وبلاگ آشپزیهای مامانوبلاگ آشپزیهای مامان، تا این لحظه: 11 سال و 9 ماه و 18 روز سن داره

♨..آشپزيهاي مامانم..♨

شله زرد

1392/5/9 12:25
38,878 بازدید
اشتراک گذاری

مواد لازم

برنج 2 پیمانه

آب  10 پیمانه

نمک یک هشتم قاشق چایخوری

شکر 5 پیمانه

گلاب  1    لیوان

خلال بادام به مقدار لازم

کره  50 گرم

زعفران آب کرده به مقدار لازم

طرز تهیه

ابتدا برنج رو خوب بشویید و داخل دیگ بریزید اگه از قبل خیسانده شود بهتر است

 

آب رو به همرا نمک روی برنج بریزید و اجازه بدید تا  برنج خوب بپزد

برنج باید کامل پخته شده و لعاب بیندازد

بعد از پختن برنج ابتدا زعفرون رو بریزید

بعد هم شکر رو بریزید و بگذارید تا کاملا به خورد برنج برود

شله زرد رو هر چند یکبار هم بزنید پس از حدود یکساعت ابتدا کره

بعد گلاب

بعد هم خلال بادومی که یکی دو ساعت قبل در مقداری گلاب خیساندم داخل دیگ ریختم مقدار کمی خلال بادوم داشتم که اونهم آخراش بود و مقداریش خرد شده بود ولی خوب برای داخل خونه پختن مانعی نداره ولی برای نذری خوبه خلال بادوم درسته و مرغوب استفاده کنید

اگر شله زرد سفت شده بود  یک لیوان آب جوش بریزید و پس از 20 دقیقه تا نیم ساعت بستگی به شله زرد دارد در قابلمه رو بگذارید و شعله اجاق رو کم کنید تا شله زرد جا بیافتد و تقریبا دم بکشد از دم کنی هم می تونید استفاده کنید بعد از مدت 30 دقیقه شله زرد آماده است بعد هم داخل ظرف های مناسب بریزید و تزئینش کنید

برای نوشتن اسامی متبرک هم از شابلون استفاده کردم به صورتیکه شابلون رو روی شله زرد بگذارید

و دارچین رو روی اون بپاشید

سپس شابلون رو بردارید تا طرح مورد نظر روی شله زردبیافتد بعد هر جور که دوست داشتید با خلال بادوم دارچین و خلال پسته تزئین کنید

راز و رمزهای شله زرد

1- از برنج مرغوب و ایرانی برای طبخ شله زرد استفاده کنید

2-اگر برنج خرده داشته باشد مهم نیست فقط باید بوی خوبی داشته باشد و کاملا تمیز شده باشد

3- برنج رو با آب ولرم کالا بشویید

4-برنج شله زرد رو حتما چند ساعت قبل از طبخ بدون نمک خیس کنید

5- اضافه کردن یک پر نمک باعث می شود مزه شکر بهتر حس شود و شله زرد خوشمزه تر شود

6- اضافه کردن آب بستگی به نوع برنج دارد

7- مقدار شکر بستگی به ذائقه می توان کم و زیاد کرد

٨- قبل از مغز پخت شدن برنج و لعاب دادن آن نباید شکر رو اضافه کنید چون بعد از اضافه کردن شکر دیگر برنج مغز پخت نمی شود

9- خلال پسته و خلال بادام حتما باید تازه باشد و نباید بوی نم یا بوی ماندگی بدهد چون در مزه شله زرد تاثیر می گذارد

10-مقدار زعفران را می توان کم و زیاد کرد

11- اگر شکر شله زرد کم بود چون بعضی شکرها شیرینی کمتری دارند وقتی شکر دوم رو اضافه کردید حتما باید شله زرد 15 تا 20 دقیقه اضافه بجوشد تا آب نیاندازد

12- سفت بودن شله زرد رو با مقدار مناسب آب جوش می توان درست کرد ولی بعد از ریختن آبجوش حتما باید شله زرد بجوشد

13- می توان روی در قابلمه شله زرد دم کنی گذاشت در این حالت زیر اون رو کم کنید تا شله زرد جا بیافتد

14- زمانی می توانیم بگوییم شله زرد جا افتاده که نرم و روان باشد سفت نباشد یا آب از برنج جدا نباشد

15- شله زرد باید داغ در ظرف کشیده شود تا در ظرف خنک شود در غیر اینصورت شله زرد آب میاندازد

16- اگر گلاب غلیظ بود می توانید از مقدار کمتری استفاده کنید

سروه مامان حنا

 

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (14)

مامان آرشيدا قند عسل
7 مرداد 92 10:23
سلام سروه جان ما شله زرد با اين ميزان شكر درست كردم بدجوري شيرينيش دل رو ميزد چقدر ميتونم كمترش كنم؟!!!

سلام دوست خوبم
یک 1 پیمانه شکر رو کم کن معمولا برای ریختن شکر به میزان دو برابر یا دو برابر و نیم همون برنج شکر رو اضاف می کنن
سارا مامان علي
7 مرداد 92 13:16
سلام سروه جون
چه پست به جايي بود دستت درد نكنه

سلام سارای گلم
ممنون تو همیشه لطف داری
قابلی نداشت
مریم مامان نیکان
7 مرداد 92 14:43
سلام،دستتون درد نکنه،خیلی عالی و به موقع بود

سلام
خواهش می کنم
ممنون از لطفتون
مهتا محمدی
7 مرداد 92 19:19
هرچقدر ازتون تشکر کنم کمه.
ممنووووووووووووووووووووونم.

خواهش می کنم مهتا جان قابل شما رو نداشت عزیزم
در امتداد زندگی
8 مرداد 92 13:30
چه شله زرد زیبایی...من که چند دقیقه داشتم نگاهش می کردم...ممنون..من با اجازه شما رو لینک کردم...اگه دوست داشتید منو لینک کنید تا با هم ارتباط بیشتری داشته باشیم

ممنون عزیزم شما لطف داری
باعث افتخارمونه شما جزو دوستان خوبمون باشید
شما هم با افتخار لینک شدید
مامان محمد و ساقی
8 مرداد 92 22:52
سلام سروه جان
منم امروز درست کردم ولی نمیدونستم باید نمک هم داشته باشه.من هم مثل شما درست میکنم با این تفاوت که اول شکر بعد زعفرون رو میریزم.به نظر شما اشکالی داره؟
تزئینات هم عالی بود

سلام دوست خوبم
اگه خواستی دوباره شله زرد درست کنی ریختن نمک رو امتحان کن در مورد اول شکر بعد زعفرون دقیق اطلاعی ندارم منم از اول اینجوری یاد گرفتم ولی فکر نمی کنم موردی داشته باشه
ممنون چشماتون زیبا می بینه و ممنون بابت گلهی قشگنت
نجمه مامی آرتین و آیسودا
9 مرداد 92 9:49
ممنون سروه جون من هیچ وقت از نمک استفاده نمیکردم ولی امتحان میکنم

خواهش می کنم نجمه جون
مادر جون امیر محمد
13 مرداد 92 12:46
سلام چرا دستور زولبیا رو حذف کردید
؟

سلام دوست عزیز
دوباره اون پست رو ارسال کردیم
آرزو
15 مرداد 92 22:59
به به........چه رنگی دارن دست گلت درد نکنه عزیزم......

خواهش می کنم خانومی به کارهای خوب شما که نمیرسه
ღ مامانِ آینده یه فسقـِــلی ღ
3 شهریور 92 0:44
سلاممممم

ممنووووووووووووونم

عالییییییییییییییییییییییییی شد

http://www.niniweblog.com/upl/nini6368/13773746846.jpg?63




بسیار عالی دوست کدبانوی من
عکس آشپزیتون در تصاویر ارسالی دوستان قرار داده شد ممنون
so maye
7 مهر 92 19:19
سلام سروه گلم خسته نباشي اگه ممكنه طرزتهيه اين شله زردوواسه وبم بفرستي ممنون


سلام عزیزم.اجازه بدید سروه جون خودشون تشریف اوردن و اجازه دادند به روی چشم
عادله
2 آبان 94 15:35
ببخشید من جسارت میکنم اخه من تاحالا درست نکردم و الان قصد درست کردنش رو دارم برای همین کلی تو نت تحقیق کردم و متوجه شدم که زعفرون قبل از ریختن شکر رنگ بهتری داره و شکر مانع خوب رنگ دادن زعفرون میشه ( در راستای سوال دوست عزیزمون مامان محمد و ساقی )
شیما
9 آذر 94 19:39
salam man tehranam az koja mishe shablon baraye taziiin shole zard kharid?
یکی از مامان ها
پاسخ
من تهران نیستم ولی همه لوازم قنادی فروشا دارن
زینب
25 مهر 97 7:24
بسیار عالی ممنون