وبلاگ آشپزیهای مامانوبلاگ آشپزیهای مامان، تا این لحظه: 11 سال و 9 ماه و 28 روز سن داره

♨..آشپزيهاي مامانم..♨

خورشت کنگر

1392/2/13 19:18
82,849 بازدید
اشتراک گذاری

خورشت کنگر به دوصورت سبزرنگ و قرمز رنگ درست میشه

طرز تهیه دو موردشو تو ادامه مطلب گذاشتم

خواص درمانی کنگر

خورشت کنگر

 

خورشت کنگر به دوصورت سبزرنگ و قرمز رنگ درست میشه

 

من هميشه قرمزشو درست ميكنم و مدل قرمزشو بيشتر دوست دارم. براي اولين بار مدل سبزشو درست كردم كه از طعمش خوشم اومد ولي اولويت رو به همون مدل قرمز ميدم...

مواد لازم:

کنگر پاک کرده و شسته شده:نیم کیلو

گوشت گوسفند یا گوساله :300 گرم(میتونید از گوشت مرغ هم استفاده کنید)ميزان گوشت ثابت نيست...

پیاز درشت:1 عدد

رب وجه:1 قاشق غذاخوری

سبزی(نعنا.جعفری.گشنیز):ساطوری شده:حدودا 3 لیوان

نمک.فلفل.زردچوبه.لیموعمانی:به میزان لازم

آب زعفران دم کرده:2 ق غذاخوری

آب لیمو یا آب غوره:به میزان لازم

طرز تهیه:

كنگر اين شكليه.مردم شهر ما كمتر با اين گياه آشنا هستن.منم تقريبا سه ساله كنگر خور شدمچشمک

خورشت کنگر

 با قيچي پاكش كنيد راحتتره.خارهاشو و سر و دمشو بگيريد و پوسته ي سياه روشو دربياريد

اين دست مادرشوهر عزيزمهماچقلب


يه ظرف آب كنارتون باشه و وقتي كنگرها رو پاك كرديد توي اون بزاريد تا سياه نشن

كنگرها رو ميتونيد به هر اندازه اي كه خواستيد خرد كنيد

خورشت کنگر

پياز رو خلال خلال كرده و تفت ميديم.طلايي رنگ كه شد گوشت رو اضافه ميكنيم و با زردچوبه تفت ميديم

 خورشت کنگر

به دلخواه رب اضافه ميكنيم(ميتونيد اضافه هم نكنيد)

چون كنگرهاي اينجا كمي سفت تره من از همون اول به مكواد اضافه كردم كمي تفت دادم.

ولي كنگرهاي كردستان و فارس رو كه ديدم ترد تر و تازه تر هستن و يك ساعت آخر بايد به خورش اضافه بشه

خورشت کنگر

3-4 ليوان آب اضافه ميكنيم و اجازه ميديم تا مواد بپزه.نمك و فلفل و ليمو عماني رو هم در بين پخت اضافه ميكنيم

خورشت کنگر

بيش از يه ساعت به پايان پخت مونده سبزي هاي ساطوري شده  رو تفت ميديم و به خورشت اضافه ميكنيم.(بعضيا نعنا و جعفري اضافه ميكنن...بعضيا نعنا و گشنيز،من سه تاشو گذاشتمنیشخند)گشنيز باعث شد مزه خورشت شبيه به قليه بشه

خورشت کنگر

خورشت کنگر

در پايان آب غوره يا آبليمو(بنابر ذائقتون )اضافه بكنيد

خورشت کنگر

 

یاا...

با اجازه.....

 

شاید خیلی واضح نباشه ! اما خوب خاستم جنسمون جور باشه

-------------------------

 

توي مدل قرمز ديگه از سبزي استفاده نميشه.من به اندازه يه پيمانه لپه ميخيسونم و در اول پخت به خورشت اضافه ميكنم.عكسشو مرجان جون ايشاالله برامون ميذاره.من از قرمزش عكس ندارم.

-------------------

كنگر ماست هم به اين صورت درست ميشه كه گنكر ها رو 2-3 بار ميجوشونيم و آبشو عوض ميكنيم و با نمك و پودر سير (يا سير رنده شده)با ماست مخلوط ميكنيم.بعد از 2-3 روز كه در ظرف دربسته در يخچال نگه داشتيم به ميل خودتون پونه يا پودر نعنا خشك اضافه ميكنيم...

اين ماست رو با شعر معروفش تقديم كنيد به حاج آقاتونزبانمژه

كنگر ماست

----------------

چون توي شهرمون خيلي از كنگر استفاده نميشه اطلاعات من هم در همين حد بود.خوشحال ميشم اگر تجربه و دانسته اي دراين زمينه داشتيد براي ما در قسمت نظرات بنويسيد.

توصيه نوشت:اين خورش رو براي مهموناتون درست نكنيدا .حتما اين مثل رو شنيديد كه كنگر خورده و لنگر انداختهچشمکنیشخندعجيب آرامش بخشهقلب

با تشكر از حضورتون

سارا مامان علي

 

پيشنهاد ميكنيم از پستهاي زير ديدن فرماييد

 

بادمجان كبابي(غذاي مازندران)

 

خورشت لوبيا سبز و هويج

 

باقلا قاتق

 

مرغ مجلسي

 

خورشت باميه

 

راز و رمز خورشت ها

 

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (28)

سارا مامان علي
9 اردیبهشت 92 2:26
چه آنلاينييييييييييييي مرجان جون
اي جان عجب خورشتيه ها.معلومه وضعتون خوبه.پرگوشته ها
خووووب هم جوره جنسمون با هم


مگه بختیاریا رو نمیشناسی باید غذاشون پرگوشت باشه!!!!!
مامان امیرناز
9 اردیبهشت 92 12:25
سلام ساراجونم چرا وبلاگت اینطوری شده نظرم که نمیشه گذاشت اخهمن نمی دونم چرا تا یه وبلاگی خوبه سریع کاری می کنن طرف ببندتش ترخدا نبندی ها دلمون برات تنگ میشه یه سر بهم بزن می خواستم بگم بیای عکسامو ببینی اومدم رمز بدم دیدم پستات نظر نمیشه داد _______ منتظرتم بیا پیشم


سلام عزیزم.وبو نبستم
میام پیشت
اتنا مامان نگین
9 اردیبهشت 92 12:29
سلام عزیزای جنوبی یه خواهش میشه تهیه قلیه ماهی رو برای ما بزارید.من بچه بودم خوردم اما الان دوست دارم درست کنم .منتظر بمونم؟؟؟؟می مونم .


سلام آتنا جون.چشم
مامان آوا
9 اردیبهشت 92 21:00
سلام خانمی من اومدم به وبتون دیدم همش رمز دار شده .موفق باشید.مهربانی مادر است
ایثار مادر است
عشق مادر است
زندگی مادر است
رنجر مادر است
غم خوار مادر است
درد مادر است
تنها مادر است
بهترین جمله گیتی مادر است .
مامانی خوب پیشاپیش روزت مبارک


سلام عزیزم.ممنون.نظرات اولشو باز کردم
مامان محمد و ساقی
12 اردیبهشت 92 23:41
من تو رشت کنگر ندیدم.دلم میخواد


بيا اينجاااااااااا
ღ مامانِ آینده یه فسقـِــلی ღ
30 تیر 92 18:37
اون موقع ها که مجرد بودم، مامانم زیاد درست میکرد.

آره، با حرف شما موافقم... توی استان فارس کنگر ترد تر هستش. چون یادمه مامانم زیاد نمیذاشت بپزه، زود لِـه می شد.

اما یادمه مامانم اصلا سبزی نمیریخت...

یعنی مثه خورشت بادمجون، نیاز به سبزی نداشت...

ممنونم سارا جان


مامانتون ماشاالله يه پا كدبانوست
آره من هميشه بدون سبزي درست ميكنم.خوشمزه تره
منم از حضورتون ممنونم گلم
ღ مامانِ آینده یه فسقـِــلی ღ
2 مرداد 92 0:50
من همیشه با مقدار آب ِ خورش مشکل دارم...

یا کم میریزم و هی آب اضافه ش میکنم... یا اینقدر آب زیاد میریزم که
حرارت رو زیاد میکنم تا آبش بخار بشه...

مخصصصوصا قورمه سبزی و قیمه

کمک


خب یکی دوبار درست کنی دستت میاد دیگه!
آخه برای هر خورشتی فرق داره...هرکدومو گذاشتیم میزان آب رو هم میگیم
مامان علی مرتضی
2 شهریور 92 16:53
سلام سارا جان خیلی خوشحال از اموزش این خورشت،توی ایلام کنگرو بصورت خام میخورن من زیاد خوشم نمیاد ونمیدونستم میشه باهاش خورشت درست کرد توی دفترمو اموزش هم خورشتشو هم ماستشو نوشتم الان که خبری از کنگر نیست اگه اشتباه نکنم زمستون میاد دوست دارم کدبانو ی عزیز


سلام گلم
خوشحالم مفید بوده براتون
میشه گفت یه جور غذای نوروزیه
منم همینطور عزیزم
مامان علی مرتضی
5 شهریور 92 16:02
سلام سارا جان پرسیدم درمورد کنگر گفتن بهارمیاد نه زمستون ببخشید اشتباه شد
مامان بهنام
9 اردیبهشت 93 5:39
ساراجون لطفا غذا پختن به منهم یاد بدید آخه دست پختم خوب نیست و بابای بهنام جون به من خیلی ایراد میگیره ومکن خونه بابام اینها دست به سیاه وسفید نمی زدم حالا آشپزی ام خوب نیست وشوهرم شکموئه می ترسم بره یه کار بده دستم با تشکر مامان بهنام
یکی از مامان ها
پاسخ
عزیزم آشپزی اصلا کار سختی نیست..فقط یه ریزه حوصله و علاقه میخواد که مطمئنم داری...فق کمی همت کن و شروع کن
مامان بهنام
12 اردیبهشت 93 22:11
بخدا خیلی دلم میخاد با دل وجون آشپزی کنم ولی به آشپزی دل نمیدم ووقتی میخام آشپزی کنم انگار یک کامیون بار را میخام تنهائی جابجا کنم وبهنام جون هم از آشپزی من ایراد میگیره خسته شدم متشکرم که به حرفهم گوش میکنی
یکی از مامان ها
پاسخ
عزیزم..آخی خب از غذاهای آسون شروع کن...یا برو کلاس آشپزی انگیزه بگیری
بابای بهنام
15 اردیبهشت 93 23:33
ممنون ازراهنماییتون دیگه خودم غذادرست میکنم ولی کنگرهاش خارداره وکتش بدنیست بارم ممنون موفق وموید باشید
یکی از مامان ها
پاسخ
خواهش میکنم.خوشحالم مفید بوده
حسین
17 اردیبهشت 93 5:58
سلام برنامه ووبلاگتون خیلی عالیه- ببخشید راجع به کوته کنگر بیشتر بنویسید -چون با باجناقم سر کوته کنگر شرط بندی کرده ایم برای خوردن کوت اگر من بردم او بخوره واگر او برد من کوت بخورم -از برنامه تون کمال تشکر را دارم
یکی از مامان ها
پاسخ
سلامحالا این کوته کنگر چی هست؟میپرسم ببینم کسی میدونه؟جالبه شرط بندیتون
نبی
18 اردیبهشت 93 0:01
سلام - کوت کنگر در پایین کنگر قسمت سیاه رنگ هست وتقریبا سفت وبرآمده هست و قابل خوردن هم نیست حتما این دوتا باجناق سر نخوردنش دعوا دارند -حالا که دعوا دارید هردوتاتون بخورید تاسیر بشید ولی قابل خوردن نیست - (ته کنگر) به زبان محلی می گویند کوته کنگر
یکی از مامان ها
پاسخ
سلام/ممنون از اطلاعاتی که دادیدببینیم آخرش چیکار میکنن این دوتا باجناق؟!!!
نبی
18 اردیبهشت 93 22:27
سلام این کوت کنگر همان ته کنگر هست که سیاهرنگ وکمی هم سفت هست وقابل خوردن نیست بلکه اگر بخواهند کسی را اذیت کنند بهش میدن وباید همینطور باها ش ور بره بخصوص کسانی که نمی دانند کوت چیست
حسین
20 اردیبهشت 93 7:08
سلام ما دوتا باجناق یه جورائی باهم کنار میائیم -یا من آنقدر می خورم تا رودل بگیرم (البته ببخشید) -یا باجاقم .چون او با اینترنت سرو کار نداره مطمئنا من موفق میشم -واونوقت خبرش به شما می دهم -جدا میگم کوتش خیلی مزه داره -البته آماده کردن وخوردنش کار داره به همین راحتی ها هم نیست - متشکرم که در دعوای من وباجناقم منتظر نتیجه هستید با تشکر
یکی از مامان ها
پاسخ
سلام.چه جالبپس چون شما فقط نت دارید ما هم برای شما آرزوی موفقیت میکنیم خواهش میکنم.نتیجه رو حتما بگید
حسین
20 اردیبهشت 93 18:35
برادری بنام بهرام دارم این دفعه چندتاکت براش بردم اونم خیلی مشتاق شدفکرکنم پیامهاروخوتده منم براش ارزوی توفیق دارم
حسین
21 اردیبهشت 93 6:16
در جنگ بین باجناق بازنده یا برنده ای نیست بلکه باخت باخت برای اون دونفر هست برندگان واقعی در خانه نشسته اند ما که موفق نشدیم ولی بازنده هم نشدیم چون دراین میان آتش بیاران معرکه (دور از جان شما)-(که احتمالا برادرم یاشوهر خاله ام باشد) برنده شد- و یکی به این باجناق ما فهماند وایشان هم با اطلاعات قبلی راجع به کوت و....اینها آمد ومن در مقابل عمل انجام شده قرار گرفتم واز دعوای مصلحتی امان کوتاه آمدیم منتظر دعواهای بعدی من وباجناقم باشید امیدوارم این دفعه سر کوت نباشه
یکی از مامان ها
پاسخ
خوش به حال آقایون...وقت دارید دعوا کنید
بهرام
21 اردیبهشت 93 21:42
سلام من در خانه نشسته ام ودارم رجز خوانی این دو همریش (باجناق را تماشا می کنم این دو نفر می خواهند کنگر بخورند بخورند کوت کنگر بخورند بخورند هرچه کوت می بینند بخورند نوش جانشان آنقدر بخورند تا غش کنند نوش جانشان - ولی من در دعوای باجناق ها شرکت نمی کنم - ولی در خوردن آنهم اگر دعوت کنند ممکن هست شرکت کنم راجع به خوروشتی مرغی کبابی چیزی کاش از شما می پرسیدند نه راجع به کوت -حسین آقا -خوردن کوت نوش حانت -گوارای وجودت -بشه گوشت بچسبه به تنت - من در جریان شرطشان بوده ام ولی به باجناقش نگفته ام
یکی از مامان ها
پاسخ
سلام.ظاهرا به خیر گذشته آره کاش دستور غذایی میپرسیدن یا بهمون یاد میدادن ممنون از حضورتون
مامان بهنام
22 اردیبهشت 93 21:44
سلام، خوش به حال جاری من آخه برادر شوهرم آشپز قابلیه - من که بهش حسودی می کنم - چون هم شوهرش آشپزی می کنه - هم بیشتر مواقع هرجا میره دست خالی بر نمی گرده وحتما آشی غذائی چیزی برای جاریم میاره - واونهم فورا بمن زنگ میزنه برای اینکه من را بچزونه بهم میگه - من تلاش می کنم تا سرش تلافی در بیارم ویک آشپزی بشم که خدا بدونه - انشاالله -مرســــــــــی ساراخانم
یکی از مامان ها
پاسخ
سلام عزیزم.خواهش میکنمپس تلاشتو بکن و از همین الان شروع کن
مامان بهنام
22 اردیبهشت 93 21:46
اینهم تقدیم به جاریم -
حسین
26 اردیبهشت 93 6:13
سلام مثل اینکه دیگه کاری به دعوای من وباجناقم ندارید - خداراشکر ختم به خیر شد اگه هم با شما شوخی کردیم در این دعوای باجناقی شما ببخشید آخه ما با هم خیلی کل کل داریم نه ازروی دشمنی بلکه دوستانه بنظرم در ایران هیچ کس پبدا نمیشه مثل من باجناق دوست باشه - یه یاجناق خوب بهتر از دوبرادره که آدم کاری به کارشون نداشته باشه - بزن دست قشنگه رو برا من وباجناقام
یکی از مامان ها
پاسخ
خدا رو شکر به خیر گذشت اتفاقا همسرم و باجناقش هم خیلی با هم خوبن و مثل برادرن به افتخار همه باجناق ها علی الخصوص شما میگم آخرش شما چند نفرید؟
بهرام
28 اردیبهشت 93 6:23
سلام عجب آشپز قابل وماهری هستی اگه اینها را خودتون پخته باشید وآدم با دیدن این عکس ها حسابی دهانش آب می افته باید گفت آفرین بر آشپز ماهری که توانسته این غذای خوش رنگ که مطمئنا خوش مزه وخوش طعم هم هست بپزه واز انگشتهاش هنر می باره دست وپنجه اش طلا واقعا این دم صبحی حسابی اشتهام باز شده پاشم برم یه غذائی با تخم مرغ درست کنم بخورم تا ناهار بتونم املت بخورم برات آرزوی موفقیت سلامتی وتندرستی وهم چنین خانواده محترمتا دارم
یکی از مامان ها
پاسخ
سلام ممنونم از دعای خوبتون.لطف دارید.نگاهتون زیباست
بهرام
29 اردیبهشت 93 5:49
سلام خسته نباشید لطفا در مورد غذاهائی که هم خوش مزه باشه وهم رژیمی باشه برای چربی خون بالا وفشار خون بالا وبشه خورد ومنتظر فرصت برای جبران مزه اش نباشیم - با تشکر از شما
یکی از مامان ها
پاسخ
سلام.غذاهامون که همه خوشمزه هستن رژیمی هم چند موردی گذاشتیم...هرچند بیشتر غذاهارو با روغن کمتر درست کنید خب میشه رژیمیکرد ولی چشم ممنون
حسین
10 خرداد 93 11:31
خدائیش من 7تا با جناق دارم یک به یک از هم بهتر به به بخدا همه شون روی چشم من جا دارن میمیرم وقتی زنگ می زنن میگن ما می خواهیم سری به تو بزنم دست وپام را گم می کنم بخصوص با اونکه سر کوت با هم شرط بندی کردیم آخه خیلی عاشق کوت هست وخدا ما 8تا را برای هم نگهداره باجناق نگو کاکا بگو بی بلا بگو عزیز ه جان ما بگو کاش 14 تا بودند بجای این 7تا میمیرم براش
زهرا
16 آبان 93 13:44
کوکوی کنگر و بورانی هم میتونیم درست کنیم من جفتشو درست کردم طعمشون عالیه کوکو به این صورته که اول کنگرا رو ابپز میکنیم البته با اب کم بیشتر بخار پز شه بعد که پخت میکسش میکنیم و با تخم مرغ و ارد و ادویه مثه کوکوی معمولی سرخش میکنیم امتحان کنید پشیمون نمیشید
یکی از مامان ها
پاسخ
خیلی خوشحال میشم دستور کوکوی کنگر رو کامل و با ذکر میزان مواد برامون بنویسیدممنون از اطلاعاتتون عزیزم
رحمانی
1 اردیبهشت 95 8:51
سلا م عالی بود ممنونم
مادر آراد
9 اردیبهشت 97 14:11
سلام خسته نباشید من خودم کردستانی هستم کنگر زیاد میخوریم ۲۵کیلو رو آوروم وتمیز کردم وفریزر کردم شما خورشتشو درست کردین یه مدلشم خییییییلی خوشمزه ست وخیلیم ساده ست اول کنگرهارو تمیز میکنیم نباید خرد کنیم باید درسته باشه بعد شستن رو اجاق میذاریم وآب میریزیم روش که بپزه وقتی قشنگ پخته شد رو صافی میریزیم وآبش تموم شد وسرد شد دوسه تا تخم مرغ میاریم قشنگ هم میزنیم تا سفیده وزرده یکدست بشن توش نمک ویکم فلفل سیاه میریزیم ویه ماهیتابه توش به اندازه روغن میریزیم اون کنگرهارو به تخم مرغهامیزنیم میدارم توماهیتابه درب ماهیتابه رو میذاریم قشنگ سرخ بشن هردوطرفش ... بعد بانون میخوریم ازگوشت خوشمزه تره امتحان کنید ☺موفق باشید