وبلاگ آشپزیهای مامانوبلاگ آشپزیهای مامان، تا این لحظه: 11 سال و 9 ماه و 28 روز سن داره

♨..آشپزيهاي مامانم..♨

كيك اسفنجي 6 تخم مرغي

1391/8/13 10:23
55,518 بازدید
اشتراک گذاری

دوست داشتم اين پست رو مرجان جون ميذاشت چون هم تبحرش و هم تجربش در زمينه پخت كيك بيشتر از منهتشویق

ولي چون يكي از دوستان نياز فوري به طرز تهيش داشت منم دستور رو

با اجازه ايشون گذاشتملبخندچشمکقلب

كيك تولد

يادم نيست اين دستور رو از كجا پيدا كردم ولي تا الان بهترين دستور كيك اسفنجي بود كه درستش كردم...

مواد لازم:

تخم مرغ:6 عدد

پودر قند:300 گرم

آرد قنادي:300 گرم(3 پيمانه)اگر بعد از الك كردن آرد رو پيمانه بزنيد بهتره

بيكينگ پودر:1 ق چايخوري سر صاف(مقدارش به هيچوجه بيشتر نشه

نمك:نوك قاشق چايخوري

وانيل خالص:نوك قاشق چايخوري

آب جوش :نصف پيمانه

منظور از پيمانه،پيمانه پلوپز ميباشد

مواد لازم جهت تزئين:

نصف ليوان آب پرتقال يا آناناس

خامه فرم گرفته

موز يا گردو يا شكلات چيپسي يا ميوه هاي فصل و ...

طرز تهيه:

فر روي حرارت 140 درجه سانتيگراد روشن شود.

آرد،بيكينگ پودر و نمك را 3 بار با هم الك كنيد.

زرده و سفيده ها را حتما از هم جدا كنيد و جداگانه با همزن و دور سريع بزنيد.

بعد از اينكه سفيده ها پف كرد و سفيد شد نصف پودر قند را به سفيده ها اضافه كنيد و هم بزنيد.

زرده و وانيل و بقيه پودر قند را با هم بزنيد و سپس آب جوش را اضافه كنيد و خيلي سريع هم بزنيد تا زرده ها پخته نشود.

همزن را خاموش كنيد و نصف سفيده رو به زرده اضافه كنيد و با ليسك هم بزنيد تا به خورد زرده برود.مخلوط آرد كم كم اضافه شده و به خورد مواد برود.

بقيه سفيده را اضافه كنيد و با ليسك خوب مخلوط كنيد.

كف قالب مورد نظر را كمي چرب كرده و فقط كف قالب كاغذ روغني بياندازيد.و ديواره قالب رو فقط تا ارتفاع 1 سانتي متر چرب كنيد(توجه شود فقط 1 سانت )

كيك را به مدت 40 تا 50 دقيقه در طبقه وسط فر قرار دهيد.

حداقل تا 15 دقيقه اول درب فر باز نشد.

بعد از پخت حدود 15 دقيقه قالب را از فر خارج نكنيد. بعد از آن قالب را خارج كرده و كيك را از قالب خارج كنيد و بذاريد تا خنك بشه.

*اگر خواستيد كيكتون شكلاتي بشه.از ميزان آرد كم كنيد و پودر كاكائو اضافه كنيد.

بستگي به ارتفاع كيك و اينكه بخواهيد ضخامت هر لايه كيكتون چقدر باشه كيك را دو يا سه برش بزنيد.(معمولا دو برش ميزنن)

با برس روي برشها رو آب ميوه يا آب كمپوت بزنيد تا رطوبت كيك تامين بشه و خامه خوريش بهتر بشه.

مقداري از خامه رو روي يك لايه بزنيد و روي اون رو موز و گردو و شكلات چيپسي يا هر چيز ديگه اي كه دوست داشتيد بچينيد.

روي لايه بعدي هم كمي خامه بزنيد و روي اين لايه بذاريد و كمي فشار بديد تا بهم بچسبد

روي كيك رو با كاردك خامه زده و صاف كنيد(با استفاده از ربانهاي پلاستيكي كه روي دسته گلها ميزنند ميتونيد به خوبي خامه رو صاف كنيد)

ديواره هاي كيك رو هم خامه بزنيد و به هر شكلي كه خواستيد كيك رو تزئين كنيد

كيك تولد

من خيلي تو تزئين كيك تبحر ندارم.ولي هرباز كه تزئين بكنم عكسشو براتون ميذارم.

شما هم اگه عكس تزئينات كيك داريد (البته ماله خودتون باشه)برامون بفرستيد تا همه بتونن ايده بگيرن

اميدوارم از اين دستور خوشتون اومده باشه.

مامان علي خوشتيپ

پ ن 1:مرجان جون اگه مشكلي تو دستورم هست خوشحال ميشم اينجا ذكر بكني تا دوستان استفاده بكنندقلبماچ

پ ن 2 :به زودي طرز تهيه خامه فرم گرفته هم توي آشپزخونه قرار ميديم.لبخند

 

 

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (22)

کاکل زری یا ناز پری
13 آبان 91 17:18
خسته نباشی عزیزممممممممم تو وب علی جون کیک رو دیده بودم دلم می خواست بگم بزاری اینجا حالا دیدم خیلی ذوقیدم مرسیییییییییییییییییی فقط میگی خامه رنگی رو چه جوری درست کنیم؟؟


ممنون عزيزم.سلامت باشي

طرز تهيه خامه رو تو پستاي بعدي ميذارم
كمي رنگ مجاز(به اندازه يه قطره رو با خامه قاطي ميكنيم.البته قبل از فرم دادن خامه.چون اگه بعد از فرم دادن خامه ،خامه رو بزنيم خامهممون وا ميره...
اگه بعد از فرم دادن بخوايد رنگرو قاطي كنيد بايد خيلي آروم همش بزنيد...
سميه
14 آبان 91 11:29
سارا جونم بازم مثل هميشه عالي و هنرمندانه. خوش سليقه اي ديگه، كاريش نميشه كرد.

من دلم از اين كيك خواست. به نظر خيلي خيلي خوشمزه مياد.


ممنون عزیزم.شما همیشه به ما لطف داری
طعمش خیلی شبیه به کیکهای بیرونه...
مامانیه سپهر
16 آبان 91 10:19
سارا جان فر رو ، شعله ی بالا باید روشن باشه یا پایین؟ بعد اینکه میشه به جای فر توی کیک پز درست بشه؟


برای کیک از شعله پایین استفاده میشه...
بله
مرجان
16 آبان 91 14:42
سارا جون خیلی هنرمندانه و عالی توضیح دادی! دست گلت طلا من بعلت سرما خوردگی شدید نمیتونم مدتی بیام وب! ولی اگه اجازه بدی دستور خامه رو با چند روش رو بعدا بذارم البته با اجازه شما!
این چه حرفیه من خیلی چیزا باید ازت یاد بگیرم تو رو خدا اون کیکو بزن تو سرم ولی این حرفو نزن

اما به نکته ای که ذکر کردی و خیلی عالی بود چرب نکردنه دیواره قالب که باعث میشه دیواره کیک جمع بشه و اون حاله گردیشو ازدست بده و مخروطب بشه اما برای کیکهای کره ای اشکال نداره
بازم ممنون دوست هنرمندم


ممنون مرجان جون.اگه دستور خامه رو بذاری یه دنیا ممنون میشم ازت...آخه خودم هم یه جاهاییشو اشکال دارم


امیدوارم زودتر خوب بشی..جای خالیت خیلی حس میشه
باباي علي خوش تيپ وهمسرسارا مهربون
23 آذر 91 18:54
سلام..اين كيك به مناسبت تولد من درست شده بود..دست گل همسرم درد نكنه


تا...
مامان پارسا
24 آذر 91 0:09
شکسته نفسی میکنید تزئین کیک بسیار زیبا شده بود


......
سارا س.
2 اردیبهشت 92 11:02
خیلی ممنون از اینکه دانش تون رو در اختیار مردم قرار می دهید



خواهش میکنم عزیزم
چه اسمتون و اول فامیلتون مثله منه
مامان امیرناز
31 تیر 92 15:28
سلام عزیزم من از قالب چارگوش استفاده می کنم نباید دیواره رو چرب کنم?


سلام عزيزم.براي كيك اسفنجي اصلا نبايد ديواره چرب بشه...نهايتش 1 سانت پايينشو چرب كن
مامان امیرناز
4 مرداد 92 12:22
سلام عزیزم این خامه ای که استفاده کردی از نوع چندم خامه ای که توضیح دادی? من کیکم و برا فرداشب می خوام میشه امشب درست کنم بذارم یخچال صبح خامه بزنم تزیین کنم واسه شب? خراب نمیشه?


سلام عزيزم
خامه اين كيك فكر كنم با پودر خامه بود...
كيك تولد رو كلا بايد از يك روز قبل آماده كرد
اينجوري طعم خامه به خورد كيك ميره...
مامان امیرناز
4 مرداد 92 12:24
سلام عزیزم من کیکم و برا فرداشب میخوام میشه امشب درس کنم بذارم یخچال صبح خامه بزنم واسه فرداشب? اون خامه ای که اینجا استفاده کردی از نوع چندم?


دقيقا همين كار رو انجام بديد
از نوع پودر خامه فكر كنم
ولي براي وسطش اگه از نوع سوم استفاده كني خيلي بهتره
مامان امیرناز
4 مرداد 92 16:46
سلام عزیزم واقعا ممنون شرمنده اینقدر مزاحمت میشم اخه واسه تولد پسری میخوام خودم کیک درست کنم ببخشید سوال قبلی و دوبار فرستادم اخه فکر کردم نیومد من خامه پگاه خریدم که خخودم به روش سوم درست کنم اخه قبلا اینارو کردم طعمش خوب بود اشکال داره کلا از روش سوم خامه بزنم? یعنی با استفاده از خامه صبحانه


سلام عزيزم
نه هيچ اشكالي نداره...تازه بهتر هم هست...براي راحتي كار خودت گفتم تركيبي انجام بده
مامان علی مرتضی
15 مرداد 92 15:29
سلام میشه توی مواد لازم همه جاش از پیمانه استفاده کرد ثلا پودر قند که 300 گرمه بشه 3 پیمانه


سلام عزيزم.بله ميشه ولي بهتره از ترازو براي كيك و شيريني استفاده كني...
البته بايد تبديلتون به پيمانه هم درست باشه
مامان علی مرتضی
15 مرداد 92 15:32
برای تزیین کیک با خامه همه جاشو با یه وسیله شکل دادی اون خامه ی ابی بالای کیک وخامه های گنبدی شکل سفید انگار ی کوچولو باهم فرق دارن.سرماسوره هاشونم باهم فرق دارن میشه نمرشونو بگی


عزيزم من اصلا شماره ها رو نميدونمچشمي كار ميكنم و چندتا سر رو كه فكر ميكنم مناسبه توي يه بشقاب امتحان ميكنم بعد شكوفه ميزنم.ببخشيد
مامان علی مرتضی
5 مهر 92 12:19
سلام ساراجان همین الان کیک رو درست کردم الان تو فره داره پف میکنه من هرکاری کردم سایت باز نشد ونتم قطع بود
مقداری از دستورو جا گذاشته بودم وکارم که تموم شد دیدم نصف شکرو جا گذاشتم نمیدونم چطوری میشه.الان دستورو درست کردم امیدوارم کیک من با این شکر کمش خوب از اب دربیاد.
سوال.
1- میشه توی کیکا هرجا پودر قند هست از شکر استفاده کنم؟
2- پودر قندو چطوری درست کنم؟
3-برای تزیین کیک کیکو از وسط نصف کردین چرا کیکتون این رنگیه وسطش چی ریختین روش(ببخشید همونجا که انگار سیمان روشه وبعد خامه میزارین)
4- بعد همون ماده ای که سوال قبل پرسیدم روش خامه میزارین(با برس روي برشها رو آب ميوه يا آب كمپوت بزنيد تا رطوبت كيك تامين بشه و خامه خوريش بهتر بشه.2 عکس بعد این نوشته رو میگم)


سلام عزیزم.وای کلی خندیدم...اول بذار بگم اون سیمانه همون کیکمه که چون کیفیت دوربینم بد بوده این رنگی افتاده...البته من کمی پودر کاکائو زده بودم تو کیک اسفنجیم...شاید برای همین این رنگی شده...حالا که شکر یادت رفته کمی توی کمپوت یا شهدت شکر بزن و شیرینش کن...
قندها رو خرد کن و بذار توی هاون تا ÷ودر بشه ولی آماده بخری بهتره...قیمتشم زیاد نیست...
سئوال چهارمتو متوجه نشدم چیه؟اون ماده مشکلی داره؟
مامان امیرناز
10 مهر 92 8:38
سلام عزیزم من تو صاف کردن خامه دور کیک مشکل دارم میشه بگی چیکار کنم مثل بیرون شه?


سلام عزیزم
با یه کارد که کمی گرمش کردی کیک رو صاف کن...بیرون ابزار دارن که خوب میشه صاف کرد.میتونی با چنگال دورشو طرح راه راه بندازی
مامان علی مرتضی
14 مهر 92 14:59
دوباره سلام
سارا جان سوال چهارمو خوندم منم متوجه منظورم نشدم
کیکم شیرینیش خوب بود فقط ی مشکلی داشت واون این بود که بافتش نرم نبود کمی سفت بود من همه چیزو جز شکر اندازه گداشتم ممکنه از شکر کمش باشه؟
طوری بود که اگه میخواستم از وسط برشش بزنم صاف در نمی اومد؟
راستی کیک به کام مادر شوهرم خیلی خوش اومد چون شکرش کم بود وبرای ایشون که قندش بالاست عالی بود

سلام عزیزم.اشکال نداره بعضی وقتا برای خودم هم ÷یش میاد
کلا برای کیک و شیرینی باید اندازه ها دقیق باشه ولی سفت شدنش ربطی به شکر نداره...میتونستی با شهد نرمش کنی.یعنی روش آب کمپوت بریزی
کلا با یه کارد معمولی خیلی سخته که بشه صاف درش اورد
خوشحالم که مادر شوهر خوشش اومده
مامان یه نازدونه
7 تیر 93 10:17
سلام سارا جان من کیک رو برا فردا شب میخوام. میخوام امشب پایه کیک رو آماده کنم و وسطش رو هم لایه بچینم بذارم تو یخچال. سوالم اینه که کی خامه کشی کنم؟اگه امشب خامه کشی و تزیین کنم کیکم خیلی شل و نرم نمیشه؟
یکی از مامان ها
پاسخ
سلام عزیزم.اگر بتونی فردا صبح خامه کشی کنی خیلی بهتره...خامت سفت نمیشه و تازگیشو دار .در عین حال کیک خامه ای باید چند ساعت بمونه تا مواد خوب به خورد هم برن...همون صبح تزئین کنی تا شب خوبه
یلدا
9 تیر 93 15:00
سلام خانمی ممنون از وبلاگ با حالت. میگم منظورت از پیمانه پلوپز همین پیمانه س که سر پلوپز میفروشن؟ پیمانه همه پلوپزها اندازه ش یکیه؟ آخه مال من به نظر کوچیک میاد
یکی از مامان ها
پاسخ
بله عزیزم.تا اونجایی که میدونم یکیه و کوچکتر از پیمانه های استاندارده.ولی من تبدیلشون میکنم...پیمانه پلوپزتون چقدریه؟
مامان گلی
10 تیر 93 11:36
سلام سارا جان خواهرم سوال کرده بود جواب ندادی. میخواد بدونه همه پیمانه پلوپزها یه اندازه اند؟ من پیمانه شو ندیدم اما میگه پیمانه ش به نظر کوچیک میاد
یکی از مامان ها
پاسخ
ببخش عزیزم دیر جواب دادم...نوشتم در نظر قبلی..اندازه پیمانه رو که روش نوشته برام بنویس...هرچند اگر همه مواد رو با یه پیمانه اندازه کنید مشکلی پیش نمیاد
الا
15 مهر 93 14:08
من شدیدن به کمک شما احتیاج دارم لطفن بگید این کیک برای چند نفردرست شده و اینکه قالبتون چه اندازه ای بود ؟ خواهش می کنم کمکم کنید
یکی از مامان ها
پاسخ
هر کمکی از دستم بربیاد براتون انجام میدم قالب 23سانت هست و چون اونایی که براشون این کیک رو پختم خیلی اهل کیک خامه ای نیستن برای 10 نفر کافی بود
زهره
18 بهمن 93 16:47
سلام خوبید ممنون از زحماتتون با ارز شرمندگی کیک من وسطش خمیر شد همه مراحل رو مو به مو طی کردم میشه بگید دلیلش چی بود که خمیر شد
یکی از مامان ها
پاسخ
سلام عزیزم.مشکل از فر و حرارتشه...باید بذارید خوب گرم بشه...شادیم قالبتون کوچیک بوده
گیله تی تی
4 دی 94 0:28
سلام یه راهنمایی خیلی فوری فوری نیاز دارم میخوام این کیک اسفنجی رو به میزان 4 کیلو درست کنم موادش رو چقدر باید اضافه کنم؟؟؟؟؟؟؟
یکی از مامان ها
پاسخ
خود کیک میخواید 4 کیلو بشه؟یا با خامه؟ با خامه اگر حساب کنید این مواد حدود 2 کیلو میده...سه مغز پر خامه... باید دوبرابر درست کنید...حدود 4 کیلو میشه