وبلاگ آشپزیهای مامانوبلاگ آشپزیهای مامان، تا این لحظه: 11 سال و 9 ماه سن داره

♨..آشپزيهاي مامانم..♨

لگیمات 1 -ویژه ماه رمضان

1391/11/1 13:54
105,421 بازدید
اشتراک گذاری

به درخواست مامان فاطمه جون دستور شیرینی خوشمزه و مقوی لگیمات رو براتون آماده کردم

**لگیمات یه شیرینی عربیه که اصلش مربوط میشه به کشور کویت.البته دستورهاي مختلفي براي اين دسر وجود داره كه اين دستور ساده ترينشونه

و فقط از آرد شيريني پزي در اون استفاده شده...

دوست و همکار عزیزم زحمت تهیه و ارسال این دستور رو کشیدن

ممنون الهام عزیزم بابت این دستور خوشمزه

لگیمات

انظرو الي الامتداد المطلبنیشخند

مواد لازم:

ماست  : 4 قاشق غذاخوری
 
شیر :  1  استکان
روغن مایع : 1 استکان
 
مایه خمیر:  3 قاشق چایخوری
 
آب ولرم  :1  استکان
 گلاب :2 قاشق غذاخوری
آب زعفران :1 قاشق چایخوری
آرد کیک  به میزان لازم
مواد لازم جهت تهيه شربت:
شکر  2 لیوان
آب 1  لیوان
طرز تهيه:
مایه خمیر را با 1 استکان آب ولرم مخلوط کرده ومی گذاریم تا 10 الی 15 دقیقه بماند سپس ماست وشیر وروغن مایع را با هم مخلوط می کنیم و مایه خمیر رابه این مواد اضافه کرده و سپس آرد را کم کم اضافه می کنیم طوری که به دست نچسبد و خمیر نه سفت باشد نه شل و بعد می گذاریم روغن در یک ظرفی که کمی گود باشد داغ شود واز خمیر به اندازه یک گردو برداشته ودر روغن زياد و خیلی داغ سرخ می کنیم

 * مایه آماده شده را حداقل به مدت 3-4 ساعت استراحت بدهید

 لگیمات

 بعد از سرد شدن در شيره خرما ميگذاريم و در مي آوريم و نوش جان مي كنيمخوشمزه

**اگر شيره خرما در دسترس نبود ميتوان شيريني آماده و سرد شده را در شربت گذاشت در ضمن شربت هم باید سرد باشد
 
طرز تهيه شربت:
 
آب وشکر را با هم مخلوط کرده وروی حرارت می گذاریم تا به صورت یک شربت غلیظی دراید و بعد از سرد شدن لگمات را در ان می اندازیم. 
 

لگیمات

 تهيه كننده :الهام مامان كيانا

مامان علي نوشت:

حتما براي يك بار هم شده اين شيريني خوشمزه رو كه در خوزستان در ماه رمضان تهيه ميشه رو امتحان كنيد.به نظر من به خاطر استفاده از شيره خرما خيلي مقوي تر و بهتر از زولبيا و باميه هست

با عرض پوزش در دستور بالا تغیراتی کوچکی داده شده 

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (22)

نگین-همکار سارا جون
8 مرداد 91 15:09
واي چقدر هوس انگيز . الهام جون خواهش مي کنم فردا واسم يه ذره بيار ببينم چه مزه ايي داره !!!!!!!!!!!! البته من فردا روزه نيستما. بچه ها وقتي که خوردمش بهتون ميگم که چه مزه اي داشت


قراره براي منم فردا بياره...
نگین-همکار سارا جون
8 مرداد 91 15:10
مامان فاطمه
8 مرداد 91 17:20
دست شما درد نکنه . حتما" درستش می کنم
خیلی وقت بود لگیمات نخورده بودم قبلا" یه همسایه عرب داشتیم همیشه درست می کرد و برامون می اورد خیلی خوشمزه بود .
دوست داشتم یاد بگیرم و خودم درست کنم. حالا هم از شما دوست خوب خیلی ممنونم که زحمت کشیدید و طرز تهیه اونو برام گذاشتید .

خواهش ميكنم.شما باعث شديد منم طرز تهيشو ياد بگيرم.ممنون
مامان زهرا
9 مرداد 91 12:10
وای خدای من چند وقتی بودم داشتم دنبال این شیرینی می گشتم اسمش را هم فراموش کرده بودم خانم های همسایه ما توی ماه رمضون همش از اینها برامون می آوردند مرسی
حسناسادات
9 مرداد 91 12:32
ممنون بایت دستور این شیرینی خوش مزه.
میشه از ارد گندم استفاده کرد؟


کلا دستورای مختلفی برای لگیمات هست
یه مدلش با سه نوع آرد تهیه میشه و قراره دستورشو برام بفرستن
برای این نوعش فکر نمیکنم مشکلی داشته باشه فقط توی رنگش احتمالا تاثیر بذاره.
ولی بازم میپرسم که مطمئن بشم
مامان فاطمه
10 مرداد 91 1:52
سلام عزیزم ؛من طبق دستوری که نوشته بودید درست کردم ولی خیلی خشک وتردشده بود مثل اون لگیماتی که قبلا" خورده بودم نشد .اگه شما هم درست کردیدهمین طوری شده یانه؟
مایه که می ریختم توی روغن پف می کرد ولی گرد درنمی اومد .
عکسش رو توی وب دخترم زدم اگه زحمتت نمی شه یه سری به اون بزن ونگاهش کن ببین چه شکلی شده .
آدرس:
fateme-87.niniweblog.com

سلام عزيزم.متاسفانه منخودم هنوز موفق به درست كردنش نشدم
ولي امروز عكس لگيمات شما رو نشونش دادم.دستور رو كمي تغيير داد.بايد چند ساعت به خمير استراحت بدي و روغن بايد حتما داغ باشه.
البته همانطور كه گفتم دستوراي زيادي براي لگيمات هست نوع سه آرد و دو آرد و... ولي اين دستور از همه راحتتره...
مامان مارال فرفری
10 مرداد 91 18:45
من نتونستم میل کنم البته سرم به خاطر تولد مارال شلوغه .ولی اگه برای شما کپی کردن از وبلاگم سخت نیست اونجا بزارم


باشه عزيزم.ممنون كه همراهموني.
خودتو اذيت نكن
مامان مارال فرفری
10 مرداد 91 19:51
fسلام خسته نباشید تو این دستور غذا گلاب و زعفران رو کی اضافه میکنیم.چون شما اشاره ای نکردید؟


سلام عزيزم
توي همون مواد خمير قبل از استراحت دادن بهش
با عرض شرمندگي دوستم يه قسمتايي رو جا گذاشته بود كه امروز اصلاحش كردم
لیلا مامان آرمین
14 مرداد 91 1:08
خوشحالم که یه همشهری پیدا کردم. من هم اهل خوزستان هستم اما از بد روزگار از دیارمون دور افتادم و الان اصفهان زندگی می کنم.خوشحالم که باهاتون آشنا شدم.
مینو مامان شروین
20 مرداد 91 9:38
سلام عزیزم
وااااااااای به نظر خیلی خوشمزه میاد.میخوام درست کنم.فقز یه سوال:منظور از استکان چیه؟چه اندازه باید باشه؟


سلام گلم.میتونید به جای استکان پیمانه پلوپز رو در نظر بگیرید
مهدی کوچولو
29 مرداد 91 0:06
من درست کردمش اولش اون نوشته کوچولو رو که باید استراحت بدیم رو ندیدم بعد استراحت دادم مهدی جونم خیلی دوست داشت دستتون درد نکنه
ململن گل پسر (محمد علی)
7 مرداد 92 17:25
سلام
ممنون از دستور پختی که گذاشتین اگر درست کردم نتیجه رو بهتون میگم .من قبلا چندبار درست کردم اگه توش کمی وانیل هم اضاف کنید خیلی خوشمزه میشه در ضمن ما توی شربتش گلاب و زعفران هم میریزیم که دیگه عالی میشه توی خود خمیر هم می تونید خیلی کم گلاب اضافه کنید البته چون توی شربتش هست ضروری نیست

سلام عزيزم
خواهش ميكنم.حتما كارتون عالي ميشه
ممنون از نكات مفيدي كه برامون ذكر كرديد
saida
4 آذر 92 13:08
سلام نمیشه شیره خرما رو به صورت تزیینی روش بریزم
یکی از مامان ها
پاسخ
سلام عزیزم...یعنی نذاریم توی شیره و روش بریزیم؟خب همون میشه تقریبا
saida
6 دی 92 10:30
سلام درستش کردم ولی خداییش نمیدونم مثل اون چیزی که شما گفتید در اومده یا نه وقتی تو شیره خرما گذاشتم فقط روش طعم شیرینی داشت بیرونش هیچ طعمی نداشت یعنی باید این جوری باشه یا من اشتباه کردم مرسی
یکی از مامان ها
پاسخ
سلام گلم درسته داخلش خیلی شیرین نیست ولی بافتشو نگفتید چجور شده؟>راضی بودید؟ اگر مدلهای بیرونی هم خورده باشید همینجوری هستند
saida
6 دی 92 11:41
راستش واسه اولین باره من اینو درست کردم تا حالا هم کلی ازش خوردیم تنها ایرادی که میگیرن میگن توش شیرین نیست بافتش هم مثل همینی که تو عکس گذاشتید در اومده مال شما تو شربت گذاشتید درسته ؟ حالا میشه همینی که تو شیره خرما گذاشتم تو شربت هم بزارم شاید توش کمی شیرین بشه اگه تو شربت بزارم باید شربت داغ باشه یا سرد شده باشه؟ ببخش اگه اذیتت کردم میشه بگید شما الان کجای ایران هستید من از غرب ایران و کردم خوشحالم که با شما هم صحبت شدم
یکی از مامان ها
پاسخ
درسته عزیزم.اگر شربت بخواد به خورد همش بره فکر میکنم داخلش خمیری بشه...بهتره اندازشو کوچیک بگیری تا هنگام خوردن شیرینیه بیرون لگیمات با داخلش توی دهن قاطی بشه... بله میشه توی شربت هم ریخت باید ولرم باشه و غلظتش زیاد باشه من اهواز زندگی میکنم گلم خوشحالم از آشناییتون...من عاشق مرام کردها هستم
مامان محمد مهدي (مرضيه)
15 تیر 93 12:34
سلام من هم درست كردم و بسيار خواهان داشت اتفاقا به نظرم اينكه زياد شيرين نميشه يه حسن به حساب مياد. ممنون از دستور خوبتون. اگر روغن به اندازه كافي داغ نباشه سرخ شدنش به اندازه باورنكردني طول مي كشه و همين باعث ميشه كه بافتش خشك بشه. من چندتاي اول رو هنوز روغنم خيلي داغ نشده بود انداختم حدود 20 دقيقه روي گاز با شعله زياد بود ولي سرخ نميشد و بافتش حسابي خشك شد ولي بعديها سريع سرخ ميشد و نرمتر بود
یکی از مامان ها
پاسخ
سلام عزیزم.نوش جانتون.ممنون از نکاتی که گفتید یه مدل جدیدشو انشاالله به زودی براتون میذارم
حنانه
21 تیر 93 12:07
سلام خانمی من امروز میخوام اینو درست کنم خدا کنه خوب بشه...........
یکی از مامان ها
پاسخ
سلام عزیزم.انشاالله که خوب میشه
من
30 تیر 93 5:52
وبلاگ قشنگ و مفیدی دارین از مطالبش لذت بردم لینکتون میکنم،شمام خواستین لینک کنید خدافظ مامانای گرامی
یکی از مامان ها
پاسخ
ممنون عزیزم.با افتخار لینک شدید
BITA
11 مرداد 93 18:40
سلام!مرسی!خیلی خوب بود!
یکی از مامان ها
پاسخ
سلام.خواهش میکنم
زهرا
4 اسفند 93 17:23
واقعا خیلی عالی شده و ترد و خوش مزه
یکی از مامان ها
پاسخ
نوش جانتون
leyla349
14 اردیبهشت 98 12:40
کاشکی مقدار آرد رو هم میگفتین  من درست کردم خمیرم شل شد  ولی پارسال با همین دستور درست کردم محشر شد  همه تعریف کردن 
محمدعلی حزباوی
17 اردیبهشت 98 14:29
باعرض سلام  خانم محترم زعفران و گلاب رو ب شربت ، شیره همراه یک قاشق مربا خوری اب لیمو برای اینکه شکرک نزنه و خوش بو و ترشمزه یا ملس بشه در ضمن برای ترد شدن ب ارد کیک یه قاشق سوپخوری کاستر اضاف کنید با ارد کندم نمیشه البته یه قاشق سوپخوری بکین هم میشه اضاف کرد