وبلاگ آشپزیهای مامانوبلاگ آشپزیهای مامان، تا این لحظه: 11 سال و 9 ماه سن داره

♨..آشپزيهاي مامانم..♨

آشک (غذای افغانی)

1392/6/27 2:35
55,420 بازدید
اشتراک گذاری

سلام دوستای خوبم این بار هم در خدمتتون هستیم با یه غذای خوب و خوشمزه که متعلق به کشور افغانستانه و فوق العاده خوشمزه و لذیذ و بسیار تند و تیز

مواد لازم برای خمیر آشک

آرد سفید 250 گرم

نمک 1 قاشق پایخوری

آب سرد 140 تا 150 میلی لیتر

مواد لازم برای داخل خمیر

تره فرنگی در صورت  تمایل می توانید تره یا پیازچه را جایگزین تره فرنگی کنید 2 عد یا 3 پیمانه خرد شده

روغن  به میزان لازم

گوشت چرخکرده   300 گرم

زردچوبه پودر تخم گشنیز نمک و فلفل قرمز

رب گوجه 1 قاشق غذا خوری سر خالی

آب یک پیمانه

مواد لازم برای سس ماست

ماست 2 پیمانه

سیر 3 حبه پوره شده

نمک به میزان لازم

مواد لازم برای تزئین نعنا

طرز تهیه خمیر آشک

آرد و نمک رو در کاسه الک کنید

آب رو به آرد اضافه و خمیر را جمع کرده آن را ورز دهید خمیر را در ظرف مورد نظر قرار داده و با حوله نم دار روی اون رو بپوشانید و در محیط آشپزخانه برای  30 دقیقه استراحت بدهید

من چون به تره فرنگی دسترسی نداشتم از تره معمولی استفاده کردم تره رو خرد کرده و بشویید تا آب اضافی آن گرفته شود

 سپس با روغن و نمک به جای سس تند هم از فلفل قرمز و سس ساده استفاده کردم ولی با سس تند عالی میشه شما علاوه بر سس تند ،فلفل قرمز هم باید اضافه کنید تفت دهید در حدی که نرم و براق شود

طرز تهیه سس گوشت

پیاز رو با روغن تفت دهید تا نرم و براق شود سپس ادویه رو اضافه نمایید

گوشت را ضافه کرده سپس اجازه بدهید تا آب گوشت گرفته شود

رب رو اضافه کنید در صورت تمایل از پوره گوجه نصف لیوان هم می توانید استفاده کنید

مقدار آب ذکر شده رو اضافه نمایید و هم بزنید تا گوشت تا زمان تمام شدن آب بپزد و به روغن بیافتد

 

خمیر استراحت داده شده رو بر روی سطح آرد پاشی شده با وردنه باز کنید

سپس مثل تصویر زیر با چاقو یا خمیر بر به صورت مساوی و یه اندازه به قسمتهای کوچک تقسیم کنید هر قسمت چهارگوش باشه و به اندازه 1 قاشق چایخوری از مایه تره داخل خمیر چهار گوش بریزید

سپس مثل بقچه خمیر رو بیارید بالا و به هم فشار بدید تا بسته بشه من این شکلی دوست دارم اگه دستور اصلی رو بخواید باید اون رو دولا کنید تا به شکل مثلث در بیاد سپس دور اون رو با پشت چنگال فشار بدید و فرم بدید و همه رو در ظرف چرب شده بچینید من هر دوشکل رو تا حالا انجام دادم

آب و نمک رو جوشانده و روغن رو اضافه کنید آشک رو درون آن ریخته و برای ده دقیقه بجوشانید بعد آبکش کنیدو سپس روی اون رو پوشانده ودر جای گرم نگهدارید

نشانه پخته شدن خمیر آشک این هست که می بینید که همه خمیرها روی سطح آب قرار می گیرند

بعد آبکش می کنید

سس ماست هم که پوره سیر و مقداری نمک و ماست رو مخلوط می کنید

سپس خمیر آشک رو داخل به ظرف مورد نظرمون منتقل می کنیم

آشک آشپزیهای مامانم سروه

سپس سس ماست رو روی خمیرها بریزید

آشک

وسپس سس گوشت رو ی سس ماست بریزید

بفرمایید آشک ما آماده است فوق العاده خوشمزه و بسیار تنده

البته بنا به ذائقتون می تونید فلفلش رو کمتر بریزید

سروه مامان حنا

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (9)

بیتا
27 شهریور 92 9:02
اول از همه بابت غیبت چند روزه معذرت میخوام آخه فهمیدم که باردارم
و این چند روز رو بیشتر استراحت کردم الان هم با دیدن این غذا پر از انرژی شدم رفتم که درستش کنم واسه ناهار

خواهش می کنم بیتا جون
خوشحالیم از این خبر گلم چشمت روشن مبارک باشه
درسته هم باید خوب استراحت کنی هم تغذیه خوب داشته باشی مراقب خودت باش امیدوارم از این غذا هم خوشت بیاد
بیتا
27 شهریور 92 9:15
من قبلا به خاطر کار آقاییمون رفتم افغانستان یه غذای باحال دیگه هم داشتن من خیلی خوشم اومد یه نوع چلو گوشت بود که پلوی اون توش هویج رنده شده و کشمش داشت البته با قسمت درشت رنده شده بود وقتی برنج رو ابکش کرده بودن هوج و کشمش رو که یه کوچولو تفت داده بودن بهش اضافه میکردن و میذاشتن دم بکشه گوشت ماهیچه هم که با ادویه کاری و نمک و زردچوبه و رب گوجه و چند تا آلو بخارا حسابی پخته شده و جا افتاده بود در کنارش رشته های خیلی باریک هویج با رب و زردچوبه و نمک سرخ شده بود این غذا خیلی خیلی خوشمزه هست لذت ببرین

درسته عزیزم این غذا رو دیدم ولی اصالتا این غذایی که شما گفتی مال کشور ازبکستان هست که کشور افغانستان هم از این غذا به دلیل همجواری با این کشورها استفاده میکنه در ضمن ازبکها از ولایات ترک تبار این کشور هستن احتمالا اونایی که این غذا رو برای شما آماده و طبخ کرده بودن اصالتا ازبک بودن منتها توی پلوی ازبک از کشمش استفاده نمیشه
سپیده
27 شهریور 92 13:11
سلام سروه جان. بازم مثل همیشه عالی بود ولی این یکی فکر کنم وقت زیادی بطلبه.
سروه جان دستور حلوای شیر رو الان تو وبلاگم می خوام بزارم. صلاح دونستید تو وبلاگتون بزارید

سلام سپیده جون
ممنون گلم زیاد وقت نبرد یا شاید برای من اینطور بود ولی انقدر این غذا خوشمزه بود که به درست کردنش می ارزید
حتما سپیده جون استفاده می کنیم ممنون از شما
در امتداد زندگی
27 شهریور 92 17:02
چه غذای خوبی به نظر می آد...ممنون

درسته عزیزم
امیدوارم که خوشتون بیاد
خواهش می کنم
❤دو نیمه قلبم❤
27 شهریور 92 23:18
سروه جان بهت گفته بودم که یکی از اون بی نظیرها هستی

دستت درد نکنه خانمی

فدای دوست خوبم برم تو هم بی نظیری مهربونم
ممنون از حضور همیشگیت
خواهش می کنم قابل شما دوست جونم رو نداشت
maryam
29 شهریور 92 18:00
shoma too tarkibat neveshtid mavade lazem baraye dakhele khamir: goosht va rob va..... amma too tasvir faghat piazche ra dakhele khamir gozashtid va dar akhar gooshto roosh rikhtid.khastam bedoonam kodoom made nazare shoma boode.chon man vaghean donbale in ghaza boodam.va moradam dade shod.chon yebar hamsayeye torke ma( torke estanbol) in ghaza ro baraye man avord va man fekr mikardam in ghaza torkie.ye donya mamnoonam az shoma.)

سلام عزیزم شما طبق طرز تهیه عمل کنید سس گوشت روی خمیرها میاد من در واقع این غذا را از روی مجله هنر آشپزی یادداشت کردم و عین مطلب رو آووردم
فکر کنم اون غذای ترکیه ای که شما خوردید مانتی بوده چون درست شبیه به خمیر آشک هست توی دستور هم نوشتم که من خودم شکل خمیر رو اینجوری کردم والا شکل خمیر باید مثلث میشد شاید شکل خمیر من شما رو به اشتباه انداخته ولی فوق العاده این آشک خوشمزست امیدوارم که درست کنید و خوشتون بیاد
خواهش می کنم دوست خوبم
❤دو نیمه قلبم❤
29 شهریور 92 20:08
سروه جان یادم نمیاد گفتم بهتون یا نه؟؟؟؟
سروه جان بی نظیری بخدااااااااااااااااااااااااااااااا

قربونت برم عزیزم
کامنتت رو دیدمو جواب این همه لطفو محبتت رو هم دادم یک دنیا ممنون مینا جونم
سحر
13 آبان 92 15:51
من 1 بار قبلا درست کردم البته خیلی وقتم رو گرفت به تمیز و خوشگلی شما هم نتونستم در بیارم. تو آبی که آشک ها رو جوشوندم عصاره زعفران ریختم رنگ خوبی گرفتند.
ممنون از عکسهای جز به جز که میذارید.

خواهش میکنم عزیزم
سلما
29 آبان 99 15:30
سلام سروه جون اون غذا که بیتا جون خوردند قابلی هست و مال کشور افغانستان اگر سرچ کنید توی غذا های افغانستان قابلی را همه با نام افغانستان میشناسند و یک نکته در مورد آشک ما به دو صورت آشک رو میپزیم هم آب پز میکنیم هم بخار پز البته بخار پز برای منتو کاربرد داره ولی ما برای آشک هم استفاده میکنیم  منتو یکی دیگه از غذاهای خمیری افغانستان هست که به جای تره داخل خمیر از سس گوشت استفاده میشه ولی بدون رب و کاملا شبیه آشک هست از بقیه لحاظ به جز این که حتما باید بخار پز بشه ولی آشک میتونه هم بخارپز بشه هم آب پز