وبلاگ آشپزیهای مامانوبلاگ آشپزیهای مامان، تا این لحظه: 11 سال و 9 ماه و 21 روز سن داره

♨..آشپزيهاي مامانم..♨

خورشت قیمه-ویژه ماه محرم

1392/8/11 9:46
12,631 بازدید
اشتراک گذاری

 

 مواد لازم:

مغز ران گوساله یا گوسفند حدود 500 گرم(البته میزان گوشت خورشت بستگی به ذائقه خودتون داره)

لپه  نصف  پیمانه

لیمو عمانی  4 عدد بزرگ

پیاز   1  عدد

نمک وفلفل به میزان لازم

زعفران آبکرده ١ قاشق غذاخوری

دارچین    1 قاشق چایخوری

رب گوجه فرنگی   2 قاشق غذا خوری

طرز تهیه: 

پیاز را نگینی خرد کرده و ادویه ها رو اضافه کنید و مقداری تفت دهید تا پیازها طلایی شوند

گوشتها رو به قطعات کوچکی برش بزنید

در پیاز داغ تفت دهید

بعد هم لپه خیسانده رو که آب اضافیش رو گرفتید در دیگ ریخته و دوباره تفت دهید اینکار به خاطر اینه که هم بوی خامی لپه از بین بره و هم  به مدت طولانی در حال پخت وا نره و له نشه

رب گوجه رو هم اضافه کرده و مقداری تفت دهید

چهار پیمانه آب اضافه کرده و اجازه بدید  تا به جوش بیاد شعله زیر اجاق رو کم کنید و در دیگ رو بگذارید و اجازه بدید تا با حرارت کم  گوشت و لپه با هم بپزند

 یکساعت و نیم  بعد لیمو عمانیها رو که از یکساعت قبل با چنگال سوراخ کردید و در آب جوش خیساندید به خورش اضافه کنید اینکار باعث میشه تا تلخی لیموعمانی هم از بین بره لیمو عمانیهای من خیلی  کوچیک بودن به خاطر همین از  6  تا استفاده کردم هر سال تابستان لیموی تازه میخرم و میذارم جلوی آفتاب خشک میشه 

در انتهای کار هم قبل از اینکه زیر اجاق رو خاموش کنید دارچین رو اضافه کنید  خوب مخلوط کنید و اجازه بدید یه چند جوشی بزنه بعد زیر اجاق رو خاموش کنید اضافه کردن دارچین در انتهای کار باعث میشه تا دارچین  رنگ خورش رو تیره نکنه

در فاصله ای که خورشت جا می افته سیب زمینی را خلال کنید و در روغن سرخ کنید .می توانید کمی از سیب زمینی سرخ شده را اواخر پخت به خورشت اضافه کنید تا آب خورشت شما غلیظ تر شده و لعاب بیشتری داشته باشد

 

خورش را در ظرف مناسبی کشیده و سیب زمینیهای سرخ شده رو روی خورش بریزید

   

اضافه کردن کمی گلاب در اواخر پخت به خورشت قیمه شما طعم نذری می دهد

 

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (19)

مریم مامان نیکان
11 آبان 92 10:41
به به دستتون درد نکنه
کاشکی اون گلهای سیب زمینی رو هم آموزش میدادین

خواهش میکنم مریم جون قابلی نداشت
حتما عزیزم ایشالله دستور درست کردن سیب زمینی به شکل گل رو هم در برنامه های بعدیمون خواهیم گذاشت منتظر باشید
مامان آینده یه فسقلی
11 آبان 92 12:37
سلام... ممنون سروه جان از بابت این دستور ِ دقیق ...

تزئینش هم خوشگله... مثه همیشه...

اینم عکس قیمه من:

http://www.niniweblog.com/upl/nini6368/13776842802.jpg

سلام خواهش میکنم خانومی قابل شما رو نداشت
خوشحالم که از این دستور راضی بودی
چشماتون خوشگل می بینه گلم ممنون
در ضمن قیمه شما هم عالی شده در پست هنرمندیهای دوستان قرار دادیم مرسی که عکس کارهای خوبت رو برامون ارسال میکنی
فریده
11 آبان 92 13:57
سلام ممنون از دستور پخت خوبتون .
ولی یه سئوال منظور شما از دیگ که زودپز نیست . آخه من معمولاً گوشت رو داخل زود پز می پزم و بعد با بقیه مواد داخل قابلمه می ریزم . به نظر شما از همون اول داخل قابلمه بریزم گوشتش پخته می شه ؟ یه سئوال دیگه چقدر طول می کشه تا خورشتمون آماده بشه ؟

سلام عزیزم خواهش میکنم گلم
نه خانومی من به هیچ عنوان از زودپز استفاده نمی کنم چون برای اینکه غذای خوشمزه و لذیذ داشته باشیم بهتره قید اینجور چیزا رو بزنیم این عقیده منه من معمولا خورشتما داخل دیگ مسی می پزم اگه شما ندارید لزومی نداره توی هر قابلمه ای میشه پخت
من از همون اول همه چی رو با هم می ریزم که تمام موادش با هم پخته بشه و خوب جا بیافته
نمیشه زمان دقیقی گفت چون به حرارت و دیرپز بودن گوشت و لپه هم بستگی داره اگه فرصت کافی دارین بهتره حرارت زیر دیگ رو کم کنید تا با حرارت کم و مدت زمان بیشتری خورشت بپزه و جا بیافته
لیلا
11 آبان 92 19:40
سیب زمینی به شکل گل را هم اموزش بدید
مرسی منتظر هستم

حتما عزیزم ایشالله در برنامه های بعدی آموزشش رو خواهیم گذاشت
مامان نفس طلایی
11 آبان 92 20:04
سلام ممنون از مطالب عالی تون ...
اگه از مامان حنا جون خبری دارین سلام منم مخصوص بهش برسونین ..

سلام عزیزم خواهش میکنم قابل شما رو نداشت
عزیزم خودم مامان حنا هستم
خوشحالم که شمارو اینجا می بینم و ممنون که بعد از مدتها بازم به فکرم هستین خیلی دوستتون دارم
سارا مامان علی خوشتیپ
11 آبان 92 21:46
ممنون سروه جون.چقدر هم خوشگل تزئینش کردی
من 2 تا 3 دونه هل هم توی خورشت قیمم مریزیم و موقع کشیدن توی ظرف درشون میارم.5 دقیقه آخر هم یه قاشق گلاب میریزم.خیلی خورشت خوش عطر و خوش مزه میشه

خواهش می کنم عزیزم به پای کارای شما که نمیرسه
چه خوب حتما سری بعد که این خورشت رو درست کردم هل توش میندازم و امتحان می کنم مطمئنم عالی میشه ولی تا حالا گلاب رو امتحان کردم مرسی که تجارب ارزشمندت رو در اختیارمون قرار میدی دوست خوبم
مرقاتی
11 آبان 92 23:22
سلام وبتون واقعا جالبه.غذاهاتون حرف نداره.منم عاشق آشپزی و تزئین هستم ولی تا حالا از هیچکدوم عکس نگرفتم
لینکتون میکنم


سلام گلم.ممنونعالی میبینی
پس از این عکسای خوشگل بگیر و برامون بفرست.منتظریم دوست کدبانو
ماناز
12 آبان 92 7:52
دوست هنرمندم سلام لطفا به سوال های من پاسخ دهید :
قیمه های نذری که در هیاتها پخته میشود یک عطر خاصی دارد که ان را از بقیه متمایز می کند فکر می کنم ادویه خاصی لازم داشته باشد من مدتها دنبال چنین ادویه ای بودم اما به هر عطاری که رفتم یا ادویه کاری دادند یا ادویه هفت رنگ اما به نظر خودم این ان ادویه نیست .اگر امکان دارد ان را معرفی کنید در ضمن داخل قیمه نذری فکر کنم گلاب وهل هم اضافه می کنند .نمیدانم درست فکر می کنم یا نه؟
از انجایی که رنگ خورشت قیمه خیلی مهم است وبه رب ان بستگی دارد بفرمایید شما از این ربهای کارخانه ای چه مارکی را پیشنهاد میکنید؟البته به غیر رب خانگی که همیشه بهترین است اما منظورم رب های اماده است.من از خوشاب استفاده می کنم ایا خوب است یا بهتر از ان هم وجوددارد؟
ببخشید اگر سوالهایم طولانی شد.ممنونم از راهنمایی های ارزنده تان دوست خوبم.


سلام ماناز عزیز
با اجازه سروه جان من جوابتونو میدم:
مهمترین عامل برای خوش طعم و خوش عطر شدن خورشتهای نذری استفاده از گوشت گوسفند تازه و در کنارش استفاده از قلم و استخوان های گوسفنده.شما اگر گوشتتون هم تازه نبود و فریزری بود و یا از گوشت گوساله استفاده کردید میتونید درکنارش قلم گوسفند هم بذارید.من همیشه یه مقدار قلم گوسفند توی فریزر دارم و توی خورشتها و آش ها ازشون استفاده میکنم
همونطور که توی نظرم برای این پست گفتم بهتره در پایان پخت خورشت یک تا دو قاشق گلاب استفاده کنید ولی جایگاه زعفران هم محفوظه همچنان
دارچین رو درآخرای پخت و به مقدار خیلی کم اضافه کن چون هم روی رنگ تاثیر میذاره و هم بقیه ی مزه هارو تحت الشعاع خودش قرار میده...
اینم بگم خورشتهای نذری چون مقدارش زیاده مطمئنا طعمشم با خورشتهای توی خونه فرق داره و درپایان اینکه اسمش خورشت نذریه...دستهای دیگه غیر از دستهای آشپزهاش برای پختش درکاره(البته شاید خیلیا این اعتقادو نداشته باشند ولی اعتقاد من اینه)آشپزش هر کی و با هر مهارتی باشه آخرش خورشت نذری اونم نذریه امام حسین خوردن داره...
برای رب گوجه من و اکثر همکاران از رب گوجه به اسم روژین راضی هستیمم.البته مارک خرم هم خوبه.خوشاب هم قبلا استفاده کردم خوب بوده ولی به نظرم روژین تا حالا بهتر بوده...
امیدوارم تونسته باشم جواب سئوالاتتونو داده باشم
خواهر فرناز
12 آبان 92 9:42
ساراجون
سلام
من اون دستور که براتون گذاشتم همون دوپیازه را از جایی برنداشته بودم ولی وقتی سرچ کردم دیدم انگار خیلیا درستش میکنند من کر میکردم این غذا مثلا درحد یه شهر باشه اما انگار نه کشوریه
من که از مامانم اونم از مامانش یاد گرفته ولی دقیقا عین دستورای توی اینترنت بود


سلام گلم.هیچ اشکالی نداره...خیلی دستورهای غذاها مثل همه.دلیل نمیشه چون یکی که اول میذاره همه از روی اون کپی کردند...ببخش هنوز نذاشتیم دستورتو...آخه کلی دستور غذایی جلوشه
مرقاتی
12 آبان 92 18:41
سلام میشه دقیق مراحل سرخ کردن و پخت قرمه سبزی و بگید؟


سلام عزیزم
انشاالله فرصت بشه در آینده خواهیم گذاشت...
ماناز
13 آبان 92 9:21
دوست گلم خیلی ممنونم که به سوالات ام پاسخ دادید .بله من هم با شما هم عقیده ام که اگر همه موارد را هم رعایت کنیم باز هم قیمه نذری وکلا غذاهای هیاتی چیز دیگری است .گویا عطر خاصی دارد.
من رب روژین را استفاده نکرده ام اگر شما از ان راضی هستید حتما امتحانش می کنم.البته از رب خرم هم راضی بودم چند سال قبل تنها از ان استفاده می کردم اما متاسفانه کمیاب است وهمه جا ندارند. یکی دوبار هم از رب همدانیان استفاده کردم ان هم به نظرم خوب بود .خوشاب قبلا بهتر بود اما اخیرا نه .ببخشید خیلی بحث از رب شد اما به نظر من نوع ان در غذا خیلی مهم است.باز هم سپاس فراوان که با حوصله پاسخم را دادید.


خواهش میکنم عزیزم.وظیفه بود.ممنون که شما هم تجربیاتتونو دراختیارمون میذارید
بله رب روژین خوبه
قالبهای کودکانه مادام
13 آبان 92 14:45
آره سایتمو پشتیبانم داره دستکاری میکنه واسه همین نظراتش نمیاد...

آیکون چی؟کدوم سیب؟

منظورتون از آیکون کنار آدرس وبه یا تو حاشیه وبلاگ مث اونی که تبلیغشو تو سایتم زدم؟

برو سایت متوجه میشی..

بالابر رید...

هنوز قسمت آمار
قالب وبلاگتون به هم ریخته است هااا


نیلوفر
13 آبان 92 17:55
سلام سارا جون
دستورهات مثل همیشه جالب و عالین
راستی از راهنمایی هات ممنونم...مهمونیم به خوبی برگزار شد
راستی عزیزم میشه لطف کنی آموزش بستنی زمستونی رو هم بذاری...ممنون


سلام گلم...ممنون این دستور غذاییه سروه جانه
خواهش میکنم.آخرش چی درست کردی؟
چشم فرصت شد درست میکنیم
❤دو نیمه قلبم❤
13 آبان 92 22:56
سلام بر مامان های آشپز گل
خوبین؟
خسته نباشید
ببخشید که زیاد کامنت نمیذارم ولی پیگیر همه ی پستهای قشنگ و لذیذتون هستم

سلام دوست خوبم
زنده باشی عزیزم]قلب]
خواهش میکنم گلم خوشحالم که بهمون سر میزنیو فراموشمون نمی کنی یه دنیا ممنون
قالبهای کودکانه مادام
14 آبان 92 17:02
جو گیر
الان یه طراحی تو دستمه نرسیدم هنوز
ایشاا.. طی چند روز آینده رو چشمای کور شده مادام





ممنون ...
اتفاقا همه امیدمون به چشمهای شماست...هواشونو داشته باش
الهه مامان یسنا
17 آبان 92 22:39
دستت درد نکنه یه نکته ای هم من اضافه کنم که امتحانش کردم و واقعا عالی میشه همراه دارچین، پودر گل محمدی اضافه بشه خیلی خیلی خیلی خوشعطر و خوشمرزه میشه
یکی از مامان ها
پاسخ

خواهش میکنم گلم
پودر گل محمدی رو حتما امتحان میکنم...ممنون از اینکه تجربتو در اختیارمون گذاشتی
مامانیه سپهر
19 آبان 92 9:40
سلام سروه جان.3-2 روزه این عکس رو می دیدم و کلی هوس کردم و بعداز مدتهای مدید، درست کردم خورشت رو. دیشب درست کردم واسه ناهار امروز. رنگش که عالی شده.فقط من لیمو عمانی نداشتم و کمی گرد لیمو ریختم. ممکنه این رگه ی تلخی خیلی کمی که پیدا کرده واسه همین باشه که گرد لیمو عمانی ریختم؟؟؟؟؟؟؟؟ 2 تا دونه هل هم اضاف کردم. فکر کنم بد نشده باشه. بابای سپهر خیلی بدغذاس. امیدوارم از این خورشت خوشش بیاد. من کلی دعاتون میکنم. همه ی مطالبتون کامل و مفیده. ممنون میشم راهنماییم کنی. راستی گوشت که میره زیر دهن کمی بو میده، ممکنه به خاطر کم بودن پیاز باشه یا اینکه گوشت گوسفند کلاً بو میده؟؟؟؟ یا اینکه توی پیاز زیاد تفت داده نشده به نظرتون؟؟؟؟؟
یکی از مامان ها
پاسخ
سلام عزیزم خوشحالم که این دستور براتون مفید بوده گرد لیموهای بیرونی بیشتر این خاصیتو دارند که غذارو تلخ میکنند... برای گوشت هم باید بگم گوشت گوسفند کلا کمی بود داره.بهتره تا جایی که امکانش هست از گوشت گوسفند تازه استفاده بشه و چربیهاش رو ازش جدا کنید در پیاز خوب تفت بدید و بهتره از برگ بو استفاده کنید و گوشت رو با زردچوبه و سیر تفت بدید کلا گوشت گوسفند یه بوی خاص داره که ممکنه به مذاق بعضیا خوش بیاد و برای بعضیا هم عکسش... ولی این کارهایی که گفتم رو انجام بدید خیلی بوی گوشت کمتر میشه میتونید از مغز ران گوساله هم برای خورشت استفاده کرد
ترنم
8 دی 92 18:33
قیافه های غذاهاخیلی اشته برانگیزه من گشنم شد
ماجون
3 بهمن 92 18:23
متشکرم از اموزش این قیمه چند نقطه از این جا برداشتم خدا اجرتان را بیشتر کنه http://www.niniweblog.com/images/smilies/smile_thum/25.gif
یکی از مامان ها
پاسخ
خواهش میکنم...نشد وارد وبتون بشم