وبلاگ آشپزیهای مامانوبلاگ آشپزیهای مامان، تا این لحظه: 11 سال و 9 ماه سن داره

♨..آشپزيهاي مامانم..♨

آش یرتخلی (غذای سنتی ارومیه)

1392/5/16 3:50
26,550 بازدید
اشتراک گذاری

این آش غذای سنتی و محلی شهر ارومیه است و یرتخلی در زبان ترکی به معنای پاره پاره ست

مواد لازم

کلم برگ سفید  500 گرم

بلغور    یک پیمانه

برنج    نصف پیمانه

نخود   نصف پیمانه

لوبیا   نصف پیمانه

روغن جامد  به مقدار لازم

نعنا داغ   به مقدار لازم

پیاز داغ برای تزئین  آش به مقدار لازم

پیاز     1 عدد بزرگ

نعنا خشک    1 قاشق غذاخوری  سر پر

رب 2 قاشق غذا خوری سرخالی

آبغوره به مقدار لازم

نمک و فلفل و زرد چوبه به مقدار لازم

طرز تهیه

ابتدا پیاز بزرگ رو خرد کرده و با روغن و ادویه ها به غیر از نمک تفت بدید سعی کنید  مقدار کمی روغن بریزید چون هم برای رب و هم پیاز داغ و نعنا داغ هم روغن به آش اضافه میشه آش چرب میشه و برای سلامتی مضره

بهتره بلغور رو چند ساعت قبل خیس کنید و چند بار هم آبش رو عوض کنید بریزید داخل دیگ

روی اون هم آب بریزید

اجازه بدید تا به جوش که افتاد کلم برگ رو که خرد کردید  همراه با نمک بریزید داخل دیگ

همراه با کلم های خرد شده برنج رو بشویید و به  مواد داخل دیگ اضافه کنید میزان پخت برنج نباید زیاد باشه یعنی جوری که وا نره ولی من خودم دوست دارم برنج کاملا توی آش بشکفه و به آش لعاب بده حالا هر جور که سلیقه و ذائقتون بود اینکارو رو انجام بدید

بعد از نیم پخت شدن کلم ها یه قاشق نعنای خشک رو بریزید

بعد هم نخود و لوبیاهای پخته شده رو اضافه کنید

یه قاشق کوچیک روغن داخل تابه بریزید و همراه با زردچوبه دو قاشق رب رو تفت بدید تا هم خامی رب از بین بره هم رنگ خوبی پس بده بعد از تفت دادن مقداری آب جوش بریزید تا یه مقداری  بجوشه و غلیظ بشه مثل سس

رب رو بریزید داخل دیگ

بعد از پخت کامل برنج و بلغور و کلم ها  آبغوره رو به آش اضافه کنید ترشی این آش به ذائقه افراد بستگی داره که تا چه میزانی ترش دوست داشته باشن از اونجایی هم که بنده روزه بودم فقط نیم لیوان آبغوره ریختم که بعدا که آش رو تست کردم دیدم همین میزان آبغوره برای همین مقدار آش مناسب بود

 

ارومیه ایها برای این آش شیره سماق میزنن متاسفانه اینجا من نداشتم ولی اگه تبریز بودیم در اختیار مامانم بود و می تونستم ازشون بگیرم باید سماق رو چند ساعت قبل خیس کنید آب سماق رو از صافی رد کنید آب حاصله رو بجوشونید و سس غلیظ سماق رو به رب گوجه اضافه کرده و بعد به آش اضافه کنید و در واقع ترشی این آش به خاطر ترشی  سماقه البته سماق سفید نه اون سماقی که برای کباب کوبیده استفاده میشه و در ارومیه به وفور یافت میشه مادر من هم چون دیابت  دارن از ترشی سماق زیاد استفاده میکنن که با اثر معجزه آور سماق قند خونش پایین اومده که باعث حیرت دکتر فوق تخصص غدد مامانم هم شده بود

 

بعد هم که با نعنا داغ و پیاز داغ روی آش رو تزیین کنید آش فوق العاده خوشمزه ایه به نظر من و همسری آش از حرارت افتاده و سرد این آش بسیار خوشمزه و لذیذهخوشمزه

سروه مامان حنا

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!
مطالبی دیگر از این نی نی وبلاگی

نظرات (16)

مهتا
15 مرداد 92 13:14
هم آشش خوشگله هم ظرفش.
غیر سماق سفید بقیه ی وسایلشو داریم.امشب ان شاله امتحانش میکنم.دستتون درد نکنه.

ممنون عزیزم چشاتون خوشگل می بینه
امیدوارم که از درست کردن و خوردن این آش بسیار خوشمشششششزه لذت ببرید
بهنازمامان رادین
15 مرداد 92 14:09
سلام.من خودم ارومیه ای هستم.یک عمر هم مامانم یرتخلی درست کرده و ما خوردیم ولی اصلا شبیه این نیست که شما دستورشو گذاشتین.1-مثل آش آبکی نیست و ما با نون می خوریمش 2-حبوبات توش نداره فقط برنج داره و لپه.حداقل اون چیری که ما می خوریم اینجوری نیستش.ممنون


سلام دوست عزیز

من که نوشتم برنج نباید وا بره و من دوست دارم آش لعاب بندازه در ضمن من این آش رو از یه دوست که اهل خوی ارومیه هست یاد کرفتم در واقع آش اونها هم مقداری آبکی بود ولی بقیه مواد رو داشت و همینطور جستجویی که در نت داشتم اکثرا آش یرتخلی رو اینجوری که من درست کردم درست کرده بودن مطمئنا آشی هم که شما درست می کنید خوشمزه خواهد بود

ما خودمون در تبریز غذاهای سنتی زیادی داریم ولی خیلی ها سلیقه های شخصی خودشون رو در اون غذا دخیل کردن مثل آش یرتخلی شما
به هر حال از نظری که دادید ممنونم

زهرا مامان ایلیا (شیرین تر از عسل )
15 مرداد 92 15:36
خصوصی

سارا:چرا عزيزم؟
ولي نميتونم وارد بشم
مامان محمد و ساقی
15 مرداد 92 16:15
به نظر خوشمزه میاد.ممنون سروه جان

خواهش می کنم دوست مهربونم
مادر کوثر
15 مرداد 92 16:39
سلام عزیزم

متشکرم از این همه فعالیت و به روز بودن

از اون دستور رولت نون پنیر من خوشتون نیومد؟1

چند روز پیش ایمیل کردم

اگه به ماه مبارک نرسه فکر میکنم غذای جالبی برای بچه ها باشه

سلام گلم
ممنون از لطفت
این چه حرفیه اتفاقا خیلی هم خوب و عالی بودن منتهی چرکنویسامون زیاد هستن نوبت نوبتی پستا رو ارسال می کنیم به خاطر همین دیر شد شرمنده
مادر کوثر
16 مرداد 92 12:28


ممنونم که درجش کردید


سارا:خواهش ميكنم عزيزم.به خاطر شما انداختيمش جلو.عالي بود
سارا مامان علي
17 مرداد 92 12:54
ممنون سروه جون
چقدر خوش آب و رنگه...حتما جزو منوي غذاييمون قرار ميدم

فدااااااات سارا جونم
سارا جون حتما درستش کن خیلی خوشمزست می دونم تو هم مثل من عاشق آشی باور کن حتما مشتریش میشی
ساناز
17 مرداد 92 16:53
به به چه خوش قیافه نوش جونتون

ممنون عزیزم
مریم پاییزی
24 مرداد 92 0:39
خیلی عالی.مث همیشه.

ممنون از لطفت عزیزم
در امتداد زندگی
9 شهریور 92 11:21
عالیه..مخوصا اون پیازهای خوشگلش


چشمات عالی میبینه عزیزم
آفکارت
30 آبان 92 12:53
با سلام اولین وبسایت خرید و تخفیف ارومیه همگام با کلان شهرهای ایران افتتاح شد حضور سبز شما باعث افتخار ماست
مامان امیررضا
15 دی 92 20:44
سلام عزیزم. من از ارومیه هستم ولی تقدیر این بود که شوهرم از اصفهان باشه. دلم تنگ شد برای شهرم ارومــــــــــــیه.دستتون درد نکنه
یکی از مامان ها
پاسخ
سلام گلم از آشنایی با شما دوست عزیز خیلی خوشحال شدم خواهش میکنم گلم قابل شما رو نداشت
کبری ترکی
22 خرداد 93 13:16
من هم اذری هستم اهل شهرکرد هستم شوهرم دیابت داره این اش برا دیابتی ها عالیست
یکی از مامان ها
پاسخ
از آشنایی با شما خوشحالم دوست عزیز خوشحالم که این دستور براتون مفید واقع شده
زهره
9 خرداد 94 20:11
عااااالی بود .دستتون درد نکنه خانم باسلیقه
یکی از مامان ها
پاسخ
ممنون عزیزم
میثم
25 شهریور 95 14:02
این کجاش یرتخلیههههههههههههه؟ اما بازم ممنون از مطالبتون اش یرتخلی مامانم کمی متفاوت تره
ارومیه‌ قلب آذربایجان
22 فروردین 99 10:33
❤ ارومیه قلب آذربایجان ❤ به دیار آذربایجان ، اورمیه شهر والیبالی و والیبال خیز خطه آذربایجان خوش اومدید. آذربایجان دیارنا ، گوزل اورمیه شهرینه چوخ خوش گلیبسیز. ما آذربایجانی ها بخصوص اورمیه ای ها به ترکی ( اورمولوها ) خونگرمو مهمان نوازیم. حتما‌موقع سفر به اورمیه از غذاهای سنتی و ترکی اورمیه مانند: آیران آشی اورمیه ( آش دوغ اورمیه)- یارما شورباسی اورمیه ( سوپ بلغور اورمیه) - یارپاغ دلماسی و کلم دلماسی اورمیه ( دلمه برگ‌ و دلمه کلم اورمیه )- تویوخ کوفتسی اورمیه ( کوفته مرغ اورمیه)- گیزاتمای اورمیه ( به ترکی نوعی سرخ کردنی )- گوزلمه اورمیه ( به ترکی یعنی منتظر نشو)- آجی کباب اورمیه ( کباب تلخ اورمیه )- اوزون کباب اورمیه ( کباب دراز اورمیه )- چشنیش کباب اورمیه (گشنیز کباب اورمیه)- تاوا کباب اورمیه ( کباب تابه ای اورمیه )- دونر تویوخ و دونر ات اورمیه ( دنر مرغ و دنر گوشت اورمیه)- یئرالما کبابی اورمیه ( سیب زمینی تنوری اورمیه ) حتما نوش جان نمایید. یاشاسین ایران 💕 یاشاسین آذربایجان 💕 یاشاسین اورمیه 💕 💕💕   عشقیم  اورمیه   💕💕