وبلاگ آشپزیهای مامانوبلاگ آشپزیهای مامان، تا این لحظه: 11 سال و 9 ماه و 18 روز سن داره

♨..آشپزيهاي مامانم..♨

خمير پيتزا

1391/7/15 10:50
15,980 بازدید
اشتراک گذاری

طرز تهيه خمير پيتزا رو ادامه مطلب مشاهده فرماييد

خمير پيتزا

يادم نمياد آخرين بار كي بود كه خمير پيتزاي آماده خريدم؟؟؟چون از وقتي دستور خمير رو ياد گرفتم ديگه خميرهاي بيرون به دهن من و خانوادم اصلا مزه نميده...

اين دستور رو از توي كتاب مستطاب آشپزي از سير تا پياز پيدا كردم...

مواد لازم:

آرد:3 پيمانه پلوپز

مخمر خشك:1 ق مرباخوري

شكر:1 ق چايخوري

روغن:٥-٦ ق غذاخوري

نمك:1 ق مرباخوري

طرز تهيه:

مخمر و شكر را در نيم پيمانه آب ولرم حل كنيد و 5-6 دقيقه درجاي گرمي بگذاريد.آرد را با نمك الك كرده .وسط آرد را چال كنيد.مايه خمير را با روغن در آن بريزيد و چنگ بزنيد تا خمير شود.

اندك اندك آب ولرم اضافه كنيد و بماليد تا خمير نرم شود و به دست نچسبد(حدودا يك ليوان آب نيازه)

روي تخته آرد بپاشيد و خمير را روي آن 15 دقيقه ورز دهيد و يا 100 مرتبه به تخته بكوبيد.اگر خمير چسبناك بود اندكي آرد بپاشيد و ورز دهيد.ميتونيد براي اين كار از بچه ها استفاده كنيد.مثل من لبخند

ظرف را كمي چرب كنيد و خمير گلوله كنيد و يك دور در ظرف بچرخانيد.روي خمير را بپوشانيد و حداقل به مدت 2 ساعت در جاي گرم نگه داريد تا خمير ور بيايد و حجمش 2برابر شود.

سپس با مشت باد خمير را بخوابانيد و آن را 5-6 دقيقه روي تخته ورز بدهيد و به 3 قسمت تقسيم كنيد.چانه ها را در پارچه دو نم 15 دقيقه بخوابانيد.

سپس هر چانه را روي تخته بيندازيد و با وردنه صاف كنيدو به صورت لواش پهن كنيد.كف قالب رو چرب كنيد و خمير را توي اون پهن كنيد و سس بزنيد


و مواد مورد نظر را روي اون بچينيد.

و به مدت 20-30 دقيقه با درجه پايين و 5-10 دقيقه با گريل فر پيتزا رو بپزيد.

 

پيتزا

من بعضي وقتا كه خميرم اضافه مياد با اون پيتزا قيفي يا ميني پيتزا توي اين قالبا درست ميكنم

ميني پيتزا

 

 با تشكر از حضورتون

مامان علي خوشتيپ

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (20)

مامان محمد و ساقی
16 مهر 91 0:22
سارا جون دستت درد نکنه.این پیتزا پایینه عالی بود.نوش جونتون.



ممنون مینا جون از همراهیات
مامان کیانا
16 مهر 91 10:53
واقعاً دستت درد نکنه سارا جون خیلی عالیه ، فقط بی زحمت دستور اون لازانیای خوشمزه ات رو هم بذار

خواهش میکنم الهام جون.این دستور به خاطر تو بودا
محدثه
16 مهر 91 15:40
خانمی چه دستور سختی منم خمیشه خودم خمیر رو آماده میکنم خیلی هم هم خوب میشه ولی خیلی راحت تره حتما یه بار این دستور رو انجام میدم


من تا حالا حداقل 3 دستور رو امتحان کردم همینجوری بودن
خوشحال میشم که دستور شما رو هم داشته باشم
نگين ـ همکار سارا جون
21 مهر 91 14:06
عاششششششششششششششق دستپختتم . خيلي هوس انگيزه


ممنون عزيزم
وحیده مامان پارسا
24 مهر 91 9:25
من همیشه خمیر میخرم.یه بار درست کردم بعد از پخت نون اون ترد شد و موقع خوردن خیلی خوب نبود.حتما امتحان میکنم.میشه بگید پیتزای قیفی چطور درست میکنید.نونش رو رول میکنید و مواد رو توش میذارید؟من همیشه آماده میخرم


امیدوارم که خوشتون بیاد
یه قالب هست به شکل قیف خمیر رو دورش میذاریم و چند دقیقه توی فر میذاریم.بعد قالب رو جدا میکنیم و مواد توش میذاریم و روش پنی و...بعد توی فر میذاریم..
مام پارسا
12 دی 91 9:25
وااااااااااااااای مرسی...محشره..ممنونم ازت...حتماً در اولین فرصت درستش میکنم
بازم مرسی


مام پارسا
12 دی 91 9:25
خانومی میشه از پودر مایه خمیر فوری استفاده کرد که نیاز به آب ولرم نداره؟
اگه آره ... مقدارش همینی میشه که شما گفتید؟

من خودم همیشه از فوری استفاده میکنم...بله همینقدره
مام پارسا
12 دی 91 9:28
ببخشید یه سوال دیگه: اگه خمیر زیاد اومد می تونیم توی یخچال نگهش داریم؟ تا چند روز؟

نیم پز کن(5 دقیقه بزار تو فر بپزه...بعد بذار تو فریز
مام پارسا
12 دی 91 12:15
ممنون که جواب تموم سوالهامو دادی

وظیفم بود عزیزم
مام پارسا
13 دی 91 3:00
وای ساراجون دست گلت درد نکنه...دیشب با همین خمیری که از شما یاد گرفتم پیتزا درست کردم...واقعاً محشر شد...عالی بود...دستتون درد نکنه
خسته نباشید

قربونت برم...خوشحالم خوشت اومده
مام پارسا
13 دی 91 15:38
سارا جون سلام...ببخش بازم من اومدم با یه سوال دیگه...راستش دیگه روم نمیشد بپرسم از بس که این چند روزه ازت سوال پرسیدم...ولی دیگه مجبور شدم آخه مهمون دارم
خانومی اگه بخوایم خمیر پیتزا رو زودتر آماده کنیم وقتی مهمون داریم .....مثلاً از صبح یا ظهر درستش کنم....بعدش چیکارش کنم تا ترش نشه؟...یخچال بذارم یا راه دیگه ای داره؟
ممنونتم

اين چه حرفيه عزيزم.من تاجايي كه اطلاعات داشته باشم كمكت ميكنم...
من بيشتر از زماني كه اينجا نوشتم به خمير استراحت ميدم...مثلا اگر ساعت 1 ميخوام خمير رو بذارم توي فر از ساعت 8 خمير رو درست ميكنم...مشكلي پيش نمياد...شما هم ميتونيد زودتر خمير رو آماده كنيد
فكر ميكنم بشه حتي مواد رو رو هم روش چيد و كناري گذاشت تا زمان گذاشتن توي فر(الان كه هوا خنكنه روميگم)من شده تا حالا يه ساعت مواد روي خمير بيرون از يخچال هم بوده ولي بيشتر از اين زمانهايي كه گفتم رو ديگه امتحان نكردم...
خانومی
25 بهمن 91 18:36
سلام من تا حالا چندین دستور خمیرپیتزا رو انجام دادم ولی همشون بعد از پخت پیتزا ترد و خشک شدن و اصلا نرم و خوشمزه مثل پیتزاهای بیرونی نمیشه.چرا اخه؟


سلام
اين دستور رو دقيق انجام بديد مشكلي پيش نمياد
شهلا
11 شهریور 92 20:04
دوست خوبم پیمانه پلوپز ...میشه یه اندازه دیگه بدین

مثلا چه اندازه اي عزيزم؟شما امر بفرما
مامان علی مرتضی
13 شهریور 92 16:56
چ خوب هم ارزونتره از پنیره بیرونه هم بهداشتی تره دست درد نکنه خواهر

خواهش میکنم خانومی قابل شما رو نداشت
مهتاب
9 آبان 92 12:24
من تازه وبلاگ شما رو پیدا کرد اولا دیشب از دستو ر شما رولت مرغ درست کردم وعالی شد، واقعا ممنونم. حالا یه سوال دارم. اگه خمیر پیتزا رو روی کاغذ روغنی پهن کنیم خوب میشه یا نه؟


سلام دوست خوبم.خوشحالم که از دستورهای غذاییمون خوشتون اومده
برای خمیر پیتزا بهتره از کاغذ روغنی استفاده نشه.البته اگر دوست دارید خمیرتون برشته بشه
رضا
13 آذر 92 19:47
سلام ... آدم شما مامانای خوب و می بینه گشنش میشه ! مامان من فک میکنه با غذا درست کردن در حقش اجهاف می شه و این نقض حقوق تساوی زن و مرده ... ماهم اعتصاب غذا کردیم 2 ماهه ساندویچ تخم مرغ می خوریم . اونم از نوع آب پز !!! بعد مامانم رلکس میاد نفری یه گاز از ساندویچمون می زنه می گه بازم تخم مرغ پختین که ! ما هم کلی حال می کنیم که حقوق زن و مرد برابر شده !!!!!
یکی از مامان ها
پاسخ
سلام آقا رضا ممنون عجب!حتما مامانتون داره سر به سرتون میذاره
سیمین
30 آذر 92 15:09
سلام ببخشید سارا جون حتما باید از آرد سفید استفاده کرد ؟؟؟
یکی از مامان ها
پاسخ
بله گلم...آرد نانوایی برای اینکار مناسب نیست
الهه مامان یسنا
17 بهمن 92 19:54
http://www.niniweblog.com/upl/yasnakhanoom/13917037207.jpg سلام این عکس پیتزاهای تارتی است که با این دستور خمیر درست کردم جاتون خالی عالی شد. خیلی خمیر خوب و خوشمزه و تردی بود ممنون. من تا حالا هرچی خمیر درست میکردم خشک میشد و سفت ولیاین عالی بود مرسی
یکی از مامان ها
پاسخ
فووووووووووق العاده زیبا و شیک...آفرین به دوست هنرمندم
ندا
26 آذر 93 17:43
سلام ببخشید ی سوال داشتم مخمر خشك چیه میشه توضیح بدید و اونو از کجا میتونیم تهیه کنیم؟منتظر جوابتون هستم ممنونم
یکی از مامان ها
پاسخ
سلام عزیزم.همون مایه خمیره...از فروشگاه ها یا عطاری ها یا لوازم شیرینی فروشی ها میتونید تهیه کنید
زهرا
16 دی 94 11:05
سلام و ممنون از وبلاگ خوبتون، و تشکر از تک تکتون ک اینجا زحمت میکشید منم دیشب با کمک شوهرم، این خميرو درست کردیم عااااااااالي شدا، عالی، من ک خیلی خوشم اومد واقعا دستتون درد نکنه
یکی از مامان ها
پاسخ
سلام عزیزم.خداروشکر...نوش جان