وبلاگ آشپزیهای مامانوبلاگ آشپزیهای مامان، تا این لحظه: 11 سال و 9 ماه و 29 روز سن داره

♨..آشپزيهاي مامانم..♨

کلم پلو مشهدی

1391/11/29 10:49
16,275 بازدید
اشتراک گذاری

طرز تهیه این کلم پلو رو هم از مادر شوهر عزیزم یاد گرفتم.اونا میگن اسمش کلم پلو مشهدیه.دیگه درست و نادرستش رو نمی دونم...سوال

کلم پلو مشهدی

 

مواد لازم:

كلم برگ كوچك:1 عدد

برنج:3 پيمانه

گوشت چرخ شده:300گرم(ميزانش به دلخواهه)

نمك.فلفل.ادویه.زردچوبه:به ميزان لازم

پياز كوچك:1 عدد

گرد ليمو عماني سياه:حداقل ٣ قاشق غذاخوري سرپر

طرز تهیه:

برنجها رو از چندساعت قبل ميخيسونيم و بعد میپزیم و آبكش ميكنيم.كمي زنده تر از حالت عادي درش مياريم.

در اين بين كلم رو به اندازه دلخواه خرد مي كنيم.خیلی ریز خرد نشه بهتره

و با يك ليوان آب و كمي نمك و يك قاشق گرد ليمو در قابلمه اي جداگانه مي پزيم.

15 دقيقه آخر دو قاشق ديگه گرد ليمو رو اضافه مي كنيم.

کلم پلو مشهدی

به گوشت پياز رنده شده و نمك و زردچوبه و ادويه و کمی گرد لیمو عمانی مي زنيم و خوب ورز ميديم تا حالت چسبندگي داشته باشه.و اونا رو به اصطلاح خودموني قلقلي مي كنيم(هر چي كوچيك تر بهتر)

کلم پلو مشهدی

و در روغن تفت ميديم و ميذاريم بپزه

کلم پلو مشهدی

كلم هاي پخته شده رو آبكش كرده و در روغن كمي تفت مي ديم.

کلم پلو مشهدی

كف  قابلمه مورد نظر كمي روغن و نان يا سيب زميني ميچينيم و يه لايه برنج و يك لايه از كلمها ميريزيم

و همينجور ادامه ميديم...

کلم پلو مشهدی

لايه آخر بايد كلم باشه و روي اون گوشتهاي قلقلي رو ميذاريم و ميذاريم تا برنج دم بياد

کلم پلو مشهدی

بعد از دم اومدن گوشتها رو از روي برنج بر ميداريم و و به دلخواه كمي برنجمون رو روغن داغ ميديم و مخلوط مي كنيم و در ظرف ميريزم و روي سفره مياريملبخند

کلم پلو مشهدی

اين غذا از نوع غذاهاي ترش مزه هست.اگه طعم لیمو عمانی رو دوست دارین توصیه میکنم حتما این پلو رو درست کنید.

بهتره گرد ليموتون خونگي باشه نه آماده.چون مصرف بیش از ٢ قاشق گرد لیموی آماده پلو رو یه خورده تلخ میکنه و رنگشم خیلی تیره نمیکنهابرو

با تشكر از حضورتون

سارا مامان علي

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (15)

الهام
29 بهمن 91 12:27
سلام سارا جون دستت درد نکنه ما این غذا رو بدون کلم درست میکنیم البته با رشته پلو و سیب زمینی نگین شده خیلی خوشمزه میشه البته اگه مثل من کشمش دوست داشته باشید میتونید اضافه کنید


سلام عزیزم.ممنون بابت اطلاعاتی که دادی
سميه
29 بهمن 91 14:19
واي دهنم آب افتاد.


بفرمایید برای شما هم هست
نجمه مامی آرتین و آیسودا
29 بهمن 91 14:52
سلام سارا جون ممنون از این همه هنرنمایی شما با این همه چیزای خوشمزه ولی خودمونیما هیچی کلم پلوی شیرازی نمیشه


سلام نجمه جان.خواهش میکنم
آی گفتی ...من میمیرم برای نوع شیرازیش
شیرازی رو فکر کنم همه بلد باشن.برای همین فعلا اینو گذاشتم

سميه
29 بهمن 91 15:30
مرسي شما هميشه به ما لطف داشتي. قربونت برم.


سميه
29 بهمن 91 15:36
ميگما ......................؟؟ هيچي، هيچي.
فقط خيلي بيستي.


قرررررررررررربانت
مامان اتنا
29 بهمن 91 16:17
D:\New Folder (2)\20120825352.jpg


متوجه نشدم!
samira
29 بهمن 91 17:10
سلام گلم خسته نباشی . اپم حتما بیا...


سلام عزیزم.چشم
samira
29 بهمن 91 17:12
راستی خوشحال میشم باهاتون همکاری کنم... اگه کارهامو دوس داشتی بهم خبر بده گلم...


چشم سمیرا جان.میام خدمتتون
ناز داداش
29 بهمن 91 17:34
سلام جانم ای هم اسم من*
لینکت کردم
کارت حرف نداره

سلام سارا جان
ممنونم عزیزم
مامان ماهان
29 بهمن 91 18:09
کلم پلو فقط شیرازی.
همین هم اگه گرد لیمو رو با سبزیجات معطر جابجا کنی میشه مدل مال ما.

من که عاشق شیراز و شیرازیا و غذاهاشو و...هستم
فریده
30 بهمن 91 12:33
سلام .
دستتون درد نکنه ولی به قول معروف کلم پلو فقط شیرازی . اینم باید خیلی خوشمزه باشه . واقعا ممنون از وبلاگ زیبا و ارزنده شما . من که هر روز این وبلاک رو نگاه می کنم و شما رو الان لینک کردم . ولی نمی دونم این پیام کتاب صوتی کودک رو چطور می تونم از داخل صفحه حذف کنم .ممنون می شم راهنمایی کنید

سلام عزیزم
خواهش میکنم.خوشحالیم دوستان خوبی مثل شما داریم
بله خوشمزس ولی به قول شما به پای شیرازیش نمیرسه.هرچند من به شخصه دوست دارم همه چی رو امتحان کنم و غذاهای متنوعی رو درست کنم
نمی دونم چجوری میشه حذف کرد.یه مدت دیگه حذفش می کنم
سحر
1 اسفند 91 10:50
واااااااای چقد کوفته ریزه!!!!!
آسونم هست. من کلم پلوی شیرازی درستیدم که توش سبزیم داره. منم که حوصله ی سبزی پاک کردن ندارم!!!
ببینم میشه اینو امتحان کنم. آخه مثلا" دارم رژیم میگیرم!!!!
راستی این پودر لیمو عمانی از این معمولیا نمیشه استفاده کرد؟

آرهخیلی زیاد به نظر میرسه
چرا میشه ولی رنگش مثل این نمیشه...طعمشم که حتما فرق داره با خونگیش
خاله نرگس
1 اسفند 91 11:16



ممنونم خواهر جونم
فاطمه امینی
11 بهمن 93 13:03
بسیار عالی،سپاسگزارم با اجازه کپی
یکی از مامان ها
پاسخ
سلام.خواهش میکنم
نینا
19 اردیبهشت 95 13:43
سلام عزیزم.ممنون از آشپزی های خوشمزه ات.منتها این که گذاشتی کلم پلو مشهدی نیست.کلم پلو مشهدی با کلم و هویچ و گوشت چرخکرده و پیاز و رب گوجه فرنگی درست میشه و خیلی هم خوشمزه اس.حتی من از کلم پلو شیرازی هم بیشتر دوستش دارم چون از طعم ترخون اون خوشم نمیاد اصلا.اما کلم پلو مشهدی با هر ذایقه ای جور در میاد.
یکی از مامان ها
پاسخ
سلام عزیزم...ممنون اونی که شما میگید ما بهش میگیم کلم پلو جنوبیما هم خیلی دوست داریم اونجوری برای مشهدی هم والله مادرشوهر گفت این مشهدیه