وبلاگ آشپزیهای مامانوبلاگ آشپزیهای مامان، تا این لحظه: 11 سال و 9 ماه سن داره

♨..آشپزيهاي مامانم..♨

دلمه تره بار

1392/7/15 0:10
9,199 بازدید
اشتراک گذاری

دلمه تره بار

مواد لازم:

 برنج:یک پیمانه و نیم

فلفل دلمه ای(ترجیحا در رنگهای متفاوت):4 عدد

بادمجان آمریکایی(دلمه ای):3-4 عدد کوتاه باشه بهتره

گوجه درشت و دلمه ای:4-5 عدد

پیاز:1 عدد

گوشت چرخ شده:400 گرم

لپه خیسانده:1 پیمانه

زعفران خیسانده:نیم پیمانه

سبزی:شامل(جعفری.گشنیز.کمی تره...میزان جعفری بیشتر باشه بهتره):حدود 2 لیوان ساطوری شده.بیشتر یا کمترش بستگی به ذائقه خودتون داره

رب گوجه:3 قاشق غذاخوری

پیاز جهت مواد داخل و سس:3 عدد متوسط

سیر:5-6 حبه

نمک.فلفل.زردچوبه.به میزان لازم

طرز تهیه:

سر فلفل  و گوجه ها را جدا کرده و با اسکوپ یا کارد یا قاشق مرباخوری به آرامی داخل اونا رو خالی میکنیم و مواد داخل را جداگانه کنار میکذاریم

بادمجانها رو راه راه پوست گرفته و یک ساعت در آب نمک قرار دهید و سر آنها را جدا کرده و با لوازم ذکر شده آروم داخلشو خالی کنید و کنار بگذارید.میتونید بادمجانها رو به دلخواه کمی تفت بدید(کمی ها)

سر پیاز رو جدا کنید و توی آب جوش قرار بدید و اجازه بدید 20 دقیقه بپزه و داخلشو با کارد به آرومی خالی کنید

دلمه تره بار

 توی یه قابلمه یه پیاز کوچولو رو تفت بدید و بعد زرچوبه بزنید و وسط گوجه ها رو که خالی کرده بودید رو له کنید و روی پیازها بریزید و نمک بزنید و بذارید جوش بیاد و برنج رو که شسته اید اضافه کنید اجازه بدید نیم پز بشه...خیلیا برنج خالی رو نیم پز میکنند ولی یکبار این کار رو انجام بدید و ببینید مزه ی دلمتون چقدر بهتر میشهچشمک

دلمه تره بار

لپه ها رو از شب قبل بخیسونید و بذارید توی یه قابلمه با کمی نمک بپزه

یک عدد پیاز ساطوری کنید و در روغن تفت بدید و بعد گوشت رو اضافه کنید.یک قاشق مرباخوری رب بزنید

و نمک و ادویه جات مورد نظر رو اضافه منید

سیر رو اضافه کنید و بعد لپه را و بذارید تا گوشت بپزه

دلمه تره بار

 سبزیهای ساطوری شده رو اضافه کنید و خیلی کم با مواد تفت بدید

اگه فصلش باشه میتونید ریحون هم اضافه کنید.بعضیا هم کمی نعنا یا شوید هم میزنند

ولی اصلش جعفری و گشنیزه که عطر بسیار خوبی به دلمه میده.جعفری خالی هم داشتید و زدید اشکال نداره

دلمه تره بار

 مواد روکمی بذارید خنک بشه و در ظرفی با برنج مخلوط کنید...من کمی برنج رو بیشتر اندازه میگیرم و مقداری از دمپختشو برای توی سس میذارم که به سسم غلظت بده

دلمه تره بار

 داخل تره بارمون رو به آرومی پر میکنم...خیلی فشار ندید  و خیلی پرش نکنید

شما مثل من بادمجونای اینقدری نذاریدانیشخند

و در ته قابلمه ای که کمی چربش کردید بچینید.دو قالبمه میشه تقریبا.بهتره توی هر قابلمه تره بار متفاوت رو بچینید

دلمه تره بار

 دو عدد پیاز باقی مونده رو ریز کنید و با زردچوبه تفت بدید و رب گوجه رو اضافه کنید.نمک و فلفل بزنید

و کمی پودر سیر اضافه کنید و زعفران رو هم روی اون بریزید و بذارید تا بجوشه و روی دلمه ها بریزید

اگر از مواد اضافه مونده توی سس تفت بدید و اضافه کنید.من اضافیه مواد رو برای خوراک(مخصوص شام)نگه داشتم

ولی برنج رو به سس توی قابلمه اضافه کردم

دلمه تره بار

حدود یک ساعت بذارید با حرارت ملایم بپزه.میتونید روی قابلمه دم کنی هم بذارید

*من اولین بار بود مدل پیازشو درست میکردم.ولی خیل خوشم نیومد.نمیدونم ذائقه شما چجوریه

 

دلمه تره بار

این غذا هم ،برای مهمانیها گزینه مناسبیه

میتونید فقط مدل فلفلشو در رنگهای متفاوت درست کنیدچشمک

با تشکر از حضورتون

مامان علی خوشتیپ

 

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!
مطالبی دیگر از این نی نی وبلاگی

نظرات (17)

مامان ریحان
15 مهر 92 0:19
سلام

مثه همیشه عالی

منم این دلمه رو زیاد درست می کنم اما بدون سبزی (سبزی رو فقط واسه دلمه ی برگ استفاده میکنم )

ولی از اونجایی که جعفری و گشنیز سبزی های معطر هستن مطمئنم خیلی خوش طعم میشه

دارچین چی استفاده نمی کنی یا یادت رفته ؟










سلام عزیزم.ممنون

حتما یکبار با سبزیهایی که گفتم امتحانش کن.عطر خیلی خوبی به دلمه میده

کلا همسرم میونه خوبی با دارچین توی غذا نداره.هرچند اینقدر خوش عره که نیازی به دارچین نیست ولی شما میتونید توی موادش بریزید
زندگی
15 مهر 92 10:54
سلااااااااااااام
دستتون درد نکنه . معلومه که خیلی خوشششمزه اس
من خیلیییییییییییییییی خیلییییییییییییییی این دلمه رو دوست دارم ولی تاحالا با پیاز درست نکردم فکر کنم باید خوشمزه بشه


سلااااام عزیزم
خواهش میکنم
مامي كيانا
15 مهر 92 12:11
سلام دوست خوبم
من از دستور شيريني نخودچي شما موفق شدم يك شيريني بسيار عالي درست كنم و خيلي ذوقيدم
ممنون از راهنمايي هاتون
عكسهاش هم اينجاست
http://kianabala.niniweblog.com/post172.php


سلام گلم.اومدم دیدم و خیلی لذت بردم
شما واقعا یه خانوم کدبانو و باسلیقه اید
سپیده
15 مهر 92 12:37
سلام. بسیار زیبا و شیک. دستتون درد نکنه.


سلام دوست عزیزم.زیبا میبینی
مرجان
15 مهر 92 18:48
اوووووووووییییییی! دلمه !
اینقدر دلمه دوست دارم که نگو حتی از سارا هم بیشتر!
شوخی کردم ! منم همینطوری درست میکنم راستی یه مندل پیاز رو من اینجوری درست میکنم که از طول پیاز یه برش عمقی میزنم و بعد داخله آبجوش یه 5 دقیقه میمونه بعد درش میارم و برگ برگش میکنم مواد دلمه رو توش میریزم و اون خودش فر میخوره و برمیگرده روش اصلن هم باز نمیشه! ایندفه این مدلی امتحان کن با یه دونه پیاز متوسط کلی میتونی دلمه برگ پیاز درست کنی خیلی هم شیک و مجلسی میشه!


اشکال ندارهمثل خودمی
ممنووووون بابت پیشنهادت...حتما امتحان میکنم
❤دو نیمه قلبم❤
15 مهر 92 19:10
سلام سارا جون
خیلی خوشمزه و اشتهابرانگیز
دست گلت درد نکنه


سلام عزیزم
ممنوووووون
مژګان
15 مهر 92 20:47
سلام خانمی من این غذا رو درست میکنم اما نه به خوبی شما با این تفاوت که بادمجان ها کاملا پوست میګیرم و بجای دلمه پیاز از سیب زمینی استفاده میکنم که طرفدار زیاد داره به هر حال دستتون درد نکنه و خسته نباشید تقدیم به شما


سلام گلم.ممنون که تجربتونو دراختیارمون گذاشتید

حتما دلمه شما هم عالی میشه.من بادمجانهایی که کشیده هستند رو کامل پوست میگیرم

سیب زمینی رو هم با این ترکیب حتما امتحان میکنم.البته یه مدلشو قبلا گذاشتم


مامان ارسطو
15 مهر 92 22:58
سارا جون سیب زمینی هم خیلی خوشمزه میشه




بله عزیزم.من اونو به عنوان غذای جداگانه میذارم
البته بدون برنج
مهسان
15 مهر 92 23:39
عاشق دلمه هستم
مخشوشا دلمه های مامانم حرف نداره
وای دلم اب افتاد به تاپ تاپ افتاد
دلم خواست خخخخخخخخخخخخ


مامانتون که کدبانوئه ماشاالله
منم عاشششششق دوستای گلی مثل تو هستم
نگين
16 مهر 92 14:39
خيلي خوش رنگن بهش مياد که خيلي خوشمزه باشه


فدات.ممنون
آرزو
16 مهر 92 15:36
به به چقدر اشتهابراگیز شده....


ممنونم آرزوی با سلیقه خودم
سمیه
16 مهر 92 16:13



مامان بشرا
16 مهر 92 23:03
سلام عزيزم انكيزه بخت وبز در ادم باغذاهاي خوبت جند برابر ميشه_تشكر


سلام گلم.نظرات زیبای شما هم به ما برای ادامه راه خیلی انگیزه میده
ღ مامانِ آینده یه فسقـِــلی ღ
18 مهر 92 13:29
من اون فلفل دلمه نارنجی رو میخوام


چشــــــــم همشون مال شما
مامان محمد علی
20 مهر 92 13:08
سلام
یاد دلمه های ما مانم افتادم .وااااااااااای که توی زمستون چقدر می چسبه
راست میگین پیازش خیلی جالب نمیشه ولی طعم خوبی به آب غذا میده
دستتون درد نکنه
راستی مادرم سیب زمینی رو هم دلمه میکنه خوب میشه.

سلام گلم.ممنون از نظرت و حضورت
دلمه سیب زمینی رو به یه روش دیگه قبلا گذاشتم
سلام
25 آذر 93 16:08
سلام خسته نباشید من اولین بار دلمه درست کردم هم بادمجان هم گوجه و هم فلفل دلمه ای ولی همشون وا رفتن حتی نتونستم از قابلمه به ظرف منتقلش کنم به نظر شما مشکلش چی بود؟ ممنون از راهنماییتون
یکی از مامان ها
پاسخ
سلام عزیزم.مدت زمان پخت زیاد بوده
سها
8 تیر 94 0:32
سلام عزیزم ممنون از دستورهاتون ببخشید من یه سوال در مورد دلمه فلفل دلمه داشتم دلمه فلفل دلمه شما تلخ نمیشه ؟؟من درستش کردم یه مزه تلخی داشت میخاستم ببینم ایا قلق خاصی داره؟