وبلاگ آشپزیهای مامانوبلاگ آشپزیهای مامان، تا این لحظه: 11 سال و 9 ماه و 21 روز سن داره

♨..آشپزيهاي مامانم..♨

شرینی رولت خامه ای

1392/5/29 4:24
38,182 بازدید
اشتراک گذاری

 مواد لازم

تخم مرغ      4 عدد

آرد   ٤ قاشق سوپخوری سر پر

شکر   4 قاشق غذاخوری سر پر

 وانیل  یک دوم 1/2 قاشق چایخوری

بیکینگ پودر یک دوم 1/2 قاشق چایخوری

آبجوش  یک قاشق غذاخوری

طرز تهیه

ابتدا آرد و بیکینگ پودر رو با هم ملوط کنید و دو سه بار الک کنید

فر رو با دمای 200 درجه سانتیگراد روشن کنید تا گرم بشه

 زرده و سفیده تخم مرغ رو جدا کنید سفیده رو در ظرف جداگانه ای با همزن برقی هم بزنید به طوریکه سفیده کف کنه و وقتی ظرف رو برمیگردونیم از ظرف جدا نشه و نریزه

١

 زرده تخم مرغ رو با شکر گفته شده و وانیل با تیغه همزن تمیز شده و خشک شده یعنی اگه با همون تیغه سفیده رو زدید خوب تمیز کنید و خشک کنید بعد زرده و شکر رو بزنید

همزمان به زرده و شکر همزده شده یک قاشق غذاخوری آب جوش اضافه کنید و هم بزنید

زرده همزده شده رو به سفیده زده شده اضافه کرده وبا لیسک مخلوطش کنید زیاد نه چون چند دور هم باید با آرد مخلوط بشه اونقت اگه زیادی هم بزنید پف رولت می خوابه

 

آرد و بیکینگ پودر الک شده رو به زردهو سفیده همزده شده اضافه کنید و با لیسک فقط چن دور به صورت دورانی یعنی لیسک رو از زیر به صورتی که یه دور بگردونید و از زیر مواد بیارید بالا فقط تا حدی هم بزنید که مواد خوب با هم مخلوط بشه نه زیاد چون نباید با همزدن زیاد پف رولت بخوابه

کف سینی کاغذ روغنی میاندازیم و مایه رولت رو روی کاغذ می ریزیم و با پالت خوب صافش می کنید مثل من برای اینکه مایه یکنواخت به همه جای سینی برسه تکونش ندید چون عکس پایینی متوجه میشید که یه مقدار کاغذ تا خورده و باعث شده خطی روی رولت بیافته فقط با پالت اینکارو انجام بدید

بزارید داخل فر به مدت ده الی 15 دقیقه دمای بعضی فرها فرق میکنه بهتره از دقیقه 8 به بعد مرتب رولت رو چک کنید تا نسوزه یه مقدار که رنگ روی رولت تغییر کرد از فر خارج کنید

از سینی خارج کنید و صبر کنید تا رولت خنک بشه و یه کاغذی به اندازه کاغذ روغنی زیر رولت ، روی رولت بیاندازید

رولت رو برگردونید که روی کاغذ روغنی  رویی و تمیز بیافته

کاغذ روغنی رو از رولت جدا کنید

خطهای روی رولت رو می بینید به خاطر اینکه سینی رو تکون دادم کاغذ زیر رولت چین خورد

با همون کاغذ رولت رو از یه طرف بپیچید یعنی کاغذ هم با خود رولت پیچیده بشه  بهم ثابت شده و تجربه ای که بدست آووردم بهتره از حوله و یا پارچه  مرطوب و نمناک  برای رول کردن رولت استفاده کنید حوله مرطوب باعث میشه رولت مثل رولتهایی که از قنادیها می گیریم نرم و مرطوب باشه و خشک نمیشه رولت پیچیده شده رو داخل پارچه مرطوب بزارید و بگذارید داخل یخچال یه چند ساعتی مثلا دو ساعتی بمونه تا موقعی که خامه داخلش بریزیم و به راحتی رول بشه

بعد از دوساعت از یخچال خارج می کنیم رول رو باز می کنیم و خامه قنادی فرم گرفته رو با قیف به همه جای رولت می ریزیم و با پالت صافش می کنیم

همون قسمتی که می خواییم رول کنیم که قراره نقطه مرکزی رولمون باشه شکلات رنده کنید که البته دلبخواهیه ولی فوق العاده خوشمزه میکنه

از همون سمت شکلات رنده شده رولش کنید

 

وقتی رول کردن تموم شد بزارید یخچال یه دو ساعتی هم بمونه

و با چاقوی تیز رولت رو یکسانت یکسانت برش بزنید یا به صورت ایستاده داخل کپسولهای شیرینی بگذارید یا مثل من بصورت دمر شده داخل کپسولها بگذارید این دیگه سلیقه اییه 

بعد با خامه فرم گرفته با ماسوره کنگره دار درست نقطه مرکزی رولت بصورت دورانی خامه میزنیم

من مقداری بریلو توت فرنگی هم داشتم که از کیک به شکل توت فرنگی که درست کرده بودم باقیمونده بود روی خامه ها ریختم دستور کیک به شکل توت فرنگی رو هم ایشالله توی پستهای بعدی براتون میزارم

مقداری چیپس شکلاتی هم روی رولتها ریختم البته به شکلهای متفاوتی تا حالا رولت درست کردم که عکس زیادی ازشون ندارم مثلا می تونید به صورت ایستاده داخل کاغذ بزارید و روی اون رو  با خامه شکوفه بزنید و روی خامه هم میوه های فصل مثل گیلاس یا هر چی که در دسترستون بود روی خامه ها قرار بدید

شیرینی خیلی آسونیه فقط رولت رو با دقت رول کنید تا نشکنه امیدوارم که درستش کنید و با خوردنش در کنار خانواده عزیزتون لحظات خوبو شیرینی رو سپری کنید دوستای خوبم

سروه مامان حنا

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (25)

سارا مامان علی
29 مرداد 92 8:01
واااااااااااااااااااااااااااااااای خیلی خوشگله
حرف نداری سروه جون

ممنونم ازت سارا جونم
فدااااااات مهربونم به پای شما که نمی رسیم
بیتا
29 مرداد 92 9:19
سروه جان عزیزم خیلی ممنون رفتم که الان درستش کنم خوب وقتی گذاشتیش امروز بعد از ظهر دوستام واسه عصرونه میان خونمون میتونم با کمک شما کلی هنرنمایی کنم

خواهش میکنم عزیزم
خوشحالم که براتون مفید بوده
مامان امیرناز
29 مرداد 92 10:01
سلام عزیزم خیلی خوشحال شدم واقعا مرسی از این دستور پارچه مرطوب و نفهمیدم چه طوری بپیجم؟ عزیز این مقدار موادی که گفتی 8 عدد رولت میده؟ روز قبل از مهمونی درست کنم تا فرداش خشک نمیشه؟

سلام خانومی
خوشحالم که براتون مفید بوده دوست عزیز
پارچه مرطوب :پارچه یا حوله رو بخیسونید و خوب بچلونید جوری که هیچ آبی توی پارچه نمونه حتی بتکونید و خوب آب اضافیش رو بگیرید فقط مرطوب و نمناک باشه و همراه با خود رولت بدون کاغذ باهاش با رول کردن نان رولت باهاش بپیچونید منتهی باید بیشتر از نیم ساعت نمونه چون خمیر میشه اگه هم با کاغذ رول کردید دوباره با کاغذ رول شده بگذارید داخل پارچه مرطوب ولی این یکی بهتره یه دو ساعتی بمونه
نه 8 تا نبود فکر کنم همونجا دو تا خورده شد
رولت و کیکهای خامه ای خیلی بهتره روز قبل درست بشن و جا بیافتن نه وجود خامه داخلشون باعث میشه تازه و تر بمونن
مامان متین و مهبد
29 مرداد 92 14:35
وایییی دهنم آب فتاد چه خوشمزست

ممنون از لطفت عزیزم
ایشالله که خودتون درست می کنید و نوش جان می کنید
مامان محمد و ساقی
29 مرداد 92 17:11
عالیه سروه جون.ممنونم

ممنون از لطفت گلم قابلی نداشت
مامان علی مرتضی
30 مرداد 92 15:15
خیلی خوب توضیح دادین ممنونم منتظره کیک توت فرنگی هستیم

ممنون از لطفتون
حتما عزیزم ایشالله سر فرصت دستورشو براتون خواهیم گذاشت منتظر باشید
فریماه
30 مرداد 92 18:24
سلام. دستتون درد نکنه. برای کیک شکلاتی یا روکش گاناژ شکلاتی از شکلات 72% میشه استفاده کرد؟

سلام
خواهش میکنم فریماه جان
نه مشکلی نداره عزیزم فقط به فکر تلخ بودن شکلات هم باشید ببینید ذائقتون با شکلات تلخ سازگاری داره یا نه والا مشکلی بوجود نمیاره
زینبی
30 مرداد 92 20:07
سلام عزیزم. چه وبلاگ باحالی.تازه امشب آشنا شدم باهاش.ازین به بعد همیشه سر میزنم .
فوق العاده بود.
راستش هر وقت دستور چیزی از نت میگیرم خوب از کار در نمیاد اما اینجا چون خودتون درست کردین فک میکنم عالی بشه.
ممنونم سروه جون.

سلام گلم
ممنون از لطفتون
باعث خوشحالیمونه که مطالب این وبلاگ براتون مثمر ثمر باشه و ما دوست خوبی مثل شما داشته باشم
خواهش میکنم عزیزم....
مامان امیرناز
31 مرداد 92 1:38
درست کردم عالی شد سروه جون مرسی

نوش جونتون عزیزم
خوشحالم که خوشتون اومده
مامان امیرناز
31 مرداد 92 22:21
سلام عزیزم تو وب حنا جون یادمه که شیرینی خامه ای گذاشته بودی دستورش و اینجا می ذاری؟

سلام خانومی
دستو نان خامه ای رو همینجا هم گذاشتم توی آرشیومون نگاهی کنی می تونی ببینی دوست خوبم
خاله جون
1 شهریور 92 15:31
عاااااااالی مامان حنا مثل همیشه...
خییییییلی دلم واست تنگ شده بود
از شیرینی های که میگذاشتی تو وب حنا خیلی استفاده میکردم...اگه ممکن زله آکواریومی آموزش بدید ممنونم...

ممنون از لطفت عزیزم
من هم همینطور خوشحالم که اینجا می بینمتون
دستورژله آکواریومی رو هم حتما سر فرصت خواهیم گذاشت
مامان ثمین
2 شهریور 92 10:14
سلام.مرسی از آموزش های خوبتون.من با فرم دادن خامه مشکل دارم خیلی هم تا حالا سعی کردم که خوب درست کنم ولی نشده چکار کنم؟

سلام عزیزم ممنون از لطفتون
دستور درست کردن خامه فرم گرفته توی آرشیومون هست می تونی از اون دستور استفاده کنی و سوال داشتی از سارا جون بپرسی
مام پارسا
16 مهر 92 19:23
سلام خانومی...خوبی؟..خستع نباشی
خانومی چند تا سوال داشتم..میشه بگی برای این مقدار مواد یسنی چند در چند باشه ..آخه اولین باره که می خوام درست کنم و می خوام که نونش نه خیلی نازک بشه و نه خیلی کلفت
یه سوال دیگه اینکه:برای این مقدار مواد رولت تقریبا چند گرم خامه فرم گرفته لازمه...آخه می خوام خامه رو آماده بخرم
یه چیز دیگه...وقتی که نون رولت پخت و با کاغذ و توی حوله پیچیدیمش و گذاشتیم یخچال اگه بیشتر از دو ساعت بمونه ایراد دارع...کلا تا چند ساعت میشه خامه نزده توی یخچال نگه داشت
من واقعا شرمنده ام بابت این همه سوال ...آخه می خواستم اگه بشه این رولت رو برای مهمونی فردا شب درست کنم...واسه همین خیلی به راهنماییت نیاز دارم
بازم ممنونم ازت بابت این همه دستورهای خوشمزه که برامون میذاری

سارا:سلام گلم
سینی که همون سینی های فر دیواری هست
خامه برای این رولت فکر میکنم 200 گرم کافی باشه.میتونی بیشتر بگیری و مازادشو توی فریزر بذاری
خامه نزده رو حتما توی فریزر نگه داری کن.البته خامه زده شده هم باید توی فریزر نگهداری بشه
مام پارسا
19 مهر 92 23:21
سارا جون من منظورت از فر دیواری رو متوجه نشدم
من فر گاز دارم..کاش خودتون اندازه سینی و بگید که چند در چند واسه این میزان مواد مناسبه
بتزم ازتون ممنونم و واقعا شرمنده


دشمن شرمنده گلم
منظورم فرهای توکاره،که از گاز جداست...اندازش نصف فرهای بزرگه ولی دقیق متر میکنم برات مینویسم
مام پارسا
19 مهر 92 23:29
راستی یه سوال دیگه ازتون داشتم...توروخدا مسخره ام نکنید ها
قاشق سوپخوری با قاشق غذا خوری فرق داره؟؟میشه راهنماییم کنید
آخه من همیشه با این قضیه مشکل دارم...کاش یه عکس از قاشق مربا خوری و چایخوری و غذاخوری و سوپخوری بگذارید تا من متوجه بشم که وقتی میگین چایخوری منظورتون کدومه؟؟اونهایی که خیلی کوچیک هستن یا اونهایی که معمولی هستن و برای غذا دادن به بچه ها ازشون استفاده میشه
بازم شرمنده


سارا:عکسشون توی قسمت لوارم قنادیه..غذاخوری همون سوپخوریه که اندازش بستگی به ماده ای داره که با قاشق اندازه میگیرم ،مثلا یه قاشق سوپخوری آرد میشه 10 گرم ولی یک قاشق سوپخوری مایعات تقریبا 15 میلی لیتره...
قاشق مرباخوری همونیه که متوسطه و به بچه ها غذا میدیدم و چایخوری اون کوچیکس که باهاش چای رو هم میزنیم.ولی میتونی از همون پیمانه هایی که توی عکس سروه جون گذاشته(قسمت معرفی لوازم قنادی،اولین عکس اون صورتیا)تهیه کنی.دیگه خیالت برای اندازه گیری راحته و قیمتشم مناسبه.هر سئوال دیگه ای هم بود درخدمتم عزیزم
مامان امیرحسین
10 آبان 92 0:28
سلام خوبین؟ من امروز با کلی ذوق این رولت و ذرست کرذم اما موقعی که خواستم از کاغذ جدا کنم چسبیده بود و رولتم خراب شد
2بار امتحان کردم هر 2بارشم چسبید و خراب شد
میشه بگید باید چکار کنم و تو کوم طبقه از فر باید گداشت؟
ممنونم

سلام عزیزم ممنون
ببین دوست خوبم رولت و کیک اسفنجی جزو اون دسته از کیکهایی هستن که خیلی حساسن هم زدنشون اندازه هاشون و میزان حرارتی که بهشون داده میشه خیلی مهمه باید حرارت ثابت از بالا و پایین فر به رولت بخوره در طبقه وسط فر باشه
امیدوارم سری بعد که درست می کنید موفق باشید دوست خوبم
rahil
6 بهمن 92 1:44
میگم من اینو درست کردم ولی دوره خمیرم خشک شد ولی وسطش خوب شد و خورد شد اشکال کجا بوده؟ بعدشمیشه به جای قاشق مقدار رو بر حسب پیمانه بگی؟ بعد اگه بخوام مثلا خمیرم یکم بیشتر بشه ولی نه دو برابر مواد رو باید چطوری تغییر بدم نسبت هارو؟ مرسی
یکی از مامان ها
پاسخ
اولا نباید فرت بیش از اندازه داغ باشه بعد از پخت نباید توی فر زیاد بمونه تا حرارت فر خمیر رولت رو خشک کنه متاسفانه با پیمانه اندازه نگرفتم تا بهتون در مورد اندازه پیمانه ها بگم اول مواد لازم خود دستور رو کنار بگذار بعد بقیه موادرو نصف کن یعنی با 1و نیم برابر مواد گفته شده خواهش میکنم عزیزم
مامان مرضیه
8 اردیبهشت 93 8:36
سلام سروه جون ممنون از اموزشتون. من درست کردم خیلی خیلی عالی شد. دستتون درد نکنه
یکی از مامان ها
پاسخ
سلام عزیزم.نوش جان.خواهش میکنم
مریم
30 تیر 93 14:45
سلام خیلی ممنون سروه جان واقعا عالی بود
یکی از مامان ها
پاسخ
سلام عزیزم.خواهش میکنم
rokhi
30 مهر 93 11:01
azizam chera vase man boye tokhme morgh midad
یکی از مامان ها
پاسخ
تخم مرغ اگر خوب زده بشه و از وانیل خوب استفاده کنی بوی تخم مرغ نمیده
فرانک
19 اردیبهشت 94 18:12
سلام خانمی خیلی ممنون از زحمتات من دوبار درس کردم ولی هر دوبارم خشک شد در ضمن ب کاغذ روغنی هم چسبید ممنون ک راهنماییم کنی
یکی از مامان ها
پاسخ
سلام عزیزم.احتمال زیاد درجه حرارت فرتون خیلی بالا بوده...فرها کمی با هم فرق دارن...با درجه ی پایین تر یا مدت زمان کمتر درست کنید
رویا
14 خرداد 94 0:34
سلام ممنون از سایت خوبتون من این رولت رو درست کردم خیلی عالی بود ازتون متشکرم از رولتهای بیرون خیلی خوشمزه تر بودبازم ممنون
یکی از مامان ها
پاسخ
سلام عزیزم.نوش جانتون
فاطمه
20 مرداد 94 18:24
عاللللللللللللللللللللللللللییییییییییییییییییییییییی بوددرحدلالیگا ولی منو اگه هم بکشند خامه های من به پای خامه های شمانمیرسه
عادله
30 مهر 94 12:44
خانمی دست گلت درد نکنه دیروز با وبت اشنا شدم کیک سیب و دارچین درست کردم عالیییی شد حالا امروز این رولت رو درست کردم اما همش به کاغذ روغنی ته سینی فر چسبید خیلی هم نازک شد چرا چسبید؟؟؟؟
یکی از مامان ها
پاسخ
ممنون عزیزم ماهیتابه بزرگ بوده...چون نازک شده باید زمان کمتر میذاشتی برای همین زیاد پخته شده...کمی کاغذ رو چرب کن
عادله
30 مهر 94 12:46
خانمی من اینو درست کردم اما همش به کاغذ ته سینی فر چسبید علتش چی بوده؟!
یکی از مامان ها
پاسخ
حرارت زیاد بوده...کاغذ رو هم کمی چرب کن