميزنم و در ماكروفر با پخت سريع كيك پخت ميكنم نميدونم علتش چيه البته پودر كيك آماده كه بپزم خوب پف ميكنه راستي آرد گز استفاده ميكنم يا آرد سفيد و در همان دماي ماكروفر . لطفا راهنماييتان را برايم ايميل كنيد. ممنونم
یکی از مامان ها
پاسخ
سلام عزیزم.ممنون که مارو قابل دونستید و اشکلاتتون رو با ما درمیون گذاشتید...به این پست مراجعه کنید و با دقت مطالعه کنید،با عرض پوزش امکان ارسال ایمیل رو نداریم: http://motherschef.niniweblog.com/post75.php