وبلاگ آشپزیهای مامانوبلاگ آشپزیهای مامان، تا این لحظه: 11 سال و 9 ماه سن داره

♨..آشپزيهاي مامانم..♨

پکوره غذای هندی

1392/5/27 7:50
122,603 بازدید
اشتراک گذاری

مواد لازم

آرد نخود خام  1 لیوان

آرد سفید   یک چهارم لیوان

آب ولرم   حدود یک لیوان سرخالی

پودر خمیر مایه    1 قاشق  مرباخوری سرخالی

بیکینگ پودر  1 قاشق  چایخوری

نمک   به اندازه یک ششم قاشق چایخوری

پودر زیره سبز ، پودر کاری، زردچوبه، پودر تخم گشنیز، پودر فلفل قرمز، پودر فلفل سیاه

گشنیز خرد شده 3 قاشق غذاخوری سرپر

فلفل سبز  3-4 عدد بسته به تند بودن فلفل ها می تونید کم و زیاد کنید

پیاز  1 عدد متوسط

طرز تهیه

ابتدا پودر خمیر مایه رو با مقدار خیلی کم مثلا اندازه یک پنس شکر و نصف لیوان آب گفته شده مخلوط کنید

روش نلبکی بزارید و بگذارید توی محیط آشپزخونه تا به عمل بیاد

نشانه به عمل اومدنش هم اینه که باید پودر خمیر مایه داخل آب کف کنه

اگه نخواستید از این خمیر مایه استفاده کنید از خمیر مایه خشک و فوری استفاده کنید اونموقع تمامی مواد خشک رو با هم قاطی کنید و یک لیوان آب گفته شده رو بهش اضافه کنید ولی مزیت پودر خمیر مایه نسبت به خمیر مایه خشک و فوری این هست که لااقل بعد از امتحان به عمل آوریش مطمئن میشید که خمیر مایه سالمه و  داره عمل میکنه و تاریخ مصرفش هم نگذشته

عکس پایینی می بینید که خمیر مایه داره رشد می کنه و کف میکنه

آرد نخود خام رو داخل ظرف گودی بریزید و آرد گندم رو هم داخل همون ظرف بریزید

بیکینگ پودر و نمک رو هم بریزید در واقع موادخشک رو ابتدا با هم مخلوط می کنیم در صورتی که پودر خمیر مایه فوری داشتید با همین مواد خشکتون مخلوط کنید دیگه نیازی به عمل آوری خمیر مایه نیست

خمیر مایه به عمل اومده رو هم با مابقی نصف لیوان آب ولرم روی مواد خشکتون بریزید

خمیر رو با آب مخلوط کنید

تا  خمیر به همچین غلظتی برسه

روی اون رو با سلفون خوب بپوشونید و روی اون هم دستمال بندازید و در جای گرمی مثل محیط آشپزخونه قرار بدید به مدت 1 ساعت تا  حجم خمیر دو برابر بشه

می بینید که خمیر خوب رشد کرده و به عمل اومده و آمادست

می ریم سراغ ادویه ها تمامی ادویه های گفته شده روی خمیر می ریزیم من ادویه تند آبادان هم  بهش اضافه کردم که فوق العاده شده بود

گشنیز و پیاز و فلفل تند رو خورد کردم اگه برای بچه ها هم می خواهید درست کنید اگه دوست داشتید فلفل ها رو حذف کنید

خوب با هم مخلوط کنید

روغن فراوون رو بهتره که برای اینکه روغن اسراف نشه از ظرف کوچیک و گودی استفاده کنید و بیشتر از 3 تا 4 هم داخل روغن نریزید روغن رو خوب داغ کنید مواظب باشید روغن به دست و صورتتون نپاشه  با کمک قاشق مقداری از مواد رو داخل روغن داغ بریزید می بینید که اسنکها سریع خودشون رو می گیرن و پف می کنن

خوب که سرخشون کردید روی دستمال آشپزخونه روغن اضافشون رو بگیرید

بعد هم که سرو کردید با سس کچاب یا سس فلفل تند نوش جان می کنید فوق العاده خوشمزست من هم با آرد نخود خام درست کردم هم با آرد نخودچی که خیلی خوشمزه بود ولی سنتی ترش با آرد نخود خام هست  مطمئنم شما هم مثل ما مشتری این اسنکه  هندی  خواهید بود

این هم بافت داخل پکوره ها بنا به ذائقتون می تونید فلفل سبز رو زیاد یا کم کنید خوب غذای هندی و تند و تیز بودنشه که خیلی خوشمزه میکنه و همینطور پیاز می تونید یکی دیگه هم اضافه کنید که خیلی خوشمزه میکنه

سروه مامان حنا

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (15)

مامان آرشيدا قند عسل
27 مرداد 92 8:09
چه غذاي جالبي حتما امتحانش ميكنم.

ممنون عزیزم امیدوارم که درست کنید و از خوردنش هم لذت ببرید
سعیده
27 مرداد 92 9:17
سلام صبح زیبای شما بخیر خدا قوت
خیلی خوشمزه هستش (البته چشمامو بستم و حس کردم دارم میخورمش طعمش عالی بود)
فقط جسارتاً آرد نخود خام جریانش چیه
تو رو خدا نگید از پشت کوه اومدما، باید از لوازم قنادی فروشیها تهیه کنیم
آخه تا به حال نشنیدم

سلام سعیده جان صبح شما هم بخیر
ایشاله که خودتون درست می کنید و نوش جان می کنید عزیزم
توی توضیحات برای جواب کامنتهای دوستان نوشتم چی جوری آرد نخود خام رو تهیه کنی اگه هم نتونستی از آرد نخودچی استفاده کن هر دوش خوشمزه میشه
خود من هم اولین بار که شنیدم تعجب کردم چون کلا مصرف آرد نخود خام زیاد نداریم به خاطر همین برای همه سواله
نجمه مامی آرتین و آیسودا
27 مرداد 92 9:47
مرسی گلم معلومه خیلی خوشمزس خیلی هم راحت راستی آرد نخود خام از کجا بخریم ؟این مواد حدود چند تا پکوره میده؟ برای مهمونی اگر صبح درست کنیم بعد تو فر گرم کنیم بد نمیشه؟ببخشید طولانی شد

خواهش میکنم نجمه جون
درسته هم خوشمزست هم راحته
من از لوازم قنادی خریدم فکر میکنم بعضی سوپرمارکتها هم داشته باشن خودت هم می تونی درست کنی به صورتیکه نخودها را چند ساعت درآب می خیسانیم و بعد اجازه میدهیم کمی خشک شود بعد با آسیاب حسابی پودر میکنیم
از آرد نخودچی هم می تونی استفاده کنی هر دوش خوشمزه میشه
در مورد گرم کردن پکوره ها هم نمی دونم خوب بشه یا نه چون من همیشه که درست میکنم یه ربع یا نیم ساعت بعد دیگه سروش میکنم یه بار قبل از مهمونیت درست کن و امتحان کن ببین خوب میشه یا نه
سارا مامان علی
27 مرداد 92 10:17
من عاشـــــــــــــــــــــــــــق پکورم
به خصوص اونایی که تو آبادان میفروشن.ولی بافت پکوره شما معلومه خیلی بهتره.ممنونم عزیزم

عززززززیزم
درسته سارا جون این غذا توی شهرهای جنوبی هم درست میشه به خصوص در آبادان چون با ذائقه های مردم جنوب خیلی سازگاری داره
فدات عزیزم شما لطف داری
مامان امیرناز
27 مرداد 92 12:37
وای چقدر خوشحالم که این بچه پیدا شد خداروشکر
مامان محمد علی
27 مرداد 92 15:51
سلام
خبر پیدا شدن محمد طه خیلی خوشحالم کرد ممنون که خبرشو گذاشتید


سلام عزیزم
همه ایران خوشحال شدند
مامان محمد علی
27 مرداد 92 15:53
میشه برای پاکوره به جای درست کردن خمیر از نانوایی چانه نون تهیه کرد که خوب اینجوری سریعتر میشه

نه خانومی چون بیشترش از آرد نخود خام درست شده
مامان ریحان
27 مرداد 92 18:07
سلام
خیلی وقته نخوردم ... خیلی خوشمزه ست
سروه جون والا اون روزی که همسری آورد خونه ؛ ازش پرسیدم گفتش که بهش میگن چالا و همون خیار چنبر ه اما بصورت گردشِ
اون دیم گارپیزی که میگی شیرین ِ و درست مثه هندونست فقط با آب زمین رشد میکنه اگه درست گفته باشم
اما اینا شیرین نبودن و مزه ی خیار چنبر داشتن

سلام دوست خوبم
الان دیگه با این دستور می تونی هر چقدر که پکوره دوست داری درست کنی و نوش جان کنی عزیزم
مامان کوروش
27 مرداد 92 18:40
سلام سروه جون و سارا جون عزیزم اومدم اینجا هم بنویسم خبر رو دیدم خدا رو شکر که این فرشته ناز پیداش شد خدا یا شکرت
سروه جونم به سارا هم گفتم وبش من از وقتی کیک اسفنجی سارا رو پختم و خوب شد هی تند و تند کیک درست میکنم منتها قالبم کوچیکه و هی کیک از توش میریزه نخندید حالا میخوام برم یه سری وسایل بخرم کمکم کنید چی لازمم میشه ممنون میشم از هر دوتون خیلی دوستتون دارم


سارا:سلام عزیزم
ممنون بابت لطف و محبتت
انشاالله هفته آینده پستی با این مضمون میذاریم
ما هم خیلی شما رو دوست داریم
مریم مامان نیکان
29 مرداد 92 2:44
ممنون سروه جان دست گلت درد نکنه خیلی دوست داشتم طرز تهیه پکوره رو یاد بگیرم :-*


خواهش میکنم مریم جون
خوشحالم که براتون مفید بوده....
مامان محمد و ساقی
29 مرداد 92 17:12
وای چه خوشمزه.ممنونم

خواهش میکنم عزیزم قابلی نداشت
سحر
13 آبان 92 15:55
چاشنی فلفل ولیمو الیت هم خیلی توی غذاهای این تیپی جوابگوست

مرسی از پیشنهادتون خانومی
omid
16 بهمن 93 13:49
سلام وبلاگ خوبی داری منم به آشپزی خیلی علاقه دارم و به وبلاگم سر بزن دوست داشتی تبادل لینک کنیم. وبلاگم من هم درباره "طرز تهیه پکوره,پکوره,پکوره هندی,
یکی از مامان ها
پاسخ
سلام.ممنونم.میام خدمتتون
ستاره
12 خرداد 98 11:18
قبلا توي سيستان و بلوچستان ديده و خورده بودم مي خواستم ببينم چطوري  درست مي شه سراغ سايت شما اومدم