وبلاگ آشپزیهای مامانوبلاگ آشپزیهای مامان، تا این لحظه: 11 سال و 9 ماه و 21 روز سن داره

♨..آشپزيهاي مامانم..♨

مربای شلیل

1392/5/25 13:31
62,440 بازدید
اشتراک گذاری

مرباي شليل

مواد لازم:

 شليل:1 كيلو

شكر:750گرم(بستگي به شيريني شليل ها كم و زياد ميشه)همونطوری که قبلا گفتم برای مرباهایی که با میوه شیرین درست میشن میزان شکر باید هموزن یا معادل ٣/٤ وزن میوه باشه.

آب:2یا دو و نیم پيمانه(من سه پیمانه گذاشتم و از مازادش شربت شلیل درست کردم)

وانيل:1/4 قاشق چايخوري

آبلیمو:١ قاشق غذاخوری

طرز تهيه:

ابتدا شلیل ها رو شسته و بعد از خشک شدن ،پوست و هسته اونا رو بگیرید(بهتره برای مربا از میوه خیلی رسیده استفاده نشه به خصوص ميوه هايي مثل شليل و هلو كه موقع پخت زود له ميشن)

مرباي شليل

 شکر رو در آب ولرم خوب حل کنید و روی شعله بذارید تا ریز بجوشه.کمی که غلظت پیدا کرد و شهدمون آماده شد شلیلها رو که به سلیقه خودتون برش زدید اضافه کنید(خیلی برشهاتون ریز نباشه چون شلیل زود له میشه)

مرباي شليل

 

مرباي شليل

 و تا نرم شدن شلیلها بذارید کم کم بجوشه

ما بین پخت کف روی مربا رو مرتب بگیرید و 5 دقیقه آخر وانیل و آبلیمو رو اضافه کنید(ابلیمو مانع شکرک زدن مربا میشه.البته اگر شهد مربا رو به اندازه مناسب قوام بیارید محاله شکرک بزنه...)

مرباي شليل

 مربا رو توی شیشه تمیز بریزید و دربشو محکم ببندید و وقتی خنک شد بذارید توی یخچال

مرباي شليل

 بهتره سه الی 4 روز توی یخچال بمونه و بعد مصرف کنید

مرباي شليل

برای درست کردن کمپوت شلیل یا هلو شلیلها رو همونجوری بذارید دو نیمه بمونه بهتره

شلیل :1 کیلو

شکر:حدودا 3 پیمانه(بستگی داره که چقدر میخواید شیرینش کنید ولی شکرش کمتر از مرباس)

آب:٣-٤ پیمانه

گلاب:1/4 پیمانه

مثل مربا عمل کنید ولی شلیلها رو فقط دو نیم کنید و وقتی توی محلول آب و شکر و گلاب ریختید نمیخواد بذارید خیلی له بشن ،فقط در حدی که بپزه کافیه...

 حتما درست کنید.مطمئنم بچه ها خیلی میپسندنلبخند

كمپوت شليل

انشاالله درآینده طرز تهیه مربای پوست هندوانه و خیار و هویج(مدل دار)رو هم براتون میذارم...

 

سارا مامان علی

لینک طرز تهیه مربای زرشک

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (16)

مامان امیرناز
26 مرداد 92 0:58
سلام نازنینم میشه تو اولین فرصت طرز تهیه شیرینی رولت و بذارید? اخه هفته بعد مهمون دارم خیلی دوست دارم این شیرینی و درست کنم اگه وقت کردید خیلی ممنون میشم


سلام عزیزم.من برای این هفته فرصت نمیکنم.ولی فکر میکنم دوستان داشته باشند.چشم
ღ مامانِ آینده یه فسقـِــلی ღ
26 مرداد 92 2:59


بی شک خوشمزه خواهد بود.

چون از طرف ِ سارا جونه.




قربونت برم.ممنون
مامان حنا
26 مرداد 92 5:48
ممنون سارا جونم


خواهش میشه عزیزم
بیتا
26 مرداد 92 8:49
وای مرثی عزیزم من کمپوتشو درست کردم واقعا" خوشمزه شد حتی خیلی بهتر از کمپوتهای حاضری راستی واسه بقیه میوه ها مثل سیب، البالو، و گلابی، گیلاس و... هم به همین صورت درست میشه یا میزان شکرش فرق میکنه؟



خواهش میکنم عزیزم
مربا برای هر میوه یه نکته های خاص خودشو داره...مثلا برای سیب که میوه نرمی نیست باید از همون اول اضافه بشه(برای کمپوتشم همینطور)
میزان شکر برای میوه هایی که گفتید متفاوته...مثلا میزان شکر گیلاس بیشتر از سیب و آلبالوئه...
میوه هایی مثل گیلاس و آلبالو رو باید چند ساعت توی شکر بمونه تا آب بندازه و...خیلی نکات دیگه...
انشاالله سر فرصت همه رو میذارم...البته تا حالا مربای گلابی درست نکردم
در مورد کمپوتها طرز تهیه خیلی فرقی نداره ولی همونطور که گفتم هرچی میوه ترش تر میزان شکر بیشتر
سمیه
26 مرداد 92 11:59
تو خیلی فوق العاده ای. کدبانویی.

من بلد نیستم به خوبیه شما درست کنم و هیچوقت هم درست نکردم.
البته ناگفته نماند که ما همه جوره از نظر مرباجات و ترشیجات تأمین میشیم.


شاید به خاطره همینه که به درست کردنش عادت نکردم.
ولی خدایی، بی تعارف، خیلی خوش سلیقه ای. چه لذتی می برن اطرافیانت (قابل توجه بابای علی و خود علی)


ممنون عزیزم.با این تعریفاتون منو شرمنده میکنید
خوش به حالتون بابت ترشی و مربا
ممنون عزیزم بابت لطفی که بهمون دارید
نــــــــفــــــــس هـــــــســتــــــــی
26 مرداد 92 15:00
اووووووووووووووووووووووووووووووووم معلومه خیـــــــــــــــــــلی خوشمزه است حتما درست میکنم


چشماتون خوشمزه میبینه
مامان آرشیدا کوچولو
26 مرداد 92 16:57
و ما هر روز بسی برای دیدن ژله تزریقی می آییم و نمی یابیم کددددددددبانو
سارا من یادم میره کجا نظر گذاشتم اگه پستش رو گذاشتی بی زحمت یه تک بزن

ببخش زهره جون.به خدا سم شلوغه.انشاالله هفته آینده میذارم
مهسان
26 مرداد 92 18:43
عالی مثل همیشه

ممنون سارا جون
اتفاقا من و مامانم امروز مربای سیب درست کردیم
شکرشم هم وزن خودش ریختیم درسته


ممنون عزیزم
شما و مامانت کدبانویید ماشاالله
مامان آینده یه فسقلی
27 مرداد 92 0:59
سارا جونم، ممنون میشم به خصوصی سر بزنی.


ممنونم از همراهیت عزیزم
مامان آینده یه فسقلی
27 مرداد 92 1:02
ا وا. یادم رفت تیک ِ خصوصی رو بزنم.



البته به آدرس ایمیل تون هم فرستادم. اگر صلاح دونستید، به اشتراک بذارید. ممنون.




ممنــــــــــــــون
نجمه مامی آرتین و آیسودا
28 مرداد 92 9:37
خوش به حال علی خوش تیپ که مامان به این هنر مندی داره


خوش به حال من که دوستای خوبی مثل شما دارم
مرجان
28 مرداد 92 11:36
به به مربای شلیل
اوخ جون ! خیلی دوس دارم مرسی ازت دوست خوجل هنرمندم
ینی اون کره قلبیت تو حلقم
خیلی خیلی کدبانو و هنرمندی

سلــــــــــــــــــام مرجان جونمرسیدن به خیر
ممنون عزیزم
انشاالله اومدی اهواز صبحونه کره قلبی میذارم برات
عزیزم به پای هنرمندی و کدبانوگری شما که نمیرسیم
مامان علی خوشتیپ
28 مرداد 92 11:50
خصوصی سروه جون

خصوصیتو دیدم ساراجون چشمممممم
مامان محمد و ساقی
29 مرداد 92 17:13
سلام سارا جونم
به به چه مربایی.ما اینجا به این شلیل میگیم شبرنگعاشق این میوه هستم چه برسه به مربا و شربتش.وای عطش که خیلی خوبه




سلام گلم
آره هم خوشمزس هم خوش عطر
مامان طاها
12 مرداد 93 17:56
سلام. من امروز برای اولین بارمربای شلیل درست کردم وعااااااالی شدش. ممنونم ازت.بوس بوس بوس
یکی از مامان ها
پاسخ
سلام گلم.نوش جونتون دوست کدبانو
چنگیز
2 مرداد 97 9:18
سلام چنگیز هستم ممنون از مطالبتون دیشب مربای شلیل درست کردم