وبلاگ آشپزیهای مامانوبلاگ آشپزیهای مامان، تا این لحظه: 11 سال و 9 ماه و 28 روز سن داره

♨..آشپزيهاي مامانم..♨

باقالي پلو با گوشت

1392/3/11 8:54
12,994 بازدید
اشتراک گذاری

یه غذای سنتی و خوشمزه و البته خون آور و مقوی+دستور سالمترین روش تهیه پخت برنج

22

 مواد لازم برای 4 نفر:

گوشت گوسفند:تقریبا نیم کیلو یا کمتر

نخود:یک لیوان سرخالی

پیاز:سه عدد بزرگ

برگ بو و زردچوبه و نمک و چوب دارچین

رب گوجه:2 ق غ(در صورت تمایل)

برنج: 3 پیمانه

باقله سبز : یک پیمانه

سیر:به تعداد دلخواه

شوید و نمک و فلفل و زردچوبه

طرز تهیه:

خوب اول گوشت و یه پیاز و چندتا برگ بو و چوب دارچین و زردچوبه رو با آب میذاریم روی حرارت زیاد تا جوش بیاد بعد کف روی اون رو کامل میگیریم و حرارت رو کم میکنیم تا گوشت و نخود پخته بشه.

17 

 حالا دو تا پیاز درشت رو خلال کنید و طلایی کنید و بعد گوشت های پخته شده رو از توی قابلمه در آورده و به پیاز ها اضافه کنید و نمک و ادویه و زردچوبه و کمی پودر دارچین رو اضافه کنید و تاجایی که میتونید در مقابل رب گوجه مقاومت کنید و مثل شکل پایین در کنار بپلو استفاده کنید(البته من اینجا فکرکنم هنوز زردچوبه و ادویه خورشی و دارچین نزدم وگرنه خوشرنگ تر از این میشه.)ولی من متاسفانه نتونستم در مقابل خواهشها و بعدهم اصرار های زیاد آقامون مقاومت کنم و اجبارا از رب استفاده کردمقهر

24

درمورد آب گوشت هم اگر رقیق بود کمی آرد را در کمی روغن تفت مختصر بدید و اضافه کنید تا غلیظ بشه.اگرمایل بودید همون اول میشه هویج و یانخودفرنگی و...راهم به آب گوشت اضافه کرد.

حالا میرسیم به برنج که میخوام سالم ترین و بهترین روش پخت برنج رو بهتون بگم که البته فقط برای خودتون خوبه برای مهمان بهتره از همون روش آبکش و برنجای کشیده استفاده کنید وگرنه ممکنه مهمونا به کدبانو بودن وآشپزی شما شک کننعصبانی

اول از همه نوع برنج که برنج سبوس دار بهترین نوع برنجه ودرواقع لایه ای از برنج که حاوی ویتامین های گروه ب هست رو داره و اگر این لایه جدا بشه برنج سفید به دست میاد که خواص بسیار زیاد سبوس رو دیگه نداره.سبوس علاوه بر اثرات عالی که روی مغز و اعصاب داره برای پوست و مو هم عالیه و همچنین برای کاهش وزن هم خیلی خوبه و اصلا نیازی به حذف اون نیست و تازه ضروری هم هست چون شاخص گلایسمی پایینی داره یعنی دیر قند خون رو بالا میبره واز طرفی باعث کاهش چربیهای بد خون هم میشه.و البته بگم برنج سبوس دار اصل با این برنج قهوه ای که توی فروشگاهها هست فرق داره .اگر مایل بودید که بدونید ازکجاباید برنج سبوس دار اصل رو تهیه کرد بگید تا بهتون بگم البته مامانایی که توی اهوازنچشمک

توی شکل زیر برنج سمت راست برنج عنبربوی معمولیه اما برنج سمت چپ عنبربوی سبوس داره و میبینید که تیره تره چون لایه سرشار از ویتامین واملاح مفیدش جدا نشده:

50

دوم در مورد روش پخت برنجه که دمپخت کردن بهترین گزینس.و حتی اگر مثل مااز طرفدارای ته دیگ هستید بازم میشه از روش دم کردن استفاده کرد.چه جوری؟ این جوری:

اول ازهمه چندساعت برنج رو خیس کنید(که من همیشه یادم میرهناراحت)بعد بشورید وتوی قابلمه بریزید و به اندازه یک بند انگشت آب روش بریزین و کمی هم نمک بزنید و بذارید تا آبش کشیده بشه.بعد برنجها رو از قابلمه به دیسی که میخواین سر سفره ببرین منتقل کنید(به منظور جلوگیری از ایجاد ظرف اضافهلبخند)و ته قابلمه رو تمیز کنید و رو غن بریزین و نون یا سیب زمینی رو کف قابلمه بذارید و بعد برنج را از دیس دوباره به قابلمه منتقل کنین و روغن زیتون یا محلی و شوید و سیر وباقله و زردچوبه و در صورت تمایل کمی دارچین رو اضافه کنید:

20

 و بذارید تا دم بکشه  و بعد از دم کشیدن به همون دیس قبلی منتقل کنید و روش از مواد گوشتی بذارید و سوپش رو هم کنارش بذارید و در کنار خانواده از این غذای خوشمزه لذت ببرید.فرشته

28

مامان محمد سجاد

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (18)

مهسا
11 خرداد 92 9:01
من عاشقباقلی پلوم
مامانیه سپهر
11 خرداد 92 9:37
میگن کور از خدا چی میخواد؟دو تا چشم بینا.
خدایا ، همه ی آرزوها رو اینطوری برآورده
کن.

میدونی چیه مامان محمدسجاد
امروز صبح مامانم واسم باقله فرستاد تا واسه پسرم واسه اولین بار باقله پلو درست کنم. تا حالا درست نکردم و همیشه حاضر و آماده خوردم
امروز تصمیم داشتم به مامانم زنگ بزنم و دستور پختش رو بگیرم که تو هزینه تلفن رو واسم کم کردی.
مرسی گلم.
یکی طلبت.
(همکار سارا)


خدا رو شکر که دستورم مفید بود امیدوارم وقتی پختید هم خوشتون بیاد.)
مامانی طهورا
11 خرداد 92 10:18
وای دهنم آب افتاد دلم به تاپ تاپ افتاد


پس مامان خوب زود دست به کار شین
مامان آمیتیس
11 خرداد 92 11:46
مامان آمیتیس
11 خرداد 92 11:47
راستي برنج سبوس دارو از كجا بايد تهيه كرد


من از یه مغازه کوچیک که توی خیابون شهید عظیم(یکی از فرعی های خیابون ادهم)هست خرید میکنم.
منا مامان الینا
11 خرداد 92 12:18
سلام

میشه به من بگید که برنج سبوس دار را ازکجا میشه تهیه کرد؟




سلام من از یه مغازه کوچیک که توی خیابون شهید عظیم(از فرعی های خیابون ادهم)هست میخرم.


سعیده
11 خرداد 92 13:13
سلام خسته نباشید

منم خیلی باقالی پلو دوس دارم اما ما توش نخود نمیریزیم برام جالب بود دستورش، ولی حتماً امتحان میکنم ببینم چطور میشه. خسته نباشید




سلام ممنونم.امتحان کنید مطمئئن باشید خوب میشه.نخود گل سرسبد حبوباته چون خواصش ازبقیه بیشتره.


مامان ماهان
11 خرداد 92 14:48
مانلی مادر باران
11 خرداد 92 15:34
سلام من تازه با وبلاگتون آشنا شدم اگه ایرادی نداشته باشه میخواشتم لینکتون کنم


سلام خواهش میکنم بفرمایید
مامان سوگند
11 خرداد 92 16:37
من باقالی پلو خیلی دوست دارم ولی تا حالا خودم درست نکردم ولی حتما این دستور پخت شما رو امتحان میکنم چون خیلی خوشمزه به نظر میاد.


حتما این کاررو کنید ایشالله که خوشتون بیاد
خاله نرگس
11 خرداد 92 17:29
ای خدا من که دیکه الان نمیتونم خودم غذا بپزم...دهنم اب افتاد


عزیزم ایشالله زودتر خوب میشی میپزید.قلب]
سپیده از وبلاگ "کودک من"
11 خرداد 92 23:15
دست شما درد نکنه. بسیار نکته های جالب و مفیدی داشت


خواهش میکنم
محدثه
12 خرداد 92 1:01
دوست کدبانوی عزیزم میتونید برای اینکه برنج رو به روش غیر ابکش کردن درست کنید ابتدا پیاز رو سرخ کرده بعد زرد چوبه و ادویه مورد نظر سپس سبزی رو کمی تفت بدید و باقلا و رو با کمی آب اضافه کنید مقداری که باقلا پخت برنج رو بریزید و به روش دمپختی دم بزارید البته نمک رو یادم رفت آبش هم که باید کم باشه که شل نشه
مزه مواد بیشتر توش میمونه


چقدر خوب دستتون درد نکنه حتما امتحان میکنم
مامان علی اکبر
12 خرداد 92 2:53
سلام دست شما درد نکنه....واقعا دستور های خوبی میزارید.

حتما این غذا رو درست میکنم.ممنونم از زحماتتون.




سلام خواهش میکنم ممنون از ابراز لطفتون.


نازنین
12 خرداد 92 15:38
هههههووووومممم
به به
منم عاشقشم
ممنووووون


خواهش میکنم عزیزم
بانو
12 خرداد 92 20:42
من یکی دو ماهه با وبلاگتون آشنا شدم و اکثر آرشیوتونو مرور کردم عادت ندارم برای سایت یا وبلاگی نظر بذارم اما خب وقتی پست قبلیتونو خوندم تصمیم گرفتم هر وقت میام یه سلامی عرض کنم فقط قول بدید منو از لیست خوانندگانتون و دوستانتون خارج نکتیدها.... اگه مطلب رمزدار نوشتید به منم مرحمتی بکنید.....
قربان شما


شما لطف دارین دوست عزیز!خواهش میکنم شما از دوستان خوب ما هستین!
مامان فاطمه
17 خرداد 92 15:30
سلام ؛ دستت درد نکنه مامان محمد سجاد .


بهش می آد خیلی خوشمزه شده.


منم امروز تقریبا" همین غذا رو درست کردم ولی به روش خودمون . من گوشت رو لای برنج گذاشتم .


برای دفعه دیگه که خواستم درست کنم از روش شما استفاده می کنم.






سلام انشالله همیشه غذاهایی که درست میکنید عالی بشه بخصوص غذاهایی که از وبلاگ آشپزیهای مامانم درست میکنین










الهام
27 خرداد 92 13:32
ممنون از آموزش طبخ این غذای خوشمزه. دست شما درد نکنه