وبلاگ آشپزیهای مامانوبلاگ آشپزیهای مامان، تا این لحظه: 11 سال و 9 ماه سن داره

♨..آشپزيهاي مامانم..♨

حلوای شیر و دارچین

1394/7/24 20:38
12,055 بازدید
اشتراک گذاری

هر چه دارم همه از پاکی مادر دارم

رحمت حق به روانش که حسینی زادم

 

حلوای شیر و دارچین

 

 

مواد لازم:

آرد : 2 پیمانه

روغن مایع:یک دوم پیمانه

مخلوط کره و روغن کاملا جامد:50 گرم(25گرم کره و سه قاشق روغن جامد)

مواد لازم جهت شیره"

دارچین:1 ق چایخوری

شیر:سه چهارم پیمانه(میتونید دو قاشق از شیر کم کنید و به جای اون 2 ق گلاب اضافه کنید

پودر زعفران سائیده:یک چهارم ق چایخوری

شکر:سه چهارم پیمانه

هل سائیده:یک چهارم قاشق چایخوری

طرز تهیه:

تمام مواد شربت رو با هم مخلوط کنید و روی حرارت قرار داده و بذارید تا شکر حل بشه و مواد به جوش بیاد.بعد شعله رو خاموش کنید و کنار بذارید.زمان مخلوط کردن شیره و آرد ،شیره باید ولرم باشد.نه داغ و نه سرد یخچالی

 

حلوای شیر و دارچین

 

اینی که میبینید یه جور بمبه خندونک

 

حلوای شیر و دارچین

آرد رو یه بار الک کرده و در ماهیتابه متوسطی روی حرارت قرار دهید.حدود 5تا 10 دقیقه با شعله بالا و گاهی هم بزنید تا تهش نسوزه

بعد شعله رو کم کنید و مرتب هم بزنید تا به رنگ آرد نخودچی دربیاد...این زمان حداقل 30 دقیقه میباشد و ممکنه برای اینکه رنگ حلوای دلخواهتون رو بخواید به 60 دقیقه هم برسه

 

حلوای شیر و دارچین

بعد نوک قاشق آرد رو توی یه ظرف کوچیک سفید با کمی شیره امتحانی قاطی کنید اگر رنگ دلخواهتون شده بود شعله رو خاموش کنید

همونجوری دااااغ از الک بگذرونید(میتونید اینکار رو هم انجام ندید ولی اگر میخواید بافت حلواتون خوب بشه این مرحله رو هم بگذرونید)

حلوای شیر و دارچین

 

بعد آرد رو توی یه قابلمه ریخته و و بذارید قابلمه داغ شه...همزمان کره و روغن ها رو اضافه کنید

 

حلوای شیر و دارچین

با قاشق چوبی خوب هم بزنید تا آرد و روغن به خورد هم بره و روغن و کره کاملا آب بشن

بعد دوباره کمی آرد روبا شیره امتحان کنید اگر رنگ دلخواه بود دیگه هم نزنید.کلا نذارید خیلی تیره بشه

 

حلوای شیر و دارچین

از روی حرارت بردارید و آروم در چند مرحله شیره رو اضافه کنید و سریع هم بزنید.مثل هم زدن کیک...حواستون باشه ممکنه میزان شیره زیاد باشه و حلواتون شل بشه...پس حتما در چند مرحله اضافه کنید...دیگه این بستگی به جنس و آبخور  آردتون داره...

حلوای شیر و دارچین

 

در آخر با کمک قابلمه حلواتونو گهواره کنید باید حلوا از ظرف جدا بشه

 

حلوای شیر و دارچین

 

حلوای خوش عطر و خوشمزه ایه

 

حلوای شیر و دارچین

 

به خاطراینکه توش شیر هست بهتره توی یخچال نگهداری بشه و یکساعت قبل از مصرف از یخچال دربیارید

اگر برای شکوفه زدن یا روی کیک این حلوا رو میخواید باید کمی شل تر از تصویر بشه.یعنی از قبلمه جدا بشه ولی گهواره کردنش کمی سخت باشه.من برای روی کیک میخواستم برای همین شل تر درست کردم(توی پست بعدی میذارم)

اگر شیره کم بود و حلواتون هنوز سفت بود چند قاشق شیر یا گلاب یا آب بهش اضافه کنید ولی این کار با احتیاط باشه...اگر شل شد کمی روی حرارت بذارید تا آبش تبخیر شه ولی اصولا با این میزان مواد حلوا متعادل میشه و بهتره که نخواید چیزی اضافه یا مجدد روی حرارت بذارید

التماس دعا

منبع:شماره 82 مجله هنرآشپزی...درست کردید دعا کنید به جون نویسندشمحبت

سارا مامان علی و حسین

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (9)

شاخه نبات
29 مهر 94 2:11
سلام به خانم هنرمند سارا جان منظور از آرد ، آرد سفیده یا آرد نانوایی ؟ یا مخلوط هردو ؟
یکی از مامان ها
پاسخ
سلام عزیزم.فرقی نداره ولی اگر میخواین خوشرنگ تر بشه آرد نانوایی باشه بهتره
پریناز
1 آبان 94 19:45
سلام خانومی.من درست کردم عالی شد، دستت طلا فقط برا ختم مادر بزرگم میخوام درست کنم حدودا 100 تا یا 120 تا، اندازه هاش چقد میشه من این مقدار رو درست کردم 32 تا نون بستنی کاسه ای شد
یکی از مامان ها
پاسخ
سلام عزیزم...خب اگر با این میزان 32تا شده سه یا چهاربرابر کن مواد رو...البته روغن و شکر رو دیگه باید چشمی بذاری
پریناز
3 آبان 94 14:42
خانومی من برا 5شنبه این حلوا رو لازم دارم به راهنماییتون احتیاج دارم اندازه های حلوا برا 100 تا 150 نفر چقد میشه
یکی از مامان ها
پاسخ
وای ببخشید من دیر دیدم این میزان رو اگر روی کیک بخوای بذاری حدود 40-50 برش بهت میده...به نظرم دوبرابر کافیه
لیلی
7 آبان 94 8:35
ی مدل حلواست ولی خیلی خوش رنگ وخوشمزه اس
شاخه نبات
7 آبان 94 19:43
سلام سارا جان بنظرتون اگه بجای 3قاشق روغن جامد فقط از همون 50گرم کره استفاده بشه مشکلی پیش نمیاد ؟؟؟
یکی از مامان ها
پاسخ
سلام عزیزم...همشو کره بزن.میزان کره رو بیشتر کن
شاخه نبات
11 آبان 94 0:44
یعنی اگه بخوام فقط کره بذارم بیشتر از 50گرم بذارم ؟؟؟
یکی از مامان ها
پاسخ
بله عزیزم 100گرم بذار.میتونی همشو هم روغن مایع بذاری.در حدی که آرد تفت بخوره و مثل تصویر بشه
شاخه نبات
12 آبان 94 1:11
ببخش منظورتو متوجه نشدم. آخه توو دستور نوشتین مخلوط کره و روغن کاملا جامد 50 گرم (25 گرم کره و 3قاشق روغن جامد) من میخوام بدونم اگه از روغن جامد نخوام استفاده کنم درکل چه میزان کره لازمه ؟ بجز نصف پیمانه روغن مایعی که نیازه .
یکی از مامان ها
پاسخ
وای عزیزم ببخش اشتباه نوشتم...همون 50 گرم کره بذار یا اگر فقط روغن مایع حدود یک پیمانه روغن مایع البته حلوا مثل شیرینی خیلی حساس نیست و اندازه گیری دقیق نمیخواد.چشمی میتونی بریزی همینقدر که مثل تصویر بشه.بابت اشتباهم پوزش میخوام
شاخه نبات
15 آبان 94 23:08
سلام سارا جون من این حلوارو درست کردم با حدود 70 گرم کره .طعمش خیلی خوب شد ، چون برای شکوفه زدن میخواستم به سختی هم گهواره شد ولی بعد چند لحظه ترک خورد و بافتش وا رفت نمیدونم چیه مواد زیاد یا کم بود که این مشکل پیش اومد چون قبلا طبق دستورحلوای عسلی کشدار درست کردم عالی دراومده بود .
یکی از مامان ها
پاسخ
سلام عزیزم...میتونی کمی روغن اضافه کنی و بذاری روی حرارت درست میشه...جذب روغن آردها متفاوته...دستت میاد که چه میزان روغن کافیشه
آرزو
4 تیر 95 17:48
سلام بانو من هم یه وبلاگ آپزی باز کردم اگر موافقین تبادل لینک کنیم تا از تجربیاتتون استفاده کنم؟
یکی از مامان ها
پاسخ
سلام عزیزم.وبلاگتون باز نمیشه برام