وبلاگ آشپزیهای مامانوبلاگ آشپزیهای مامان، تا این لحظه: 11 سال و 9 ماه سن داره

♨..آشپزيهاي مامانم..♨

آش گوجه فرنگی (بامادور آشی)

1392/9/3 8:10
9,287 بازدید
اشتراک گذاری

مواد لازم

سبزی  تره و جعفری  نیم کیلو

لوبیا چیتی  سه دوم 3/2  پیمانه 

گوجه فرنگی  یک کیلو

برنج  نیم  پیمانه

بلغور نیم پیمانه

پیاز بزرگ 1 عدد

پودر عصاره مرغ  2 عدد

نمک و فلفل و زردچوبه به میزان لازم

آبغوره  نیم پیمانه

طرز تهیه

ابتدا  پیاز رو  خرد کنید و داخل دیگ  به همراه ادویه ها و روغن روی اجاق  تفت دهید تا طلایی شود  بعد از طلایی شدن پیازها یک پارچ  آب روی پیازها بریزید

 

بلغورها رو بهتره چند ساعت قبل بخیسونید بعد هم آبش رو بگیرید و داخل دیگ بریزید

برنج خیسانده رو هم داخل دیگ بریزید

بعد از اینکه بلغور و برنجها پختن و خوب لعاب انداختن سبزی خرد شده رو هم داخل دیگ بریزید

سپس لوبیای پخته شده رو هم داخل دیگ بریزید ما چون مصرف آشمون خیلی زیاده همیشه  حبوبات رو می پزم و بعد فریز می کنم 

گوجه فرنگی رو کاملا پوره کنید و داخل دیگ بریزید بهتره یکی دو تا از گوجه ها رو نگینی خرد کنید و بعد داخل آش بریزید تا تیکه های گوجه فرنگی داخل آش دیده بشه هم به خاطر اینکه اسمش آش گوجه ست تیکه های گوجه توش دیده بشه و هم طعم گوجه  موقع خوردن  احساس بشه

من به این آش رب گوجه اضافه نمی کنم و سعی می کنم تا طعم و رنگ گوجه رو بهش بدم تا با رب چون کاملا با رب مزش  تغییر میکنه

پودر عصاره مرغ رو داخل لیوان خوب حل کردم و داخل دیگ ریختم  چون عصاره مرغ خودش نمک داره بهتره وقتی می خواهید نمک بهش اضافه کنید حواستون باشه شور نشه

 

و  آخر سر هم آبغوره بهش اضافه کنید و اجازه بدید تا آبغوره به خورد مواد داخل دیگ بره و یه نیم ساعتی بجوشه  ترشی این آش باز به ذائقه افراد بستگی داره بهتره کم کم بریزید  تا به  ترشی مطلوبتون برسید بعد که دیدید آش  خوب لعاب انداخته آش رو سرو کنید و بعد براش نعنا داغ و پیاز داغ درست  کنید و باهاش روی آش رو تزئین کنید

توی این هوای سرد این آش خیلی می چسبه و بسیااااااااار هم خوشمز و لذیذه

امیدوارم درست کنید و از خوردنش توی این هوای سرد لذت ببرید  نوشششششششش جانتون

در ضمن گوجه به زبان ترکی بامادور هست

سروه مامان حنا

پسندها (2)
مطالبی دیگر از این نی نی وبلاگی

نظرات (11)

خواهر فرناز
2 آذر 92 18:45
سلام سر آشپز لطفا طرز تهیه لب لبوی خوزستانی ویه ژله جدیده که ریزش شله زرده بذارین ممنونم
یکی از مامان ها
پاسخ
سلام لب لبو تا حالا درست نکردم.میپرسم ببینم چی چی هست؟! اون ژله هم ندیدم...
❤دو نیمه قلبم❤
2 آذر 92 21:54
سلام سروه جان خوبین؟ خسته نباشی عزیزم سروه جان یک سوال: برای پختن این آش به آب لوبیا هم نیاز هست؟یا اینکه فقط خود لوبیا پخته رو توش بریزیم و دیگه اینکه ترشی اون فقط باید آب غوره باشه؟ ممنونم عزیزم
♨سارا مامان علی♨
3 آذر 92 8:12
سلام سروه جونمرسیدن به خیر چقدر خوش رنگ و خوشگله این آش...حتما خوشمزه هم هست و توی این هوای سرد واقعا میچسبه...ممنونم عزیزم
ღ مامان ِ آینده یه فسقِـلی ღ
3 آذر 92 10:37
آخ آخ ... دارم بوی گوجه و بلغورشو از همین جا استشمام میکنم. میدونین سروه جان، این غذاتون شبیه یه سوپ ِ ایتالیاییه. توی اون سوپ، گوجه و بلغور و لوبیا سفید و... هستش. خیلی جالبه. نه؟ ممنون از آموزش ِ بینظیر و بادقت و حوصله تون.
مامان ریحان
3 آذر 92 12:12
سلام دستتون درد نکنه سروه جون ، مثه همیشه عالییییییی میگم این آش خیلی شبیه به آش آبغوره ست ، همه ی موادی که آش آبغوره رو داره بغیر از حبوباتش که واسه آش آبغوره از لوبیا چشم بلبلی استفاده میشه عکس آخر نعناع خشک ریختی ؟
میترا
3 آذر 92 16:17
عزیزم بلغور جو و یا بلغور گندم؟
یکی از مامان ها
پاسخ
بلغور گندم عزیزم
مامان پریسا
3 آذر 92 18:05
دست شما درد نکنه در اولین فرصت درستش میکنم.
سعیده
3 آذر 92 19:15
سلام خسته نباشید، دستتون درد نکنه مامان حنا خانم هم خوشمزه به نظر میاد و هم ساده من تازه شروع کردم به درست کردن آش، دیروز جاتون خالی آش دوغ درست کردم تعریف از خود نباشه خیلی خوشمزه شده بود از این آش هم خوشم اومد سعی میکنم زود درستش کنم. راستی یه نکته جالب گوجه به زبان رشتی میشه پامادور
مریم مامان نیکان
6 آذر 92 12:54
ممنون سروه جان بابت آموزشتون...یه سوال؟تو این فصل که گوجه فرنگیها رنگ نداره آشمون خیلی بی رنگ نمیشه؟؟ بهتر نیست پوره گوجه رو جدا سرخ کنیم تا رنگش بهتر بشه بعد تو آش بریزیم؟
یکی از مامان ها
پاسخ
سارا:خواهش میکنم عزیزم میتونی این کا ر رو انجام بدی و یه قاشق رب هم به پوره اضافه کنی تا خوش رنگ تر بشه
ندا
7 آذر 92 18:48
سلام خسته نباشی مطالبت عالیه و مطمئنم آشپزیت حرف ندارهاینو عکس ها میگن یه خواهش دارم منو راهنمایی کن لطفا تولد شوهرمه میخوام کیک درست کنم اما چون همزن برقی ندارم میخوام پودر کیک آماده استفاده کنم.هم تو درست کردنش مشکل دارم چون تابحال ن=ختم و هم توی تزیین.گفتم که همزن برقی ندارم تا باخامه تزیین کنم اگه میشه یه نمونه با تزیین خانگی و در دسترس بهم پیشنهاد بده ممنونم
یکی از مامان ها
پاسخ
سلام عزیزم تولد همسرتون پیشاپیش مبارک میتونی با خاک قند اونو تزئین کنی به این پستمون هم سر بزن: http://motherschef.niniweblog.com/post116.php ویا این پست: http://motherschef.niniweblog.com/post114.php
سعیده
8 آذر 92 19:11
سلااااااااااااااااااااااااام همین الان آشمو خاموش کردم خیلی خوشمزه، خوشرنگ شده. دست گلت درد نکنه بعد از اینکه خوردن اگه تعریف کردن میام دوباره نظر میزارم براتون دارم میبرم طبقه پایین خونه مادرشوهرم با هم بخوریمش، دعا کنید خوششون بیان
یکی از مامان ها
پاسخ
سلام عزیزم خدا رو شکر...شما واقعا کدباونیی گلم.نوش جان