وبلاگ آشپزیهای مامانوبلاگ آشپزیهای مامان، تا این لحظه: 11 سال و 9 ماه سن داره

♨..آشپزيهاي مامانم..♨

خورشت فسنجون

1393/8/7 21:57
52,181 بازدید
اشتراک گذاری

اینم فسنجون مدل مامان علی که تعدادی از دوستان درخواست کرده بودند

ببخشید دیر شدخجالت

فسنجون

مواد لازم برای 4 نفر:

گردوی مخصوص فسنجون:حداقل 250 گرم.کمی بیشتر باشه چه بهتر

سینه مرغ:1 عدد

پیاز :حداقل 3 عدد متوسط

رب انار:حداقل دو قاشق بزرگ

شکر:به میزان لازم

نمک و زردچوبه و فلفل:به میزان لازم

رب گوجه:1 قاشق مرباخوری

آرد:2 قاشق غذاخوری

طرز تهیه:

قبلا گفتم هرچی پیاز داغ خورشت(به خصوص فسنجون)بیشتر باشه خورشت خوشمزه تر و خوشگل تری خواهید داشت.برای میزان مواد بالا حداقل سه پیاز متوسط رو خلالی خرد کنید و تفت بدید

(عکسایی که گذاشتم با میزان مواد بالا نیست چون من فسنجون رو برای مهمانی درست میکنم حجمش زیادهچشمک)

خورشت فسنجون

تکه های مرغ رو اضافه میکنیم.اگر مواد رو خواستید بیشتر کنید دیگه میتونید از یه مرغ کامل استفاده کنید.یعنی ران مرغ رو هم میتونید بذارید ولی سینه ی مرغ بهتره...با گوشت چرخ شده هم برای فسنجون کاملا مخالفم ولی بستگی به ذائقه ی خودتون داره...

اجازه میدیم مرغ ها خوب سرخ بشه و کمی زردچوبه اضافه می کنیم

خورشت فسنجون

گردوی مخصوص فسنجون(گردویی که یه درجه از اون گردو تازه و سفیدا پایین تر باشه)رو حداقل دوبار چرخ کنید.چرخ شدن دوبار باعث میشه در پایان فسنجونتون یکنواخت تر باشه...گردوی خیلی تازه هم بذارید روغن زیادی روی خورشت جمع میشه و انگیزه خوردن با دیدنش میاد پایینخندونکالبته میتونید روغن رو بگیرید ولی خب دردسر داره...

خورشت فسنجون

گردوی چرخ شده رو به مرغ و پیاز اضافه میکنیم و روی حرارت کم تفت میدیم...نذارید بسوزه یه وقت ولی خوب هم بذارید تفت بخوره و نمک و خیلی کم فلفل اضافه کنید

این رنگی تقریبا

خورشت فسنجون

بعد حدود 3 لیوان آب میگیریم روش و میذاریم خوب مواد بجوشه و حرارت رو کم میکنیم و میذاریم تا مرغ ها و گردو بپزه

خورشت فسنجون

سپس رب انار رو اضافه می کنیم(از اون قاشق بزرگا که توی سالاد کیذاریم حداقل دوقاشق بریزید.البته بستگی به طعم ربتون داره که شیره قاطیش باشه یا نه ولی این حداقلشه

شکر رو هم طبق ذائقه اضافه می کنیم.اونم حداقل 2-3 قاشق میخواد

اجازه میدیم مواد جا بیفته و کمی مزه می کنیم و رب یا شکر رو اضافه می کنیم...

خورشت فسنجون

توی یه ماهیتابه کوچک یه پیاز رو خلالی خرد می کنیم و با روغن تفت میدیم تا طلایی بشه.بعد یک تا دو قاشق سرخالی آرد اضافه می کنیم و تفت میدیم تا بوی خامیش بره

خورشت فسنجون

یه قاشق رب میزنیم و مخلوط می کنیم و میذاریم تا رب به روغن بیفته

خورشت فسنجون

کمی از روغن روی خورشت رو به مخلوط رب و آرد و پیاز اضافه می کنیم تا مثل یه سس بشه

و سس رو به قابلمه فسنجون اضافه می کنیم...این سس ظاهر و رنگ و طعم خورشت رو عالـــــــــــــــی می کنه

حتما امتحانش کنید

غلظت بسیار عالی به خورشت میده و حالت مجلسیش میکنه

 

خورشت فسنجون

بذارید حداقل نیم ساعت سس و خورشت با حرارت ملایم قل بخورن.توی این مدت مرغها رو از خورشت خارج کنید و خیلی درشت ریش ریش کنید و به خورشت برگردونی.این کار هم خورشت رو خوشگل تر میکنه و با هر قاشقی که توش میزنید گوشت هم خواهید داشتخوشمزه

خورشت فسنجون

یه نیم قبل از سرو خورشت زیر گاز رو خاموش کنید

حتما یه بار به روشیکه گفتم فسنجونو درست کنید.قول میدم خوشتون بیاد.نمی خوام تعریف بدم ولی امکان نداره فسنجون درست کنم و چیزی ازش بمونه(با در نظر گرفتن این موضوع که فسنجون از اون دسته خورشتایی هست که همه دوست ندارنچشمک)...یواشکی یه کاسه کوچیک ازش قایم میکنم چون عاشق فسنجون یه شب مونده هستمخندونکخوشمزه

چندتا عکس گرفتم ولی باز هم رنگ اصلی خورشت توی عکسا مشخص نیست...انشاالله خودتون درست کنید و از خوردنش اذت ببرید.به خصوص الان که رو به سرما میریم خیلی بیشتر میچسبهمحبت

*اگر رب انارتون ترشه میزان شکر رو بیشتر کنید و بالعکسش...همش به ذائقه بستگی داره ولی اکثرا خیلی شیرین هم دوست ندارن...یه جورایی ملس باشه بهتره

خورشت فسنجون

فسنجون

سارا مامان علی و حسین

پسندها (7)

نظرات (23)

نسرین
8 آبان 93 12:40
خیلی عالی بود...من همین امشب فسنجون میپزم ....اگر یادم موند عکس بگیرم حتما میفرستم براتون...ماشالا شما از هر انگشتت یه هنر میریزه مامان علی جون.دستتون درد نکنه واقعا.
یکی از مامان ها
پاسخ
ممنون عزیزم.نوش جانتون.برام بگو خوب شد یا نه؟ قربونت برم شما خودت ماشاالله هنرمندتری
صبا
8 آبان 93 15:04
سلام عزيزم وبلاگ قشنگي داري وپر محتوا اگر دوست داشتي با هم تبادل لينك كنيم گلهاي شادي تم و تزئينات تولد+كيك و بيسكوييت http://niniax.blogfa.com/ منتظرتم
یکی از مامان ها
پاسخ
سلام عزیزم.ممنونمیام خدمتتون
سارا شکيبا
9 آبان 93 4:15
سلام وبلاگت قشنگه! من بازي هاي آندرويد زيادي توي وبلاگم گذاشتم حتما بيا دانلود کن و نظر برام بذار! ممنون _______________
مامان علی مرتضی
9 آبان 93 6:45
سلام سارای عزیزم پس مبارکه نی نی جدید ومن اشتباه سن شمار رو دیدم فکر کردم شش ماهشه بهترین هارو برای شما وخونواده ی گلتون خواستارم خدا بخواد ما هم ماه اینده میریم واسه اقدام
یکی از مامان ها
پاسخ
سلام عزیزمممنون گلم به به...موفق باشید
طرفدار پر و پا قرص این وبلاگ
9 آبان 93 19:39
دست گُلِت درد نکنه خانم آشپزباشی خودمونیم هاااااااااااااا عجب چرب و چیلی شده
یکی از مامان ها
پاسخ
ممنون عزیزمتازه مثلا کم روغنه این
سیمرغ
10 آبان 93 10:00
سلام. تا حالا ندیده بودم توی خورشت فسنجون رب گوجه کنند.جالب بود
یکی از مامان ها
پاسخ
سلام.حالا یه بار امتحان کنید.فق در حد یه قاشق مرباخوریه
مامان صدف
10 آبان 93 18:53
سلام وبلاگ خوشمزه ای دارید ممنون از این همه صحنه های هیجان انگیز
یکی از مامان ها
پاسخ
سلام عزیزم.ممنون از حضورتون
هستی
11 آبان 93 10:05
سلام نوش جان
یکی از مامان ها
پاسخ
سلام گلم.ممنون
مامان شادی
11 آبان 93 19:07
وای سارا جون من عاشق فسنجونم البته مدل شمالی ها این جوری شیرین اصلا نمی تونم بخورم راستش فسنجون خوب از نظر من اونی هست که حسابی روغن بندازه ما توش اصلا پیاز و ارد و شکر نمی ریزیم خودش بدون ارد کاملا غلیظ میشه نکته مهم توی فسنجون اینه که از اول بهش زیاد اب اضافه نشه و کم کم یخ یا اب سرد اضافه بشه تا به روغن بیفته البته ما کلا جور دیگه ای درستش میکنیم اصلا هیچی تفت داده نمیشه و هیچ روغنی جز روغنی که خود گردو پس میده نداره ..البته خیلی بیشتر از مال شما به روغن میشینه راستی شمالیها فسنجون رو سیاه دوست دارن و قدیمیها یه قاشق اهنی توش مینداختن تا خورش سیاه بشه ولی من هم سیاه دوست دارم و هم قهوه ای من توی انتخاب رب انار خیلی حساسم و هر ربی رو برای فسنجون نمی پسندم ..معمولا از یه اشنا که خودش خونگی درست میکنه میگیرم که رب هاش عالیه / نمیدونم شما هم خورش فسنجون رو توی مراسم تاسوعا عاشورا برای نذری درست میکنین یا نه ولی اینجا رسمه قیمه و فسنجون و الومسما میدن الومسما هم یه خورش شمالی هست که با الو وقیصی درست میشه توی وبلاگم هم هست
یکی از مامان ها
پاسخ
کلا فسنجونتون با مال ما یه عالمه فرق داره...درسته البته فسنجون غذایی کاملا ذائقه ایه...اکثر جنوبیا غذای شیرین رو نمیخورن...حتی فسنجون رو ملس هم درست کنی اینجا خیلیا دوست ندارن...روغن روش رو هم میریزن قبل از سرو ولی اینجا هم همه تیره درست میکنن این روش خودمهکه البته وقتی کوچیک بودم از یه آشپزی که برامون افطاری میپخت یاد گرفتم ولی برای هرکی پختم خیلی خیلی خوشش اومده... قضیه قاشق آهنی خیلی جالب بود باید حتما امتحانش کنم برای رب انار هم منم مثل شما فقط از جای مطمئن میگیرم خالی خالیشم دوست دارم به به آلو مسمامیام خدمتتون عزیزم
نسرین
14 آبان 93 10:57
سلام.من درستش کردم...همه تعریف کردن ولی به نظر خودم زیادی غلیظ بود فکر کنم زیاد گردو ریخته بودم.یعنی اینقدرغلیظ بودک ه اصلا نیازی به آرد نداشت البته آرد و رب زدم بهش... کلابرای من که بار اولم بود فسنجون میپختم خیلی عالی بود. ممنون از دستورخوبی که گذاشتی
یکی از مامان ها
پاسخ
سلام گلم.نوش جونتونانشاالله تو تجربه های بعدی بهتر هم میشه...میتونستی کمی آب به خورشتت اضافه کنی ولی اگر غلیظ شده بود دیگه آرد نمیزدی...همون پیاز ورب کافی بود
شیرین مامان شادلین
14 آبان 93 13:11
سلام من زیاد وب شما رو میخونم و خیلی چیزها هم درست کردم دستتون درد نکنه البته تا حالا فسنجون فقط مامانم درست میکنه من درست نکردم حتما امتحان میکنم ممنون
یکی از مامان ها
پاسخ
سلام عزیزم.ممنونانشاالله درست کنید و لذت ببرید
شيرين
6 آذر 93 14:33
سلام منم فسنجون درست کردم واییی چقدر خوشمزه شد دست شما درد نکنه
یکی از مامان ها
پاسخ
سلام عزیزم.نوش جان
فاطیما
29 آذر 93 20:50
دست مریضاد سارا جون. من هم همیشه اینجوری فسنجونم رو درست میکنم و همیشه هم فسنجونام زبانزد همه است. ولی من رب نمیزنم حالا ایندفه با رب هم امتحان میکنم. راستی حال حسین کوچولوی ما چطوره؟
یکی از مامان ها
پاسخ
شما حرف نداری خوبه شکر خدا
مامان پرنسس وشاهزاده کوچولو
25 دی 93 14:31
سلام خوبید من از دستور خورشت شما درست کردم ولی اصلآ رنگش به خوشگلی خورشت شما نشد رب انارم هم یک ویک بود شتید 6 قاشق رب دادم اصلآ رنگش خوب نشد وهمچنان شیرین ماند مجبور شدم از دستور یکی از سایتها پیروی کنم وپودر کاکائو زدم ولی درکل همسری پسندید خوشمزه شد وحالا همسری تایید کنه دیگه می دونم مورد تایید همگان خواهد بود اما دحترم به خاطر شیرینیش لب بهش مزد آخه فکر کنم ربش شیرین بوده من همیشه از رب یک ویک استفاده میکردم حالا به حساب خودم بهترین کیفیت را اتفاده کردم ولی فکر کنم تقلبی شدن، حالا شما می تونید بگیرد بهترین رب انار چیه چرا اینقدر خورشتتون خوشرنگ شده ولی خورشت من قهوه ای شد
یکی از مامان ها
پاسخ
سلام عزیزم.نوش جانتون رب های کارخونه ای اصلا خوب نیستن.من هیچوقت استفاده نکردم.من رب های دست ساز و خانگی میخرم که خیلی شیرین نیستن.فقط هم یک قاش رب گوجه میزنم.مارکشم مهم نیست
دریا
27 دی 93 15:22
ممنونممممممممممممممممممممممممممم
دریا
28 دی 93 23:22
سلام برا اولین بار از رو دستور شما فسنجون درست کردم عالی شد یعنی اولین فسنجونی بود که به دلم نشست و خوردم ممنونم دلتون پراز خدا خونتون پراز برکت
بی پلاک
29 دی 93 13:42
سلام خیلی عالی بود من یاد گرفتم بالاخره با جزئیات ... درست میکنم وقتی برم خونم تا 2 ماه دیگه
یکی از مامان ها
پاسخ
سلام عزیزم.انشاالله درست کنید و لذت ببرید
مامان دلنیا
2 بهمن 93 19:25
عالیه. دهنم اب افتاد امشب دیره ولی واسه فردانهار درست میکنم.
یکی از مامان ها
پاسخ
ممنون.انشاالله درست کنید و لذت ببرید
شیرین
12 اسفند 93 21:48
عالی بود حتما درست میکنم
یکی از مامان ها
پاسخ
ممنون عزیزم
نرجس
13 اسفند 93 12:35
سلام خیلی خوبه خوشرنگه امشب حتما درست میکنم
یکی از مامان ها
پاسخ
سلام عزیزم.امیدوارم درست کنید و لذت ببرید
الهام
13 تیر 94 10:18
سلام منم با روش شما فسنجون پختم عالی شد مرسی
یکی از مامان ها
پاسخ
سلام.نوش جان عزیزم
دلارام
14 تیر 94 2:43
سلام. ممنون از دستور خوبتون. ماه رمضانیه دوبار ازش درست کردم. دفعه اول بدون سس بود و به نظرم عالی بود. این بار با سس درست کردم. بازم عالیه، البته تا ببینم نظر آقای همسر چیه؟ راستی، من رب گوجه رو که زدم ، روغن نینداخت. نفهمیدم اصلا چی باید روغن بندازه. در هر صورت ممنون.
یکی از مامان ها
پاسخ
سلام.نوش جونتون منظورم اینه رب اینقدر سرخ بشه که رغنش دربیاد ولی خیلی هم مهم نیست این نکتش
طيبه
30 مرداد 98 2:15
سلام خيلى ممنون بابت اين دستور پخت عالى و بدون نقص 👍🏻 من چندين بار فسنجونمو به اين روش درست كردم عااااااالى شده هركى خورده عاشق فسنجون شده 😍 مرسى خيلى زيااااااد