وبلاگ آشپزیهای مامانوبلاگ آشپزیهای مامان، تا این لحظه: 11 سال و 9 ماه و 21 روز سن داره

♨..آشپزيهاي مامانم..♨

دسر کرم طالبی

1392/6/5 2:59
40,454 بازدید
اشتراک گذاری

مواد لازم

آب طالبی    ٤ لیوان

خامه صبحانه    یک بسته

ژلاتین       سه و نیم   قاشق غذاخوری

آب   نیم لیوان

شکر     ١ لیوان

وانیل شکری      یک چهارم قاشق چاخوری

طرز تهیه

ابتدا ژلاتین رو به صورت بن ماری ذوب می کنیم به صورتیکه ژلاتین رو داخل ظرفی با آب مخلوط می کنیم

می بینید که بلافاصله بعد از ریختن پودر ژلاتین داخل آب اسفنجی میشه

داخل ظرف دیگری آب بریزید و بگذارید روی اجاق گاز تا بجوشد بعد ظرف حاوی ژلاتین رو بگذارید روی ظرفی که آب در اون در حال جوشیدنه حرارت زیر اجاق رو کم کنید تا آروم  آروم بخار حاصل از آب جوش ظرف زیری باعث آب کردن پودر ژلاتین بشه

تصویر پایینی می بینید که ژلاتین شفاف شده ، ژلاتین رو بگذارید کنار تا سرد بشه در محیط خارج از یخچال سعی کنید سریع  بقیه کارها رو انجام بدید تا ژلاتین نبنده

طالبی رو خرد کنید

داخل مخلوط کن بریزید و پوره اش کنید

بعد هم شکر رو بریزید و دوباره مخلوط کن رو روشن کنید تا شکر و آب طالبی با هم مخلوط بشن و شکر به خورد آب طالبی بره برای من همین مقدار شکر کافی بود شما هم ببینید اگه احیانا طالبیتون به شکر بیشتری احتیاج داشت بیشتر بریزید و یا برعکس شیرینیش زیاد بود شکر کمتری بریزید

اگه شکر کامل با آب طالبی مخلوط شده بود که هیچ اگر نه باید بزارید روی حرارت تا یه مقدار کم بجوشه تا شکر در آب طالبی حل بشه بعد هم بگذارید کاملا خنک بشه و خامه صبحانه رو بریزید داخل ظرفی و خوب بزنیدش تا یکدست بشه

یه مقداری از آب طالبی رو بریزید روی خامه و خوب بزنیدش چون اگه خامه رو یه جا به آب طالبی اضافه کنید احتمال داره خامه داخل آب طالبی یکدست نشه وانیل شکری رو هم بریزید داخل خامه

خامه و آب طالبی زده شده رو به مابقی آب طالبی اضافه کنید

بعد هم ژلاتین آب شده و خنک شده  رو بریزید و مخلوطشون کنید

من از این قالب استفاده کردم جنسش از سیلیکونه

چون سیلیکونا حالت ژله ای دارن و برداشتنشون هم سخته و احتمال داره مایعی رو داخلش می ریزید موقع جابجا کردنش مواد ازش بیرون بریزه بزارید داخل ظرفی تا راحتتر جابجاش کنید

من اول قالب رو با روغن مایع بوسیله برس چرب میکنم که موقع در آوردن دسر خیالم راحت باشه که ژله به قالب نمی چسبه دسر طالبی رو بعد هم بریزید داخل قالب به مدت ٦ ساعت تا خوب خودشو بگیره

برای خارج کردن دسر طالبی ابتدا با چاقو اطراف ژله رو از قالب جدا کنید بعد هم ظرفی رو از آب جوش پر کنید و قالب رو داخل ظرف آب جوش نگهدارید بعد تا ٢٠ بشمرید قالب رو یه تکونی بدید تا مطمئن بشید ژله از قالب جدا شده بعد هم در ظرف مورد نظرتون برگردونید خیلی باید سریع اینکار هارو انجام بدید چون بافت داخلش مثل کرم می مونه زیاد در آب جوش نگه ندارید چون یه وقت دیدید دسرتون آب شد و زحمتتون به هدر رفت اگه دسر رو داخل قالب آلومینیومی می ریزید برای خارج کردن ژله  قالب رو زیاد در آب جوش نگه ندارید چون  ظرف سریع داغ میشه اگه زیاد نگه دارید ژله رو آب میکنه 1 2 3 بگید قالب رو از آب جوش در بیارید و در ظرف مورد نظرتون برگردونید امیدوارم که خوب  و واضح توضیح داده باشم و شما هم متوجه توضیحات من شده باشید 

بافتش مثل کرم نرم و لطیفه و فوق العاده هم خوشمزست آسون هم هست پس تا زمانیکه به طالبی دسترسی دارید سریع این دسر خوشمزه رو درست کنید و نوش جان کنید و لذت ببرید

سروه مامان حنا

پسندها (1)

نظرات (10)

مامان امیرحسین و کوثر جونی
5 شهریور 92 13:17
اوووووه چه عالی.راستی ژلاتین رو همون شیرینی فروشی ها دارند؟ یا همون ژله رو می گید.من زیاد به آشپزی وارد نیستم ولی خیلی علاقه دارم.خیلی ممنون کدبانوی با سلیقه.


با اجازه سروه جون ،چون چندروزي نيستن من جواب ميدم:
پودر ژلاتين يا برگه ژلاتين رو ميتونيد از وسايل شيريني فروشيها تهيه كنيد.
با پودر ژله فرق داره...يعني پودر ژله ژلاتينيه كه بهش طعم دهنده و يه سري افزودنيها اضافه شده.انشاالله درآينده دستور تهيه ژله خانگي رو هم آموزش خواهيم داد...
بله واقعا كاراهاي سروه جون عاليه
سارا مامان علي
5 شهریور 92 20:36
دستت درد نكنه عزيزمخيلي خوشگل شده...چقدر قالبت قشنگه...حتما بايد يكي ازش بخرم
دکتر نانا
6 شهریور 92 23:51
عاااااااااااااااااااااااااااالی بود.


ممنون عزيزم
مهتا
7 شهریور 92 12:47
شما نظیر نداریییییییییییییییید.


مریم مامان نیکان
8 شهریور 92 21:02
خیلی زیبا سروه جان دستت درد نکنه


ممنون عزیزم
آذینه دخت
20 شهریور 93 16:28
سلام بانوی هنرمند دو تا سوال از خدمتون دارم *میشه با هندوانه همچین دسری رو بدرستم؟ *مقدار ژلاتین برای نصف مقدار (یعنی 2 لیوان )آب طالبی 2 ق غ کافیه یا کمه؟ آخه من یه موس هندوانه درستیدم ولی خیلی خامه ای بود و طعم بد پودر ژلاتین توش محسوس بود این دسر شما و نحوه درست کردنش خیلی شبیه موس هندونه ام است ولی مقدار ژلاتین و خامه اش با موس من فرق داره ولی مراحل یکیه لطفا یه نگاهی به مواد اولیه من بیاندازید و من رو راهنمایی کنید آب هندوانه 2 لیوان پودرژلاتین 2 س خامه صبحانه 250 گرم پودر قند 2 س
یکی از مامان ها
پاسخ
سارا:سلام عزیزم راستش من تا حالا دسری با هندوانه درست نکردم.فقط نوشیدنی بوده که اونم اگر توش از پودر ژله استفاده کردم دون دوناش مشخص بوده.شاید به خاطر بافت هندوانه باشه ولی این دسر سروه جان رو که درست کردم خیلی عالی و خوشمزه شد.به میزانش شک نکن.خوب میشهمقدار ژلاتین دو قاشق برای دو لیوان خوبه توی دسرتون پودر پودر ژلاتین رو چطور درست میکنید؟همینجوری قاطی میکنید با آب هندوانه؟
آذینه دخت
24 شهریور 93 0:29
سلام خانومی من پودر ژلاتین رو با یک چهارم لیوان آب سرد مخلوط میکنم و بعد میذارم روی کتری تا خوب حل بشه عزیزم من بالاخره فهمیدم چرا دسر هندوانه ام خوب نشد . میدونی این دسر رو دوباره درست کردم فقط یک دوم لیوان شکر باید بهش اضافه میکردم این بار محشر شد خیلی لذیذ ،آنقدر که مادر شوهری و خواهر شوهری خیلی خوششون اومد ببین دیگه چه طعمی داشت البته از خودم تعریف نمکنم ها !!! من به شخصه عاشق هندوانه ام و نمیتونستم از خیر این دسر بگذرم پس دوباره سعی کردم. اینبار اینطوری درستیدم . البته عکسش و مراحلش رو مهر ماه میذارم توی وبلاگم آب هندوانه 2 لیوان پودرژلاتین 2 س خامه صبحانه 200 گرم شکر 1/2 لیوان پودر قند 2 ق غ کیک ساده بدون خامه به میزان دلخواه هندوانه و شکر رو در مخلوط کن پوره کردم ، پودر ژلاتین روبا آب روی بخار کتری گذاشتم تا حل شود بعد با یه لیوان آب هندونه قاتی کردم. بعد پودر قند و خامه رو با هم زن زدم و به تدریج یه آب هندوانه دوم رو اضافه کردم در این فرصت آب هندوانه + ژلاتین سرد شده بود بنابر این به راحتی با خامه مخلوط شد درون لیوان یک برش کوچک کیک گذاشتم موس را رویش ریختم ودر یخچال گذاشتم تا ببندد
یکی از مامان ها
پاسخ
آفرررررین دوست کدبانو و با پشتکارم انگیزه دادی منم درستش کنم.ممنون از اینکه تجربیاتتو در اختیارمون میذاری
آذینه دخت
24 شهریور 93 19:38
خانومی میزان ژلاتین رو اشتباهی نوشتم . از بس که این دخترم حواسم رو پرت میکنه از بس که شیطونه خدارو شکر دسر هندوانه ای که برای بار دوم درستیدم 2 ق غ پودر ژلاتین بود نه 2 س الان دیدم البته این نکته رو از رو دست شما تقلب کردم
یکی از مامان ها
پاسخ
ممنون از توجهتون دوست عزیزم.خدا گل دخترتونم حفظ کنه
شهره
20 اردیبهشت 95 0:15
سلام عزیزم ... من این دسر رو درست کردم و شیر هم داشت دستور من . در کمال ناباوری بینهایت تلخ شده بینهایت ... شما میدونید چرا
یکی از مامان ها
پاسخ
سلام عزیزم.احتمالا خود طالبی مشکل داشته
raha
23 تیر 95 18:41
سلام ببخشید درباره دسرطالبی اگه بجا پودر ژلاتین ازپودر ژله طالبی استفاده کنیم بدمیشه؟؟؟
یکی از مامان ها
پاسخ
نه مشکلی پیش نمیاد فقط شیرین تر میشه