وبلاگ آشپزیهای مامانوبلاگ آشپزیهای مامان، تا این لحظه: 11 سال و 8 ماه و 30 روز سن داره

♨..آشپزيهاي مامانم..♨

حلوا و تزئینات-ویژه ماه محرم

1392/8/14 8:57
24,553 بازدید
اشتراک گذاری

کربلا نشان داد که با شکیب در عطشی کوتاه

می توان همیشه ی تاریخ را سیراب کرد . . .

" السّلام علیک یا ابا عبد الله "

 

----------------------------------------------

طرز تهیه حلوا رو با ذکر یک سری نکات تو ادامه مطلب گذاشتم

خوشحال میشم از تجربیات شما هم استفاده کنملبخند

حلوا

من طرز تهیه حلوا رو از زن دایی عزیزم یاد گرفتم که حلواهاش توی فامیل معروفهقلب

کلا اگر میخواید روی حلواهاتون دعوا باشه به نکات زیر توجه کنیدزبان

مواد لازم:

به قول زنداییم و به طور خلاصه همه چی مساوینیشخندولی خب من یه تغییراتی توش دادم

اول اینکه پیمانه هرچیزی میتونه باشه...من پیمانه ام لیوانه...یعنی برای یک دیس حلوا یک لیوان با گنجایش متوسط خوبه(عکسشو پایین گذاشتم)

آرد نانوایی(حتما باید نانوایی باشه):دو پیمانه

روغن مایع:زن داییم میگه دوپیمانه  ولی من میگم یک پیمانه و نیم...باید آرد توی لیوان غوطه ور باشه تا حلواتون خوشمزه بشهچشمک

شکر :من یک و نیم پیمانه میذارم(به نظرم شیرینیش عالی میشه)

آب:2 پیمانه:

نکتش توی آبه...2 پیمانه آب باید شامل این مواد باشه:

اول از همه چند دونه هل رو با یک لیوان آب دم کنید.جوری که آب عطر هل رو به خودش بگیره

زعفرون هم با یک پیمانه آب سررررد(یخ) مخلوط کنید و بذارید دو ساعت بمونه.بعد یه جوش کوچولو بدید.رنگ زعفرونتون فوق العاده میشه.

خب حالا دو پیمانه آب باید شامل ترکیبی از آب هل و آب زعفرون و گلاب باشه...دیگه میزان هرکدوم بستگی به خودتون داره که دوست داشته باشید طعم کدومش غالب باشه ولی به نظر من زعفرونش باید بیشتر باشه چون روی رنگ حلوا هم تاثیر داره...

طرز تهیه:

این لیوانیه که من باهاش اندازه میگیرم

حلوا

آب رو با شکر مخلوط میکنیم و میذاریم یه جوش کوچیک بخوره و بعد میذاریم کنار تا کمی از حرارت بیفته

حلوا

حلوا

آرد(قبلش الک کنید بهتره.به خصوص آردای نونواییه امروزی روقهر) رو میتونید اول تفت بدید و بعد روغن رو اضافه کنید و اینجوری میزان روغنتونم میتونید بسنجید و اگر حس کردید زیاده کمتر استفاده کنید

حلوا

 

آرد رو باید با حرارت ملایم تفت داد و حوصله به خرج داد.حداقل 30 دقیقه باید تفت بخوره تا رنگ پوست گردو یا حنایی رنگ یا نمیدونم دیگه تو همین مایه ها بشهچشمکرنگ حلواتون ارتباط مستقیم با میزان تفت دادن داره.اگر دوست دارید تیره تر بشه بیشتر باید تفت داد...

حلوا

بعد خیلی آروم شربت رو اضافه کنید...حواستون باشه آروم این کار رو انجام بدید و کمی تفت بدید تا شربت به خورد آرد بره

حلوا

 

حلوا

حلوا آماده هست میتونید اونو تزئین کنید و استفاده کنید

برای تزئین خیلی دستتون بازه

من حلوای طلایی کشدار رو درست کردم و توی یه مقداریش کمی پودر کاکائو زدم تا تیره بشه و اینجوری سه رنگ حلوا داشتم

نکات کنکوریه حلوای طلایی کشدار که فوق العاده خوشمزه هست زیاده و الان فرصت نمیشه بذارم.اگر دوست داشتید توی یه پست دیگه براتون قرار میدم...

دستخطو!!!!خجالت

حلوا

با خلال پسته و بادام هم میتونید تزئین کنید...

 

حلوا

پودر نارگیل هم خوبه...

حلوا

از نقل های رنگی هم میشه استفاده کرد...

حلوا

حلوا

میتونید توی کپسول های کوچیک شکوفه بزنید...

حلوا

یا از قالبهای کوچیک ژله استفاده کنید

حلوا

از قالبهای شیرینی و بیسکوییت هم میشه استفاده کرد

و یا انواع شکوفه ها

یکسری سرهای شکوفه زنی هست که باهاشون گل رز درست میکنند.من از اونا نداشتم براتون عکسشو بذارم...

حلوا

حلوا

خیلیا بین نان میکادو میذارند یا رول میکنند یا برش میزنند ولی الان مد شده توی مجالس بیشتر توی نان (همونا که باهاش نان خامه ای درست میکنند)میذارند.البته سایزش کوچیکتر از نان خامه ای باشه

اونم درست کردم بعد عکسشو میذارم...

و خیلــــــــــــــــــــی مدل های دیگه...

دوست داریم عکسهای تزئینات شمارو هم داشته باشیم

التماس دعا

سارا مامان علی خوشتیپ

لینکهای پیشنهادی

حلوای شیر

حلوای خرما

حلوای هویج

رولت خرما

نهفته خرما

شله زرد

 

پسندها (1)

نظرات (25)

مامي كيانا
14 آبان 92 10:43
عالي بود با مناسبتهاي اين روزها جوره
ايشالا قسمت بشه درست كنيم
تزئينات هم عالي بود
دست زندايي جان هم درد نكنه


ممنون عزیزم که همیشه با نظراتت بهمون انرژی میدی
مامي كيانا
14 آبان 92 10:44
فقط آرد بايد تو.ي ليوان غوطه ور باشه رو منظورتون رو نفهميدم؟


نه عزیزم توی روغن
مامان محمد علی
14 آبان 92 10:50
به به ما شاء الله کوه هنرید شما


ممنون عزیزم.به پای هنرمندیهای شما که نمیرسه


مامی یلدا و سروش
14 آبان 92 12:36
سلام خانومی. ممنون از این ایده. فقط یه سوال اگه آرد قنادی باشه چی میشه. و لطفا تا قبل از تاسوعا و عاشورا اون حلوای کش دار رو برام بنویس. بازم ممنون


سلام عزیزم
با آرد قنادی حلوا اصلا خوشرنگ نمیشه...یه جورایی انگار رنگ پریدس و میلی برای خوردنش نیست
خب اونو انگار کسی نخواسته دستورشو!!گفتم حتما همه بلد هستن دیگه.
به خاطر گل روی شما چشم...
شیرین
14 آبان 92 14:48
سلام عزیزم، مثل همیشه زیبا و هوس انگیزه، واقعا ممنونم، هنوز تو کف این حلوا موندم گفتی حلوای کش‌دار، بیشتر وسوسه شدم، می خوام امسال حلوایی که نذری می دم یکم متفاوت باشه، اگه تونستی طرز تهیه حلوای کشدارو بزاری واقعا ممنون می شم و کلی دعات می کنم، هر چند من همیشه به یادت هستم، خیلی به قول پسرم موشتت دالم، عاشقتم، بوسسسسسسسسسسسس.

سلام گلم.ممنون عزیزم.منم شما رو دوست دارم.ایکاش آدرس میذاشتید تا برای عرض ادب خدمت برسم
سعی میکنم تا شنبه یا یکشنبه بذارم...
مرجان
14 آبان 92 16:01
ساراجون خیلی عالی بود 1 من عاشق حلوام حالا هر نوعش باشه
خیلی کارات عالی و متنوع و زیبا بود
همش ماله یه مراسمه؟
دیگه کم پیدا شدی و به ما سر نمیزنی!!!!!؟؟؟


ممنون عزیزم.عالی میبینی
اونایی که سه رنگ هستن مال هیچ مراسمی نیست.ریشب ساعت 1 شب تزئین شدند و دیشب توی هیئت پخش کردیم
اونایی هم که با نقل تزئین شده کار خودم نیست
من که برای همه پستهات نظر میذارمنکنه دوباره پاک شدن
هدیه خداوند
14 آبان 92 16:16
سلام عزیز ماشالله که چقد کدبانوید من شما را مدت هاست لینک کرده ام اما خاموشی میامدم.( وبتون خیلی خوبه) عزیز یه سوال چطوری زعفرون را بایخ درس کنیم ممنونم؟


سلام گلم.ممنونم
من زعفران رو با یخ درست نمیکنم...با آب یخ دو ساعت میخیسونم و بعد یه جوش کوچیک روی حرارت میدم...
مامان امیرناز
14 آبان 92 17:13
سلام گلم واقعا مرسیییی دلم خواست میشه زودتر حلوای کشدار هم بگید? اصلا حلوای کشدار چی بید?

سلام عزیزم
تو شهر ما میگند کشدار
آخه یه جورایی کش میاد(البته نه خیلی)
مامان حنا
14 آبان 92 23:46
سلام سارا جونم
عزیزم واقعا که کارات حرف نداره چه سلیقه ای چه تزئینی حرف نداره
معلومه که خیلی هم خوشمزه هستن دست گلت درد نکنه


سلام گلم.ممنوووون
به پای هنرهای شما که نمیرسه
خاله نرگس
15 آبان 92 1:09
من حلواااااا زنداییییی میخوااااااااااااااااام


برات درست میکنم میدم مامان بیاره
ماناز
15 آبان 92 8:22
سلام به دوست هنرمندم
مواد اولیه حلوا ساده است اما به نظر من دستانی که ان را درست می کند خیلی مهم است .باید مثل شما کدبانو بود تا ان را خوب در اورد .من برخی حلواهارا که می خورم مخصوصا مجلسی ها را ،دارای یک بافت زبر و تردی است که کاملا مطبوع است اما قوام برخی ها مانند خمیر است که ممکن است به خاطر نوع اردش باشد اما من هر بار که درست می کنم با همان مواد و ارد اولیه اما هر دفعه مثل بار قبل نمیشود گاهی ترد وگاهی خمیر که من این حالت اخیر را نمی پسندم می خواهم بدانم فوت کوزه گری ان چیست؟ببخشید سوالات من همیشه طولانی است ووقت شما را می گیرد.ممنون اگر رمزش را بگویید.



سلام دوست کدبانو و عزیزم
من واقعا شرمنده این همه لطف و محبتتون هستمممنونم
خب این چندتا علت میتونه داشته باشه
منم حلواهای زبر رو بیشتر دوست دارم...یکی از عواملش همون از حرارت افتادن شربته و اینکه بعد از ریختن شربت دیگه ظرفمون روی گاز نباشه.حالا تو پست حلوای کشدار مگم
بعضی حلواها هم چند آرده و ممکنه اون زبری و طعمش بابت آرد برنجش باشه.اینو هم درآینده دستورشو میذارم...
اینکه نوع آردها متفاوته باهاتون موافقم!بعضی آردها شربت خوریشو بالاتره و بعضی کمتر...همین باعث نرمی و تردیشون میشه...برای همین میگم الک کنید...
و احتمالا خیلی عوامل دیگه که شاید منم فوتشو ندونم(چون منم خیلی حرفه ای نیستم) ولی اگر اطلاعات جدید به دست اوردم حتما براتون مینویسم
سپیده
15 آبان 92 10:33
سلام. لطفا اون کش دار رو هم دستورش رو بزارید.

سری بعد قرارمون من از این حلوای سارا پز می خواممممممممم


سلام عزیزمچشممممدیشب اگه ساحلی(بین الحرمین) بودی میخوردیا
ماشاالله شما که آخره حلوا پزی
قالبهای کودکانه مادام
15 آبان 92 14:31
یابالابر به این حلوا اضافه میکردی حرف نداشت

به آبجیم قل میدم تا امشب تموم شه


فعلا برم فونتشو عوض کنم
ممنووووووووووون
شیرین
15 آبان 92 15:59
سلام، عزیزم ممنون از جواب محبت آمیزت، خیلی خوشحالم کردی، من بندرعباس زندگی می کنم خوشحال می شم اگه یه زمانی قصد سفر به بندرعباسو داشتین حتما حتما منو در جریان بزارین خیلی خوشحال می شم پذیرای شما باشم.
خیلی دوستتون دارم و همچنین مشتاق دیدار. بوسسسسسسسس


سلام گلم...به به بندرعباسی های خوش قلب و خونگرم
ممنوووون از لطفت عزیزم.منم همینطور
قالبهای کودکانه مادام
15 آبان 92 17:14
جیگر بالابرت آماده شد....
توی یه بشقاب کارش کردم..
برو سایتم ببین..
حالا اگه وکتور قاشق گیرم اومد بهش اضافه میکنم


ممنووووونم عزیزم
مامان امیر
16 آبان 92 7:50
سلام تشکر ازاینکه وقت می گذارید و این دستورات قشنگ را با عکس قرار می دهید. با ارزوی سلامتی برای شما و خانواده محترم. راستی قالب وبلاگ تان زیبا شده است.

سلام گلم.ممنونم.چشماتون قشنگ میبینه
البته از تیرماه قالبمونوعوض کردیما
مامان حمید
16 آبان 92 14:41
سلام ساراجون...
ممنون از اموزش خوبت
من یه پیشنهاددارم...
ما هر موقع میخوایم حلوا درست کنیم بعد این که اردو تفت دادیم اردو الک میکنیم البته با الک فلزی .این طوری اردمون قبل از اضافه کردن شربت صاف و یکدسته ودیکه گلوله گلوله نمیشه.قبل از شروع کارهم یه بار الک میکنیم.
پس بعد این که ارد و در حدی که تغییر رنگ بده تفت دادیم والک هم کردیم
دیگه از روی حرارت برمیداریم روغنو وشربت و اضافه میکنیم وبا قاشق هم میزنیم تازمانی که از حالت شلی در بیاد و شکل خمیر که گرفت اونوقت قاشق و میزاریم کنار و دو طرف قابلمرو میگیریم و حلوارو با حرکت دست زیرو رو میکنیم یعنی حلوارو به این ور و اون ور ظرفمون تکونش میدیم .انقدر خوشگل میشه که نگو .تازمانی که به شکل یه گلوله کنار ظرف دربیاد .
ببخش که زیاد حرف زدم من همیشه به وبتون سر میزنم وخواستم از تجربه ای که بدست اوردم شما هم استفاده کنید.





سلاااام عزیزم
ممنووووووون از اینکه تجربتو برامون کفتی...خیلی عالی بود
حتما بعد از تفت هم یکبار الک میکنم
اون قسمت که گفتی آرد رو تکون میدیدم عنی طرف رو تکون میدی و آرد رو اینجوری با روغن مخلوط میکنی؟متوجه نشدم دقیقا
بیطار
16 آبان 92 15:29
مثل همیشه عالیه

فدات عشقم
❤دو نیمه قلبم❤
16 آبان 92 21:04
سلام دوست کدبانوی خودم
تو محشرررررررریتاج سرررررررری

بابا ایول داری والا
همشون خوش مزه.
قربون دستت یه دیس هم بفرست برای ما


سلام عزیزممممممم
ممنووووووووووووووووووونمحشری از خودته
نیلوفر
16 آبان 92 21:11
سلام سارا جون...
ته چین مرغ بدون بادمجون!درست کردم با بادمجون حصیری...همه عاشقش شدن
بازم ممنون عزیزم



سلام گلم...آفرین دوست کدبانوام
مامان حمید کوچولو
19 آبان 92 1:17
سلام ...
ببین ساراجون بعد از اضافه کردن شربت وروغن مسلما اونو با قاشق هم میزنی
این کارو تا زمانی انجام میدی که حلوا از شلی در بیاد وسفت بشه
وقتی که سفت شد دیگه هم زدن با قاشق یه کم مشکل میشه مخصوصا زمانی که حجم اردتم زیاد باشه.
اون وقت قاشق و کنار میزاری و با دست انقدر قابلمرو تکون میدی
که حلواتوش حرکت کنه تا فرم دلخواه رو بگیره وشکل یه گلوله کنار ظرف به خودش میگیره. این کارو حتما انجام بده .خیلی حلوات خوش فرم میشه.
شاید عکس مراحل کارو برات بفرستم .
اگه متوجه نشدی بگو...



سلام عزیزم.ممنون که دوباره توضیح دادی
خیلی جالبه...حتما روشی که گفتی رو امتحان میکنم
اگر همین روش رو با عکس هاش در قالب یه حلوای دیگه برامون بفرستی خیلی عالی میشه
بازم ممنون
saida
4 آذر 92 12:18
سلام اینم درست کردم عالی بود اگه بخوام رنگ قهوای سوخته در بیاد اشکال نداره آرد رو بیشتر تفت بدم بعد روغن توش بریزم مرسی
یکی از مامان ها
پاسخ
سلام دوست کدبانو نوش جانتون بله زمان تفت دادن رو بیشتر کنید...البته میتونید توی روغ هم اینکار رو انجام بدید
مامان گلی
5 تیر 93 20:38
سلام سارا جان. چقدر باید آرد رو تفت بدیم بعد روغن توش بریزیم؟ یعنی اول نیم ساعت تفت بدیم بعد روغن بریزیم؟
یکی از مامان ها
پاسخ
سلام عزیزم.تا زمانی که حس کنی بوی خامی آرد رفته باشه...شعله حتما کم باشه چون آرد میسوزه...فکر کنم یه ربع کافی باشه شایدم کمتر...بعد دوباره با روغن حدود نیم ساعتی تفت بده...هرچی قبل روغن بیشتر تفت بدی بعد روغن کمتر میشه...یه بار درست کنی دستت میاد
مامان علی اصغر
29 تیر 93 12:18
ممنون کدبانوی نمونه برای افطار 2 مرتبه درست کردم عالی شد یکبار با ارد نونوایی یک بار هم با ارد قنادی دست گلت درد نکنه من خیلی از اشپزیهات استفاده میکنم
یکی از مامان ها
پاسخ
نوش جونتون عزیزم.از کدبانوگری و ذوق و سلیقه خودتونه