وبلاگ آشپزیهای مامانوبلاگ آشپزیهای مامان، تا این لحظه: 11 سال و 9 ماه و 21 روز سن داره

♨..آشپزيهاي مامانم..♨

شيريني نخودچي

1391/12/28 22:34
19,682 بازدید
اشتراک گذاری

دستور اين شيريني رو خيليا خواستن كه بذارم

ببخشيد دير شد.فرصتم توي اين روزا با كار سخت مالي و خونه تكوني و هفت سين عروس و تزئينات عروسي فاميل و ...خيلي كم بودنگران

شايد فرصت نشه ديگه دستور جديد تو سال 91 بذاريم

از همه دوستاني كه توي اين 8-9 ماهه همراهمون بودند و تجربه هاشون رو در اختيارمون گذاشتند بسيار سپاسگزاريم

استقبال دوستان از آشپزخونه مجازيمون(با متوسط 2000 بازديد در روز براي يه وب تازه كارچشمک) و تشويقهاشون خيلي به ما براي ادامه كار انگيزه ميده و سعي ميكنيم در سال آينده با دستورهاي بهتري در خدمتتون باشيملبخند

پيشاپيش سال نو را به همه دوستان تبريك ميگيم و اميدواريم سال آينده سالي سرشار از شادماني و سلامتي و ...باشهقلب

بريم سراغ شيريني پرطرفدار نخودچي

شيريني نخودچي

مواد لازم:

روغن جامد:200 گرم

شكر ريز(پودر شده):200 گرم

آرد نخودچي مرغوب:400 گرم

پودر هل:1 ق چايخوري

گلاب:1 ق مرباخوري

طرز تهيه:

ابتدا روغن و شكر (توي آسياب برقي پودر كنيد)را با هم خوب مخلوط ميكنيم تا نرم و لطيف بشه

شيريني نخودچي

آرد و پودر هل رو اضافه كنيد و با دست ورز بديد تا خمير چسبنده اي بدست بياد

شيريني نخودچي

شيريني نخودچي

اين خمير با ورز دادن نرم ميشه...

اگه 24 ساعت به خمير استراحت بديد خيلي خوبه(در جاي خنك)من توي يخچال ميذارم هميشه

ولي پيش اومده كه من 1-2 ساعت هم استراحت دادم ومشكل خاصي پيش نيومده

شيريني نخودچي

خمير را به قطر 1 سانت باز كرده و با قالبهاي مخصوص قالب بزنيد و خيلي آروم برداريد و توي سيني بچينيد.حواستون باشه فرم شيريني با برداشتن بهم نخوره.من با خود قالب شيريني رو برميدارم و توي سيني ميچينم

شيريني نخودچي

و يك دونه خلال پسته يا پودر پسته به آرومي روش قرار بديد

اگه قالب مخصوص نداريد هم باز مشكلي نيست.ميتونيد با دست گرد كنيد و يه خلال پسته توش فرو كنيد.من كه وقتي از قالب زدن حوصلم سر ميره اين كار رو ميكنمنیشخند

شيريني نخودچي

فر رو از قبل با دماي 170درجه سانتيگراد گرم كنيد و شيريني رو به مدت 10-15 دقيقه در فر قرار بديد

حواستون باشه شيريني نسوزه.شعله ها و دماي فرها با هم متفاوته ها

اجازه بديد شيرينيها كاملا خنك بشه وبعد به آرومي از توي سيني برداريد و توي ظرف مورد نظر بچينيد

شيريني نخودچي

**ميتونيد به جاي گلاب از زعفران دم كرده استفاده كنيد

اگه ميخواين شيريني تون راحتتر قالب بخوره ميتونيد 2-3 قاشق از آرد نخودچي كم كنيد و به جاش آرد سفيد بذاريد

و ميتونيد به جاي روغن جامد توي مغازه ها از روغن قنادي كه در لوازم شيريني فروشيها موجود هست استفاده كنيد ولي من يه بار درست كردم طعم و عطر روغن جامد هاي معمولي رو نداره اما قالب زنيش و فرم شيريني خيلي راحتتر و قشنگ تر درمياد(ديگه به خودتون بستگي داره كه چي براتون مهمترهچشمک)

اگر از روغن قنادي براي شيرينيهاتون استفاده ميكنيد توصيه ميكنم با روغن جامد معمولي مخلوط كنيد و چرخ كنيد(چون روغن قنادي خيلي وقتا سفته)و بعد استفاده كنيد.فرصت كمه كسي توضيحات بيشتر خواست در قسمت نظرات بپرسه جواب ميدملبخند

پيشنهادم اينه اين شيريني رو حتما براي عيد درست كنيد

با تشكر از حضورتون

سارا مامان علي

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (13)

مامان محمد و ساقی
29 اسفند 91 0:40
سلام سارا جون.خسته نباشی عزیزم.من نخودچی درست کردم.واقعا" آسون و خوشمزست.مشکل همون قالب زدنه فقط.
ممنون


سلام عزيزم
شما كه كدبانويي
مستانه
29 اسفند 91 9:18
مگر کار مالی هم می کنید" ای ول " دستپختت که خوبه" کارهای مالی" چطور .


با اجازتون
نميدونم از رئيسمون بپرسيد
مامان پریسا
29 اسفند 91 12:06
سارا جون دستت درد نکنه عالیه.


ممنون عزيزم
فرشته
3 فروردین 92 15:48
سلام مرسی از دست پخت علیت و خوب مراحل و توضیح میدین کاملا متوجه میشیم


سلام.خواهش ميكنم
مامان محمد و ساقی
4 فروردین 92 14:42
سلام سارا جون
اومدم ببینم پیش غذا چی دارین تو قسمت پیش غذا عکس بعضی هاشون که جای دیگه آپلود کردین باز نمیشن
ولی الان میخوام بورانی هویج درست کنم


نت مرجان جون قطعه.ايشاالله سر فرصت درستشون ميكنه
نوش جان عزيزم
نیایش
8 فروردین 92 12:20
سلام مامانای مهربون
من اتفاقی پیداتون کردم
بی تعارف بگم وب عاللللللییییییییییییییییی دارین

دستورات غذایی تون خیلی کاربردی ان و فقط جنبه تزیینی ندارن!!
تازه عجیب و غریب هم نیستن
من که طرفدارتون شدم
فقط اگه میشه غذاهای بدون فر بیشتر بزارین
اخه ما فر نداریم
همسری قول داده واسم بگیره
راستی به پاتق سر بزن خوشحال میشم
اگه دوست داشتی و خوشت اومده تبادل لینک کنیم
امیدوارم دوستای خوبی بشیم
هر چند وب من ربطی به آشپزی نداره
پر حرفی کردم شرمنده
ممنونم
منتظر حضور گرمت تو پاتق هستم
شاد باشی دوست گلم


سلام عزيزم
ممنون از تشويقتون.چشم سعي ميكنيم دستورهاي بدون فر هم بذاريم
حتما بهتون سر ميزنيم
ممنون از حضورتون
اتنا مامان نگین
13 خرداد 92 12:19
http://www.niniweblog.com/upl/neginjooni/13702424129.jpgسلام سارا جون خیلی عالی بود فقط اعصاب میخواد قالب زدنش در حد تیم ملی.


سلام عزیزم
ممنون
آره واقعا سخته
مامي كيانا
6 مهر 92 13:27
سلام و خسته نباسيد
يك سوال
سيني فر احتياجي به چرب كردن يا كاغذ داره؟



سلام عزیزم.بله عزیزم.بهتره این کار رو بکنید
ولی دقت کنید تا شیرینی ها سرد نشده از سینی جداشون نکنید
مامي كيانا
6 مهر 92 13:31
منظورتون از شكر ريز چيه؟
يعني آسيابش كنم؟


بله عزیزم
هدی
11 آذر 92 18:53
نمیدونم چراهروقت میخام این شیرینی رو درست کنو سفتمیشه و ترک میخوره درضمن خاستم بپرسم میشه موایکه گفتیدرو نصف کنم؟
یکی از مامان ها
پاسخ
گلم میزان آردت زیاده البته این شیرینی از نوع شیرینیهای خشکه و حالت شکننده داره بله میشه نصف کرد
الهه مامان یسنا
22 اسفند 92 12:23
سلام عزیزم خسته نباشی یه سوال داشتم میشه به جای روغن از کره استفاده کرد؟
یکی از مامان ها
پاسخ
سلام گلم.اصلا این کار رو نکن ولی میتونی از روغن صاف قنادی استفاده کنی
کیمیا
26 بهمن 93 10:18
سلام عزیزم ببخشید من درستش کردم اما شیرینی ها زیرشون میسوخت وروشون خمیر بود.بعد پودرشکر میرفت زیر دندونم
یکی از مامان ها
پاسخ
سلام عزیزم...حرارت فرتون بالا بوده شکر رو باید خوب پودر میکردید...از پودر قند استفاده کن سری بعد
مهرسا
17 اسفند 98 19:27
سلام شيريني نخودچي درست كردم زيرش كمي طلائي شد ولي بعد از پخت احساس ميكنم خميره و توي دهن پودر نميشه بهنام ميچسبه