وبلاگ آشپزیهای مامانوبلاگ آشپزیهای مامان، تا این لحظه: 11 سال و 9 ماه و 28 روز سن داره

♨..آشپزيهاي مامانم..♨

باسلوق هندوانه ای - وبژه شب یلدا

1391/9/21 12:48
34,379 بازدید
اشتراک گذاری

 

باسلق یک از شیرینی های لاینفک شب یلداست!

دوستای خوبی که حوصله دارن و صبورن تشریف ببرن ادامه مطلب که کلی کار داریم:

مواد لازم:

نشاسته گل 1 پ

شکر 1 پ

گلاب 1 پ

آب 1 پ

کره 20 گرم

پودر نارگیل مقدار لازم

 

طرز تهیه:

ابتدا باید نشاسته رو داخل ظرفی بریزین و با آب مخلوط کنین به صورتی که کاملا در آب حل بشه

 

بعد مایه رو به ظرف تفلون انتقال بدین

 

حالا شکر و گلاب رو اضافه کنید و هم بزنید (متاسفانه تو این رماحل باتریه دوربینم تموم شد و نتونستم عکس بندازم اما این مراحل سادست و خوشبختانه سر مراحله حساسش عکس انداختم )

حالا رو ی شعله ملایم یه شعله پخش کن بذارین و قابلمه رو روش بذارین حتما از شعله پخش کن استفاده کنین

مایه رو هم بزنید این کار تقریبا 1 الی 1/5 ساعت زمان میبره و اگه مثل من کمر درد مزمن ندارین حتما شخصا خودتون انجام بدین! بعد از 20 دقیقه لخته های رو میبینین که ایجاد شده نگران نباشین با پشت قاشق چوبی اونا رو دیواره قابلمه له کنین و به هم زدن ادامه بدین تا یکدست شه

 

خلاصههههههههههههههههههههههه!

بعد از طی این مدت باید مایه باسلوق خمیری شکل بشه و از کف قابلمه جدا شه !

و در همین لحظه کره رو بهش اضافه و از روی حرارت برمیداریم

 

ازین به بعدشو باید سرعت عمل داشته باشین پس از قبل وسایلتونو آماده کنین!

خمیر رو به 3 قسمت نا مساوی تقسیم کنین و خمیر ها رو رنگ کنین تیکه بزرگه قرمز یه کم کوچیکتر سبز و کوچیک سفید باقی بمون!

 

روی میز کارتون یه فویل پهن کنین و روشو حسابی پودر نارگیل پاشی کنین خساست به خرج ندینا چون اگه پودر نار گیل کم باشه خمیر به فویل میچسبه و وامصیبتا

 

دستاتون حسابی چرب کنین و وردنه رو هم همینطور و خمیر سبز رو باز کنین

 

خمیر سفید رو جداگون باز کنین و روی سبز قرارش بدین

 

خمیر قرمز رو به صورت استوانه در بیارین و وسط خمیر سفید قرار بدین

 

باسلوق رو به کمک فویل لوله کنین و حسابی ببندین و توی یخچال یه 4-5 ساعتی بذارین تا هم خودتون و هم باسلوقه استراحت کنه

 

 

بعد ازین مدت فویل رو باز کنین و یاسلوق رو برش بزنین

چاقوی برش و دستاتونم باید چرب باشه وگرنه داستانه چسبیدن تکرار میشه!

بعد دایره ها رو از وسط ببرین تا شکل قاچ هندونه بشه

برای دونه هاشم میتونین از دونه های نی شیر یا رنگ خوراکی یا شکلات ذوب شده استفاده کنین

من در همین حین کمرم قرچی صدا کرد و اعلام کرد کارت دیگه تمومه پس از رنگ استفاده کردم

اینم از باسلوقه هندونه ایه ما

نوش جان

مرجان (مامان ریحانه)

 

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (15)

مامان علی خوشتیپ
21 آذر 91 13:24
عالیهههههههههههههههه
ممنوووووووووووووووووووونم
حتما برای شب چله ای عروسمون که خوشت میاد ازش از اینا درست میکنم.


حتما درست کن ! فکر نکنن فقط خودشون بلدن هرجا اشکال داشتی تل بزن !گرفتی که؟



مامان محمدطاها
21 آذر 91 15:34
--
دست گلت درد نکنه مامان ریحانه جووون
رفتم که درستش کنم

--


حتما درست کن پشیمون نمیشی ولی حوصله به خرج دادن میخاد
سميه
21 آذر 91 17:37
مرجان بانو دستت درد نكنه. خيلي قشنگن. عاشق اين جور چيزام كه با تزيينهاي عالي و فانتزي درست شده باشند. ولي انگار حس و حال و صبر و حوصله ميخواد،درسته؟ خب اگه داشتم درست ميكنم، اگه نه قيدشو ميزنم.


......
مریم
22 آذر 91 7:55
مرجان جون خیلی خوشگل درست کردی
دستت درد نکنه خانم کدبانو


ممنونم مریم جون لطف داری!
مامان محمد و ساقی
24 آذر 91 13:38
آفرین به مرجان خانم کارتون حرف نداره بخدا


......
مامان النا
25 آذر 91 9:33
مرسی گلم خیلی قشنگه سعی میکنم درست کنم فقط رنگ سبز وقرمز روازکجا بیارم که خمیرو رنگ کنم ؟


خواهش میکنم عزیزم ! رنگایی که من استفاده کردم رنگ خوراکیه ومارکه ویلتونه که تو همه لوازم قنادیا میفروشن !
مینا
28 اردیبهشت 92 11:56
سلام. باسلقتون که عالیه ولی چیزی که بده کپی برداریه. خودتون توی وبلاگ نوشتین هر کی از این دستورها استفاده کرد حتما اسم وبلاگ شما رو بنویسه و بگه از شما گرفته اما خودتون فراموش کردید اسم وب سایتی که این دستور رو عینا حتی با جزئیاتی مثل استفاده از شعله پخش کن و امثالهم کپی کردید بیاری.


شما حرص نخور دوست عزیز!اگه همون سایت تشریف ببری،منو تو گروهشونم میبینی و اینکه خودمم تو اون سایت فعالیت میکنم و خدمتتون عرض کنم که مدیر ارشده همون سایت از دوستانه نزدیکه من و استاده من هستندو من از طرفشون این اجازه رو دارم!شما هم بجای گشتن تو این وبلاگو پیدا کردنه آتو از ما بهتره تشریف ببرین وبلاگها و سایتهایی که کاراشون اوژینال و اصله و استفاده کنین!
مینا
30 اردیبهشت 92 15:46
عزیزم من دنبال آتو نیستم من فقط دنبال یه دستور خوب برای باسلق بودم چون عاشق این شیرینی هستم. اما وقتی دیدم دستورتون عینا همونیه که توی سایت مورد علاقم بارها و بارها دیدم و با توجه به اینکه خودتون شدیدا تاکید دارید کسی ازتون کپی برداری بدون ذکر نام سایتتتون نکنه خواستم خواهرانه تذکری داده باشم وگرنه بچه زدن نداره.از قدیم گفتن یه سوزن به خودت بزن یه جوالدوز به مردم. آدم باید جنبه داشته باشه. مثلا توی همون سایتی که شما میگی از دوستانتون هستن بارها دیدم دیگران انتقاد کردن خیلیم بد اما اون خانم محترم بسیار بزرگمنشانه جواب دادن که خوب این رفتار شایسته بر شخصیت و بزرگی ایشون می افزایه. با تشکر از شما دوست خوب.




ببینین دوست عزیز گمون نکنم بهتون بی احترامی کرده باشم و یا حرفه بدی زده باشم!بله تاکید کردیم که عکسهای وبلاگه ما رو بدون ذکر منبع جایی نذارن چون بارها شاهد بودیم که عکسهای کاره خوده ما رو برش میدن و تو پیجهاشون یا وبلاگهاشون استفاده میکنن!مثله همون کاری رو که با عکسای سایت مورد نظر میکنن!چه اشکالی داره از روی دستوراته ما درست کنن وعکسه کارهای خودشون با دستورای ما رو هر جا خواستن بذارن! ما گردنمون از مو باریکتره! اینهمه سایتهای مختلف و پیجهای مختلف و جور واجور وجود داره که کارشون کش رفتنه عکسا و دستورای این و اونه کسی هم شاکی نمیشه و به به و چه چه میکنن ! حالا این وبلاگه ما که هر دستوری از سایت مورده نظر توش ببینین با اجازه خوده بهارک عزیز بوده توجه خیلی ها رو جلب کرده و فریاد وامصیبتا خیلیا رو درآورده! دوست عزیز! اگرم فکر کردین بهتون توهین یا بی ادبی کردم از شما عذر خواهی میکنم تا بهتون بگم ما نه ادمهای بیجنبه ای هستیم نه ادا و اصولای تازه به دوران رسیده ها رو داریم و نه ادعای استاد بودن و شف اعظم بودن رو میکنیم و ... ما فقط اینجا جمع شدیم و وقت میذاریم و تجربیاته خودمونو در میون میذاریم!








مینا
30 اردیبهشت 92 15:48
راستی فراموش کردم اسمتون رو سوال کنم. من همه اعضای تیم اون سایت رو میشناسم . شما خانم....؟؟؟




عزیزم اسمم پای همون باسلقی که ناجوانمردانه کپی کردم هست!و توی همون سایت مورده علاقتون یک نفر به این اسم وجود داره!


و فکر کنم شما تو پست کاپ کیک پرتقالی تو سایت دو تا سوال از من پرسیدین!
مینا
30 اردیبهشت 92 16:18
دستوری که تو اون سایت گذاشتید چیه توی کدوم رسپی هاست؟



دوست عزیز فکر کنم به اندازه کافی به سوالاتتون پاسخ دادم!
و جواب این سوالتونم تو کامنت قبلیتون دادم!
مینا
30 اردیبهشت 92 16:33
مرجان خانم عزیز بله اسمتون و دیدم و اتفاقا اگه چک کنید اسم من و توی کاربرهایی که کامنت گذاشتن و سوال پرسیدن می بینی. برای مثال ازتون پرسیدم این کاپ کیکا راحت از قالب سیلیکونیشون در میان یا مهمون بیچاره باید بشینه با این فنجونا دست به یقه بشه؟ و شما گفتی نیازی به دسیت به یقه شدن نیست اگه مهمونا یه دستو محبت به سر کاپا بکشون اونام راحت در میان.حتما یادتونه چون همین چند روز پیش اون دستور و گذاشته بودین. من و ببخشید خانم محترم. به خدا اصلا قصد جسارت نداشتم . می دونین حضرت علی میگه از کسی که حتی یک کلمه از او می آموزید احترام کنید. من که نمی دونستم شما این دستور باسلق و گذاشتین. در ضمن به شما و همه بر و بچه های اون سایت ارادت ویژه ای دارم و همیشه دعاگوتون هستم و همیشه حامی شما. این حامی بودنم و هم فکر کنم در خصوص این سایت اثبات کردم. دوستدار شما


دوست خوبم! خوشحالم که با ما قهر نکردی و موندی! باور کن حتی ازون دستورایی که تو سایت هست من اینجا نمیذارم تا اجحافی به سایت نشه و کاراش اورژینال باقی بمونه! بله من هم به این فرمایش مولا معتقدم! وجوده شماست که به ما دلگرمی برای ادامه مسیر میده!ما دلمون میخاد دایره دوستانمون وسیع تر بشه ! وش ما هم درین دایره باشین! خدا شاهده که هر جا دستوری اومد که از جای دیگه ای بود من و یا دوستانم منبعشو ذکر کردیم ! و هیچگاه وجدانمون ناراحت نیست که از نتایجه زحماته دیگرون سوئ استفاده میکنیم! باز هم به ما سر بزن! خوشحال میشیم!
ساج گل
2 دی 92 14:40
سلام دست گلتون درد نکنه با این آموزشتون من این باسلق رو درست کردم شب یلدایی جالب شد ممنون
یکی از مامان ها
پاسخ
سلام گلم...نوش جونتون عزیزم
مامان گلی
29 شهریور 93 10:10
مرجان جون من نحوه پیچوندنش توی فویل رو نفهمیدم. میشه واسم توضیح بدی؟ یعنی مواد رو لوله کنیم بعد دورش فویل ببندیم؟
یکی از مامان ها
پاسخ
نه عزیزم.اول مواد رو پهن کن و با استفاده از لبه ی فویل اونو بپیچون.به صورت رولت مواد رو بپیچون ولی فویل رو بعد از هر پیچ از مواد جدا کن.یعنی فویل توی رولت نره.این مار برای اینه که مواد به دست نچسبه و صاف و یکدست رول بشه...نمی دونم متوجه شدید؟
مامان گلی
2 مهر 93 15:19
شرمنده عزیزم. زیاد متوجه نشدم. مواد رو توی فویل پهن کنم؟ میشه بیشتر توضیح بدی . شرمنده. آخه یه کم IQ من پایینه
یکی از مامان ها
پاسخ
نه عزیزم شاید توضیحات من کافی نبوده یه نگاه به پست رولت خرما بنداز: http://motherschef.niniweblog.com/post100.php مثل این عمل میشه منتهی به جای نایلکس فویل استفاده کردیم.
باران
24 بهمن 93 19:03
سلام من که باسلق درست میکنم اخری باسلقم مزه نشاسته میده مشکلش چیه ؟؟؟گه میشه جوابشو تو وبلاگ خودم بدبد ممنونم
یکی از مامان ها
پاسخ
سلام عزیزم.باید بذاری خوب جوش بخوره...مدتش طولانیه.باید حوصله کنید.جنس نشاسته هم مهمه