وبلاگ آشپزیهای مامانوبلاگ آشپزیهای مامان، تا این لحظه: 11 سال و 9 ماه سن داره

♨..آشپزيهاي مامانم..♨

پیراشکی گوشت و قارچ به شکل ماهی مناسب برای سفره مهمانی افطار

1392/4/19 19:53
27,883 بازدید
اشتراک گذاری

 

 

دستور تهیه

 

ابتدا باید یه خمیر جادویی درست کنیم که خمیری نرمو لطیف خواهیم داشت

 

آرد به میزان لازم

 

آب نصف استکان

 

روغن ١ قاشق غذا خوری

 

پودر خمیر مایه ١ قاشق غذا خوری

 

نصف لیوان شیر و نصف لیوان ماست

 

شکر و نمک ١ قاشق چایخوری سر پر

 

مواد داخل پیتزا

 

سینه مرغ نصفش

 

قارچ ١ بسته کامل

 

پنیر پیتزا رنده شده ١ بسته

 

پیاز ١ عدد متوسط

 

ادویه ها هم نمک و فلفل سیاه و زرد چوبه و پودر کاری

 

ابتدا دست به کار میشیم و خمیرمون رو درست میکنیم مرحله اول پودر خمیر مایه رو با ١ قاشق چایخوری در نصف استکان آب نه جوشیده گرم نه سر در حدی که وقتی انگشتتون رو توی آب فرو می کنید نسوزونه خیلی مهمه  حل می کنیم و منتظر می مونیم تا خمیر مایمون رشد کنه واینجوری کف کنه

 

ظرفی رو انتخاب می کنیم و شیر و ماست و ١ قاشق چایخوری بیکینگ پودر و خمیر مایمون رو به همراه ١ قاشق روغن و نمک می ریزیم داخل ظرف مورد نظر و آرد رو هم  اضافه می کنیم و ورز میدیم آرد و شیر به خودتون بستگی داره این مقداری که من گفتم ازش دو تا پیراشکی در میاد می تونین کم و زیاد کنید خوب ورز میدید و روشو می پوشونید و نزدیک جایی می زارید که تقریبا گرم باشه تا حجم خمیرمون دو برابر بشه

 

بعد از اینکار تا خمیرمون به عمل بیاد می ریم سراغ مایه گوشتی داخل پیراشکیمون

 

طرز تهیه مایه گوشتی داخل پیراشکی

 

ابتدا پیازمون رو ساطوری میکنیم و در روغن تفتش میدیم و سینه مرغ  رو قطعه قطعه می کنید فقط قطعاتتون کوچیک باشه با پیاز تفت میدید همرا با ادویه های گفته شده و بعد قارچ رو که ورقه ورقه خورد کردیم داخل گوشتمون می ریزیمو تفت میدیم تا آب قارچی که پس داده خشک بشه

 

 

خمیرمون باید تا ٤٠ دقیقه و یا ١ ساعته به عمل اومده باشه علامتش هم ٢ برابر شدن حجمش و خمیرو که میکشیم باید کش بیاد

 

روی میز کارمون به اندازه توپ کوچیکی برمیداریم و با وردنه بازش میکنیم پیراشکی ماهی باز اندازه کو چیک و بزرگیش به خودتون بستگی داره

 

وقتی خمیرو باز کردیم به این صورت شیارهایی ایجاد می کنیم

 

مقداری مایه گوشتیرو می ریزیم و پنیر پیتزامون رو روش می ریزیم

 

از نوک خمیرمون که سر ماهی میشه شروع می کنیم به صورت ضربدر به بستن ماهیمون

 

  

 

تا الی آخر

 

 

 

روی پیراشکی ماهیمون هم زره تخم مرغ و زعفرون و شیر رو قاطی می کنیم و با قلمو می کشیم روش و جای چشمشم زیتون سیاه فرو می کنیم و روش کنجد یاسیاه دونه می پاشیم که سیاه دونه بهتره متاسفانه من نداشتم کنجد پاشیدم بعد میزارید توی فر در دمای ٢٢٠ درجه سانتیگراد آخرش هم میزارید تا روش کمی بیشتر گریل بشه

 

بعد هم می بینید توی دیس تزئینش می کنیم امیدوارم درست کنید و نوش جان کنید

 

سروه مامان حنا

 

لينك انواع دلمه و پيراشكي و كوفته در اين سايت

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!
مطالبی دیگر از این نی نی وبلاگی

نظرات (17)

سپیده
20 تیر 92 15:19
سلام خانمی. حلوای خرما درست کردم برای ماه رمضان. خوشتون اومد بزارید تا دوستان استفاده کنن. ممنون
http://koodakeman91.niniweblog.com/post2151.php


سلام عزيزم.حتما استفاده ميكنيم.ممنون
سپیده
20 تیر 92 15:47
و لینک سالاد عدس(رژیمی)

http://koodakeman91.niniweblog.com/post2152.php


ممنون.جالب بود
مامان اميرحسين و ارميا
21 تیر 92 17:07
سلام مرسي از دستورات خوشمزتون من براي تهيه مايه خمير يك قاشق چ خ مايه خمير ريختم اصلا كف نكرد بياد بالا حتي آب ولرمش كاملا سرد شد اما كف نكرد به نظرتون دليلش چي بوده ؟براي اينكه كف كنه چقدر زمان ميبره؟


سلام عزیزم

خواهش میکنم گلم

در مورد آب خمیر مایه باید بگم که داغیش باید در حدی باشه که گرمی دستتون اونو حس کنه ولی نباید بسوزونه اگه تونستید این مسئله رو حل کنید مابقیش مشکلی نداره بعد باید همزمان با یه قاشقی که مایه خمیر رو ریختید با همون هم شکر به همون میزان بریزید 15 دقیقه زمان بهش بدید تا خمیر مایه به عمل بیاد با تکرار و تمرین می تونید خیلی زود یاد بگیری گلم موفق باشی




سارا:با اجازه سروه جان یه چیزی بگم...
مامان ارمیا جان شاید خمیر کایتون فوری باشه.اگه اینجوری نیازی به گذاشتن در آب ولرم نیست...
سارا مامان علي
21 تیر 92 23:13
خيلي خوشگل و شيكه مامان حنا جون.ممنون

ممنون سارای مهربونم چشمات خوشگل می بینه عزیزم
مامان اميرحسين و ارميا
22 تیر 92 12:12
من يه سوال پرسيدم ولي جوابي نداديد؟نظرم رو تاييد نكرديد

چرا خانومی جوابتون رو دادم با دقت نگاه کنید
مامان امیرناز
22 تیر 92 14:50
چرا به عمل آوردن خمیر مایه اینقدر سخته هر کاری میکنم پف نمی کنه?
مامان امیرناز
22 تیر 92 21:12
سلام عزیزم تازه فهمیدم پودری که دارم خمیر فوری یعنی نیاز به آب نداره? چه جوری به خمیر اضافه کنم?

چه جالب خوب باید مستقیم به آردت اضافه کنی ولی پودر خمیر مایه یه حسنی که داره اینه که باید به عملش بیاری اونموقع متوجه میشی که فاسده یا نه و همینطور باعث رشد خمیر میشه یا نه اکه از خمیر مایه فوری استفاده می کنی اول از تاریخ مصرفش مطمئن شو بعد
مامان ریحان
23 تیر 92 12:19
سلام
خوبی سروه جون خوشحالم برگشتی به نی نی وبلاگ
من این پیش غذا رو به اسم بر ِد فیش یاد گرفتم بر ِد (نون) فیشم (ماهی)
خیلی پیش غذای خوبیه یادمه اویل ازدواج اون موقع ها که تازه عروس بودم اکثرا این پیراشکی رو درست می کردم چقد که تعریف می شنیدم
به همه پیشنهاد می کنم که واسه یه بارم که شده حتما درست کنن
منتها من بجای مرغ از چرخ کرده استفاده می کردم

سلام عزیزم ممنون از لطفت
درسته مواد داخل این پیراشکی در اصل با ماهی درست میشه ولی خوب من خودم با گوشت مرغ بیشتر می پسندم با چرخ کرده هم درست کردم هر سه تاش هم خوشمزست
ناب ایران
23 تیر 92 19:48
با سلام ; وبلاگ واقعاً خوبی دارید شما رو به پرتال تفریحی ناب ایران دعوت میکنم. آدرس : www.nabiran.ir
مامان امیرمحمد
24 تیر 92 12:57
سلام . با تشکر از دستور خوبتون . من این پیراشکیو درست کردم . بسیار خوشگل و خوشمزه شد . خودمان هم خیلی خوشمان آمد و البته امیرمحمد بسیاز زیاد .
این هم آدرسش . لطفا در آلبوم هنرمندی دوستان بگذارید . ممنونم
http://pesarbala1387.persiangig.com/nini693.jpg

سلام عزیزم
قابل شما رو نداشت خوشحالم که خوشتون اومده نوش جونتون باشه
کارتون عالی بود حرف نداشت
تصویر آشپزیتون رو می تونید در صفحه ارسالی دوستان ببینید
حسنا
29 تیر 92 11:24
سلام عالي بود من واسه مهموني افطار پريشبم درست كردم همه خوردن وكلي تعريف كردن ودستور پخت خواستن. اولين باربود كه درست كردم ولي عالي شده بود مرسي از توضيحات كاملتون.

سلام حسنا جون
خوشحام که دوست داشتید و از خوردنش لذت بردید نوش جونتون باشه
shima
3 شهریور 92 22:33
سلام عزیزم
من عاشق آشپزی هستم
با اجازت لینک شی،اگه دوس داشتی لینکم کن
وب خوشمزه ای دارید


سلام گلم
خوشحالیم که یک کدبانوی دیگه به جمعمون پیوست
باعث افتخارمونه
سودا
22 آبان 92 18:34
واي طرز پچيدن خمير شكل ماهي خيلي عالي بود ممنون، خيلي خوش سليقه ايد.
تکتم
13 تیر 93 16:03
سلام خسته نباشید نماز روزه هاتون قبول باشه دیشب واسه افطار این پیراشکی رو درست کردم خیلیییی خوب شد دستتون درد نکنه خمیرش خیلی نرم و عالی بود ممنون از دستور بسیار خوبتون
یکی از مامان ها
پاسخ
سلام عزیزم نماز روزه شما هم قبول خوشحالم که خوشتون اومده نوش جانتون
آرزو
16 مرداد 93 16:50
با سلام و خسته نباشید . لطفا بفرمایئد که چقدر آرد برای این دستور لازمه .و پودر خمیر رو از کجا باید گیر بیاریم . ممنون میشم زودجواب بدید. با تشکر فراوان از وب لاگ هنرمندتون.
saba
15 اسفند 93 15:57
سلام مرسی از زحماتتون درست کردم یه جمعه همه ی خانواده حال کردن عاااااااااالی شد. بازم مررررررررررررررررسی
یکی از مامان ها
پاسخ
سلام عزیزم.نوش جانتون
ارتا
22 اردیبهشت 96 23:51
اين ماهي خوشكله ولي دم نداره اكه شكل اونم دربياريد خوشكل تر ميشه