وبلاگ آشپزیهای مامانوبلاگ آشپزیهای مامان، تا این لحظه: 11 سال و 9 ماه سن داره

♨..آشپزيهاي مامانم..♨

آداب رمضان در اقوام ایرانی

1391/4/28 15:41
3,965 بازدید
اشتراک گذاری

ماه رمضان در فرهنگ ایرانیان در هر منطقه و استان از جایگاه ویژه ای برخوردار است

جایگاهی که موجب پیدایش آداب و رسوم خاصی درهر منطقه ای از ایران شده .آدابی که همگی آنها تا به امروز باقی نمانده اند اما آنقدری که باقی مانده است پیشینه ای قدیمی دارند

من در بخشهایی به آداب ورسوم چند منطقه از ایران میپردازم که بخش اول آن خوزستان میباشد و آن را به همسر عزیزم –دوست خوبم سارای مهربان و همه دوستان خونگرم و مهربان خوزستانی ام تقدیم میکنم

خوزستان درادامه مطلب

 

در نخستین روز از ماه مبارک رمضان کوچک ترهای خانواده به دیدن بزرگترها میروند و حلول ماه را تبریک میگویند

زنان و دختران سفره افطار را با شیرینی های محلی مانند : رنگینک (خرما و آرد)/ لگیمات (آرد سفید – تخم مرغ – آرد برنج- ماست و آب) شعریه (رشته های شعریه- کره – شیر عسلی) حلوای مسقطی و معسل و فرنی آماده میکنند و به همراه آب داغ و نبات و چای به روزه داران می دهند

شیرینی –خرما و فرنی معمولا در هر سفره افطاری باید باشد و کمتر سفره ای بدون آنها دیده می شود

غذای محلی رایج در میان مردم عرب خوزستان در این ماه "مفتح" می باشد که غذای چرب از راسته گوسفند با ادویه جات خاص است

در مراسم روضه خوانی که در 30 روز ماه رمضان درخانه ها و اغلب حسینیه ها برگزار میشود پذیرایی با قهوه مخصوص عربی است  که در ظرف کوچکی بنام "دله " سرو میشود

بختیاریهای خوزستان نیز مانند بقیه اقوام این منطقه ماه مبارک رمضان را با دید و بازدید و تبریک حلول این ماه آغاز میکنند و بر سفره هایشان انواع آش و حلوا و رنگینک دیده میشود

همچنین در این قوم رسم بر این است که در آغاز ماه مبا رک به دیدن اقوامی میروند که تازه درگذشته ای دارند و برای آنها هدایایی شامل گوسفند آرد – برنج – و چند طاقه پارچه به رسم تسلی میبرند

 

 

مرجان مامان ریحانه

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (3)

مامان علی خوشتیپ
28 تیر 91 11:17
ممنون مرجان عزیزم بابت لطفی که بهمون داری
اتفاقا دستور لگیمات و شعریه و مسقطی تو راهه


خواهش میکنم میخای باور کن میخای نکن ولی من جنوبی هارو دوست دارم! بخاطر همینه که برای ازدواجم جغرافیای ایران رو بهم ریختم دیگه
منتظر دستورایی که گفتی هستیم
مامانیه سپهر
28 تیر 91 14:13
سلام مرجان خانوم. از آشنایی با شما بسیار خوسبختم.
من زهرا، مامان سپهر و همکار سارا جون هستم.تعریفتون رو از سارا جون خیلی شنیدم، به خصوص دستپختتون رو. ممنون که اینقد واسه خوزستانیها احترام وارزش قائل هستید و این استان اینقد واستون مهمه.
مرسی عزیزم.
راستی یادم رفت بهتون بابت این وبلاگ خیلی خیلی عالی تبریک بگم.
واقعاً دست شما و سارا جون درد نکنه که گل کاشتید.

زهرا جان من هم از آشنایی با شما بسیار خوشحال و خوشبختم لطف دارند
سارا جون نسبت به من لطف دارند من خوزستان رو دوست دارم چون همه ثروت ایران را در اختیار دارد ولی محروم است بازیکنان فوتبالش پولهای انچنانی نمیگیرند

سالهاست گرد و غبار را در سینه هایشان حمل میکنند و کسی نفهمید تا اینکه خاطر زود رنج تهران نشینان از گرد و غبار آزرده شد
سالهاست جراحت جنگ رابر سینه دارند اما...
همچنان صبورند و پرغرور
مهربانند و خونگرم
وفادارندو راستگو
و به خوزستانی بودن خویش میبالند
و من نیز به داشتن دوستان خوبی مثل شما و همسر خوزستانی ام سربلند

مامان فاطمه
28 تیر 91 15:58
می شه طرز تهیه لگیمات رو برامون بذارید ممنون میشم .


چشم به زودي براتون دستورشو ميذاريم