وبلاگ آشپزیهای مامانوبلاگ آشپزیهای مامان، تا این لحظه: 11 سال و 9 ماه سن داره

♨..آشپزيهاي مامانم..♨

دلمه ی برگ مو

1392/2/17 15:39
19,603 بازدید
اشتراک گذاری

الان فصلشه

تا دیر نشده درست کنیدلبخند

طرز تهیه ی دلمه ی برگ مو:

مواد لازم:

برگ درخت انگور . ابتدا این برگه ها را خوب بشویید و در بک قابلمه آب جوش درست کنید. برگ ها را در اب جوش ریخته و 5 دقیقه بگذارید بجوشد. بعد در آبکش ریخته و بعد از خنک شدن نوک شاخه ایی که به برگ ها چسبیده جدا میکنیم.

.........................................

مواد داخل دلمه :

گوشت چرخ کرده

پیاز

نخود دوپوسته شده ی پخته

برنج به صورت آبکش شده

کشمش

زعفران. ادویه . نمک . زرد چوبه . فلفل

تمر هندی.

و شکر مقدار کم

............................................

پیاز را سرخ کرده و گوشت چرخ شده را اضافه کرده و کم کم بقیه ی مواد را به غیر از تمر هند اضافه میکنیم.

برای درست کردن دلمه ها 2 تا از برگ ها را گرفته و یک قاشق از مواد را در آن گذاشته و کامل برگ ها را جمع میکنیم.و در قابلمه میگذاریم.

بهتره اول تعدادی برگ در ته قابلمه قرار بدیم.بعد دلمه ها رو روش بچینیم.

در آخر آب تمر هند را گرفته و شکر را به آن اضافه کرده و روی دلمه ها ریخته و حتما" در پوش قابلمه یه سایز از قابلمه کوچکتر باشه تا بشه  یه وسیله سنگین روی آن بذاریم مثل هاون که دلمه ها پاشیده نشن.

حرارت خیلی کم باشه. هر چه مدت پخت بیشتر باشه دلمه خوشمزه تر میشه.

معمولا اخر شب امادشون میکنن روی حرارت میذارن با شعله ی خیلی کم و تا صبح میذارن بمونه.

 

مریم مامان پریسا

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!
مطالبی دیگر از این نی نی وبلاگی

نظرات (6)

مامان محمد و ساقی
17 اردیبهشت 92 15:59
دستت درد نکنه مریم جون
مرجان
17 اردیبهشت 92 16:02
دستت درد نکنه مریم جون ! خیلی معرکه ست ! من همیشه روشو با ماست و پیاز داغ و زرشک تزیین میکنم و با همونم میخوریم! یه دیس بفرست بیاد دیگه مگه چی میشه؟ دلم خواست خو
مامان ریحان عسلی
17 اردیبهشت 92 17:53
سلام ناهار امروز ما هم دلمه بود
مامان ریحان عسلی
17 اردیبهشت 92 17:58
اینم یه دستور دیگه : سبزی ( تره + شوید + مرزه ) لپه و برنج و ادویه جات (اگه پودر گل محمدیم داشتید اضافه کنید ) من بدون اینکه برگو از قبل بذارم تو آب جوش درست کردم در آخرم پیاز و زرشک سرخ کردم و روش ریختم و با ماست نوش جان کردیم این روشیه که اکثرا توی تبریز درست می کنن
مامان محمد سجاد
17 اردیبهشت 92 21:25
وآقعا دستتون درد نکنه دلمه گرفتن خیلی زحمت داره من که تا حالا حوصله نکردم درست کنم.خسته نباشید
مامان ماهان
18 اردیبهشت 92 19:21
سلام.ممنون مریم جون.فوق العاده س.البته ما به جای تمر هندی از آبغوره یا کمی سرکه استفاده میکنیم و چون اصولا ترشی خوریم شکر هم اصاف نمیکنیم.و به جای کشمش در صورت تمایل زرشک میزنیم.یا اصلا بدون این دو.بعصیا هم گوجه سبز یا آلو بخارا استفاده میکنند.


سارا:فعلا نظرات مريم رو تاييد ميكنم تا بعد خودشون بيان جواب بدن