وبلاگ آشپزیهای مامانوبلاگ آشپزیهای مامان، تا این لحظه: 11 سال و 8 ماه و 30 روز سن داره

♨..آشپزيهاي مامانم..♨

خورشت چغاله بادام

1393/2/3 14:30
6,682 بازدید
اشتراک گذاری

یه خورشت خوشمزه از دستورهای ارسالی دوست کدبانوام الهام مامان امیر حسینتشویقماچ

خورشت جغاله بادام

مامان علی:دوستان عزیزم.لطفا نظر خصوصی نذارید.اونم بدون آدرس!من چجور باید جواب بدم؟

بعضی دوستان هم خواستن جوابشون یا دستورهای غذایی رو به ایمیلشون ارسال کنم.خیلی دوست دارم هر کاری که از دستم برمیاد براتون انجام بدم.ولی واقعا نه فرصتش هست و نه سرعت نت اجازه میده که مرتب به ایمیلم سر بزنم و... اگر تواناییشو داشتم حتما براتون انجام میدادم ولی فعلا برام مقدور نیست.ببخشیدخجالتممنون که همیشه ما رو مورد لطف خودتون قرار میدیدماچ


مواد لازم (برای۴نفر):

پیاز (نگینی‌خردشده) يك عدد

روغن مخصوص سرخ­­ کردن به مقدار لازم

زردچوبه يك قاشق چای خوری

گوشت گوسفند یا گوساله ۴۰۰ گرم

سبزی ۴۰۰ گرم

چغاله بادام ریز ۳۰۰ گرم

فلفل سیاه و نمک به مقدار لازم

آب غوره یک سوم پیمانه

***اندازه سبزی بر مبنای پاک­شده آن است که مقدار پاک­ نشده آن دو برابر می­باشد...

**** سبزی شامل جعفری (۳۲۰ گرم) و نعناع (۸۰ گرم) كه نسبتي تقريبا 1 نعناع و 4 جعفري پيدا ميكنه...

***چغاله هاي جوان، ریز و تازه که هسته آن هنوز بسته نشده و در ماه های اول بهار موجود است بهترین انتخاب برای طبخ خورش می‌باشند، الان که تو فصل بهار هستیم و این میوه خوش­ طعم به‌ وفور یافت می‌شه...

***می‌تونید مقدار آب غوره را با توجه به ترشی چغاله و ذائقه‌تون کم و زیاد کنید...

+(چون من خودم ترش تر دوست داشتم مقدار آبغوره بيشتري رو استفاده كردم!!!)

+(من اين مقدارا رو نصف كردم و براي دو نفر تهيه ش كردم...)

در قابلمه­‌ای مناسب، پیاز رو تو روغن تفت بديد تا نرم و شفاف بشه...

خورشت جغاله بادام

گوشت رو هم به اون اضافه کرده، حرارت را زیاد کنید و تفت دهید ...

خورشت جغاله بادام

سپس کمی زردچوبه و فلفل سياه رو به اون اضافه كنيد و تفت بدید...

خورشت جغاله بادام

چغاله را نیز به آن اضافه کنید و كمي آب در قابلمه بريزيد...

خورشت چغاله

خورشت جغاله بادام

سبزی را به مدت یک تا دو دقیقه در روغن تفت بديد...



خورشت چغاله بادام

سبزي ها رو در یک ساعت و نیم آخر پخت به گوشت اضافه كنيد و بذارید با حرارت ملایم جا بيفته...

خورشت جغاله بادام

در اواخر پخت، نمک و آب‌غوره رو به خورش اضافه کنید و بذارید کاملاً جا بیفته...

خورشت چغاله بادام

بعد از پخت،در ظرف مورد نظر بکشید و به همراه چلو سرو کنید...

خورشت چغاله بادام

نوش جان

خورشت چغاله بادام

الهام مامان امیر حسین

پسندها (1)

نظرات (14)

مامان مهربون (چراغ خواب شلمن)
3 اردیبهشت 93 19:42
سلام عزیزم.خوبی؟ چقدر وبلاگ باحال و زیبایی داری.واقعا خوشم اومد . . . وبلاگ منو لینک کن بعد بهم خبر بده تا لینکت کنم اینجوری باهم میتونیم بازدید زیادی داشته باشیم عزیزدلم. عنوان وبلاگم : "نمایندگی چراغ خواب موزیکال شلمن" لینک وبلاگم هست http://shellman.niniweblog.com
یکی از مامان ها
پاسخ
سلام عزیزم.ممنون.چشم میام خدمتتون
طرفدار پر و پا قرص این وبلاگ
3 اردیبهشت 93 20:52
Hiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii سارایی خوبی نمیدونم چرا ولی ندیده عاشقت شدم و دلم برات تنگ میشه آخه نسبت بهت احساس خوبی دارم من به عنوان یه زن سخت پسند ،خیلی دیر با کسی صمیمی میشم ولی نمیدونم چرا ندیده خیلی دوست دارم راستی علی جونمون خوبه خیلی وقته وبشو به روز نکردی کاش پیشت بودم از غذاهایی که درست میکردی می خوردم چون به نظرم همه چی رو با دل و جون می پزی و انرژی مثبت حاصل از عشق به آشپزیت رو به مزه غذاهات منتقل می کنی پس 100 در 100 خیییییلی خوشمزه میشن!!! حالاااااااایه وقت خودت رو زیاد تحویل نگیری هرچی گفتم دروغ بعداز 13 بود ولی واقعا د و س ت د ا ر م
یکی از مامان ها
پاسخ
سلام عزیزم.ممنووووووونممنم دوستت دارمعلی خوبه ،فرصت نمیکنم به روز کنم شما لطف دارید گلم.حتی اگر لطفتون دروغ بعد سیزده باشه بازم انرژی مثبتش سمتم میاد غذاهای من هم قابلتونو نداره
مامان آینده یه فسقلیییی
3 اردیبهشت 93 21:32
هم خوشگل، هم جدید
یکی از مامان ها
پاسخ
عزیزمی
خاله مینا
3 اردیبهشت 93 23:15
واااااااایییییییییی من عاشق خورشای ترشم البته نمیتونم درستش کنم آخه هنو توقوچان چون شهر سردسیر چاغاله نیستش ولی حتما درستش میکنم
یکی از مامان ها
پاسخ
انشاالله درست کنی زودتر من . که تو عمرم چغاله بادام نخوردمدست الهام جون درد نکنه که این دستور رو فرستاد
خواهر فرناز
4 اردیبهشت 93 0:51
سارا جونم سلام ولِک خوووووووبین ؟ این خورشت سرد یا گرم؟ها منظورم اینه که بعدش چایی نبات احتیاج داره یانه؟ ها چرا می خندی؟نخند دیگه؟خو نخند دیگه خودُم میدونُم سوالُم خنده دار بود ولی شما ووووووولِک جان مو نخند ها از همین جا تریبون آزاد اعلام میدارم دست مامان امیر حسین درد نکنه
یکی از مامان ها
پاسخ
ولک علیک سلام حالا جدی بعدش چایی نبات میخواد؟ منم میگم دستشون طلاااا حالا بخندم چی میشه
مینا
6 اردیبهشت 93 9:34
سلام عزیزم بابت غذاهای خوشمزه ای که دستورشو میزارین بسیار ممنونم .ازتون میخواستم برای منم دعاکنین منم میخوام مامان بشم به دعاتون محتاجم. اجرکم عنداله
یکی از مامان ها
پاسخ
سلام عزیزم.به به ...انشاالله به سلامتی به دنیا بیاد...مبارک باشه
piyazdagh.ir
6 اردیبهشت 93 10:38
سلام دوست خوبم بهم سربزن اگه موافق بودی و از سایتم خوشت اومد باهم لینک داشته باشیم حتما بهم سر بزن ضرر نمی کنی منتظرم .piyazdagh.ir
یکی از مامان ها
پاسخ
سلام عزیزم.حتما سر میزنم
مهدیه
7 اردیبهشت 93 11:21
به به دهنم آب افتاد باید حسابی ترش باشه!
یکی از مامان ها
پاسخ
فکر کنمچون من یکی تا حالا چغاله نخوردم
هستی
7 اردیبهشت 93 17:39
سلام مرسی عزیزم از محبتت امیدوارم دوست های خوبی برای همدیگه باشیم بازم ممنون از لطفت
یکی از مامان ها
پاسخ
سلام عزیزم.خواهش میکنم حتما همینطور خواهد بود
مامان سارینا جون
8 اردیبهشت 93 18:38
سلام سارا خانوم عزیز و کدبانو واقعا وبلاگ عالی دارین و برای آشپزی خیلی ازش کمک می گیرم.... عزیزم ولی در چند روز آینده، یک جشن حنا بندان داریم که تزیین حنا را باید انجام بدیم.... به قسمت تزیینات وبلاگ تان رفتم و دیدم که چه شکل های زیبایی را با حنا درست کردین واقعا عالیه و دستت تان درد نکنه.. یک سوالی داشتم و آن هم این هست که اولین بار هست که می خوام با حنا کار کنم... چه جوری می تونم حنا را خمیر کنم که شکل دهی ش راحت باشه؟؟؟ و یا در واقع باید تا چه حدی آب اضافه کرد و سفتی خمیر حنا باید چه قدر باشد که بعد از شکل دهی خرد نشود؟؟؟ در جایی خوانده بودم که کمی به حنا شکر بزنید که بعد مدتی شکل دهی تان ترک برندارد آیا این حرف درسته؟؟؟ خلاصه اینکه یک نیاز اساسی و فوری به کمک و تجربه شما دارم... اگه می شه سریعتر جوابم رو بدین چون چهار شنبه شب باید حنا را شکل بدهیم.... عزیزم، یادمه که یک بار حنا را به شکل طاووس تزیین کرده بودی و خیلی قشنگ شده بود ولی در قسمت تزیینت نتونستم عکس این طاووس را پیدا کنم، اگه تونستی لینک اش را برام بگذار.... واقعا دستت درد نکنه و فوق العاده ممنونم از توجه همیشگی ات... در همین جا جوابم رو بدی ممنونت می شم،فقط اگه می شه یک کمی زودتر....
یکی از مامان ها
پاسخ
سلام عزیزم.من اصلا تو تزئینات وبلاگم عکس حنا ندارم!!! اصلا جایی که عکس حنا باشه نذاشتم!!!طاووس هم دوسال پیش تو وب علی بود که چون کپی کردن و اسممو از روش پاک کردن دیگه عکس حناهامو نذاشتم برای ترک برنداشتن، هم باید شکر بزنی هم روغن...البته آب هم که سرجاشه...میزانشونو من چشمی میذارم ولی دیگه حنا ترک نمیزنه.اونقدری که کمی از خمیر نان سفت تر بشه...کم کم اضافه کن و مخلوط کن که دستت بیاد مبارک باشه عزیزم
مامان امیـــرحسیــــن
10 اردیبهشت 93 11:52
ممنون از لطف مجددت عزيزم ميگم جدا تا حالا چغاله بادوم نخوردي؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ فكر كنم تا فصلش تموم نشده بايد يه كمي برات پست كنم!!آدرس لطفا!!
یکی از مامان ها
پاسخ
خواهش میکنم نه نخوردمدیروز یه جا دیدم ولی حس خریدش نبود.ممنون
مامان مریم
12 اردیبهشت 93 13:13
ببخشیدمن تا حالا از این چغاله باداما ندیدم خوزستان پیدا میشه؟ بعد میخواستم بپرسم برای درست کردن باقالی خورشت این باقالیا که توی شمال به وفور پیدا میشن اینجا هم پیدا میشن اسم دیگه ای غیر از پاچه کشاورزی دارن؟
یکی از مامان ها
پاسخ
من دیدم ولی نخوردم...تو اهواز هست ازشون... اون پاچه رواولین باره میشنوم...ولی باقالی که همون باقالیه
زاهدی
15 اردیبهشت 93 12:14
سلام وبلاگتون واقعا عالیه اگه تمایل به تبادل لینک دارید مارو با نام رطب مغزدار زاهدی لینک کنید و بگید شمارو با چه نامی لینک کنیم ممنون
یکی از مامان ها
پاسخ
سلام.ممنون.میام خدمتتون
نسیم
16 اردیبهشت 93 14:22
سلام خانم خسته نباشید دوتا مطلب به ذهنم رسیده بگم یکی اینکه اگه چغاله بادوم ها درشت هستن میشه برش داد و چند تیکه اشون کرد من قبلا درست کردم و دوست داشتم این غذا رو دوم در مورد سوالی که دوستمون در مورد باقالی خورش پرسیدن باید بگم نه باقالی همون باقالی نیست ... توی شمال باقالی مخصوص یا همون باچه باقلا هست برای باقالی خورش که با این باقالی های سبز مزه اش فرق داره و اونا خوشمزه تره اما برای دست یافتن به مزه ای شبیه اون باقالی میشه از لوبیا چیتی استفاده کرد به این شکل که لوبیا چیتی رو چندساعت توی آب خیس میدیم بعد پوستش رو میگیریم و به جای باقالی تو باقالی خورش ازش استفاده میکنیم که به نظر من طعمش حتی از اون طعم باقالی های شمال هم بهتر میشه ببخشید دخالت کردما ... شمالی ام ولی تو شیراز زندگی میکنم جبر دوری باعث شده این تجربیات رو برای رسیدن به طعم اصلی غذاهای شمالی کسب کنم مرسی از شما
یکی از مامان ها
پاسخ
وای ممنوووووووووونم عزیزم که تجربیات مفیدتو برامون نوشتی.من که خیلی استفاده کردم.انشالله دوستان هم استفاده کنند