وبلاگ آشپزیهای مامانوبلاگ آشپزیهای مامان، تا این لحظه: 11 سال و 8 ماه و 30 روز سن داره

♨..آشپزيهاي مامانم..♨

باقلوا استانبولی

1392/12/25 8:15
61,659 بازدید
اشتراک گذاری

طرز تهیه ی این باقلوای خوشگل و خوشزه رو با اجازه آیدا جان از وبلاگ کودکانه کپی کردم

ممنون آیدا جون کدبانو و باسلیقهماچ

مواد لازم:

یوفکای باقلوا        نصف بسته 500 گرمی

کره                      150 گرم

مغز گردو،پسته یا بادام در مجموع 2 پیمانه یا 200 گرم(به چشمتون اعتماد کنید)

پودر قند                 4 قاشق غذا خوری

پودر هل یا وانیل بسته به ذائقه  2 قاشق غذا خوری

گلاب                     3 قاشق غذا خوری  

مواد لازم برای تهیه شهد:

آب   یک پیمانه

شکر     1 تا 1/5 پیمانه

شیر عسل   نصف پیمانه

گلاب   2 قاشق غذا خوری

وانیل کمی

 

 

 

 

طرز تهیه:

اول از همه باید شربت رو درست کنید. چون باید سرد بشه.

نکته: کلا در مورد طبخ این نوع باقلوا بهترین حالت این هست که شهد خنک شده باشه و خمیر داغ!!

آب و شکر و شیر عسل رو باهم مخلوط کنید و روی حرارت متوسط گاز قرار بدید تا قوام بیاد. موقع بجوش آمدن کف روی شربت رو بگیرید.تقریبا یک ربع این پروسه طول می کشه. بعد که قوام اومد 2 قاشق غذا خوری گلاب و نصف قاشف وانیل اضافه کنید و بعد از یکی دو قل شربت آماده هست.زیرش رو خاموش کنید و کناری بگذارید تا سرد  بشه

نکات:

1-اگر شربت خیلی غلیظ بشه باقلواتون ممکن هست شکرک بزنه و اگر خیلی رقیق بشه ممکن هست کمی باقلوا تون رو خمیر کنه!! تقریبا زمان گرفتم که توی همون 1 ربع با حرارت متوسط غلظت شربت خوبه ولی یکم تجربه هم هست که دستتتون بیاد چجوری باید باشه.

2- من باقلوا رو با این شربت بیشتر دوست دارم . و باقلوای استانبولی هل نداره!! بنابراین من وانیل و گلاب مصرف کردم. ولی اگر به طعم هل علاقه دارید می تونید بجای وانیل هل بریزید.

 

 

 

 

خوب حالا مواد داخل باقلوا:

همانطور که تو عکس می بینید من گردو و پسته خام رو آسیاب کردم. بادوم هم می تونستید بریزید من نداشتم. بهتره نه خیلی ریز باشه و نه درشت دونه های مغز هامون. من سه سری آماده کردمیکی گردو یکی پسته و یکی هم مخلوط با هم.

به این ترتیب که پودر قند و وانیل(یا هل) و گلابتون را به نسبتاندازه هایی که تو دستور نوشتم تقسیم کنید بین کاسههای محتوی مغزتون. یعنی مثلا اگر یک پیمانه گردو دارید  از  میزان هایی که برای پودر قند و گلاب و.. گفته شده نصف می ریزید و بقیه را در ظرف پسته!!

نکات:

1- بعد از مخلوط موادتون باید یک ترمیب خمیری بدست بیاد. که نه سفت باشه و نه شل و آبکی!!اگر بعد از اضافه کردن این مواد ترکیبتون سفت شد با گلاب نرمش کنید. این نکته مهم هست چون خمیر یوفکاتون خیلی نازک هست و اگر ترکیبتون سفت باشه موقع ریختن روی خمیر ممکن هست خمیر رو پاره کنه. اگر هم شل باشه که موقع برش از خمیر بیرون می ریزه و چیزی داخلش نمی مونه!!

2- از مغز های خام استفاده کنید!! اگر بادام می خواهید بریزید حتما پوستش رو بگیرید و همینطور پسته!! من مثلا خلال پسته رو 1 2 3 کردم!!پوست بادام و پسته تلخ می کنه!! کلا بادام ریسکی هست دیگه اگر تلخ باشه باقلواتون تلخ میشه!!

 

همزمان کره رو هم با ماکروفر یا روی گاز آب کنید.

عرض کنم که خمیر یوفکا رو که همه دیدید. این خمیر در دو نوع تو بازار هست. یکی خمیری هست که بااون غذا درست می کنند و یکی هم مخصوص شیرینی هست که خیلی نازک هست و شبیه کاغذ کالک هست!! از اونجایی که ما بسسسسسییار خانواده ترکی هستیمنیشخند  توی خانه ما همیشه یوفکا هست و می رسه یک جور هایی. برای همین من هیچ وقت بازار نرفتم و نمی دونم که ایرانیش هم هست و یا کیفیت ایرانی خمیر یوفکا چطور هست!! ابله شخصا فکر می کنم که هر چیزی رو اصلش قطعا بهتره!!

خوب حالا شروع کنید یک لایه خمیر یوفکا باز کنید. روی اون رو با قلمو کره بزنید. لازم نیست مقدار کره زیاد بشه.فقط کل سطح آغشته بشه.بعد از اون یک لایه خمیر دیگر روی خمیر آغشته به کره بیندازید. لایه ها به اختیار خودتون می تونه باشه. اگر مبتدی هستید من پیشنهاد می کنم 3 یا درنهایت 4 تا لایه روی هم بیشتر پهن نکنید.بیشتر از این اگر واردنباشید و شهدتون کم وزیاد بشه احتمال خمیر شدن باقلواتون وجود داره. پس 4 لایه بیشتر پهن نکنید. 

نکته: موقع کار یک دستمال بزرگ تمیز کنار خودتون بگذارید و موقعی که دارید یک خمیر رو آماده می کنید بقیه خمیر هاتون رو توی دستمال بپیچید وگرنه یوفکاهاتون خشک میشه و خورد میشه!!!

لایه آخر رو که کره زدید روش، از موادتون  مثل عکس در طول خمیر بریزید و با دستتون منسجم کنید.

بعد خمیرتون رو اول یک تا بزنید تا نزدیک مواد و بعد رول کنید. بصورت عکس زیر. توی عکس اگر دقت کنید سر رولتون کره این نیست و مواد هم داخلش کم هست. هر دوسر رو ببرید که مزه باقلواتون بهتر بشه . بعد هم برش های مساوی بدید. 

ته ظرفتون رو  چرب کنید و قطعات رو داخل اون بچینید. برای اینکه باقلواتون براق بشه هم باقی کرهها رو با برس روی باقلوا بمالید و توی فر بگذارید.

مرحله پخت:

من از فر استفاده می کنم. اول اینکه همزمان با شروع کارتون فر رو روشن کنید روی 180 درجه و بگذارید داغ بشه.

زمان پخت با حرارت 180 درجه حدود 20 تا 25 دقیقه هست و اگر میخوایید کمی طلایی بشه من تقریبا کمتر از 4 دقیقه شعله بالای فر رو روشن کردم و بیرون آوردم.

من با میکرو فر امتحان نکردم ولی دوستی که من این دستور رو ازش یاد گرقتم توی خانه اش فر نداشت و با میکروفر درست کرد. سینی رو روی سه پایه کوچک بگذارید و 20 دقیقه با درجه 200 سانتیگراد بگذارید فر بخوره!!و اگر طلایی نشد چند دقیقه هم گریل رو روشن کنید تا طلایی بشه.حدود 3 دقیقه. 

مواد رو که از فر در آوردید بلافاصله شهد رو روش بریزید. قشنگ جلز ولز می کنه!! مثل حلوا که سر و صدا می کنه وقتی شربتش رو می ریزیم!! بعد دیگه بگذارید سرد بشه و نوش جان کنید.

من تقریبا 15 دقیقه یک سینی مثل در برگردوندم روی ظرفم تا کمی حرارت بیشتر توش بمونه!! بنظرم اینطوری خیلی ترد شد...

آیدا http://kooodakaneh.niniweblog.com/post86.php

 

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (19)

مامان سهند و سپهر
25 اسفند 92 8:58
عااااااااااااااااااااااااااالی
یکی از مامان ها
پاسخ
آیدا جونه دیگه
خواهر فرناز
25 اسفند 92 11:29
سارا جون در 2 ایمیل براتون ارسال شد سایز چاپش روی کاغذ A3 تنظیم شده اگه بزرگتر بگیری پیکسل پیکسل میشه موفق باشی
یکی از مامان ها
پاسخ
ممنوووووووونم...عالی بودن
مامان تینا و رایان
25 اسفند 92 14:45
من میخواستم کیک باقلوا درست کنم ..این هم خیلی خوبه فقط نمی دونم یوفکای مخصوص باقلوا میشه پیدا کرد یا نه؟البته تو نت دیدم با همین یوفکای معمولی درست کردن
یکی از مامان ها
پاسخ
به به کیک باقلوابا یوفکای باقلوا درست کنی خیلی بهتر میشه...آره با اونم درست میکنن
مامان شاران
25 اسفند 92 15:06
مرسی جالب و خوشمزه از انتخابهاتون ممنونم
یکی از مامان ها
پاسخ
خواهش میکنم.ممنون
خاله مینا
25 اسفند 92 21:18
به به عجب شیرینیی شده نوش جون هرکی ک میتونه درستش کنه جای منم بخورین ها
یکی از مامان ها
پاسخ
جای منم بخورن
زينب مامان ريحانه
26 اسفند 92 1:10
سلام،به به،معلومه خيليييي خوشمزستممنون
یکی از مامان ها
پاسخ
سلام عزیزم...باقلواس دیگهدست آیدا جون درد نکنه
مامي كيانا
26 اسفند 92 9:43
رسيدن بهار هزاران بار بر شما مبارك ممنون از تمامي زحمات سال نو مبارك
یکی از مامان ها
پاسخ
ممنونم عزیزم.بر شما هم مبارک
ایدا
26 اسفند 92 11:19
نوش جون همگی!! ممنون از لطفتون من دیروز که رفتم سوپر دیدم که یوفکا رو داره!! یوفکای باقلوا یک کم نازک تره و برای همین بهتر در میاد. و دیدم ایرانیش هم تو سوپر بود!! مال شما مامان کدبانو و خوش ذوق
یکی از مامان ها
پاسخ
ممنونم آیدا جوئن.بله یوفکای باقلوا فرق داره ولی من تا حالا درست نکردم.میشه بگی مارک خمیرتون چی بوده؟ اینم برای شما گلم
مرجان
26 اسفند 92 16:24
به به عجب باقلوای خوشگل و خوشمزه ای همیشه شیرین کام باشی!
یکی از مامان ها
پاسخ
ممنون مرجان عزیزممم
الهام(مامان اميرحسين)
26 اسفند 92 16:39
من خيلي اين شيريني رو دوست دارم واقعا ارزششو داره وقت بزاري و درستش كني... ولي به شرطها و شرو طها!! من يه بار درست كردم!چشمتون روز بد نبينه! با خمير يوفكاي 9595 درست كردم! خييييييلي بد بود... تو خميرش گويا نمك داشت با اينكه رو بسته بنديش چيزي ننوشته بود ولي نهايتا همه ي مواد مصرفيم پرت شد و دور ريخته شد! بد جوري شور و شيرين بود ضمن اينكه خميرش به نازكي ايني كه من ميبينم نبود! و ما دوباره به باقلواي قنادي كنار خونمون رو آورديم! تجربه ي خواهرانه: هرگز با 9595 يوفكا همچين چيزي درست نكنيد!!!!!!! ميشه مارك اين خمير رو بگين؟ از كجا ميشه تهييه ش كرد؟
یکی از مامان ها
پاسخ
آخیولی فکر کنم 9595 خمیر باقلواش جدا باشه ها،یعنی شنیدم ولی ندیدماما همیشه توی توضیحاتش به این نکته اشاره میکنه...فکر کنم اگز از لوازم شیرینی فروشیها تهیه بشه بهتر باشه تا از سوپری ها
باران
26 اسفند 92 19:04
سلام و سپاس از دستور خوبتون. خواهر من باقلوا درست کرد به صورت گل. یعنی از مواد یک قاشق ریخت وسط خمیر و لبه هاشو بالا اورد و جمع کرد شبیه بقچه و به نوعی گل شد اما خمیرش خیلی ترد و کرانچی شده و وقتی گاز میزنی شکننده است چه کار کنه که باقلواش مث بیرون تازه بشه؟ ممنونم
یکی از مامان ها
پاسخ
سلام گلم.ممنون کلا هر مدلی که با یوفکا درست کنی و مثل گل کنی کناره هاش حالت کرانچی میشه(طبق تجربم) ولی کلا تا حالا باقلوا درست نکردم.در این مورد اطلاعاتی ندارم.تایید میکنم اگر دوستان میدونن راهنمایی کنن
sina
26 اسفند 92 20:10
کسب در آمد {ار وبلاگ}بسیار راحت و بدون انجام هیچ کاری شما با عضویت در سایت ما و قرار دادن کد ما با هر بازدید که از سایت شما میشود 5 تومان پول دریافت کنید توضیحات بیشتر در سایت
مرجان
27 اسفند 92 8:21
بوی جان می آید اینک از نفس های بهار دستهای پر گل اند این شاخه ها ؛ بهر نثار با پیام دلکش " نوروزتان پیروز باد " با سرود تازه " هر روزتان نوروز باد " شهر سرشار است از لبخند ؛ از گل ؛ از امید تا جهان باقی ست این آئین جهان افروز باد
یکی از مامان ها
پاسخ
ممنووووووونم عزیزم مرجان هنوز شیرینی هامو درست نکردم
الهه مامان سلما
27 اسفند 92 10:55
مثل همیشه دلمان را آب انداختی خواهر، آخه نمیگی من صبحونه نخوردم، گشنمه ......
یکی از مامان ها
پاسخ
آخیمن بی تقصیرم...تقصیر آیدا جونبرید سراغ اون
ایدا
27 اسفند 92 11:08
مارک این خمیر باقلوا Hastel هست و مال ترکیه هست ولی من این مارک رو توی مارکت های ایران دیدم. یعنی می تونید پیدا کنیدش. همانطور که تو عکس هم می بینید عکس باقلوا رو روش نوشته!! خمیری یوفکای 9595 که الهام جون گرفته مخصوص بورک و غذا هست ولی 9595 مخصوص باقلوا هم هست.که خودش یک مزه مثل شیر خشک داره!! در مورد باقلوای گل من الان عکسش رو ندارم نکته داره: خمیر باقلوای گل هم بههمین صورت چند تا روی هم دیگه هست. ترک های استانبول وقتی باقلوا گل می خوان درست کنند مثلا اگر 3 لایه خمیر می زنندلایه اول یک مربع به طول و عرض دو برابر لایه های دو و 3 هست.یعنی بزرگتر می گیرند. به این ترتیب شما یک خمیر بزرگ دارید و 2 تا کوچیک که وسط خمیر بزرگتر قرار می گیره.مواد رو که وسط خمیر هاتون می ریزید باید سر خمیر اولی رو که بزرگتر هست به طرف داخل یعنی بسمت وسط تا بزنید و بعد خمیرتون رو بقچه کنید.به این ترتیب شما دیگه در ناحیه ای که بشکل گل درامده سر باز خمیر ندارید که خورد بشه!نمیدونم توضیحم گویا بود یا نه؟!! یک مدل باقلوا هم هست که مال قزوین هست که اون اصلا خمیرش با این باقلوا متفاوت هست و چون ضخیم هست هیچ وقت خورد نمیشه
یکی از مامان ها
پاسخ
وای ممنووووون آیدا جون .من که خیلی از تجربیاتت استفاده کردم.حتما بقیه دوستان هم استفاده میکنند...یه دنیا سپاس دوست کدبانوام
ساناز
27 اسفند 92 15:29
دستت درد نكنه پيشاپيش سال نو مبارك
یکی از مامان ها
پاسخ
ممنووووووووون سال نوی شما هم مبارک
الهام(مامان اميرحسين)
27 اسفند 92 17:08
ممنون از آيدا و ساراي عزيز
یکی از مامان ها
پاسخ
ممنون از حضورت گلم
رها مامى آنيسا
27 اسفند 92 17:39
می خوام هفت سین عید رو با یاد تو بچینم  سبزه را با یاد روی سبزه ات  سمنو به یاد شیرینی لبخندت  سایه دانه به رنگ چشم هایت  سرکه با یاد ترشی مهربانیت  سیب با یاد تردیه گونه هایت  سکه با یاد درخشش قلبت  سیر با یاد تندی کلامت  با همه خوبی ها و بدی ها یت دوستت دارم ******************************* دلت شاد و لبت خندان بماند  برایت عمرجاویدان بماند  خدارا میدهم سوگند برعشق  هرآن خواهی برایت آن بماند  بپایت ثروتی افزون بریزد  که چشم دشمنت حیران بماند  تنت سالم سرایت سبز باشد  برایت زندگی آسان بماند  تمام فصل سالت عید باشد  چراغ خانه ات تابان بماند سال نو مبارک *********************************** عزيزم لطفا پيش ما هم بيا آپ كرديما ! نظر هم يادت نره
یکی از مامان ها
پاسخ
سال نو شما هم مبارک دوست عزیز