وبلاگ آشپزیهای مامانوبلاگ آشپزیهای مامان، تا این لحظه: 11 سال و 9 ماه و 29 روز سن داره

♨..آشپزيهاي مامانم..♨

فلافل

1392/4/10 21:00
31,642 بازدید
اشتراک گذاری

 اینم فلافل به سبک لشکرآباد اهواز برای دوستانی که درخواست داده بودندچشمک

 

فلافل

مواد لازم:

نخود خسیانده :750 گرم(ما همیشه نخودامونو میخیسونیم بعد وزن میکنیم.بهتر اینه 250 گرم از نخود کم کنید و به جاش 250 گرم باقله لپه شده سبز و تازه بذارید)

پیاز متوسط:3 عدد

سیر :یک سر

فلفل سبز تند:به میزان لازم

نمک.فلفل به میزان لازم

بیکینگ پودر:2-3 قاشق مرباخوری

 کنجد:به میزان لازم

آب:حداقل نصف لیوان

طرز تهیه:

ابتدا نخود رو یک بار چرخ کنید

بعد دوباره با پیاز و سیر و فلفل سبز و اگه باقله خواستید استفاده کنید اونو چرخ کنید.دوبار چرخ شدن جزو نکات مهمشه

فلافل

 به دلخواه به اون کنجد اضافه کنید

فلافل

بیکینگ پودر رو با اندازه 2-3 قاشق اضافه کنید و نمک و درصورت نیاز فلفل فرمز هم بزنید و خوب مخلوط کنید و بذارید چند دقیقه بمونه

فلافل

نکته مهم برای ترد شدن فلافل اضافه کردن آب توی این مرحلس

برای این میزان مواد حدود نصف لیوان آب میخواد .کم کم آب رو اضافه کنید.اینکه چقدر آب میخواد چشمیه و نیاز به تجربه دارهچشمک

توصیه میکنم یه فلافل رو توی روغن بندازید و ببینید چجوری میشه.اگه سفت بود کمی آب اضافه کنید

 

فلافل

 این دستگاههای فلافل پزی.یه قاشق ارزونو میتونید صاف کنید

اون قالب رو هم مدل کوچیکشو بخرید بهتره.دیگه نیازی به سوراخ کردن وسطش با انگشت نیست

فلافل

فلافل

روغن رو بذارید داغ داغ بشه

بعد مثل خان داداش ما که داره فلافل رو توی قالب میریزه و بعد توی روغن میذاره انجام بدیدنیشخند

فلافل

 بعد از تغییر رنگ سریع فلافلارو پشت و رو کنید که نسوزه...تمام مدت بابد روغن داغ باشه...

فلافل باید تند باشه و پرسیر...ولی بازم اگه دوست نداشتید میتونید فلفل و سیرشو کم کنید

کنار فلافل بادمجون سرخ شده...سس خردل...سس سفید و سس قرمز تند و انواع ترشیجات استفاده میشه...

فلافل

 

 اینم خیابون لشکرآباد اهواز (صنف فلافل خاورمیانه و یکی از مناطق گردشگری اهواززبانخوشمزه)

حتما اگه اهواز اومدید یه سر به این خیابون بزنید.مطمئنم پشیمون نمیشیدچشمک

خیابان فلافل فروش ها در  اهواز+عکس

 خیابان فلافل فروش ها در  اهواز+عکس

تشکر ویژه از خان داداش نازنیم بابت آموزش این دستور بسیار خوشمزهبغل

سارا مامان علی خوشتیپ

--------------------------------------------------

با عرض پوزش از دوستان:

من اومدم مشهد پیش خواهرم ، با بدبختی کیبوردو فارسی کردم.برای همین نمیشد نظرات رو جواب بدم و کلی ترافیک دستورای آشپزی ایجاد شد...ببخشید بابت کم کاریه پیش اومده...خجالتخجالت

 

 

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (40)

بیطار(زن داداش جدیده)
11 تیر 92 0:46
غذاهای ایشون مثل ابجی گلشون همیشه خوشمزس فلافلشون هم ک حرف نداره


ممنون عزیزم.شما زن داداش خودمی؟
مام پارسا
11 تیر 92 3:05
آخ جووووووووووووووووووووووووووووون

ایشالله در اولین فرصت می درستمش

زیارتت هم قبول باشه خانوم گل




ممنونم گلم
راستی وبت باز نمیشد...به علی رای نمیدی؟
نجمه مامی آرتین و آیسودا
11 تیر 92 9:42
وای سارا جون دست گلت درد نکنه خیلی خوشمزه به نظر میرسه از خان داداش هم تشکر کنید فقط این نخود ها چند ساعت خیس بخورن خوبه؟بعد این باقالی ها مزه فلافل رو بهتر میکنه یا تردش میکنه؟


خواهش میکنم عزیزم
دو روز باید خیس بخوره...چندبار هم آبشو عوض کن که نفخش بره...
باقالی هم خوشمزه تر میکنه هم تردتر
عظيمه
12 تیر 92 1:32
من از عكسهايي كه از شهر گذاشتيد مخصوصا از آخري خيلي خوشم اومد. چقدر سسسسسسسسس


نجمه مامی آرتین و آیسودا
12 تیر 92 11:09
ببخش سارا جون دوباره سوالللللللللللل میشه فلافل رو درست کنیم بعد سرخ نشده بذاریم فریز هر وقت خواستیم سرخ کنیم ؟ این مواد حدودا چند تا فلافل میده؟فکر کنم رنگینک جنوبی ها با شیرازیها فرق داره لطفا آموزش بدین تازشم پست بلی زیارت قبول یادم رفت از بس بادیدن فلافل ها ذوق زده شدم ببخشیددددددددددد خواهر زیارتتون قبول

خواهش میکنم عزیزم.هر سئوالی داشتی بگو
بله میشه مواد رو قبل از سرخ کردن توی فریزر گذاشت.چون احتمالا زیاد بیاد...
فلافل رو مزه میده دسته جمعی خورد و چون روغن زیاد باید مصرف بشه بهتره در حجم بالا تهیه بشه...با این مواد حدود 8-10 نفر آدمو شکمو رو میتونی سیر کنی
ممنون گلم
مام پارسا
12 تیر 92 12:22
سلام ساراجون...چششششششم به علی جونم حتما رای میدم..ایشالله که برنده بشه.الان میرم وبش کدش رو می بینم


سلام گلم.ممنوووووووووون
مامان آرشيدا قند عسل
12 تیر 92 13:33
واي خدا ضعف كردم ميگم نميشه آدرس رو دقيق تر بدي ما هفته ديگه عازميم اهواز يه سر به اين خيابون بزنيم نميدونم چطوريه كه انگاري از قلم افتاده يا مات پيداش نكرديم؟!!!!


عزیزم از همون پلیس راه آدرس بپرسی راهنماییت میکنن
ولی بیای فلکه دانشگاه چمران خیابونش مشخصه...فقط شبها...
مهسان
12 تیر 92 18:00
به به
یه اهواز گفتند و فلافلاش
انشااالا اگر در اینده اومدیم حتما میریم
البته من چند باری شاهین شهر که تعداد کثیری از اهوازی ها ساکنش هستند خوردم .. عالیه
گلم زیارتت قبول و التماس دعا


انشاالله اومدید اهواز خبرمون کنید خودمون میبرمیمتون
ممنونم گلم
بهناز مامی یلدا و سروش
12 تیر 92 23:43
یادمه 3 سال پیش که به همراه همسر گرامی اومدیم اهواز بسی لذت بردیم از این ساندویچ بی نهایت خوشمزه.
به دلیل شغل همسری ما هر ماه 15 روز رو در سفر بودیم و یکی از غذا هایی که واقعا از خوردنش لذت میبردیم همین فلافل بود. سارا جون ممنون که یاد اون روزهای شیرین رو برام تداعی کردی


خوشحالم که از شهرمون خاطره خوب و خوشمزه داری.خواهش میکنم گلم
بهناز مامی یلدا و سروش
12 تیر 92 23:44
حالا تداعی کرده بماند این هوسمون رو چکار کنیم


خب همین امشب دست به کار شو
بیطار(زن داداش جدیده)
13 تیر 92 2:22
سلام ببخشید دیر جواب دادم. بله من زن داداش خودتونم


سلام عشقمممممممم
بوووووووووووس
سپیده
14 تیر 92 14:21
بابا اهوازی . بابا ای ول . کی بشه بیام


قربونت بمر.خیلی وقته منتظریما!
نازنیـــــــــــــــــــــــــــــــن
15 تیر 92 11:23
عالیــــــــــــــــــــــی بود
زود ببندمش تا شوهرم نیومده


ممنون.آخی
مامان امیرناز
18 تیر 92 17:25
سلام عزیزم فلافل یه طرف دلمان دیدن شهر قشنگتون رو خواست من تا حالا نیومدم دوست می‌داریم:-(@-}-- راستی ما انجام وظیفه کردیم رای دادیم به نازنین پسرت

سلام گلم.قدمتون روی چشم...ولی الان نیاید که کباب میشید
ممنووووووووووون
hojjat
19 تیر 92 18:43
سلام دوست عزيزم
وبسايت جالب و پرمحتوايي داري
اگه دوست داري با هم تبادل لوگو کنيم
بازديدمنم کم نيست البته پيش شما بازديد من هيچه
اينم کد لوگوم
توهم کد بنر يا لوگوي خودتو بده تا منم بزارم توي وبم

window.open('http://h--h.mihanblog.com/extrapage/bazdid','','resizable=1,scrollbars=1,width=200,height=200,top=10,left=10,status=1,menubar=1,toolbar=1,location=1,directories=1');


اميدوارم با تبادل بنر آمار هر دومون 2برابربشه


اينجا فقط وبهاي آشپزي و هنري لينك ميشن دوست عزيز
ولي ميام خدمتتون و از وبتون ديدن ميكنم
ناديا
22 تیر 92 12:57
سلام سير رو نوشتيد يک سر يعني چه يعني يک حبه يا يک کپه


سلام
ببخشید همون یه کپه شماست.ما میگیم سر
مامان ریحان
23 تیر 92 12:27
سلام
نخود خسیانده یا خیسانده
در اسرع وقت درستش می کنم شهر ما هم از این فلافل خوشمزه ها هم دارهااااااااا

سلام
بس که عجله میکنم
مامان ریحان
23 تیر 92 12:28
سارا بی زحمت دستور کتلت هم بذار من خیلی وقته منتظرشم اما هنوز که هنوزه خبری ازش نیست
کتلتی که توی ساندویچ فروشی ها می فروشن بدون گوشت منظورمه ها


اون کتلت که میگی مال شیرازیاس...
دستورشو ندارم...ولی میرم پیدا میکنم
مامان ریحان
27 تیر 92 1:32
سلام
دیروز فلافلو درستیدم اونم با دهن روزه خیلی خوب شد یا شما خوب توضیح داده بودی یا من دست پخت خوشمزه ام
مرسی از دستورتون به همه پیشنهاد می کنم حتما درست کنن
نکته ی آخر در مورد آب اضافه کردن من همون نصف لیوان رو کم کم اضافه کردم کافی بود یعنی با این مقدار مواد همین قد آب کافیه
این گلهارو تقدیمتون میکنم دوستای خوبم



سلام گلم
خيلي خوشحالم كه خوشت اومده...معلومه...خودت كدبانويي
خودت گلي دوست خوبم
مامان ریحان
27 تیر 92 1:34
اینو یادم رفت بگم که تو دستورتون ننوشتید نمک اضافه کنید آیا شما هم بدون نمک درست کردید ؟ولی من نمکم ریختم همینوطور زردچوبه

واقعا؟بس كه عجله كردم(شرمنده)هم زردچوبه داره هم نمك
>ناديا
30 تیر 92 16:35
سلام طاعاتتون قبول خواستم تشکر کنم از دستور فلافل من براي افطاري خانواده خودم و يک وعده مهماني که داشتم درست کردم بسيار عالي شد . قبلا هم درست ميکردم اما مثل اين عالي و پوک نمي شد. خواستم مراتب امتنان خود را به شما برسانم


سلام گلم.ممنون.طاعات شما هم قبول
خوشحالم كه مفيد بوده.البته حتما خودتون خيلي كدبانو هستيد
مریم پاییزی
31 تیر 92 18:52
سلام.ما فلافل روکه میپزیم خشک میشه....بایدچکارکنیم؟که نرم بمونه؟


سلام عزیزم
نباید خیلی سرخش کنید.در حد تغییر رنگ
اگه تمام مواردی که گفتم رو رعایت کنی اصلا فلافلتون خشک نمیشه
ღ مامانِ آینده یه فسقـِــلی ღ
2 مرداد 92 0:55
با این که این همه افطاری خوردم و دارم می ترکم، وقتی فلافل رو دیدم



چه باحال ِ ... عکس خیابون هم گذاشتین ...




تبلیغ برای شهرمونه دیگه
ღ مامانِ آینده یه فسقـِــلی ღ
2 مرداد 92 0:58
من اصلا کامنت گذاشتم که اینو بگم، یادم رفت....

:

نمیدونم از کجا شنیدم که میگفتن، اگه چند شاخه برگ گشنیز تازه هم توی چرخ گوشت با نخود چرخ کنیم، طعم خوبی به فلافل میده ...

جدی؟خب گشنیز خوشمزس.حتما امتحان میکنیم.ممنون
mehrsa.pourrasti@yahoo.com
4 مرداد 92 0:24
سلام سارا جون ،فکر کنم بکینگ پودر مضر باشه اگه استفاده نشه بهتره ،راستی ما هم شهری هستیم


سلام همشهري
خب اگه نزني توش اينجوري پف نميكنه...
بعد هر روز كه نميخواي مصرف كني.الان توي اكثر كيكها هم بيكينگ پودر هست
saida
10 مهر 92 12:50
سلام
امروز درستش کردم ولی وقتی سرخش میکردم وا میرفت دیگه اینقدر ارد بهش اظافه کردم تا تنوستم سرخش کنم اولش نخود رو کمی پختم خیلی کم وقتی ابش رو دور ریختم چرخش کردم به نظر شما به خاطر پختن این جوری شد
ولی طعمش عالی بود مرسی


سلام عزیزم
نیازی به پختن نبود.برای همین وا رفته
نوش جانتون
الهــــــــــــــــــــــــام
5 آبان 92 17:29
عالی
مرسی گلم
گوجه ی رنده شده هم خوشمزش میکنه


ممنون عزیزم
راستش تو اصیلش گوجه نداره
میترا
17 اسفند 92 13:39
اقا من درست کردم موقع سرخ کردن همش از هم پاشید چیکار کنممممممممممم
یکی از مامان ها
پاسخ
احتمالا آب زیاد اضافه کردید.تمام موارد رو اگر رعایت کنید چنین مشکلی پیش نمیاد
سپید
18 اسفند 92 14:49
خانومی اگه ازباقلاتوفریزاستفاده کنیم توطمعش تاثیرداره بدمیشه؟
یکی از مامان ها
پاسخ
نه مشکلی پیش نمیاد
مامان مرضیه
16 اردیبهشت 93 17:47
سارا جون من عاشق این خیابون اهوازم خیلی خاطرات خوشی از این خیابون و کلا اهواز دارم البته برمیگرده به دوران مجردی. کاش یه ماشین بخریم و با همسر و پسرم بیاییم اهوازترشی هاش خیلی خیلی محشر بود
یکی از مامان ها
پاسخ
انشاالله ماشین بخرید و تشریف بیارید دعوت من
یه مشهدی
17 خرداد 93 14:29
خیلی خیلیییییییییییییییییییییییییییییییییییییی ممنون خدا پدر و مادرت رو واست نگهداره از هر دست که میدی از همون دست پس بگیری
یکی از مامان ها
پاسخ
ممنوووووووووووون
marjoOn
17 تیر 93 19:16
سلام. مثه همیشه عالی با این مواد چند تا میشه ؟ واسه 5تا بزرگسال کافیه ؟
یکی از مامان ها
پاسخ
سلام عزیزم.ممنو آره بابا بیشتر از 5 تا رو هم جواب میده فکر کنم
neel
19 مرداد 93 8:50
با سلام .. واقعا دستتون درد نکنه عجب دستور خوبی بود ... من از هیچکدام از دستورای فلافل ها راضی نبودم خشک و سفت یا مثل کتلت پر از سیب زمینی و تخم مرغ ... من درست کردم واقعا خیلی عالی شد.. راستی اون نصف لیوان آب و قاشق صاف و خوب اومدی... اگر زحمتی نیست دستور سس انبه رو هم بذارید.. سسش نقش اصلی رو بازی میکنه... با این دستور من رو شیفته سایتتون کردید.
یکی از مامان ها
پاسخ
سلام عزیزم.خوشحالم که خوشتون اومده.چشم
neel
20 مرداد 93 9:51
بازم سلام... میشه نحوه اضافه کردن باقلا را هم توضیح بدید ... باقلا را خام اضافه کنیم؟؟ با نخودها خیسش کنیم؟؟ و با نخودها چرخش کنیم...؟ لطفا دستور سس انبه را هم در صورت امکان بذارید. ممنون
یکی از مامان ها
پاسخ
سلام عزیزم.باقلا اگر تازه فریز کردید یا استفاده میکنید خام هست...اگر از نوع خشک توی بازار هست کمی بخیسونید ولی نیازی به پختن نیست..در مورد سس انبه سر فرصت چشم
neel
16 مهر 93 12:31
با سلام ... بخشيد ما همچنان منتظر دستور سس انبه هستيم هر روز سر مي زنيم ولي خبري از سس انبه نيست ... مرديم از بس فلافل بدون سس انبه خورديم خف كرديم والا..
یکی از مامان ها
پاسخ
هنوز طرز تهیشو نپرسیدم.شرررررررمنده
246828
4 آذر 93 14:55
سلام میشه دقیقا ادویه ای که توش ااستفاده میشه رو بگید؟زردجوبه و ...
یکی از مامان ها
پاسخ
سلام.زردچوبه و فلفل قرمز (اگر فلفل سبز تند داشته باشی که چرخ کنی بهتره)نمک ...دیگه چیز دیگه بخوای اضافه بزنی به ذائقتون بستگی داره...اگر گذرتون به آبادان افتاد ادویه مخصوصش هست که میتونی استفاده کنی
کیمیا
3 دی 93 11:29
سارا جون فلافلو پیداش کردم خیلی بخشید
مینا
17 دی 93 15:56
ساراجااااااااان همشهری عزیزمم ممنون..عالی بود...فقط 1سوال چراوقتی فلافل سرخ میکنیم بعدازیک ساعت کمی خشک وسفت میشه ؟؟؟فلافل ای بیرون نرم میمونن اما فلافل خونگی خشک میشه!!!!!!!من چندبار این طرزتهیه رو استفاده کردم راضی بودم
یکی از مامان ها
پاسخ
سلام عزیزم فلافل های بیرون میزان نخود خیلی کمه عملا مثل کتلت و ...سفت میشه و با گرم کردن مجدد نرم میشه
مژگان
8 اسفند 93 0:45
دوست عزیزم میشه راهنمایی کنس الان اونجا تو اون خیابون مخصوص فلافل با چرخ گوشتای معمولی اون همه نخودو چرخ میکنن یا نوع خاصیه؟وکلم ها و کاهو هارو خودشون خرد میکنن یا دستگاه داره؟بسیار ممنونت میشم راهنمایی کنی
یکی از مامان ها
پاسخ
از چرخ گوشتای مغازه ها خبر ندارم.ولی برای کاهو و ...کارگر دارن براشون خرد میکنن در کنارشم از یه خونه هایی هست که کبه و سمبوسه و ...آماده میکنن و میفروشن بادمجان ورق شده سرخ شده و سیب زمینی سرخ شده هم میفروشن
آرمین
22 بهمن 98 3:38
سلام عرض ادب و خسته نباشید میشه اندازه دقیق ادویه جاتشو بگین و اگه نخوایم از باقالی زرد استفاده کنیم بجاش چقد باید نخود استفاده کنیم ممنون میشم توضیح بدین 
 بعضی ها از خمیر نان باگت و سیب زمینی استفاده میکنن این دوتا چه تاثیری رو فلافل داره؟ 
یبار یه ساندویچ فلافل خوردم انگار توش از آب لیموترش استفاده کرده بودن و خیلی طعم خوبی داشت به قول معروف تو کَفِشم ایا روش این نوع از فلافلم بلدین اگه توضیح بدین ممنون میشم به قول معرف
منتظر جواب های 
یکی از مامان ها
پاسخ
میزان ادویه جات کاملا سلیقه ای هست.بستگی به ذائقه داره
بهتره باقالی باشه نونبود چیزی اضافه نکنید
بعضیا کمی آب لیموترش سر اضافه میکنن به جای اون آب سر که ذکر شده