وبلاگ آشپزیهای مامانوبلاگ آشپزیهای مامان، تا این لحظه: 11 سال و 8 ماه و 30 روز سن داره

♨..آشپزيهاي مامانم..♨

راز و رمز خورشت ها1

1391/4/20 13:59
10,794 بازدید
اشتراک گذاری

مامان بزرگم میگفت اگه میخوای خورشتت قوام (لعاب) داشته باشه یا میتونی همون اول که داری پیازاشو سرخ میکنی دو قاشق آرد نخودچی یا آرد معمولی باهاش تفت بدی یا توی آب خورشت یه دونه سیب زمینی کوچیک رنده شده(خام باشه)بریزی...

 

 

چند وقت پیشم اومد تو خوابم خمیازهگفت ننه جون اگه یادت رفت این کارها رو بکنی و بعد متوجه شدی خورشتت خیلی آبکیه این سس رو درست کن و بریز توش و بزار یه ساعتی خورشتت بجوشه...

یه دونه پیاز درشت رو نگینی خرد کن و خوب تفتش بده.بعد دوقاشق آرد(یا آرد نخودچی یا آرد معمولی) باهاش تفت بده بعد یه قاشق رب گوجه توش بزن و خوب بزار سرخ بشه .در آخر یه کم از آب خورش تو سس بزن تا وقتی سس رو تو خورشت ریختی گوله گوله نشهچشمکبعد همه مواد رو دوباره تو خورشت بریز...

(نمیدونم متوجه شدید چی گفتم؟نگران)

خلاصه من روش سوم رو همیشه برای خورشت هام استفاده میکنم

سس بالا مزه و ظاهر خورشت فسنجون و سبزی رو عالیییییییییییییییی میکنه.امتحانش ضرر ندارهمژه

** میزان موادی که گفتم در حده خورشتیه که برای 6 نفر میخواین آماده کنید

**خوشحال میشم از تجربه شما هم در این زمینه استفاده کنم.منتظرماقلب(مامان علی خوشتیپ)

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (9)

مریم
20 تیر 91 14:09
سارا جون چه مطلب خوبی را گذاشتی
بازم از این نکته های کلیدی برامون بزارین
مرررررررررررررررسی
منتظرماااااا


ای جونم .خواننده پر و پاقرص وبمون
چشم.منتظر تجربه های شما هم هستیمااااا

مامان امیرعلی
20 تیر 91 18:00

راسی اگه دوباره مامان بزرگت اومدتو خوابت سلام منو برسون بهش


ميشناسدت...اونم سلام رسوند
مامان امیر علی
21 تیر 91 4:08
شمارمو دادی بهش؟مامان بزرگتو میگم
راسی خدا بیامرزتش


شماره نمیخواد.حواست باشه شبا میاد بالاسرت
خدا رفتگان شما رو هم بیامرزه...(مامان بزرگم توی یه تصادف فوت کرد)
مامان آرشیدا کوچولو
25 تیر 91 2:31
آفرین به اهوازی های فعال
جمعه مهمون داشتم کلی غذای خومشزه درستیدم اما خیلی زشت بود بگم عکس بگیرم بذارم وبلاگ بعد میگند برا ما درستیدی یا برا وبتون یکشنبه شب مهمون دارم قراره فسنجون درست کنم سعی میکنم عکس بگیرم


ممنون عزیزم.منتظر عکساتون هستیم
مامان ماهان عشـــــــــ❤ــق
25 تیر 91 10:22
خدا مامان بزرگ مهربون رو رحمت کنند.
برای فسنجون میتونی یک کم برنج محلی رو آسیاب کنی و توی خورش بریزی.هم خورش رو لعابدار میکنه هم طعم خامی نمیده.


ممنون
پیشنهاد خوبیه.البته آرد رو تفت میدیم و بوی خامیشو میگیرم.ممنون از حضورتون
سودابه
1 مرداد 92 12:04
]چند وقته میام و مطالبت رو می خونم اجازه هست منم که یه نیمچه مامان بزرگ هستم نظرم رو اعلام کنم ؟دوست داشتی تائیدش کن.
راستش از سن 5 سالگی آشپزی کردمچیهکردی؟
آخه اونموقع ها اعتقاد داشتن دختر بچه باید بازیشم آشپزی باشه یا حداقل مادر من اینطور بود و مدام حین بازی صدام میزد تا برنج رو هم بزنم نمکش رو بچشم و ....
از خود تعریف نباشه از غذاهام تعریف میکنن.هر سه عروسم اولش که وارد زندگی ما شدنداز یکسری غذاها بدشون میومد اما وقتی به اصرار من از از همون غذا خوردن مشتری شدن کار من حسابی در اومد طوری که وقتی سه تایی جمع باشن نمیدونم به خواسته کدومشون تن بدماما این همه روده درازی بابت این بود که بگم عزیزم من برای اینکه خورشتهام جا بیفته روی شعله کم میزارم تا آروم آروم آبش تبخیر بشه تا جایی که فقط کمی آب داشته باشه و خشک نباشه اینطوری خودش غلیظ می شه باور کنید.اگر دوست داشته باشی از این به بعد سعی میکنم عکسش رو براتون بزارم.


سلام مامان سودابه عزیز و کدبانو
کلی از خوندن نظر زیبا و پراز انرژیتون لذت بردم
راستشو بخواین منم از 5سالگی نه ولی از 7-8 سالگی آشپزی کردم
باهاتون موافقم...من خودم غذاهامو از صبح میذارم بپزه...البته وقتی توی خونه هستم...
این برای مواقعیه که حس میکنیم زمانمون کمه یا آب خورش زیاده...
دوست دایم از دستورهای غذایی و نکته های خانه داری شما هم استفاده کنیم
بی صبرانه منتظر هستیم
فرزانه
20 آبان 92 23:22
مامان بزرگ من از ته آب آبکش برنج برا لعاب دارکردن یا رقیق ولعاب دارکردن خورشتها بهره میگیرند..... اون مورد دیزی روهم دقیقا مثل شما درست میکنن ولی به جاش مرزه خشک میریزن ودرفصل پاییز کمی هم به کدوحلوایی روهم بانبات بخارپزمیکنن
یکی از مامان ها
پاسخ
چه مامان بزرگ کدبانوییعالی بود...ممنون تجربتونو گفتید.حتما امتحان میکنم
saida
14 دی 92 18:03
سلام ممنون از مطالب مهمی که در اختیارمون میزارید میشه بگید برای درست کردن پیاز داغ کدوم روغن بهتره استفاده کرد مایع یا جامد؟
یکی از مامان ها
پاسخ
سلام عزیزم.خواهش میکنم راستش من اصلا از روغن جامد استفاده نمیکنم.فق برای بعضی شیرینیها و چرب کردن قالبها...تجربه ای برای سرخ کردن پیاز ندارم.ببخشید
سیاوش
14 اردیبهشت 93 10:38
من فکر میکنم مادر بزرگت یانگوم خدا بیامرزه کتاب اشپزیشو زیر سرامیک های اشپزخونه قایم کرده خخخخخخخخخخخخخخخهخخخخخخه