وبلاگ آشپزیهای مامانوبلاگ آشپزیهای مامان، تا این لحظه: 11 سال و 9 ماه و 20 روز سن داره

♨..آشپزيهاي مامانم..♨

ته چین مرغ زعفرونی

1392/6/12 11:55
124,348 بازدید
اشتراک گذاری

 

مواد لازم

برنج ٢ پیمانه

سینه مرغ کوچک ١ عدد درسته

زرده تخم مرغ ٣ عدد

ماست پرچرب یا چکیده یک پیمانه

روغن مایع  ١/٣ پیمانه

خلال بادوم و خلال پسته و زرشک به مقدار لازم

نمک به میزان لازم

پیاز ١ عدد

زعفران دمکرده غلیظ   به مقدار لازم بسته به خودتون داره که تا چه حدی زعفرون بریزید من خودم دو قاشق غذا خوری ریختم

طرز تهیه

قبل از هرکاری برنج رو آبکش کنید و کناری بگذارید تا کاملا آب اون کشیده بشه

ابتدا سینه مرغ رو تکه تکه کنید و پیاز رو هم نگینی خرد کنید و داخل تابه بریزید همراه بامقدار خیلی کمی روغن مایع و نمک تفت بدید

یه مقدار کم که تفت خورد دو قاشق ماست و زعفرون هم بریزید و اجازه بدید تا سینه مرغ سرخ بشه ماست خیلی ترد و خوشمزش میکنه

در ظرف جداگانه ای زرده های تخم مرغ رو با مفتول سیمی  یا چنگال خوب بزنید و زعفرون رو هم بهش اضافه کنید

ماست پرچرب رو در ظرف جداگانه ای خوب بزنید و به مواد زرده و زعفرون اضافه کنید

روغن مایع رو اضافه کنید و خوب هم بزنید

برنج آبکش شده رو به تدریج و طی دو مرحله به مواد بالا اضافه کرده و هم می زنیم

ظرفی که قرار ه ته چین داخلش پخته بشه کف اونرو  خوب چرب می کنیم

مواد رو به دو قسمت تقسیم می کنیم و نیمی از اونرو کف ظرفتون می ریزید و صاف می کنید و یه مقدار هم با پشت قاشق فشار میدید تا موقع پخت انسجام داشته باشه

مرغ سرخ شده رو روی برنج بچینید من خودم دوست دارم یه مقدار با کناره های ظرف فاصله داشته باشه تا موقع پخت بعد از خارج کردن از قالب دیده نشه و شکل بهتری داشته باشه

خلال بادوم و خلال پسته و زرشک رو هم روی مرغ سرخ شده بریزید

و بعد در نهایت برنج باقیمونده رو کاملا روش میدیم وفشار میدیم تا خوب منسجم و فشرده بشه. بعد کره رو برش میدیم و روش میچینیم.

روی ظرف رو کامل با فویل می پوشونیم و سوراخهایی با خلال دندون یا چنگال ایجاد می کنیم که حین پخت برنج خمیر نشه و برنج خوب دم بکشه

یکساعت و نیم داخل فر با دمای ١٦٠ درجه در طبقه وسط فر اجازه میدیدم تا آروم آروم ته چینمون بپزه وقتی بعد از یکساعت و نیم دیدید که کناره های برنج طلایی شده از قالب خارج کنید من یه مقدار عجله داشتم سریع خارجش کردم آخه ماه رمضون بود و برای سحری درست کرده بودم و وقتی باقی نمونده بود که بیشتر از این اجازه بدم تا طلایی بشه و تا داغ بود ما برشش زدیم شما اجازه بدید مقداری از حرارت بیافته بعد برشش بزنید

ته چین رو معمولا داخل فر میپزن ولی اگه به فر دسترسی ندارید روی اجاق گاز هم می تونید بپزید به طوریکه روی اجاق گاز شعله پخش کن بزارید و ظرف حاوی ته چین رو روی اون قرار بدید و و دم کنی هم روی قابلمه بزارید و حرارت زیر اجاق رو کم کنید تا آروم آروم بپزه

سروه مامان حنا

 

لینک ته چین مرغ و بادمجان

پسندها (1)

نظرات (20)

مام پارسا
12 شهریور 92 20:05
عالیه عالیه عالیه
مرحبا...واقعا که شماها هنرمندید
دستت درد نکنه سروه جون

ممنون از لطفی که به ما داری دوست خوبم
خواهش میکنم عزیزم قابل شما رو نداشت در ضمن به پای هنرمندیهای شما که نمی رسیم
الهام (مامان امیر علی جون-جیگرم)
12 شهریور 92 23:06
سلام عزیزم وبلاگ تون عالیه ...
با افتخار عزیزم لینک شدید
شما هم به ما سر بزنید
فداتون

سلام خانومی ممنون از لطفتون
باعث افتخارمونه گلم
چشم ایشالله سرفرصت میاییم پیشتون
لیلی
13 شهریور 92 10:47
من دیوونه ی این غذا هستم!



امیرحسین و مامانش
13 شهریور 92 16:51
ظاهر و دستور پختی که دادین عالیه سروه جان
حتما در اولین فرصت میپزم این ته چین خوشمزرو
ممنونم

ممنون از لطفت گلم
ایشالله که درست کنید و از خوردنش هم لذت ببرید
مهناز مامان ترلان کوچولو
15 شهریور 92 21:54
عزیزم من این غذا رو درست کردم عالی بود ممنونم شما رو لینک کردم 21 سالمه و به تجربیات شما توی آشپزی نیاز دارم راستش زیادم بلد نیستم همین غذا های روتین رو همیشه درست میکنم اما تنوع غذایی ندارم برای همین همیشه به وب شما سر میزنمشما هم پیش ما بیا

نوش جانتون خوشحالم که رضایت خاطرتون رو فراهم کرده
از آشنایی با شما هم خیلی خوشحال شدم
حتما عزیزم سرفرصت میاییم پیشتون
فهيمه
2 مهر 92 13:19
سلام و عرض ارادت به هنرمندي چون تو!
ميشه زرشك پلو با مرغ هم با تصوير آموزش بدي. ممنونم


سلام عزیزم
سعی میکنیم در دستورهای ارسالی آینده قرار بدیم
زینبی
15 مهر 92 22:23
سلام.
بالاخره قسمت شد واسه ناهار امروز درستش کردم.

فوق العاده بود.


سلام عزیزم
نوش جانتون
saida
27 بهمن 92 16:37
سلام راستش تا حالا ته چین درست نکردم بعد هم یه سوالهای دارم اگه میشه جواب بدید با کمک شما اگه تونستم درستش کنم این غذا برای چند نفره ؟ به جای کره میشه یه مقدار روغنش رو زیاد کرد ؟ این فویل از همونهایی نیست که روی گاز میزاری یا فویل مخصوص اشپزی جداست؟ بعد به نظر شما بوی تخم مرغ نمیده نمیخواد به تخم مرغ گلاب یا دارچین اظافه کرد؟ مرسی
یکی از مامان ها
پاسخ
سارا:سلام عزیزم.این ته چین رو سروه جان درست کردن که الان به نت دسترسی ندارن.من ته چین مرغ و بادمجان رو درست کردم که لینکشو آخر این پست گذاشتم.میتونی بادمجان نزنی...بدون فویل هم میتونی درست کنی...من توی ته چینم گلاب هم میزنم...میتونی از اون دستور استفاده کنی
saida
25 اسفند 92 18:49
سلام اگه بخوام سه پیمانه برنج درست کنم چه مقدار ماست اظافه کنم
یکی از مامان ها
پاسخ
سلام عزیزم.منم اکثرا سه پیمانه ای درست میکنم...بستگی به شلی و سفتی ماست داره ولی اگر سون میذاری دوتا ملاقه کافیه...باید سفتیه برنج مثل عکس بشه
فاطمه
9 شهریور 93 19:26
سلام کدبانو.. ممنون خانم. از اینکه غذاها و شیرینی های خوشمزه برامون میذارین مخصوصا اینکه با تصویر مرحله به مرحله میذارین.
یکی از مامان ها
پاسخ
سلام عزیزم.خواهش میکنم.لطف دارید
مریم مامان طاها
12 شهریور 93 11:03
سلام عزیزم من تازه به جمع شما امدم از اشنایی با شما خوشحالم ممنون از کارهای زیباتون
مامان مهدیه
13 آذر 93 12:07
واقعا عالیییییییییییییییییییییییییی بود پخت و آموزشش منحصر بفرد بود خیلی حال کردم. ممنووووووووووون
یکی از مامان ها
پاسخ
ممنون عزیزم
فاطمه
27 آذر 93 0:09
سلام منظورت از پیمانه چیه؟
یکی از مامان ها
پاسخ
سلام عزیزم.پیمانه پلوپز
اتنا
6 دی 93 16:06
سلام دوست عزیز ممنونم بابت اموزشهای مفیدتون اینم از ته چین من که نمیدونم چطور براتون ارسال کنم😱
یکی از مامان ها
پاسخ
سلام عزیزم.خواهش میکنم با استفاده از سایتهای آپلود عکس آپلود کنید و آدرسشو اینجا بذارید.یا به ایمیلومن بفرستید
خانمی
8 بهمن 93 18:43
سلام . الان ته چینی که با دستور شما درست کردم رو گذاشتم داخل فر انشالله که خوب و خوشمزه بشه... ممنون بابت آموزش...
یکی از مامان ها
پاسخ
سلام عزیزم.نوش جانتون
غزال
15 بهمن 93 8:47
سلام ببخشيد براي 8 نفر چند تا برنج بايد بذارم؟ تخم مرغ و ماستش چقدر باشه؟
یکی از مامان ها
پاسخ
سلام عزیزم.اگر غذای دیگه هم کنارشه این برای 8 نفر کافیه
زهرا
15 فروردین 94 11:44
سلام منظورتون از برنج آبکش شده برنجیه که جوش خورده یاهمون برنج خام؟
یکی از مامان ها
پاسخ
برنجی که جوش خورده
موزه طبیعی صادق زاده
20 خرداد 94 10:25
موزه طبیعی صادق زاده عرضه کننده محصولات سالم، طبیعی و ارگانیک در مشهد لطفا از سایت ما دیدن فرمائید با تشکر www.nmos.ir
مرتضی
5 خرداد 95 18:33
سلام یک قاشق نیمزعفرون ریختین این شده زعفرونتون تقلبیه هااا
مينا
2 تیر 95 19:26
عالي عالي عالي،كلا يه مدت هست هر چي ميخوام بپزم از وبلاگ شما استفاده ميكنم و همه هم بسيار خوششون مياد. من تازه اشپزي رو شروع كردم و واقعا وبلاگ شما به ادم انگيزه ميده. لطفا همچنان فعال باشيد و از ما رو هم در تجربه هاتون سهيم كنيد خيلي ممنوننننن