وبلاگ آشپزیهای مامانوبلاگ آشپزیهای مامان، تا این لحظه: 11 سال و 9 ماه سن داره

♨..آشپزيهاي مامانم..♨

میتلف1

1392/7/25 23:39
17,498 بازدید
اشتراک گذاری

 اینم یه غذای شیک و مجلسی و بسیار خوشمزهخوشمزه

کمی درست کردنش زمان بره ولی ضرر میکنه هرکی درستش نکنه

از اون غذاهای شوهر پسنده هاچشمک

میتلف

مواد لازم:

گوشت چرخ شده 500 گرم

نان تست:2 برش

شیر نصف پیمانه

تخم مرغ کوچک:2 عدد(اگه بزرگ داشتید یکی کافیه)

پیاز :1 عدد درشت

گوجه فرنگی پوره شده:نصف پیمانه(میشه یک عدد متوسط)

ترکیب کرفس و جعفری ساطوری شده:نصف پیمانه

سیر ساطوری شده:یک ق غ

سس قرمز(یا رب گوجه)1: ق غ

نمک.فلفل سیاه:به میزان لازم


مواد لازم روی میتلف:

کالباس دودی تنوریخوشمزه:2 ورق ریز خرد شده

فلفل دلمه:1/2 پ

پیاز خرد شده:1 عدد متوسط

سیر خرد شده:1 ق غ

سس خردل:2 ق غ

سرکه:2 ق غ

شکر:1 ق غ

نمک:به میزان لازم

سس قرمز فلفلی تنـــــــد:یک چهارم پ

در صورت داشتن آب مرغ:1 پ در غیر اینصورت کمی آب و یه ریزه زردچوبه اضافه کنید

 

طرز تهیه:

ابتدا تخم مرغ و شیر رو با هم مخلوط کنید

میتلف

 نان تست هارو به مدت نیم ساعت توی این مواد بخیسونید و بعد با چنگال لهش کنید

میتلف

توی اون نیم ساعت سس رو آماده کنید:

پیاز رو تفت بدید،بعد فلفل دلمه و سیر رو اضافه کنید

میتلف

کمی که تفت داده شد کالباسها رو اضافه کنید

میتلف

بعد گوجه نگینی خرد شده و نمک رو اضافه کنید

میتلف

سس خردل،سرکه،شکر و آب  و سس تند رو اضافه کنید و بذارید با حرارت ملایم بجوشه تا غلظت پیدا کنه

وووووووووووی اگه بدونید چه بویی توی خونه میپیچه؟؟؟؟؟؟؟قلباصلا میشه خالی خوردشخوشمزه

میتلف

توی یه ماهیتابه جداگانه پیازها رو تفت بدید(خیلی نمی خواد سرخ بشه)گوجه پوره شده رو اضافه کنید(اگه کرفس داشتید با گوجه تفت بدید،من نداشتم)سیر رو اضافه کنید و باز هم تفت بدید.کمی نمک اضافه کنید و بذارید تا کاملا آب گوجه کشیده بشه و بذارید کناری تا خنک بشه

میتلف

گوشت(دو بار چرخ شده باشه)رو در کاسه بریزید،نانها و سس درون میتلف و جعفری و سس قرمز فلفل و نمک رو به گوشت اضافه کنید و خوب ورز بدید

میتلف

میتلف

کف قالب رو کاغذ روغنی بذارید(نذارید هم اشکال نداره ولی چربش کنید)

و گوشت رو توی قالب بذارید و با دست فشار بدید

دو قاشق سس گوجه و کالباس رو که آماده کرده بودید روی گوشت بریزید و در فری که با دمای 180 درجه از قبل گرم شده به مدت 1 ساعت و نیم بذارید تا مغز پخت بشه.البته من نیم ساعت آخر که مونده بود از فر دراوردم و به پیشنهاد مرجان جون روش پنیر پیتزا ریختم و دوباره توی فر گذاشتم

میتلف

قبل از خارج کردن از قالب 15 دقیقه صبر کنید و بعد با دوتا کفگیر به آرومی از توی قالب دربیارید

و با پوره سیب زمینی و سس کالباس و سبزیجات پخته شده سرو کنید

میتلف

این غذا با استقبال شدید همسر و پسرم و دوستای پسرم که مهمونمون بودن مواجه شدقلب

بچه ها که همش میگفتند از سوپش میخوایم(منظورشون سس روی میتلف بودنیشخند)

توصیه میکنم سس رو دوبرابر درست کنیدچشمک

میتلف

میتلف

**میتلف یه غذای ترکیه ایه که در مهمونیا بیشتر درست میکنند...توی ایران هم توی بعضی جشنها و عروسی ها سرو میشه ولی مطمئن باشید این میتلف نخواهد شدچشمک

 **یک میتلف خوب باید نرم و منسجم و دارای عطر سبزیجات و ادویه  باشه ولی نباید این عطر بر طعم گوشت اثر بذاره

**گوشت میتلف بهتره مخلوطی از ترکیب گوشت گوساله و گوسفند و یا حتی بوقلمون باشه ولی هر کدوم میذارید حتما کم چرب یا بدون چربی باشه

**باید سبزیجات به خوبی ساطوری شده باشند تا موقع برش دچار مشکل نشوید

**به جای نان تست میتونید از آرد سوخاری استفاده کنید

**اگر از این غذا استقبال شد حتما انواع دیگر میتلف رو هم آموزش خواهم داد

**ببخشید اگه تزئینات خوب نبود آخه اصلا فرصت ندادند خوب عکس بگیرم ولی باز هم سعی کردم از همه زوایاش عکس بذارمنیشخند

**کلی غذا جلوتر از این دستور بود ولی به درخواست مامان آرشیدا جان اوردمش جلوترقلب

**با تشکر ویژه از مجله هنرآشپزی بابت آموزشهای عالی و مفیدش

سارا مامان علی خوشتیپ

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (31)

مامان آرشیدا کوچولو
25 مهر 92 23:53
مرسی عزیز من میخونم میام نظر میدم



خواهش میشه
مامان آرشیدا کوچولو
26 مهر 92 0:04
فوق العاده بود
سارا جونم تو خودت نمره بیستی
تو مثل هیچ کسی نیستی
آخ حالا نصفه شبی برم چی بخورم که آب دهنم کم بشه آخه دختر


ممنوووووووونبیستی از خودته
آخی...اشکال نداره...کالری میسوزونی عوضش
مامان آرشیدا کوچولو
26 مهر 92 0:08
ممنون عزیز دلم ... برا فردا که جمعه باشه با شوشویی تصمیم گرفتیم یه غذای جدید بخوریم این خشکبار با رب انار رو دیده و دیگه اومدیم حاضر بشیم بیایم خونتون دیگه که زنگ زدم بهت
آخرش هم قرارشد برام سولاردم بخره براش از این غذا خوشمزه ها بدرستم
عاشق دستپخت خوشمزه تم سارایی
حتما میدرستمش


سلام ما رو برسونید خدمتشون
انشاالله درست کنید و لذت ببرید
پیشاپیش سولاردم مبارک
مامان ریحان
26 مهر 92 1:05
سلام
مثه همیشه عالی سارا جون
من که میونه ی خوبی با پیاز و گوجه ندارم میشه رنده کرد ؟


سلام عزیزم.ممنون
رنده کنی خیلی هم بهتره ولی علی ما هم که گوجه ی توی غذا رو نمیخوره اینو کامل خورد
ღ مامانِ آینده یه فسقـِــلی ღ
26 مهر 92 3:05
مگه میشه غذایی سارا جون درست کنه و کسی دوست نداشته باشه.... ؟

با نیشی باز، یعنی اینجوری بدو بدو اومدم ادامه مطلب، دیدم که واسه طبخش فـِـر نیازه...

نمیدونم چرا 5 سال پیش، واسه خرید ِ جهیزیه به مامانم گفتم من اجاق ِ بدون فر می خوام...

در هر صورت مرررررررسی

تزئیناتت خیلی هم خوبهههه... کیفیت عکس ِ دوربینتون که منو کُشتهههههه


قررررررررربونت برمممممممم.ممنون
عزیزم میتونی روی گاز هم درست کنی...توی یه قابلمه آب بریز و قالبتو که روش کاغذ آلومینیوم کشیدی و چندتا سوراخ کردی رو توی قابلمه بذار...آب تا نیمه ی قالب بیاد...
میتونی توی ماهیتابه هم بذاری و اندازه ماهیتابه جوری باشه که میتلف ضخامت داشته باشه.بعد روی شعله پخش بذار...روشم درب ماهیتابه رو نذار،آلومینیوم بکش و چندتا سوراخ کن چون مواد میتلف آب میندازه و باید از کنارش بیرون بریزی ...
یه بار امتحان کن
واااای میدونم کیفیت دوربینمون خیلی خوب نیست
خاله نرگس
26 مهر 92 13:49
هی فقط واسه پسر و شوهرت از این غذاها درست ککن میگم من نفهمیدم..اون مواد که درست کردی چی شد؟بین گوشت گذاشتی؟بعد اون سس گوجه برا روشه؟یکم عکسا و توضیحاتت گنگ بود دخترم

نه دوستای علی هم بودند،تازه یه خوردشم رفت طبقه بالادعا کن مرخصی جور شه بیام واست درست کنم

خودم هم فکر کردم مبهمه...اون سس دومیه توی مواد گوشتی میره(که فقط پیاز و گوجه هست...)...سس کالباس تنوری دو قاشقش میره روی میتلف و توی فر میره و بقیش برای کنار غذا استفاده میشه...
خواهر فرناز
26 مهر 92 14:11
سلام خصوصی


سلام گلم.میتونی نظرات رو بخونی و جوابت رو بگیری
مامان کوروش
27 مهر 92 8:45
وای سارا دلم آب افتاد رفتم که درست کنم گزارش کار رو حتما میدم
راستی سارا خامه رو مثل روش خامه صبحونه که خودت میزنی به مدت یک ربع اونو درست کردم خامه سفت خوب شد فقط مزه اش خوشم نیومد وانیل هم بهش زدم شاید هم نوع خامه بود که مزه خوبی نداشت وگرنه من کارم درسته

آفرینمنتظر گزارش کارم
آره حتما از خامه بوده وگرنه هم من کارم درسته هم تو
خاله هدی مامان پارسا
27 مهر 92 10:22
ممنون به نظر که عالی میاد حتما میرم تو فکرش


خواهش میکنم گلم
نگين
27 مهر 92 11:54
سلام به کارگردانان وبلاگ آشپزيهاي دام سرشار از هيجان و انرژي بود و واقعاً لذت بردم. سارا تو هميشه معده هارو به وجد مياري


سلام
آشپزیهای دام؟چه باحال
ممنووووووون
مهتا
27 مهر 92 12:22
سلام
رک و پوست کنده بگم من هر چی آبرو و اعتبار تو آشپزی دارم تو فامیل شوهر ،همه و همه به خاطر آموزشهای خوب این سایته.
حضورتون مستدام.
آشپزخونه تون پر برکت.


سلام
قربووووووونت بشممممممممم
آبرو و اعتبارت نتیجه هنر و کدبانوگریه خودت گلم
ღ مامانِ آینده یه فسقـِــلی ღ
27 مهر 92 12:25
این مدلی که شما گفتی و چند تا سوراخ روی فویل آلومنیوم بزنم، واسه لازانیا همین کار رو میکردم... پس واسه میتلف هم میشه همین کار رو کرد؟
ممنونم عزززززیزم
از راهنماییتتتتتتتتت

نههههههه گلم، از اینکه نوشتم کیفیت دوربین منو کشته، منظورم این بود که کیفیتش خوبه...

من که همه ی عکسام با موبایل میگیرم... اینقدر باید نورپردازی و هزار کار کنم تا عکس خوب بیفته... آتلیه راه میندازم به قول ِ همسری

میگما، mitlef ؟ تلفظش همینه؟


آره عزیزم چرا که نه؟میشهماشاالله خودت کار بلدی
من که خودم راضی نیستم از کیفیت دوربین...منم کلی نورپردازی میکنم و صدتا عکس میگیرم تا اینا از توش درمیاد...
نمی دونم ولی فکر کنم ضمه روی لام هست...البته به ترکیه ای بودن این غذا هم مطمئن نیستما
negin
27 مهر 92 17:43
نوش جان.

منم این غذا رو گه گاهی درست می کنم و همسر جان خیلی دوست دارند.

ممنون از شما و مرجان جون و مجله هنر آشپزی

شاد باشید

ممنون گلم که اومدی
دخترقم
28 مهر 92 11:30
دهنم اب افتاد
باید خوشمزه باشه
ادم یاد پیتزا می فته


جاتون خالی بود.خوشمزه بود
ببخش هنوز فرصت نشده بیام خدمتتون
سمیه
28 مهر 92 16:09
با دیدن این غذای خوشرنگ و لعاب و البته لذیذ،
اول اینجوری شدم


بعد اینجوری



قربونت برم...بفرمایید قابلتونو نداره
مامان کوروش
28 مهر 92 19:06
سارا جون سلام ببخشید یه سوال وقتی گوشت رو با مواد مخلوط کردیم نوشتی سس رو مخلوط کنیم منظورت کدومه اونی که توش کالباس یا دومی ؟ با تشکر
وااااااااااااااااااااااای سارا خیلی خوشمزه است فردا میخوام درستش کنم سس خردل و نان تست ندارم برم بخرم


سلام عزیزم.اون سس که بدون کالباس هست رو بریز توی گوشت
حتمااااااا درست کن بعد نتیجشو بده
مامي كيانا
29 مهر 92 13:28
چه مي كنه اين غذا با شوهر آدم




تو انگلیسیت خوبه ترجمش کن
ساناز
1 آبان 92 15:35
به به عالیه .مرسی خانومی


خواهش میکنم گلم.به پای آشپزیهای شما نمیرسه
مامان بردیا شیطون
2 آبان 92 11:13
عالی.......................


مامانیه سپهر
4 آبان 92 14:02
وایییییییییییییی سارا آدم رو تو رو درواسی میندازی که درست کنه این غذاها رو . منم عاشق دستپخت تووووووووووووو

سارا تورو خدا بگو چیکار کنم منم مثل تو وقت داشته باشم با آشپزی کردن؟؟؟
من فقط میام اینجا عکس میبینم و حرص میخورم و بیشتر چاق میشم.

ولی همینقد که نیت کردم و دارم یواش یواش درس میکنم بازم جای شکرش باقیه نه؟؟؟
فکر کنم میتونم امیدوار باشم نه؟؟؟؟



عزیزم تو که ماشاالله فعالی
مهم اینه که شروع کردی،مثل بقیه حتما جلوی منو میزنی
مامان طاها
5 آبان 92 11:16
خیلی خیلی ممنون عزیزم
من چندین غذای شما رو درست کردم و عالی دراومد واقعا ممنونم
بی شک این هم بهترین هست


ممنونم دوست کدبانوام
ندا
12 آبان 92 14:39
عزیزم اینو پختم هرچند سخت بود قیافشم به خوبی مال شما نشد به جای آب مرغ چاشنی زعفران و خوراک الیت زدم که سس اش طعم خوبی گرفت
ممنون از وبلاگ خوبت


خواهش میکنم دوست کدبانوام.نوش جان
مریم
20 آبان 92 14:11
غذای خیلی شیکی بود مرررررررررررررررررررسی
یکی از مامان ها
پاسخ
خواهش میکنم گلم
ღ مامان ِ آینده یه فسقِـلی ღ
21 دی 92 11:14
سلام به سارا خانومی ِ عزیزم دیروز خیلی اتفاقی میتلف رو از یه سایت ِ خارجی دیدم... خیلی یادت کردم... عکسشو برداشتم، تا نشونت بدم... http://www.niniweblog.com/upl/nini6368/13894261912.jpg?90
یکی از مامان ها
پاسخ
سلام گلم ممنوووون.بیشتر شبیه میتلف مرجان جونهالبته مال ما نصف خوشمزگیش به سسش بود
مهسا مامان رهام
18 بهمن 92 10:57
سلام واقعا وبلاگ عالی دارین یه سوال داشتم منظورتون از کرفس ساقشه یا برگش ۰بازم ممنون
یکی از مامان ها
پاسخ
سلام عزیزم.ممنون توی این غذا برگشه و صرفا بابت دادن عطر به غذا.میتونید استفاده نکنید
سمانه بانوی متاهل 5 ماهه
2 اسفند 92 23:32
سلام سارا جون،بنده تازه با وبلاگ خوش آب و رنگ شما آشنا شدم ، ممنون بابت آموزشهای عالیتون ،میتلف این غذای خوشمزه شما رو درست کردم واقعا محشر و شوهر پسند بود
یکی از مامان ها
پاسخ
سلام عروس خانوم...زندگی جدید مبارکه نوش جونتون عزیزم
آذینه دخت
15 تیر 93 0:49
سلام بانو خیلی اشتها بر انگیزه و به نظرم یه طعم متفاوت فقط نفهمیدم چرا سس کالباس درست کردید وباز نفهمیدم چرا سس پیاز و گوجه را با مواد گوشتی مخلوط کردید منظورم این است که اگر پیاز و گوجه را نپزیم آیا بعد پخت در فر خام میمونه و نفهمیدم چرا همه سس کالباس را با مواد مخلوط نکردید. آیا روی مواد فویل هم کشیدید حتما میگید :وای چند تا سوال........ شرمنده، آخه برای بار اوله که میخام درستش کنم خیلی برام جذابه ممممممممممممممممرسی
یکی از مامان ها
پاسخ
عزیزم هر سئوالی داری بپرس سس گوجه برای طعم و بافتشه سس کالباس خیلی خوشمزس و در کنارش باشه بهتره...میتونی نذاری هم...ولی پسرم سس رو بیشتر از خود میتلف دوست داشت بله فویل گذاشتم...20 دقیقه آخر فویل رو برداشتم
آذینه دخت
15 تیر 93 11:43
سلام عزیزم ممنونم میشه بجای نان تست از نان ساندویچ استفاده کنم لطفا میزانش رو هم بهم بگید
یکی از مامان ها
پاسخ
سلام عزیزم.بله میشه...دیگه به اندازه دوتا برش نان تست بشه
یگانه
5 آبان 93 14:11
سلام عزیزم. راستش من تازه با سایتتون آشنا شدم ولی شکل و شمایل غذای خوشمزتون دهنمو آب انداخت و تصمیم گرفتم این رو درست کنم. فقط یه سوال من معمولا برا طعم دار شدن گوشت از خردل استفاده می کنم می خوام ببینم الان باید از چه نوع سسی استفاده کنم منظورم چه مارکی؟ منظورتون از سس گوجه تند سسهای گلوریا است؟ می تونم به جای سس گوجه ای تند فقط فلفل قرمز بریزم؟ ممنونتونم
یکی از مامان ها
پاسخ
سلام عزیزم.خوش اومدی توی مواد گوشتت خردل نزن.میتونی از رب یا هر سسی که خودت دوست داری مزه دارش کنی.کاملا ذائقه ایه.من هر سسی که توی خونه داشته باشم میریزم... میتونید رب رو با فلفل قرمز مخلوط کنی و بزنی...کلا کمی سس میخواد
مامان اعظم
8 تیر 94 23:14
سلام ... معرکه بود . ظاهرشم خیلی قشنگه . ممنون از زحماتتون . روزه نمازهاتون قبول
یکی از مامان ها
پاسخ
سلام عزیزم.ممنون
عاطفه
15 بهمن 98 22:55
گوجه نگینی رو توی مواد ندادین!؟