وبلاگ آشپزیهای مامانوبلاگ آشپزیهای مامان، تا این لحظه: 11 سال و 9 ماه سن داره

♨..آشپزيهاي مامانم..♨

کشک و بادمجان لقمه ای

1392/9/21 22:01
77,710 بازدید
اشتراک گذاری

مواد لازم برای کشک و بادمجان

بادمجان 3  عدد

پیاز داغ مقداری

نعنا داغ مقداری

سیر داغ مقداری

فلفل سیاه زرد چوبه و نمک مقداری

کشک 2 قاشق غذا خوری نیمه شل

گردو به مقدار لازم

آب یک لیوان

طرز تهیه

ابتدا بادمجانها رو پوست بگیرید و ورقه ورقه کنید و نمک بنید تا تلخی بادمجانها گرفته شود

بعد بادمجانها رو خوب بشویید و خشک کنید ودر روغن سرخ کنید و بر روی دستمال آشپزخانه قرار داده تا روغن اضافی بادمجانها گرفته شود

بادمجونها رو خوب با گوشتکوب له کنید و داخل تابه به همراه مقداری پیاز داغ و سیر داغ و نعنا داغ و ادویه ها و نمک مخلوط کنید و تفت بدید

سپس کشک رو اضافه کرده و یک لیوان آب بریزید تا کشک و بادمجان حسابی با تبخیر آب جا بیافتد

بفرمایید کشک و بادمجان ما آمادست برای سرو

بعد من با نعنا داغ و سیرداغ و پیاز داغ و کشک تزئینش کردم و مقداری گردو هم اطرافش ریختم که فوق العاده خوشمزش میکنه

حالا می ریم سراغ نانهای کشک و بادمجان

 

 

مواد لازم برای خمیر:

 

آرد سفید ....................... 3 لیوان

 

شیرخشک ......................3 ق غذاخوری

 

خمیر مایه خشک و فوری ...................... 1 ق غ

 

بیکینگ پودر ............................ 1 ق مرباخوری

 

شکر ............................ 1.5 ق چایخوری

 

نمک ............................نصف ق چ

 

روغن زیتون .................. 3-4 ق غ

 

آب ............................. به میزان لازم ( حدود 1 و 1/4 لیوان )

شیرخشک رو با خمیر مایه خشک و فوری  و بیکینگ پودرمخلوط می کنیم

شکر رو اضافه می کنیم

و نمک رو هم همینطور

نصف آرد را اضافه کرده

 و میزان آب  ذکر شده رو هم اضافه می کنیم

بعد از اینکه مخلوط کردیم نصف دیگر آرد رو به تدریج اضافه می کنیم

و در نهایت روغن زیتون رو اضافه می کنیم

 خمیر رو جمع می کنیم و روی اون رو می پوشونیم و در محیط آشپزخانه قرار می دیم تا بعد از یکساعت تا خمیر به عمل بیاد و حجمش دو برابر بشه

خمیر بعد از یکساعت خوب به عمل اومده و حجمش دو برابر شده

خمیر رو روی سطح کار باز می کنیم و قالب گل می زنیم

داخل قالبهای مافین می گذاریم توی قالبهای تارت هم میشه

گلها را داخل قالب مافین که از قبل چرب کرده اید بیندازید طوریکه گلبرگهای گل رو به بالا بماندو در فر 170 درجه به مدت 10-15 دقیقه بپزید. در ضمن داخل خمیر رو هم باید با چنگال سوراخ کنید تا بعد از  پختن نانها نان پف نکنه و بالا نیاد

 

بعد از سرد شدن در نانهای کاسه شکل کشک و بادمجان تان را سرو و با کشک . نعنا داغ و سیر داغ تزیین کنید نوش جانتان دوستای گلم

 

اگه قالب نداشتید مشکلی نیست می تونید از قالب گرد هم استفاده کنید

 

شیر خشک رو از لوازم قنادیها می تونید تهیه کنید بعضی از عطاریها هم دارن

به جای شیر خشک هم میشه از ماست برای لطیف کردن خمیر استفاده کرد

در ضمن این شیرخشک با اون شیر خشکی که به نوزادان داده میشه فرق میکنه یه وقت از اون شیرخشکا استفاده نکنید مشغول تلفننیشخند

سروه مامان حنا

منبع: وبلاگ دکتر آشپز

http://drashpaz.persianblog.ir/post/18

پسندها (1)

نظرات (30)

هما
21 آذر 92 9:17
سلام عزيزم .خيلي خوشمزه است منظورم كشك بادمجان ما كه عاشقشيم . ولي نكته خيلي خوب در اين دستور نونهاي خوشمزه است ايده خوبي بود موفق باشي .راستي اين نونها با آرد سفيد كه از لوازم قناديها ميخريم درست شده . آرد نول چيه ممنونم.
یکی از مامان ها
پاسخ
سارا: سلام گلم.ممنون آرد سفید یا آرد نول یا آرد سه صفر همشون یکیه و آردیه که سبوس زیادی ازش گرفته شده بهتره خیلی استفاده نشه...یعنی جایگزین آرد سبوسدار نشه..به خصوص برای نانها مناسب نیست... ولی فکر میکنم اینجا از آرد سفید استفاده شده باشه...
*زهرا*
21 آذر 92 10:37
سلام ، ایده جالبیه . ولی یه کم برای دهان ، بزرگ نیست ؟ یعنی واسه خوردن باید نصف بشه ؟ چون لقمه ایه میگم . بعدم یه نکته ای : پزشکا میگن بادمجونو سرخ نکنید . من خودم برای کشک بادمجون ، بادمجونا رو بخارپز میکنم ، بعد با اون موادی که گفتی قاطی میکنم ، خیلی هم خوب و خوشمزه میشه .
یکی از مامان ها
پاسخ
سارا: سلام عزیزم ممنون...خب یه جورایی مثل لقمه های بزرگ میشه که باید گازش بزنی...البته چون کشکش کم آبه مواد نمیریزه از توش من برای بادمجون یه سفیده تخم مرغ رو خوب میزنم تا کف کنه و بعد به اطراف بادمجون میزنم و با روغن کم سرخ میکنم...دراصل بخار پز میشه ولی با ظاهری برشته و خوش طعم...بخار پز هم خیلی خوبه...از چه روشی بخار پز میکنید؟
مامان سهند و سپهر
21 آذر 92 11:50
چه خوشگل
یکی از مامان ها
پاسخ
چشمات خوشگل میبینه عزیزم
ساناز (فرشته زميني ما)
21 آذر 92 12:58
سلام سارا خانم كدبانو .مطالبت عاليه عزيزم مخصوصا براي يلدا .استفاده كردم دستت درد نكنه .دوستم با تبادل لينك موافقي
یکی از مامان ها
پاسخ
سلام گلم...ممنونم عزیزم با کمال میل.خدمت میرسم
مامی یلدا و سروش
21 آذر 92 14:15
ممنون از ایده خوبتون. فقط یه سوال این نون ها برشته و خشک میشه یا نرم ؟ ممنون
یکی از مامان ها
پاسخ
خواهش میکنم گلم نه نانها نرم هستند
مریم مامان نیکان
21 آذر 92 15:57
سروه جان سلام...دست گلتون درد نکنه،ایده جالبی بود اون نونهای شکل گل خــــــــــــــــیلی نازن،دوسشون دارم
یکی از مامان ها
پاسخ
سلام عزیزم.ممنون چشمات ناز میبینه گلم
لیلا
21 آذر 92 18:37
سلام خیلی جالبن میگم حالا موقه خوردن ،این نونها خشکن یا نه؟با همین نون خودش خورده میشه؟
یکی از مامان ها
پاسخ
سلام گلم...بله با همین نانها خورده میشه...نه اصلا خشک نمیشه
لیلا
21 آذر 92 18:38
سلام خیلی جالبن میگم حالا موقه خوردن ،این نونها خشکن یا نه؟
یکی از مامان ها
پاسخ
سروه : سلام عزیزم ممنون نه به هیچ وجه خشک نیستن و کاملا نرم هستن
مامان تینا و رایان
21 آذر 92 19:03
ممنون عزیزم به عنوان فینگر فود برای مراسمها و جشنها خیلی خوب بود
یکی از مامان ها
پاسخ
خواهش میکنم گلم.بله برای مراسم ها و جشنها گزینه مناسبیه
مامان محمد و ساقی
21 آذر 92 20:52
سلام سروه جون خوبی تازه اومدم کامنت بزارم که شما کجایی و چرا نمیای؟ خوشحالم بعد از اینکه اومدی همچین پست خوشمزه ای گذاشتین خیلی خوشگل هم شده.دستت واقعا" درد نکنه اگه قالب مافین یا تارت نداشتیم چیکار کنیم؟
یکی از مامان ها
پاسخ
سارا: سلام مینا جون...سروه جان در حال نقل مکان هستند این پست رو هم دیشب سریع اومدن گذاشتند و رفتند...انشاالله هفته آینده میاد و جواب سئوالاتتون رو میده...من خودم تا حالا اینجوری درست نکردم...تا جایی که بتونم جواب میدم خو قالب بخر دیگه...پستای اینجوری زیاد داریما
فاطمه
21 آذر 92 22:00
سلام سروه خانوم چه ایده جالبی! اینجوری علاوه بر خوشمزگیه کشک و بادمجون شیک و مجلسیه. ممنون
یکی از مامان ها
پاسخ
سلام عزیزم ممنون.بله حق با شماست
مامان آرشیداقندعسل
21 آذر 92 22:49
سلام دستت درد نکنه عجب آموزشی بود
یکی از مامان ها
پاسخ
سلام گلم.ممنون
*زهرا*
22 آذر 92 0:44
با همین سبد فلزی های مخصوص بخارپز که تو قابلمه میذارن
یکی از مامان ها
پاسخ
آهان.پس حتما باید بخارپز داشته باشیم بعضی دوستانم بادمجون رو با آب خیلی کم میپزند و به روش شما بقیه کارهاشو انجام میدند..اونجوری هم خوب میشه...ممنو عزیزم جواب دادی
رها
22 آذر 92 0:45
سلام آبجی جونم ممنون مثل همیشه عالی بود
یکی از مامان ها
پاسخ
سلام عزیزم خواهش میکنم ممنون از این همه لطفی که داری
ღ مامان ِ آینده یه فسقِـلی ღ
22 آذر 92 2:07
چه خوشگلللللللللل بـــِــراووووو... خخخخخخ اون نکته ی شیر خشک نوزاد، خعلییییی بامزه و تاثیر گذار بود.
یکی از مامان ها
پاسخ
چشمات خوشگل میبینه گلم اون شیرخشک بزرگساله...مثل بعضی چیزای دیگه
ساناز (فرشته زميني ما)
22 آذر 92 13:32
سارا خانم كدبانو لينتون كردم ببخشيد بعضي وقتا هم پا تو كفشتون ميكنيم
یکی از مامان ها
پاسخ
ممنون گلم یعنی چیکار میکنید؟شماره پاتون چنده؟
آرزو
23 آذر 92 20:55
بسیار عالی مثل همیشه...
یکی از مامان ها
پاسخ
ممنون از لطف همیشگیت آرزو جان
نازنین
23 آذر 92 21:08
سلام مرسی از دستور خوبتون یه سوال :اگر نونها رو صبح درست کنیم یا روز قبل از مهمونی مشکلی نداره؟ کجا نگه داریم؟ اگر ماست استفاده کنیم چه مقدار بازم از شما ممنونم
یکی از مامان ها
پاسخ
سلام عزیزم خواهش می کنم اگه برای شب می خواهید بهتره صبح درست کنید و داخل ظرف درب دار بگذارید و بزارید داخل یخچال تا خشک نشن از نصف لیوان ماست استفاده کنید و دو سوم لیوان آب خواهش می کنم گلم بازم سوال داشتی ما در خدمتتون هستیم خوشحال هم میشیم
رها
24 آذر 92 2:27
سلام به این آدرس برین و توی قرعه کشی شب یلدا شرکت کنین http://mylamis.com/yalda//?ref=82a7742a71c33a980063e1a69f1e652b
یکی از مامان ها
پاسخ
سلام عزیزم ای زرنگمن رفتم...ولی آدرس نذاشتم بقیه با آدرسم برند
نازنین
25 آذر 92 7:05
دوباره سلام سروه جون این خمیر حدود چند تا نون میده؟ این مایهخمیر فوری بهتره یا اونا که باید عمل بیان؟ برای شب یلدا مهمونی سنگین دارم نمیشه صبحش نونا رو درست کنم میشه روز قبل درست کنم ، اگر آره کجا نگهشون دارم بازم از شما ممنونم
یکی از مامان ها
پاسخ
سلام عزیزم توی بشقاب چهارگوش که گذاشتم همون مقدار نان بود هر دوشون خوبه ولی خمیر مایه ای که تست بشه بهتره لااقل خیالت راحته که تاریخ گذشته نیست اگه صبح درستشون کنی خیلی بهتره در ظزف دربسته نگهشون دار بگذار داخل یخچال خواهش می کنم خانومی بازم سوال داشتی من در خدمتتون هستم خوشحال هم میشم
سویل
25 آذر 92 11:55
سلام میشه شیرخشک رو حذف کرد یا اگر نمیشه جاش میشه جایگزین کرد؟ ممنون
یکی از مامان ها
پاسخ
سلام دوست عزیز می تونید به جاش ماست رو جایگزین کنید کامنتها رو بخونید متوجه میشید که مقدارش چقدره
مامان كارن
3 دی 92 11:13
سلام خيلي ايده جالب و قشنگيه .
یکی از مامان ها
پاسخ
سلام ممنون از لطفتون
مامان درسا
6 دی 92 1:24
سلام عزیزم چه غذای خوشگل و خوشمزه ای.برای مهمونی ها عالیه.باز هم از این مدل غذا ها بذارید.مرسی
یکی از مامان ها
پاسخ
سلام گلم ممنون از لطفتون خوشحالم که از این دستور راضی بودید حتما بازم هم از این مدل غذاها در برنامه های بعدیمون خواهیم گذاشت منتظر باشید
ریتا
8 دی 92 22:26
ﻭﺍﺍﺍﺍﺍﯼ ﻓﻮﻕ ﺍﻟﻌﺎﺩﻩ ﺍﺱ .... ﺧﯿﻠﯽ ﻭﺑﻼﮒ ﺧﻮﺑﯽ ﺩﺍﺭﯾﻦ ﻭﺍﻗﻌﺎ ﺍﺩﻡ ﻟﺬﺕ ﻣﯿﺒﺮﻩ ﺍﮔﻪ ﺧﻮﺍﺳﺘﯿﻦ ﺑﺎﻫﻢ ﺗﺒﺎﺩﻝ ﻟﯿﻨﮏ ﺩﺍﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﯿﻢ ﺧﺒﺮﻡ کنید
یکی از مامان ها
پاسخ
ممنون عزیزم با افتخار لینک شدید
ریحانه
7 بهمن 92 14:08
سلام عزیزم این مقدار مواد چند تا نان میده من میخوام 46 تا درست کنم مواد را چند برابر کنم
یکی از مامان ها
پاسخ
سلام گلم تعداد نانها اونایی که داخل بشقابه و آماده برای پر کردنه
معصومه
29 خرداد 93 21:29
سلام خیلی خیلی خوب توضیح دادی خوب شد گفتی از کدوم شیر خشک استفاده کنیم.
یکی از مامان ها
پاسخ
سلام عزیزم.ممنون.خوشحالم مورد استفادتون بوده
زندگی از آ...تا...ی
6 شهریور 93 17:58
عاللللللللللللللی بور
یکی از مامان ها
پاسخ
ممنون
تکتم (دکتر آشپز)
3 مرداد 94 20:38
ممنون بخاطر استفاده از دستور من بدون ذکر نامم
یکی از مامان ها
پاسخ
سارا:با عرض پوزشاصلاح شد
تکتم (دکتر آشپز)
26 مرداد 94 16:21
دوست بشیم؟؟؟
یکی از مامان ها
پاسخ
باعث افتخاره برامون خانوم دکتر